Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:16

ClauH, ik heb altijd een bedrijf gehad in voer, maar het is ongezien wel lastig.

Het kan zijn dat er in het rijke hooi net een plantje zit waar hij op reageert. Maar kijk vooral naar de structuur.
Huidproblemen komen vaak door een verminderde darmflora.

Hoelang geef je nu het rijke? Heb je het eerst gemengd of doe je dat nog met het arme hooi? Is het geanalyseerd??

Met niet redden bedoel je dat hij afvalt??

Het is buiten het voer om ook echt belachelijk dat er momenteel nog weleens mugjes zijn.

Heb je geen arm hooi meer?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:27

Ik heb het niet geanalyseerd.
Het is groenig hooi dat heerlijk ruikt maar wel heel fijn.
Ik heb het vorig jaar ook gehad. Zelfde boer, eigen land.

Maar toen omgekeerd beleid, ze werden moddervet. Dus van het rijke hooi afgestapt en arm hooi gaan voeren.

Ik heb het niet door elkaar gemengd, er staat een ronde baal rijk hooi in de stolp. Onder de overkapping 1 kleine baal arm hooi in netten. Dat eten ze gewoon helemaal op, dus de verhouding is ongeveer 50/50 (normaal eten ze 2 kleine baaltjes).

Hij is inderdaad aan het afvallen, vandaar mijn keuze om weer het rijkere hooi te gaan voeren.

Kan ik nog iets ondersteunends geven voor de darmflora? Of misschien meer speedibeet?

Hij kan overigens in de zomer onbeperkt op het gras en heeft in de opfok op voordroog gestaan. Dus in principe zou het moeten kunnen. Ook omdat hij vorig jaar "hetzelfde" gehad heeft.

belle_boef

Berichten: 10779
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:29

Ik merk het bij de mijne al als ik teveel snoepjes geef. Hoe arm mijn hooi is weet ik niet, maar wanneer ik dus wat extra's geef (laatst had ik zo'n candybar lees suikerreep) dan uit zich dat in nachtelijk schuren van de staart.
Mogelijk reageert hij dus al heel heftig op de kleine verandering en is het al snel teveel.

MizzMontana

Berichten: 5699
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:33

Kun je een vitaminekorrel er bij geven en het dan hij arm hooi houden?
Ik geef ze metazoa sinds een paar maanden en dat gaat hier heel goed.

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:37

Lastig als je geen analyse hebt. Arm hooi kan soms ook nog wel tegenvallen qua suiker, dus zegt niet altijd wat. Bij meerdere paarden en 2 soorten hooi, weet je soms ook niet wie wat het meeste eet.

Voor een goede darmflora is structuur erg belangrijk. Wat meer speedibeet geven als hij afvalt is een goede. Voor alleen de darmflora een probiotica.

Is er niks anders verandert?? Is hij niet toevallig met zijn gebit ook bezig?? Hoe is de mest?

MizzMontana

Berichten: 5699
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:39

Wij geven ze ook lucerne zonder melasse als extra voor de structuur.

turtlelito

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:40

Misschien voor de overgang iets als Phytonics Glucobalance bij geven?

Van het rijke hooi af en bv Seniores Priores bijvoeren werkt waarschijnlijk ook, maar kan me voorstellen dat je voor de andere paarden het rijkere hooi wel zou willen blijven geven....

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:43

Maar van de vitamine korrel gaat hij toch niet extra op gewicht komen denk ik?

Ik heb eerder vitalbix gevoerd maar merkte geen verschil met het "gewone" voer van Mijten. Dus dat krijgt hij nu zodat hij net zo veel krijgt als de rest (en dus niet veel eerder klaar is met eten).

De rest is overigens ook wat schraal maar niet meer in de groei dus die kunnen met minder uit de voeten.

Hij is aan het wisselen!!! Niet aan gedacht... De mest is van alle 3 prachtig. Mooie glimmende bolletjes.

Snoepjes geef ik al nooit.

Ik ga kijken voor probiotica en glucobalance.

Wat denken jullie goed mee, top!

turtlelito

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:46

Haha, het is wel net als met 'gewone' stalgenootjes he, zoveel tips dat je even heel goed na moet denken wat je nu gaat kiezen :D . Maar idd heel fijn dat iedereen ervaringen deelt, meteen inzichten uit verschillende invalshoeken hier :j

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:49

By the way, hij is officieel al 3 bedenk ik me net ;-)

Dus wel echt tanden wissel tijd...

rover_
Berichten: 1385
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:50

Wat vervelend ClauH. Had het met mijn vorige paard ook dat hij sterk op ander ruwvoer reageerde. Bleef rommelen dus toen weer overgestapt op armer hooi en wat meer erbij gevoerd. Toen was het zo over.

MizzMontana

Berichten: 5699
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:51

Oh dan heb ik t niet goed genoeg gelezen :o ik dacht alleen extra voedingsstoffen maar zie in je tweede bericht idd dat ie ook afvalt. Dan heb je waarschijnlijk meer aan de tips van de anderen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:56

Citaat:
Bleef rommelen dus toen weer overgestapt op armer hooi en wat meer erbij gevoerd


Ze krijgen al onbeperkt dus meer kan niet helaas.

Ik denk dat ik de ronde balen af bestel en kleine balen rijker hooi bestel bij de leverancier van het arme hooi. Dat heb ik eerder gehad en is grover. Ook is dat gemakkelijker mengen, plakje om plakje.

Vanavond ga ik even googlen op de genoemde supplementen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:12

Selka schreef:
Dat klein ding <3

(zowel je zoontje als de shet haha)

Ja, haha, ik moest even goed kijken naar de shet! En wat een makkelijk kind!

Hier geen bril, maar mijn ouders wel en ze zijn inderdaad best prijzig. En dan voornamelijk de glazen, als ik mijn ouders mag geloven.

ClauH, bij mijn oudje helpt het om wat meer bietenpulp te geven in de winter. Ook gooi ik er dan elke dag een flinke scheut Omega Gold olie van de paardendrogist door. Verder krijgt hij elke dag een grote emmer compact gras.

Lucerne voer ik hier niet omdat mijn merrie daar last van krijgt. Prikt teveel in haar maag. Er zijn nog wel meer producten met wat hoger eiwit volgens mij. Esparcette of zoiets? Heb het wel eens in een ander topic voorbij zien komen.

En nu hij nog een beetje ziek is krijgt hij slobber, maar daar zit volgens mij wel veel suiker in en dat is dan voor jouw paard niet goed.


Opa had om 16:30 trouwens 37.1 aan temperatuur, dus nu hopen dat hij het een beetje zo houdt en niet verder gaat stijgen. De. d.a. denkt echt aan een virus, veel zieke paarden bij mij in de omgeving. Snotneuzen, dikke benen, sloom.....

Hoop dat opa het hier bij laat. Morgenochtend voordat hij metacam krijgt eerst weer even temperaturen.

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:18

Er zijn diverse ruwvoer mixen en dan moet je even suiker gaan zitten vergelijken waar je aan kan komen zoals optiform van mijten, wiesen fasern van marstall, agrobs, hartog etc.

Psyllium zou ook een gunstige werking hebben op de suiker spiegel, dus als je toevallig nog een kuur moet doen.........

Wat ik doe bij de 2 quarters die weleens wat kunnen invallen, is vroeg beginnen met bijvoeren en dan opbouwen. Ik zet die 2 even op stal en laat hun dan een tijdje eten. De andere 2 moeten juist niet teveel hebben.

Het kan best dat hij eerder geen last had. Gewoon mazzel met het gras en ruwvoer en hij zal misschien veel gek hebben lopen doen en rennen en spelen. Ook kan groei veel energie vragen, dus dan komt niet altijd alles eruit. Als ze eenmaal gevoelig zijn, is het lastig om er vanaf te komen, maar alles wat je nu onder controle krijgt, scheelt wel echt.

Wij geven wel een vitaminebrok bij. Het weer helpt momenteel echt niet helemaal mee. Ze regelen het super zelf, maar goede kou was beter geweest.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:48

Bedankt allemaal <3

Plan van aanpak :
- Rijk hooi van andere (bekende) leverancier voor beter mengen en omdat het langstengelig is.
- Physillium heb ik staan, start ik direct mee.
- Bietenpulp is hij niet echt gek op, ga ik wel wat opvoeren.
- gluco balance is besteld, kan dit samen met physillium???

Zo moet het vast goedkomen. Ik vind jeuk zo zielig!

Fijn [***]!!!

Karin_deB

Berichten: 8293
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:53

Hopen dat het helpt!

Mijn mesthoop wordt binnekort door een buurman leeggehaald voor 3 tientjes *\o/*
Met de vorige eigenaar deed hij dit samen maar wij hebben helaas nog geen tractortje dus kunnen niet helpen.
Prima oplossing zo *\o/*
En zodra wij een tractor hebben helpen we gewoon mee :)

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:00

das een koopje, ik laat het 1 x per jaar doen, maar was 150,- kwijt vorige keer

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:21

ClauH schreef:
Bedankt allemaal <3

Plan van aanpak :
- Rijk hooi van andere (bekende) leverancier voor beter mengen en omdat het langstengelig is.
- Physillium heb ik staan, start ik direct mee.
- Bietenpulp is hij niet echt gek op, ga ik wel wat opvoeren.
- gluco balance is besteld, kan dit samen met physillium???

Zo moet het vast goedkomen. Ik vind jeuk zo zielig!

Fijn [***]!!!


Dat moet goedkomen! Ik geef in de winter ook pulp, vooral voor mijn jonge gup. Hij is niet zo'n grote eter en valt daarom ook snel af. Met pulp gaat het beter. Ik meng er wat muesli door voor de smaak.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:14

Psyllium en glucobalance gaan prima samen. Voor glucobalance even goed online vergelijken, kan nogal schelen. Koopjesdrogisterij oid is volgens mij meestal vrij goedkoop.

Ipv bietenpulp wellicht seniores priores geven, qua suikers niet heel denderend (mijn hb / ir / PPID merrie krijgt het ook), maar zet wel wat aan. Olie is ook goed, zeker een goed afgestemde als omega gold. Wat ook nog zou kunnen, zijn de omega 3-6-9 brokjes van Subli.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:26

Citaat:
omega 3-6-9 brokjes van Subli.


Oja daar zal ik ook eens naar kijken.

Antheman

Berichten: 11834
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:53

lijnzaad malen Claudia, dan krijg je de onbewerkte juiste omega's binnen. En lucerne bevat eiwit, dat zou ik erbij geven.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:59

Lijnzaad kan ook nog ja. Vroeger kookten we het altijd, wat een troep gaf dat :')

Als ik er ook nog lucerne bij moet geven kan ik wel stoppen met werken, je hebt serieus nog nooit zo'n trage eter gezien :Y). Altijd al gehad, hij staat er echt van te genieten, maar langzaam pfff :+
Daar ga ik dus nog even over nadenken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:05

Zo’n ruin heb ik ook. En dan elk kruimeltje uit de bak likken. En dan nog een keer uitlikken voor als je wat gemist hebt.
Lijnzaad malen doen wij ook, maar ik betwijfel of het aanzet. Of we geven te weinig, dat kan natuurlijk ook. Ik geloof dat wij 20 gram per 100 kg paard doen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:09

Nou dat inderdaad. En rustig om zich heen staan kijken al smekkend, hij eet nog net niet met mes en vork en een servetje ;-)

Voernijd heeft hij absoluut nog nooit van gehoord in ieder geval.