Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 19:46

Hier vanmiddag de slee achter de shet gedaan en lekker de oprijlaan op en neer gegaan.. enorm genoten en gelachen.. ze had er zin in en moest soms met voeten afremmen omdat ze wilde galopperen maar dat vond ik geen goed idee.
Afbeelding
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 22:11

Sneeuw *\o/*

Hier is alleen wat regen gevallen, hopelijk krijgen wij ook nog wat wittigheid.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 22:14

Zo leuk met de slee <3

Hier toch ook nog sneeuw uiteindelijk. Had ik nou daarvoor maar gemest :Y)

De shet loopt nog steeds niet denderend. Werd net ook opgejaagd door de ruin en dat deed haar geen goed.
Morgen nogmaals overleggen met de smid en anders ga ik van de week toch maar DA bellen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 07:23

verdorie, ik heb ineens 2 bevers ( hout etende paarden)
1 staat apart en is opknapper die er tijdelijk staat en die is aan 1 paal bezig

de andere is de jonge ruin die ineens aan de omheining van de paddock begint ( auwww beurs, was niet goedkoop) Aan de binnenkant is stroom maar daar knaagt hij aan de verticale paal en buitenom ga ik nu wel een draadje spannen. Jaar lang doen ze er niks mee en ineens begint het geknaag
er is gewoon hooi.
Ik heb spray en pasta van Cribox, spray is handig maar denk wel dat die eraf spoelt. de pasta is heel dik en smeert erg lastig uit en plakt ook enorm, wil daar eigenlijk geen omheining mee insmeren. hebben jullie nog andere ideeën?

Ik vermoed een combinatie stress ( oud en nieuw) en verveling bij de jonge ( ondanks hooi, complete track en paden en een bal), de opknapper is niet helemaal in orde, heeft in beginsel maag medicatie gekregen omdat ze helemaal niet meer at omdat ze lange tijd amper tot geen voer heeft gehad bij vorige eigenaar. is ook vel over been en begint langzaam aan op te knappen.

Ik heb nog wilgentakken, misschien die bij de jonge erbij gooien? Kan de wilg daar nu tegel als ik eraan ga snoeien?
Zolang die ander het bij die ene paal laat vind ik het niet erg die vervang ik wel als ze weggaat over 2 mnd.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 03-01-26 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 07:25

Wat irritant. En waarom dan hè.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 07:33

Ik zie ze hier vaak aan houtopstanden kauwen als er te weinig structuur in het hooi zit. Kan het bij de jonge eventueel ook het gebit zijn? Dat die aan het wisselen is?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 07:42

Leuk dat sleeen met de Shet!
Als hier vanmiddag genoeg ligt wil ik dat ook gaan doen!
Helaas gisteren na werk was het al teveel pap geworden. Dion was in de ochtend wel met quad en slee gaan rijden met de kids, toen kon t nog!

Hout eten is op zoek naar structuur ook wel, stress, maagpijn etc.. verschillende factoren! Succes met de juiste oplossing!

Ik ga zo weer op pad, 3 adressen 4 pony’s en 2 paarden bekappen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 07:46

Hooi heeft echt genoeg structuur, denk niet dat het dat is. Tanden kan ik eigenaar eens vragen of ik die kan laten nakijken, die zijn afgelopen jaar bij mij in ieder geval niet gedaan. De opknapper wel, die waren goed maar kan best dat die nog steeds last van dr maag heeft.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 09:27

Afbeelding
Afbeelding

Joehoe sneeuw

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:54

Prachtige plaatjes levert de sneeuw op. Hier nog witter dan gister dus gaan zo weer sleeën met de shet. Wij doen ook mee met de winter challenge dus moeten kilometers maken maar dat is best lastig met die sneeuw maar met de slee kunnen we toch een beetje kilometers maken.
Vorig jaar 200km afgelegd in januari maar mijn lichaam trekt dat niet meer en ze heeft nu ook niet meer die conditie helaas..
Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:05

Mooi al die sneeuwplaatjes!

Zometeen komen ze eigenaren van mijn eerste eigen pony op bezoek. We gaan de mogelijkheid bespreken dat hij bij ons in pensioen komt. Het is een D pony van 26 jaar. We zitten enorm te twijfelen wat we voor stalgeld zouden moeten vragen, mag ik jullie input?

Hij komt bij onze 3 merries te staan, altijd toegang tot paddock en inloopstal. Altijd hooi ter beschikking op meerdere plekken, voer en overdag zo goed als elke dag weidegang. Ook een gedraineerde buitenbak maar dat is voor hun dus geen prio. Volledige verzorging dus.

Edit: Gelderland regio Arnhem/Nijmegen

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:09

Je moet sowieso de kosten eruit halen en dan wat extra voor onverziene kosten. Als jullie ook uitmesten moet je dat ook berekenen. Maar het is voor ieder zich.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:39

Over wilgen nu snoeien; ja, dat kan prima. En wilgen bast is ook nog pijnstillend. Dus werkt misschien op meerdere vlakken.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:19

kiko schreef:
Je moet sowieso de kosten eruit halen en dan wat extra voor onverziene kosten. Als jullie ook uitmesten moet je dat ook berekenen. Maar het is voor ieder zich.

Thanks. We zijn er uit gekomen :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:06

Strooien jullie zout in je paddock?
Hier gaat het nu ineens wel behoorlijk sneeuwen en blijft het misschien wel liggen...
Tot nu toe was de ondergrond nog steeds zo nat dat sneeuw meteen ging smelten dus ik heb niet gestrooid... 1 van de paarden heeft voor ijzers en ik weet niet zo goed wanneer ik me zorgen niet maken om plakkende sneeuw...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:14

Mijn ervaring is dat zout niet zoveel doet tenzij je echt grote hoeveelheden strooit.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:37

Nee, is volgens mij niet goed voor de hoeven

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:39

Ik had al zo mijn bedenkingen...
Even afwachten dan maar wat er gebeurt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:47

Ik strooi niet in de paddock, alleen verharding zou ik doen om glad worden te voorkomen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:55

Het zou mij dan inderdaad ook gaan om het stuk met de paddock platen... daar blijft het na de nu van net wel iets liggen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:58

Ze hebben nu bij mijn geen verhard stuk, eerder toen ze bij mijn ouders stonden wel, dat maakte ik sneeuwvrij en daar ging wel zout op.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:21

Hier heb ik wat zout gestrooid op de verharding maar dat deed weinig :Y)
Scheelt wel dat ze geen ijzers hebben.
Ze lijken zich te redden tot dusver, heb ook maar 1x de hoeven uitgekrabt ivm balvorming eronder.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 23:06

Hier ligt ook eindelijk een mini laagje sneeuw!

Maar verder doe ik eigenlijk niet veel speciaals met sneeuw. Ik trek de verharding schoon met een vloertrekker, zoals altijd, en verders geen speciale dingen.

Er ligt hier amper sneeuw, dus ik wil eigenlijk even kijken of ik morgen nog kan slepen. Voor woensdag geeft het vooralsnog enorm koud aan met een sneeuwdump. Nu valt het hier altijd wel mee vergeleken bij de rest van Nederland, maar ik heb liever een vlakke bodem bij strenge vorst :-D

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:31

Hier ook weinig bijzonders, idd ook verharding sneeuwvrij maken maar verder niks. Gister de bak gesleept die ligt nu vlak (was wel een uitdaging want sneeuw plakte aan de sleep, sleep optillen werd onhandig bergje midden in de bak) zo sleeën met de shetlander en kids *\o/* erf doe ik met de veegmachine en zout op de meest gebruikte stukken

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:47

Wij hadden echt van die vieze sneeuwprut. Als dat opvriest, dan hebben we wel een klein probleem.