Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:33

Ben hier ook bezig met een karretje in eerste instantie voor ons trekpaard maar misschien gaan de andere er ook wel voor als we alles voor elkaar krijgen. Vorige week bij een 2wieler geweest, dat is wat praktischer hier, en als het goed is moet ze daar voor kunnen staan (een paard opmeten valt niet echt mee).

Is wel een tijdje geleden dat ik achter een paard heb gezeten ;)

Schrikdraad verschilt hier heel erg. Hebben duur koord van gallagher hangen, dat moet ik best vaak weet strak hangen omdat het uitrekt. Hebben het goedkoopste koord dat we konden vinden hangen (kunstof met 2 geleidende draden) en dat is op sommige plekken wat gereviseerd (nieuwe stukken tussen gezet) omdat de kalveren van de buurman er af en toe onderdoor kruipen en dan weleens blijven hangen. Ook steekt er weleens wild door onze wei over. De 2 geleiders zijn wel erg gevoelig.
Op een andere wei hebben we simpel blauw koord (niet de goedkoopste maar niet erg duur) en van dezelfde kwaliteit wit lint hangen (voor de zichtbaarheid) en dat lijkt het ook wel aardig uit te houden. Echter ivm het wild daar moet ik regelmatig wat eindjes aan elkaar knopen als er geen stroom op staat (dan staan de paarden er ook niet).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:54

Ik heb mijn koord afgrlopen zomer vervangen. Na 11 jaar. De lange stukken zagen er nog goed uit met af en toe een gebroken draadje. Maar dat wat vaak los en weer vast ging of waar we een poortgreep in hingen , was er slechter aan toe.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 08:49

Ik heb mijn draad nu bijna 7 jaar hangen, maar het is echt aan vervanging toe. Staat bijna geen stroom meer op.

Vannacht liep ik Beau te zoeken. Gisteren hooi gehaald en de boer had t gelost. Dus heb ik t weiland weer dicht gedaan. Maar mijn man moest de auto nog uit de wei halen, dus wei weer open. Man is daarna de wei uit gereden en heeft de wei niet dicht gedaan en ik ben het ook vergeten |o . Vannacht werd ik wakker, omdat ik naar de wc moest, en ineens vroeg ik me verschrikt af of ik dat hek wel dicht had gedaan. Dus broek en jas aan en nee!!! Hek stond open en Beau weg! Dus man wakker gemaakt, politie gebeld, halster entouw gepakt en op zoek. Eerst liep ik naar links, maar bedacht me dat we met wandelen bijna aktijd naar rechts gaan. Dus toch rechts. Weiland naast ons van de boer stond open, dus daar in gekeken en ja hoor, daar stond hij....pffffff.... had de politie nog aan de lijn, maar hij was dus terecht. Beau weer in zijn weitje en ik weer naar bed. Sliep natuurlijk voor geen meter meer, dus nu helemaal kapot. Nu nog niet buiten geweest. Hoop niet dat hij nu alsnog dood is aan koliek ofzo. Maar goed. Dat zie ik zo. Dat zal wel niet. Maar geen goede nacht dus...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:19

Wat een schrik fabster!!!
Gelukkig stond hij bij de buren en is hij er weer.
Snachts op zoek naar je paard is echt een nachtmerrie!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:21

Oh dat is toch je grootste nachtmerrie. Gelukkig heb je hem snel gevonden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:25

Ow wat een schrik, wat ben jij helder van geest midden in de nacht. gelukkig terecht en niks ergs gebeurd

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:53

Snel gegaan Nicole, leuk!

Fabster wat stom! Hoefsmid en ik hadden het gister nog over Beau. Dat ie zo goed hersteld is. Gaat meneer gewoon aan de wandel. Eng paard. Gelukkig was ie niet ver weg.

Stoer hoor dat mennen!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:29

O ja, Selka! Jij hebt ook Robert als hoefsmid natuurlijk. Jij hebt toch een Shire?

Gelukkig is Beau vrij nuchter. Was gisteren (wel gepland) met hem wezen wandelen. Hij is net de 3de hond. Ik heb de honden dan ook mee en hij loopt ook gewoon mee aan t lijntje, wil overal aan snuffelen. Maakt zich soms een beetje druk, maar trekt nooit aan de lijn. Heerlijk dier.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:48

Ja klopt! Een klant vroeg hoe laat hij er zou zijn. Alleen de Shire moest nog dus hij een foto maken en doorsturen :D Gelukkig is Shire braaf. Gister voor het eerst Gent (kwpn) kunnen bekappen zonder liksteen in pot. Robert is echt fijn wat dat betreft :) Gelukkig komt hij ook naar ons nieuwe huis.

Fijn dat Beau vrij nuchter is. Grappig dat hij zo met de honden mee loopt. Hij klinkt een beetje zoals Willem (shire) die is ook zo braaf.

Hij is helemaal hersteld toch? Kan gewoon weer lekker mee met de rest?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:57

Hij hetstelt nooit meer helemaal. Hij kan gewwon in de groep en is lekker aan t spelen, maar zijn kniebis stuk. Die hoef die gaat wel goed. Maar het wordt nooit meer een rijpaard, helaas. Maar ik hoop nog steeds op een klein rondje erop, buiten. Maar steeds als dat weer in zicht komt, gebeurt er weer iets. Vande zomer heb ik er in de ring een kwartier op gezeten (na 2 jaar). Vlak daarna had hij die hoefzweer waarbij het bot ook is aangetast. Heeft niks met dat rijden te maken, maar zo gaat t steeds. Daarvoor ging het weer zo goed, dat ik weer eens stiekem aan rijden dacht, ging hij oin een spijker staan. En daarvoor brak hij zijn hoefkraakbeen, sloopte zijn knie.... tja... :roll:

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:07

ohoh Fabster! Dat is slecht voor je hart..... Ik ga de bak slepen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:10

Hij is duidelijk geen rijpaard. Hij is een "vakantie/ik doe waar ik zelf zin in heb" paard. Die moeten er ook zijn :D Wel een erg duur trekpaard zo te horen :')

Hopelijk zijn die grapjes voorbij en kun je in 2018 eens een rustig rondje stappen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:42

Kennis van mij zei; je moet t gewoon zien als een klassieke auto. Echt heel keuk om te hebben, maar er is altijd wat. _O-

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:03

Pfff...wel ff schrikken. Gelukkig ging hij eten.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:06

Nicole schreef:
Nu begint het hele lijstje wat moet ik allemaal hebben kwa basis dingen voor paarden aan huis *\o/* ik heb altijd op een doe het zelf stal gestaan maar nu alles zo aanschaffen ga ik zeker dingen vergeten. Iemand een hand lijstje?

Ik wil graag roosters neerleggen voor de paddock en deel in de paddock + ingang weilanden zodat dat niet direct stuk gelopen word als net is iemand ervaring daar mee?

Nicole, kijk maar op blz. 291 van Het Paarden aan huis tips topic deel 3, daar staan foto's van de aanleg van mijn track, voorzien van ecorasters. Het bevalt enorm goed, ze kunnen de hele winter rondlopen en staan niet in de blubber.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:10

Haha die klassieke auto opmerking sla ik op voor als die van mij weer eens wat hebben.

Taar_tje, bedankt voor de tip! Wij moeten voor april ook alles aanleggen. Ik ga eens spieken.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:56

Fabster schreef:
Ik heb mijn draad nu bijna 7 jaar hangen, maar het is echt aan vervanging toe. Staat bijna geen stroom meer op.

Vannacht liep ik Beau te zoeken. Gisteren hooi gehaald en de boer had t gelost. Dus heb ik t weiland weer dicht gedaan. Maar mijn man moest de auto nog uit de wei halen, dus wei weer open. Man is daarna de wei uit gereden en heeft de wei niet dicht gedaan en ik ben het ook vergeten |o . Vannacht werd ik wakker, omdat ik naar de wc moest, en ineens vroeg ik me verschrikt af of ik dat hek wel dicht had gedaan. Dus broek en jas aan en nee!!! Hek stond open en Beau weg! Dus man wakker gemaakt, politie gebeld, halster entouw gepakt en op zoek. Eerst liep ik naar links, maar bedacht me dat we met wandelen bijna aktijd naar rechts gaan. Dus toch rechts. Weiland naast ons van de boer stond open, dus daar in gekeken en ja hoor, daar stond hij....pffffff.... had de politie nog aan de lijn, maar hij was dus terecht. Beau weer in zijn weitje en ik weer naar bed. Sliep natuurlijk voor geen meter meer, dus nu helemaal kapot. Nu nog niet buiten geweest. Hoop niet dat hij nu alsnog dood is aan koliek ofzo. Maar goed. Dat zie ik zo. Dat zal wel niet. Maar geen goede nacht dus...

Wow dat is nogal een nachtelijk avontuurtje.. Ik herken het dat je op zeker moment wakker en word OH heb ik dit en dit wel gedaan en gewoon moet checken.. Meestal is er niks aan de hand bij jou dit keer dus wel

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:02

Hier een heerlijke dag.
Verzorgster was er al om 8.00 uur.
Kon ik eens lekker blijven liggen. Heeerlijk!
Daarna de hele dag samen bezig geweest. Kan ik echt van genieten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:28

Ojee! Paard weg!!!! Gelukkig veilig teruggevonden...

Fijn Anke ! Een keertje uitslapen!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 08:34

Voordeel van mdden in de nacht eruit is dat ik nu wel zeker weet dat ze de hele nacht over het hooi doen. Als ik om 9.00 uur buiten kom, ois bet meestal wel op. Maar om 5.45 uur was er nog genoeg.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 08:50

Nu moest ik wel even grinniken. 5:45 midden in de nacht? Dan ben ik alweer hooinetten aan het vullen :D

Heb een heel slecht pak opengemaakt en de fourage handel wil m niet terug. Ik snap dat niet he. Weer €55 weggegooid plus de kosten van t afvoeren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 08:57

Hangt een beetje af van wat je hebt afgesproken met de fourage handel. Voor hun is het niet echt de moeite om voor 1 baal heen en weer te rijden. Als je al meerdere slechte balen hebt gehad kun je misschien de partij omruilen of afspreken dat ze de slechte balen verrekenen met de volgende partij oid.

5.45 is hier ook wel een beetje vroeg :+ dan zie ik nog niet zo veel buiten

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:04

Structureel om 5.45 hooinetten vullen? Wat vreselijk vroeg! Niks voor mij :z

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:26

Ik was om 5 uurbuiten en 5.45 weer binnen. Alles vóór half 7 is voor mij midden in de nacht. Zo geoeg netten vullen elke sag zou niks voor mij zijn. Dan kun je me na een week opvegen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:41

Ik ben tegenwoordig heel blij als mijn zoontje pas om 05.45 wakker is. Ben ik uitgerust wakker. :') Al duik ik daarna nog wel mijn bed in tot 7 uur.

Hè wat vervelend Selka. € 55,00 is niet niks. :n
Schrikken Fabster! Wel lekker gemend zag ik. :)

Chasey, ik wilde net aan jou vragen hoeveel hooi jouw paarden krijgen aangezien jij ook een koudbloed en een shet hebt staan, maar ik las dat je dat al gepost hebt een paar pagina's terug. :D
Ik voerde m'n shet en fries x tinker altijd onbeperkt, maar met het hooi wat we nu hebben stopt de grote pas met eten als het op is. Hij wordt onwijs dik, dus dan maar even terug naar 3 x per dag voeren. Ze krijgen nu samen 8 plakken van een 20 kilo baaltje per dag. Dat is iets meer dan 3/4 baaltje. Dat lijkt me genoeg toch?