[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:06

Jongens ik ben zo blij met ons zand <3

Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 14:13

Maartje1990 schreef:
Vorig kaar van 1.2 hectare 510 pakjes. Dus als het goed lang staat, zou ik gokken dat er meer af komt. Wel kei fijn!

Zo! Een of 2 snedes? En dan 25kg baaltjes?
Hier ongeveer een halve hectare dit jaar om te hooien en heel benieuwd wat er af komt. Hooiboer gokte 10 grote balen eind april, maar nu het toch regelmatig regent en flink groeit, hoop ik op meer ;)

Hoe lang na het hooien kan je het laten testen? Na de 6 weken?
Want hooi van eigen land klinkt leuk, ik wil het wel graag getest hebben en precies passend in mijn voerbeleid :D

Hier 2 van die voorbeeldige paarden die aan 1 draadje voldoende hebben, niet eens stroom nodig. Maar dan koop je zo’n schattige mini en ineens moet alles hufterproof :+

Gelukkig is het avontuur goed afgelopen Ricojoreen, die zijn flink op pad gegaan!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 14:19

Ik ga het ook zeker testen. Plan was na 6 weken, als je het kunt gaan voeren.

Er is vannacht echt veel regen gevallen. Zo ziet de huidige plek er uit.
Vanmorgen vroeg
Afbeelding

Rond 11 uur. Het voelt aan als het strand als het net vloed is geweest. Je wordt er een soort van in gezogen. Ik denk omdat het nog zo compact en verdicht is. Maar goed, dat is niet meer mijn probleem :n
Afbeelding

Op de heenweg zijn we nog even naar de nieuwe plek gereden. Geen plasje te zien.
Maar goed, dat kan zomaar anders zijn als de paarden er een tijdje lopen :+
Afbeelding

Water is er in ieder geval wel gevallen, want gisteren heb ik 2 lege speciekuipen onder de regenpijp gezet en die was nu overgelopen van het water. Dat werkt. Hier komt straks een regenton onder. Maar moet eerst nog bestraat worden, dus voorlopig doen we dit even zo.
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:42

Ik kan me voorstellen dat je blij bent met het zand robijntjah. Het ligt er keurig bij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:58

Wilde degene die de hay hoop hier deelde nog bedanken. Dat was een top tip!
Dat is echt ideaal hooinet vullen zo. En vooralsnog houdt hij het prima.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 09:52

Ethelate schreef:
Maartje1990 schreef:
Vorig kaar van 1.2 hectare 510 pakjes. Dus als het goed lang staat, zou ik gokken dat er meer af komt. Wel kei fijn!

Zo! Een of 2 snedes? En dan 25kg baaltjes?
Hier ongeveer een halve hectare dit jaar om te hooien en heel benieuwd wat er af komt. Hooiboer gokte 10 grote balen eind april, maar nu het toch regelmatig regent en flink groeit, hoop ik op meer ;)

Hoe lang na het hooien kan je het laten testen? Na de 6 weken?
Want hooi van eigen land klinkt leuk, ik wil het wel graag getest hebben en precies passend in mijn voerbeleid :D

Hier 2 van die voorbeeldige paarden die aan 1 draadje voldoende hebben, niet eens stroom nodig. Maar dan koop je zo’n schattige mini en ineens moet alles hufterproof :+

Gelukkig is het avontuur goed afgelopen Ricojoreen, die zijn flink op pad gegaan!

Dit was totaal van 1 snede, van die pakjes van 25 kg inderdaad. Dit jaar hadden we 17 grote gewikkelde balen vab 1.60. Maar eerder moeten maaien omdat er een groot tentfeest op komt (laatste keer). Maar ook niet ontevreden over die opbrengst alleen doe ik zelf liever onverpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:36

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn: 10 juli organiseren wij in samenwerking met Amable paard en inzicht een open dag vol met demo's, stands, terras etc.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:05

In welke omgeving Robijntjah? Lijkt me leuk!!

Wat fijn dat je je straks niet meer druk hoeft te maken over die nattigheid Daihyo (hopelijk).

Het is hier ook wel wat nattig, maar dat valt me reuze mee, je zakt er hooguit 5cm in weg op de slechtere plekken. In het bosje is alles droog en bij de ruif liggen ijzeren looproosters die de boel ook verrasend goed droog houden *\o/*

Ik dacht ook altijd dat die van mij wel bleven staan, staan overdag op het gras achter een enkel draadje zonder stroom, maar niets was minder waar :Y)
Omdat pech in meervoud komt (blijkbaar), viel er gister een stuk boom om waar ik bij stond...
Afbeelding
Afbeelding

Tinker helemaal in paniek een isolator gesloopt, bijna 2 jarige draaft een paar rondjes en staat weer rustig te vreten :+
Maar goed, met de verreiker en een handzaag in mn eentje de boom weg kunnen krijgen, de paarden zijn er wel blij mee *D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:35

Haha! Stoer dat je dat ff zo oplost in je eentje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:51

Omgeving noord Limburg.

Haha stoer hoor!

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:28

Thanks haha, ideaal zo'n ding!
Noord Limburg wordt voor mij helaas te ver weg ;(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:46

Ricojoreen, Girlpower!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:39

pol013 schreef:

Ideaal ding hè :D
Ik zit al te puzzelen hoe ik er meer kan toepassen.

Zeker mooi opgelost Ricojoreen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 11:52

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:03

Ethelate schreef:
pol013 schreef:

Ideaal ding hè :D
Ik zit al te puzzelen hoe ik er meer kan toepassen.

Zeker mooi opgelost Ricojoreen!

Hier precies hetzelfde. Dit gemak wil ik wel op meer plekken hebben.
Maar ik wil niet meer hooinetten aan de muur hangen/ hoog hebben hangen. Dus ben er nog niet over uit.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:42

Maartje1990 schreef:
Op 10 september is bij ons in Kessel (noord limburg) cursus voor zelf mestonderzoek te doen bij je paard.

Voor aanmelding zie volgende link http://ppdegangelt.nl/cursus-mestonderz ... mber-2022/

Helaas net weekend dat ik al opleidingsweekend heb, anders had ik graag aangemeld.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 17:26

Ethelate schreef:
Maartje1990 schreef:
Op 10 september is bij ons in Kessel (noord limburg) cursus voor zelf mestonderzoek te doen bij je paard.

Voor aanmelding zie volgende link http://ppdegangelt.nl/cursus-mestonderz ... mber-2022/

Helaas net weekend dat ik al opleidingsweekend heb, anders had ik graag aangemeld.

Als het bevalt willen we volgend jaar weer doen,wellicht dan in het voorjaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:09

De laatste loodjes *\%/*

Vandaag de pallets in het tuinhuisje gezet. Dat staat daar tijdelijk en mag ik voorlopig als hooiopslag gebruiken, super fijn. Uiteindelijk verplaatst dat nog naar achter de stal en wordt het opslag voor lint, draad, schep, etc.
Ik had echt een mooie grote pallet gekregen. Te groot :+
Gelukkig is de uiteindelijke hooiopslag groter en past hij daar wel in. En in het tuinhus staat nu een europallet. Dat paste wel :+
Afbeelding

De regenton is er ook. Daar moeten we nog een stukje voor bestraten en de regenpijp verlengen en dan hebben we water *\%/*
Afbeelding

Verder hebben we een jonge berk langs het draad staan, zomaar in het wild gegroeid :))
Ik vind ‘m er wel mooi staan en wordt nog een mooie schaduwplek. Hij groeide alleen wat wild uit, dus die heb ik vandaag gesnoeid. Hij hing over het draad. Nu wordt het mooi een boom ipv een struik.
Afbeelding

En de pony’s kregen de takken uiteraard.
Afbeelding

De bloemenstrook is ook aan het groeien <3
Afbeelding

Ik heb PlantNet al op verschillende soorten losgelaten. O.a. Zonnebloem, boeikweit, phacelia en gele mosterd uit het multimengsel van Pure Horse.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik heb het laatste tijdelijke draad opgehoogd. Het stuk hierachter wordt er nog bijgetrokken, maar daar ligt nog een berg zand en nog wat bielzen en zooi dat opgeruimd moet worden. Ik had van een bokker een en ander overgenomen, waaromder de handgrepen met elastiek. Handig zo :j
Afbeelding

En dan nog wat overzichtfoto’s :D
Het achterste deel vanuit de stal bekeken. Links komt de camera te hangen. De bomenrij is het midden van het perceel.
Afbeelding

Vanuit de andere hoek hetzelfde stuk. Ik moet hier nog behoorlijk jkk weghalen en dan kan de maaier er overheem voor de zuring en de boterbloem. Uiteindelijk lopen ze dit hopelijk kaal genoeg. Maar voor nu is er niet tegenaan te wieden en te maaien :+
Rechts ligt nu een losse composthoop. Hier komen steenschotten en 4 (of als er genoeg ruimte is 6) afgezette composthopen waar je zo met de kruiwagen in kunt rijden. Dit is afgezet zodat de paarden er niet kunnen komen. En handig in het midden, minder afstand met de kruiwagen :+
Afbeelding

De voorste helft met de snackweitjes. Het gras groeit mooi en er staan veel verschillende soorten. Ook veel kruiden. En brandnetels :+
Die losse paal is 1 van de hooiplaatsen. Hier komt een net aan.
Afbeelding

Snackweitje aan de andere kant. Dat hele deel met zand, de zandberg en het tuinhuis links komt er nog bij helemaal tot aan de stal. Ik denk dat dat zeker nog 15 meter breed is en 80 meter lang. Een flink stuk dus. Maar dan moet eerst de rotzooi weg, zoals het frame van het oude stalletje bijvoorbeeld.
Afbeelding

En het voorste deel met de snackweitjes vanaf het midden gezien.
Afbeelding

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:39

Hoi allemaal!

Wat word het mooi Daihyo!! Ik vind jullie update's zo gaaf om te zien! Zoveel inspiratie!

En nu kan ik zelf ook een update plaatsen voor de mensen die het leuk vinden :)

Wij zijn eindelijk begonnen met de eerste deel track afgegraven. (wij hebben dit in 4 delen opgedeeld en maken alles per 'deel' af)

Hier zijn we stukje begonnen, we gaan 30 cm afgraven. dan de drain erin graven. dan worteldoek erover en vast naaien in de grond, en dan drainzand. Ook willen wij op dit stukje een klein mini heuveltje maken, met daarnaast nog een pad dat ze kunnen kiezen of ze over het mini heuveltje (word niet hoger dan een meter!!) of langs het pad gaan. En aan de linkerkant is rekening gehouden met zn 2 meter van de sloot af om struiken te planten. het pad zelf is 3,5 M en het smalste stuk 2M !

Afbeelding

Ook zijn we begonnen met ons "pooltje"
Afbeelding

we hebben het afgevlakt naar de sloot, deze sloot staat in verbinding met een hele brede sloot en blijft altijd stromen. Als het te warm word en de sloot te vies wil ik het afzetten en waterbakken met schoon kraanwater aanbieden.

Afbeelding

bij de 2 rode strepen willen we 2 wilgen planten (en we plaatsen nog wat omheining dat ze niet de sloot door kunnen zwemmen naar het land van de buurman :+ )

zaterdag gaan we weer verder! ik heb er erg zin in en doe veel inspiratie op van jullie! Als jullie nog tips/ tricks hebben hoor ik dat graag!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:40

Oh nice! Ga je de hele track met zand maken?

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:43

Daihyo schreef:
Oh nice! Ga je de hele track met zand maken?

dankjewel! Ja de hele track word zand, behalve de 2 dammetjes daar komt een puinlaag overheen voor de stevigheid van de dam.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:31

Zo dat ziet er veelbelovend uit! Toffe plek voor de poel ook zeg. Als ik zo'n plek zou hebben zou ik ook wel een poel willen. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:41

Nou inderdaad :j

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:13

Daihyo ziet er goed uit!! Jullie hebben veel werk verricht

Jitskenienke goed bezig! Wat top dat jullie direct de bodem zo goed aanpakken, daar ga je veel plezier van hebben.