[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:36

Oh Daihyo, het heeft allemaal zo moeten zijn op je nieuwe plek! Fijn dat het zo geregeld kan worden met het hooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:23

Mijn bloemen strook komt op <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:05

Ja tof! Bij ons ook! En vandaag weer regen. Dus volgende week ook kleur in de bloemen. Staat al een en ander in de knop <3

Mooi die vlotter! Ja tof! Bij ons ook! En vandaag weer regen. Dus volgende week ook kleur in de bloemen. Staat al een en ander in de knop <3

Mooi die vlotter! Mijn man gaat morgen kijken naar een regenton om water op te vangen. Iets om te onthouden :j

Ik heb vandaag de hooiplaatsen gemaakt.
Hier komt de groene envelop aan te hangen.
Afbeelding

Deze is dat. Hangt nu aan de stal.
Afbeelding

Zo’n zelfde constructie heb ik gemaakt met palen op 1.50 boven de grond. Daar komt schuin een hooitunnel aan te hangen van rechtsboven tot linksonder zeg maar voor wat passive physio. Ik heb het getest, alleen vergat ik een foto te maken om er ineens bezoek stond :+

En ik heb 2 palen. De ene is wat hoger dan de ander. Aan beiden 2 ringen gemaakt zodat er 2 hooinetten aan kunnen.
Afbeelding

Afbeelding

Ook even getest. Ik heb 2 van deze netten, maar die moeten dus aan de iets hogere paal :+
Afbeelding

Deze is kleiner en ik heb nog een los slowfeedernet waar ik een klein hooinet van kan maken. Dus die komt aan die ruwe geschilde paal.
Afbeelding

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:44

Welke poortgrepen zijn hufter proof? Ik heb er inmiddels al 4 moeten vervangen in een paar maand tijd, laatst met de storm al en vannacht zijn mijn pony's uitgebroken (er stond ook geen stroom op, dom ja)...
Heb ze weer veilig thuis staan, ze stonden een dorp verderop te buurten met wat andere paarden, omstanders en de politie :')

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:46

Die paddockplaten zien er goed uit! Die vlotterwaterbak van agradi is ook ideaal, iedere x dat gedoe met die tuinslang gaat vervelen :+
Wat fijn dat je hooi hebt daihyo! *\o/*

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:47

Ik denk geen ene, die springen allemaal open als ze er echt doorheen willen en er geen stroom opstaat
Ook schrikken als ze ineens een dorp verderop staan

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:11

Ik heb hier bij de poort echt een ijzeren hek met een slot er op. En nog stroom ervoor ~~}> moet er niet aan denken dat ze de wei uit gaan..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:32

De poort bij de weg hebben wij afgesloten met een extra ketting met slot. Om de voorkomen dat de paarden zelf uitbreken maar vooral ook om te voorkomen dat een of andere debiel besluit het hek (draad) open te zetten.

We willen deze zomer nog een hek bij de oprit plaatsen zodat de paarden -als ze onverhoopt loslopen- niet het erf af kunnen.

@ricojoreen; wat voor poortgrepen heb je nu? Ik heb nog nooit meegemaakt dat die dingen kapot gaan (anders dan door er met je trekker overheen te rijden :7 )

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:33

Het was inderdaad even schrikken, maar lieve mensen die ze hebben opgevangen, ook een mevrouw met paarden, dus dat stelde me wel gerust!
Het is lastig, omdat volgend jaar alles op de schop gaat waarschijnlijk, uiteindelijk komen er zeker ijzeren hekken.. Stelletje mafklappers :+

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:42

Ir111 schreef:
De poort bij de weg hebben wij afgesloten met een extra ketting met slot. Om de voorkomen dat de paarden zelf uitbreken maar vooral ook om te voorkomen dat een of andere debiel besluit het hek (draad) open te zetten.

We willen deze zomer nog een hek bij de oprit plaatsen zodat de paarden -als ze onverhoopt loslopen- niet het erf af kunnen.

@ricojoreen; wat voor poortgrepen heb je nu? Ik heb nog nooit meegemaakt dat die dingen kapot gaan (anders dan door er met je trekker overheen te rijden :7 )

Afbeelding

Van Ako via agradi, dingen zitten er vanaf halverwege februari aan -O-

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:00

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:10

Hier kost rare pony acties mij eerder isolatoren. Poort is een dubbel (ivm nodige breedte voor trekkers) weidehek waarvan de scharnieren diefstalproof opgehangen zijn (die til je er dus ook niet uit) en vast met kettingslot. Maar voor ze daar zijn zijn ze de track al af, want voorste deel is waar hooi ligt, etc. en de trekker moet kunnen komen zonder dat ik extra moet aflsuiten. Ze grazen er wel als ik er ben, maar anders dus niet. Scheelt ook dat er dan geen gerotzooi aan het hek ontstaat met voorbijgangers (al dan niet met paarden). Uitbreken hier is eigenlijk naar eigen gras, niet zo zeer naar buiten de hekken gelukkig.

Hilary schreef:
Die metalen veren vind ik eng, heb er al meerdere keren staarten in zien zwiepen en blijven hangen. Gelukkig stonden die beesten steeds te snurken en hadden ze het niet eens door. Ik kon dus voorzichtig de staart lospeuteren uit de veer. Daarna gelijk die stalhoudster gewaarschuwd, volgens mij heeft ze ze acuut vervangen.

Wij hebben deze:
https://www.gallagher.eu/nl_nl/softgrip ... ad-4-stuks

En deze:
https://www.gallagher.eu/nl_nl/poortgre ... -promopack

Volgens mij zitten die veren in de poortgreep en zijn ze er uit getrokken door wat paard gedaan heeft.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:17

Ja, die varianten zijn er idd ook Tamary. Maar ze bestaan dus ook waarbij er een stuk metalen veer uitsteekt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:24

Oh dat heb ik 1x kapot gehad toen ze niet doorhadden dat het draad dichtzat en ze er dus doorheen renden... := Maar daar is geen enkele greep tegen bestand lijkt me.

Ik zou eerder uitzoeken waarom ze door het draad gaan denk ik?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:51

Wij hebben voor onze hele weide deze van Agrishop.
https://www.agrishop.nl/voss-farming-po ... -haak.html

Maar ook die springen kapot... Ik moet zeggen dat wij vooral de eerste maanden veel kapot hadden. Ik denk dat het komt omdat ik de grastrack kapot heb laten lopen. Hierdoor was het verschil tussen track en weide niet altijd duidelijk. Daarnaast met een wisselende kudde ging het ook wel vaker kapot. Nu is de kudde stabiel en rustig, de paden goed uitgesleten en nu gaat er nauwelijks meer iets kapot.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:43

Ir111 schreef:
Oh dat heb ik 1x kapot gehad toen ze niet doorhadden dat het draad dichtzat en ze er dus doorheen renden... := Maar daar is geen enkele greep tegen bestand lijkt me.

Ik zou eerder uitzoeken waarom ze door het draad gaan denk ik?

Ze staan op de track zonder gras, andere kant draad staat mooi gras en vergeten stroom erop te doen, de aanstichter is bijna 2, dus ik denk dat dat de oorzaak is geweest :+
De grepen op de foto zijn de kapotte grepen, zo horen ze eruit te zien :')
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:56

Heb je dan wel onbeperkt ruwvoer? Want die van ons houden ook echt serieus van gras maar doen dit soort acties niet. Tot nu toe. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:06

Hier zijn ze er ook wel eens door gerend. Maar dat was echt in blinde paniek. Dat zag er ook ongeveer zo uit. Maar verder hangen ze al langere tijd.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:14

Ze krijgen inderdaad onbeperkt ruwvoer, ruif lag nog vol, geef het ook zonder netten...
Paniek had ik ook aan zitten denken, maar ik zie ze niet vaak achter bij de doorgang staan en mn jonkie hangt echt in het draad soms :+ Het kan zeker, ik lag te slapen :roll:
Maar goed, dom van mij natuurlijk, ze hebben het avontuur van hun leven gehad, FREEDOM *\o/*
Ze stonden zo ver weg dat ik ze met de trailer op heb moeten halen, want 50 minuten wandelen met een uitgeputte 2 jarige leek me niet verstandig :')

Zijn er ook poortgrepen zonder veer? Die veer is super makkelijk, maar wel redelijk snel kapot dus...

Oja, ik zal niet meet het stroom vergeten :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:16

Ja, die tweede link die ik deelde zijn sowieso zonder veer.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:21

Hilary schreef:
Ja, die tweede link die ik deelde zijn sowieso zonder veer.

Oh, super, zo lastig om dat vanaf een foto te bepalen, dankje!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:26

Die hebben wij zelf en zijn ook wel eens gesneuveld (uit elkaar getrokken omdat er iemand in de draad hing, of platgereden ofzo), vandaar dat ik weet hoe de binnenkant eruit ziet :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:56

Ik heb echt schatjes die keurig achter de draad blijven. Zelfs als er weken geen stroom op staat en er aan de andere kant 10 hectare gras staat. De vlotter laten ze ook netjes zitten. Roos gaat alleen wel in elke voerbak staan ..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 23:01

Daihyo schreef:
Dat ziet er super handig uit. Waar komt je water nu uit?

Ooh ik ben zo blij! De hooileverancier die ik op het oog had, bezorgt toch ineens niet. Balen, want eigenlijk heb ik geen zin om maandelijks 40 baaltjes te gaan halen. Nu heb ik een boer in een dorp verderop gevonden die een laatste partij van vorig jaar verkoopt en de eerste keer komt brengen. Maar die heeft niet heel veel meer liggen, dus dat is voor de eerste paar maanden een oplossing, maar dan?

Gisteravond hadden we een feestje waar we met een groep heen gingen. Een van hen woont op een oude boerderij achter mijn nieuwe wei. Hij heeft altijd de pinken van zijn broer daar gehad, maar nu niet meer. Het gras staat torenhoog in het zaad. Mooi gemixt gras. Wij reden daar gisteren langs naar het feest en toen zei ik al voor de grap tegen mijn partner: zo, dat staat mooi hoog. Ideaal voor de paarden om te hooien.
Op het feest vroeg deze persoon hoe het was met de wei en wanneer de paarden kwamen. Dus verteld hoe ver we zijn en dat ze volgende week komen. En dat ik nog op zoek ben naar een hooileverancier. Dus ik voor de grap: ‘wat ga jij eigenlijk doen met al dat gras?’
Zegt hij: ‘Hooien en verkopen’
Dus ik (nog steeds voor de grap): ‘Als ik het bij jou op mag slaan, je het lang laat drogen en in kleine onverpakte baaltjes perst, koop ik alles van je.’
‘Zegt ie: ‘Dat is goed.’
*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
Het gras staat echt super hoog, hij wil het een een week droog hebben, dan gaat hij maaien, in kleine baaltjes persen en bij hem de schuur in. Dat is zeker een hectare, dus ik hoop dat daar een baaltje of 200 vanaf komen. Voor 2 maanden heb ik hooi. Dan zitten we in augustus. Met 200 baaltjes moet ik in theorie bijna 7 maanden kunnen doen. En als er nog een 2e snede af kan komen zit ik helemaal gebakken voor een jaar *\o/*
Het is jkk vrij, gemengd gras, het is letterlijk om de hoek dus makkelijk te regelen. Ik ben heeeeeeeel blij.

Vorig kaar van 1.2 hectare 510 pakjes. Dus als het goed lang staat, zou ik gokken dat er meer af komt. Wel kei fijn!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 07:18

Oh dat is veel :oo
Dan kan ik zeker een jaar vooruit. Word ik heel blij van :D
Uitgaande van 1-1,5 baaltje per dag.