Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 06:51

Sterkte spatter!

Vivat, zelfde ervaring met het missen. Maar onze merrie had een mini ongelukje gehad met grote gevolgen, ze was nog te jong en blijf daar moeite mee hebben.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:50

Veel sterkte Spatter!
Vind het altijd heel moedig dat je zo'n beslissing kan maken in het welzijn van je paard. :(:)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:53

Super mooie foto spatter.
Maar bij de foto met de bloemen houd ik het niet droog. Heb onze kleine pony ook nog netjes geborsteld en met een bloem erbij gelegd toen ze al dood was.
Sterkte!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:15

Veel sterkte Spatter! Wat een prachtig paard was het...

Afgelopen zaterdag lag de oude shet (30-35 jaar) in de wei met koliekverschijnselen. Hij had het zo slecht en knapte in eerste instantie niet op. Het verdriet van Chico is nog zo vers dat de klap ineens behoorlijk binnenkwam. Gelukkig werd hij na de 2e medicijnenronde weer volledig de oude en hij mocht gisteren weer het land in.

Paarden geven je verschrikkelijk veel, maar dat betekent ook dat hun gemoedsrust mijn stemming bepaalt. En ik weet nog dat ik altijd zei dat als het niet meer gaat, dat je ze dan moet laten gaan, maar zo'n beslissing is niet eenvoudig :(:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:55

Veel sterkte spatter :(:) het was echt een prachtig paard.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:55

Het is het allergrootste nadeel van dieren houden vind ik, dat je ze ook een keer moet laten gaan en het gemis daarna...

Mijn eerste pony is op haar 31e ingeslapen in mijn armen, het is al ruim 8 jaar geleden maar het verdriet als ik daar aan denk is nog erg groot.

Shadira is nu 27 en heeft cushing en ook al gaat het nu harstikke goed met haar, ik zie nu al op tegen het moment dat die keuze misschien een keer gemaakt moet worden. De andere zijn 6 (zelf gefokt) en bijna 19 (haar heb ik al weer bijna 15 jaar!), ik hoop dat zij nog heel lang bij me blijven want dat ik een van hun moet missen lijkt me echt vreselijk.

Maar Spatter, trek je het een klein beetje?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:01

Wat een prachtige, intieme foto van jullie, die van die fotoshoot... Echt heel mooi. Veel sterkte.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:30

Iedereen bedankt voor de lieve berichtjes.

Bij Spatter heb ik er langzaam heen geleefd, al vaker stond hij op het randje om te gaan omdat hij pijn had maar steeds krabbelde hij weer op en genoot van het leven.
Afscheid nam ik dus steeds een beetje en nu ik zag hoe hij was in het weekend op 4 zakjes bute per dag, weer zijn oude zelf, was het besef dat het echt zijn tijd was, heel duidelijk.

Maar als ik dan vanmorgen maar 4 paardjes buiten zie staan, zonder witte met vlekjes, dan doet het wel enorm zeer.
Hij was mijn dromer, mijn clown, mijn mooie knul en zo zacht van karakter, een echte mensenvriend die graag vol in de belangstelling stond.
Maar het is goed zo, hij heeft genoten van de fotoshoot en nu mocht hij gaan...

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:47

Citaat:
Het is het allergrootste nadeel van dieren houden vind ik, dat je ze ook een keer moet laten gaan en het gemis daarna...

Mee eens.

Zelfs ernaar toe leven kan je toch niet voorbereiden op het gemis. :(:)

Heel veel sterkte Spatter.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:49

Ook al heb je er naartoe geleefd, toch lijkt het me vreselijk pijnlijk idd. Met je hoofd weet je dat het beter is, maar toch... sterkte!

Gek genoeg heb ik nog nooit een eigen paard in hoeven laten slapen, zoals een heel aantal van jullie dat al wel heeft moeten doen. Lijkt me heel heftig als dat moment er is.

Nu in de categorie: lekker belangrijk :+
We hebben een nieuwe (tweedehands, compleet gereviseerde incl garantie) pomp! Gisteren hebben we hem meteen aan het werk gezet, de voorste wei sproeien. Dat trekt hij met gemak!

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:00

Nog drie weken en dan krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis!
Maar man wat een werk zeg! Er is aardig wat achterstallig onderhoud en dat hadden we toch een beetje onderschat.
Dus nu eerst maar aan de voorkant van het huis het weiland in orde maken en als we tijd hebben zien we wel hoever we achter komen maar waarschijnlijk wordt dat volgend jaar voorjaar/zomer voordat we daar echt aan het werk kunnen met de omheining.
Voor moeten we een paar bomen kappen, véél snoeien, grond in de paddock omzetten en wit zand op gooien, houten omheining rond het verharde deel en kunststof palen met koord rondom de wei.
En dit is dus alleen nog maar de voorkant..

Aan de achterkant staan zeker 20 wilgen wat knotwilgen horen te zijn maar deze zijn zo'n 15 meter hoog.. Dus die willen we kort maken tot 1,5 meter zodat we ze weer kunnen knotten en het bij te houden is voor ons.
Verder ook daar enorm veel snoeiwerk en de omheining is dringend aan vervanging toe, we hoeven ons de komende tijd in ieder geval niet te vervelen :o

Overigens hebben we inmiddels een keuze gemaakt en we hebben een Kubota mini-tractor gekocht.
Zaterdag gaan we nog even rijden en kijken of mijn man er ook op past :+
We kopen er dan ook meteen een sleep bij en we willen eigenlijk ook nog iets waar we de mest in kunnen scheppen dus zitten te denken aan zo'n bakje achterop of een laag aanhangertje met kiepfunctie. Wellicht hebben jullie nog adviezen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:09

Gewoon een simpel grondbakje :j Hoeft niet duur te zijn, is wel heel praktisch.

Trouwens, voor het snoeiwerk heb ik ook nog een tip: koop meteen goed materiaal! Snoeien gaat zoveel makkelijker met een goede heggeschaar op benzine, goede kettingzaag etc. Als je goed materiaal hebt, kun je jezelf veel tijd en inspanning besparen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:37

Sproeien jullie met dit weer jullie wei? Het is hier gor en gor droog. Het gras op mijn andere landje groeit al bijna niet. Teken dat het suiker zich ook aan het opslaan is omdat het zonder water niet kan groeien. Mijn shet is gevoelig voor suiker dus zit er wel aan te denken om vanavond te gaan sproeien.

Ik hoop dus wel dat het binnenkort voordat ze gaan maaien gaat regenen anders zit er weer veel suikers in. Twee jaar geleden hadden we ook een heel droog voorjaar. Dat jaar zat er in alle hooi ook relatief veel suiker en weinig eiwit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:37

Iris17, jouw omschrijving doet mij aan ons huis denken. Wij hebben op 1 dec de sleutel gekregen en hebben het grote snoei en kapwerk door een loonwerker laten doen. In eerste instantie lijkt het erg duur, maar ik ben tot nu toe elke dag ontzettend blij met het werk dat ze hebben verricht!!

Dus mijn tip is een loonwerker inhuren.

Bij ons zijn in totaal 9 grote bomen (minimaal 15 mtr hoog) gekapt en is er zeer rigoureus gesnoeid en een heg van bijna 2 meter hoog en 1 meter breed verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:41

damian23 schreef:
Sproeien jullie met dit weer jullie wei? Het is hier gor en gor droog. Het gras op mijn andere landje groeit al bijna niet. Teken dat het suiker zich ook aan het opslaan is omdat het zonder water niet kan groeien. Mijn shet is gevoelig voor suiker dus zit er wel aan te denken om vanavond te gaan sproeien.

Ik hoop dus wel dat het binnenkort voordat ze gaan maaien gaat regenen anders zit er weer veel suikers in. Twee jaar geleden hadden we ook een heel droog voorjaar. Dat jaar zat er in alle hooi ook relatief veel suiker en weinig eiwit.

Ik sproei niet. Simpelweg omdat ik daar de spullen niet voor heb. En het stuk is te groot om even met de gazon sproeier te doen. Mogelijk dat daar in de toekomst verandering in komt.

Bij ons groeit het nog wel behoorlijk moet ik zeggen. Bij mij is het zeker meer dan een halve meter hoog en al behoorlijk uitgebloeid. Ik hoop dat het nog 2 dagen gortdroog blijft want dan heb ik supermooi hooi!!!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:42

damian23 schreef:

Ik sproei niet; daar is geen beginnen aan en heb er ook het gerief niet voor. Ik voer ze nu wel hooi bij, nu het gras zo kort staat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:58

Ik sproei dus wel. Zal ook wel moeten hier, denk ik. We zitten hier op echte zandgrond, dat is nu eenmaal sneller droog dan veel andere grondsoorten.
Bijvoeren is hier nog niet nodig, maar als er niet snel wat gaat vallen, dan kom ik daar denk ik ook nog aan. Maar ik probeer het voor te blijven door het sproeien (maar kan zijn dat dat niet lukt vanwege de kapotte pomp laatst).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:01

Hier staat het gras zo'n 50cm druk aan de maai.Denk dat ik 2 x paddock ga hooien,even weer afwachten...zodra alles weer kort is,gaat hier de sproeier erop.Ik kan met 2 sproeiers de helft doen,dan opschuiven...gaat prima zo.Op die manier kan ik optimaal gebruik maken van het land.

Spatter...als ik zo met je meelees komt het van mijn paard ook weer boven.Juiste beslissing maar o zoveel verdriet.Gun jezelf wel de tijd om te verwerken en als je behoefte hebt fijn foto's plaatsen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:04

Bij ons kunnen ze (2,5 paard) het niet eens op eten.....

Grond is wel bokhard en ik voer eigenlijk altijd hooi bij. Maar het stuk waar ze op staan wordt steeds groter (strookbegrazing) en ja, wat ze bij hun voorvoeten opeten groeit bij hun achtervoeten weer omhoog. Dus hooi laten ze vooralsnog al 5 dgn liggen en staan nadat ze het verse strookje hebben gegeten heerlijk aan de nieuwe verse grasjes te peuteren.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:09

Sneeuwpop hier precies zo onze merrie was 5

Iris wij hebben precies hetzelfde hier met wilgenbomen die ze nooit hebben geknot, zou snoeien het laten doen dat gaan wij ook doen. Ik ben geen bomenexpert maar het schijnt dat je knotwilg dus niet zo hoog mag laten groeien omdat ze dan hol worden van binnen, daardoor is het best link ze te snoeien/weg te halen omdat ze makkelijk kunnen afbreken. 2 bomen hebben we wel zelf weggehaald omdat die echt 'stuk' waren en die waren idd ook hele stukken hol

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:36

Hier zijn er ook al flink wat bomen weggehaald. We hebben jaren gratis kerstbomen gehad door eenden om te halen en de top nog binnen te zetten en te versieren.
Ook een hele mooie moerascypres die voor veel schaduw zorgde, maar de wortels daarvan kwamen in de kelder omhoog zetten.
Blijkbaar was het leuk om op alle hoeken van het huis een boom neer te zetten, maar niet nagedacht dat die dingen ooit dik 10 meter hoog worden.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:38

Hahaha wij hadden een krulhazelaar die door het dak heen naar binnen groeide _O-
En verder bamboe een hele tuin vol en waar geen bamboe stond vlierbessen :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:40

Bospest hebben we hier ook veel en zevenblad en dit jaar een soort minizuring, dat staat werkelijk overal op het moment.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:04

Wij hebben ook veel zevenblad, gelukkig niet op de wei, maar het is echt een pest, wij krijgen het niet weg... (Mijn varkentjes houden het gelukkig kort haha :D )

Veel sterkte spatter.. Y;(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:21

zevenblad is eetbaar dus veel sla eten :D

ik sproei niet gauw, kan het wel maar het helpt zo weinig, de enige die er van profiteren zijn de eikenbomen
gelukkig daarvan wel veel schaduw dus minder kans op uitdrogen

nogmaals allemaal bedankt!