Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:56

Niwla schreef:
Wat een clown Caily :')
Super leuke foto's Chasey!
En wat zit dat meisje er dan netjes op Anke. Knappe fjord ook!

Ik voer uit zo'n IBC krat met een slowfeeder net er op. Mijn grote kan dan via de bovenkant eten en mijn shet via de zijkant, maar doordat m'n shet er via de zijkant uit eet knoeien ze ook heel erg. Hoe lossen jullie dat op met twee formaten paarden?

Dat kan je oplossen door een heel groot hooinet te kopen en deze dubbel te slaan. Dan zorg je dat die aan 3 kanten dicht zit (ik gebruik de touwtjes van mn hooibalen daarvoor) en 1 kant om hem te vullen.
Dan kan je hem vastmaken in je krat met haken of touwtjes.

Ik heb ook een ibc staan maar ik heb de witte plastic binnenkant er nog in. Alles door de helft gezaagd en bovenop ook een net. Dus mijn mini kan prima via de bovenkant eten door het net.

_ENGEL_

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:20

Ja slowfeeder net gebruik ik al, maar heb enorm veel verspillig. Dat wat gemorst word word ondergepiest. Manlief lief aangekeken of hij een slowfeeder wil maken voor me. Aangezien ik geen net in een kuubkist wil. Vind een net niethandig vullen dus wil liever iets naar me zin. Zoiets als dit, maar dan met een raam vam een slowfeeder net lijkt me wel wat.

Afbeelding

Ik kreeg vandaag telefoon van de gemeente.... ze willen de contracten voor 1 januari de deur uit hebben. Toch gelukt om een stuk wei te bemachtigen, wel ander stuk als mijn voorkeur. Wel op de plek waar ik wil en aangrenzend aan de wei van een goede vriendin. Ook ga ik qua oppervlakte erop vooruit van een krappe 2000m2 naar 4400m2. Spannend hoor. Ben benieuwd naar het contract

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:23

Wij hebben een houten frame als test, we zijn alleen nog niet begonnen met testen. Het idee is om een net aan het frame te maken dat groot genoeg is om op de bodem te komen. Het frame leggen we dan op de randen van de palletbox (en dan vastmaken op nog nader te bepalen manier). Andere optie is het frame in de bak te laten zakken en daar bevestigen, maar we denken dat dat meer gefrunnik geeft. Vandaar: testversie. Maar ja, moet je er wel aan denken om die in elkaar te knutselen :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:25

Wat fijn! Helemaal als het samen kan :)

Wat vind je lastig aan een hooinet? Ik heb dankzij Fabster uit dit topic XXL netten van de EJ, die passen dus om een baaltje hooi heen. Dus net om baaltje hooi, vastklinken in de bak en dan pas touwtjes eraf. Ben binnen 2min klaar en twee paarden hebben voor bijna 24uur genoeg.

Hout zouden ze hier aan gaan knagen en schroeven/spijkers erin kan denk ik niet?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:42

Caily schreef:

Wat vind je lastig aan een hooinet? Ik heb dankzij Fabster uit dit topic XXL netten van de EJ, die passen dus om een baaltje hooi heen. Dus net om baaltje hooi, vastklinken in de bak en dan pas touwtjes eraf. Ben binnen 2min klaar en twee paarden hebben voor bijna 24uur genoeg.

Hout zouden ze hier aan gaan knagen en schroeven/spijkers erin kan denk ik niet?

Welke netten zijn dat? Bij mij op stal hebben ze hem ook alleen weet ze niet meer waar vandaan.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:59

Hier geen geknaag aan hout. In de stal zit hier zat hout met spijkers.... zolang ik zorg dat er zat hooi is word er niet aan hout geknaagd.

In mijn net van 90x 150 past ook een baaltje, maar vind hem zo zwaar dan haha. Dan moet ik hem verslepen in een net met een baal erin. Weet niet waarom maar vind het nogal onhandig.

En nu ga ik twijfelen haha voor een kuubkist

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:06

Nicole schreef:
Caily schreef:

Welke netten zijn dat? Bij mij op stal hebben ze hem ook alleen weet ze niet meer waar vandaan.

Slowfeednet. De grote maat. Kleinr maat is rond de 15 euro en ik meen in 5 kleuren te krijgen.
Ik heb zowel de kleine om te hangen en de grote voor in mijn bak

Edit: deze https://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooine ... d4QAvD_BwE
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 18-12-17 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:07

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:30

Ik ben ook aan t zoeken naar een goede oplossing. Als ik die baaltjes in een net doe (ik laat de touwtjes er om) doen ze met 5 baaltjes (= ong 100 kilo) 36 uur. Dat is ong 70 kg in 24 uur. Dat geef ik ze nu ook, alleen verdeeld in porties en staan ze echt wel een paaruur tussendoor zonder hooi.

Ik heb dus grote pakken hooi, want ik vind de kleine pakken te duur. Maar dan is het dus wel meer werk. Als ik soms een dag/nacht weg ga, koop ik apart die kleine baaltjes. Maar eigenlijk ziek ik mogelijkheden om het altijd zo te doen. Veel fijner (maar bijna 2x zo duur...)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:34

Heb jij geen plek om gewoon zo'n grote baal de paddock in te zetten en dan een net erover? Dat kan hier niet omdat het met 2 paarden niet snel genoeg op is. Maar jij heb dan zo'n grote baal ruim binnen een week op dus dat houdt zich wel. Deden wij op stalling ook, hadden toen een kudde van 6-7 Tinkers.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:48

Nee, kan met de trekker de paddock niet in. En ik wil op verschillende plaatsen eten hebben liggen, zodat ze in beweging blijven. Én dat ze uit elkaars buurt kunnen blijven. Caj is geen goeie combi met welk paard dan ook. Behalve Sjaak... :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:28

Hoe wegen jullie het hooi? Ik heb het nooit gewogen, maar er gaat nu per 1,5 dag 1 baal doorheen. Volgens mij zijn het 20 kilo baaltjes.

Hier knagen ze ook niet aan het hout. Heb likstenen hangen. Als het hooi op is en ze staat niet te dutten, dan staan ze te lebberen aan zo'n steen. Heb op het moment 2 verschillende.

Voor nu hang ik zo'n slowfeedernet gewoon aan het hek op, als ze in de wei staan (dan kunnen ze niet naar de schuilstal). Het valt reuze mee wat er naast valt.
Bliksem verspilt wel wat meer dan Nick, maar hij heeft onbeperkt.
Als ik ze dan weer in de paddock met stal zet, dan hang ik het daar neer en wordt er heel weinig geknoeid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:35

Je kunt even zelf op een weegschaal gaan staan met en zonder pakje hooi. dan weet je hoe zwaar die is. Als je meerdere rest heb je een idee van het gemiddelde pakje. Als je het deelt door het aantal plakken heb je gewicht per plak .

Andere optie is hooinet aan unster. Op 0 zetten en dan vullen en kijken hoe zwaar die is.

Bij mij wordt er wel aan de houten stal geknaagd. Vooral de deur waar de naam voordroog achter staat niet het ontgelden. Daar proberen ze doorheen naar binnen te knagen.

Mijn paard vreet aan de steunbalk /hoekbalk in haar stal. Daar zit nu een stalen hoekprofiel over de hoek.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:06

Wij hebben een kofferweegschaal van de Action. Ergens heb ik ook nog een analoge unster van welkoop, maar die werkt niet zo handig (moet je eigenlijk vrij ophangen en dan steeds het net eraan hangen).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:47

Chasey schreef:
Hoe wegen jullie het hooi? Ik heb het nooit gewogen, maar er gaat nu per 1,5 dag 1 baal doorheen. Volgens mij zijn het 20 kilo baaltjes.

Hier knagen ze ook niet aan het hout. Heb likstenen hangen. Als het hooi op is en ze staat niet te dutten, dan staan ze te lebberen aan zo'n steen. Heb op het moment 2 verschillende.

Voor nu hang ik zo'n slowfeedernet gewoon aan het hek op, als ze in de wei staan (dan kunnen ze niet naar de schuilstal). Het valt reuze mee wat er naast valt.
Bliksem verspilt wel wat meer dan Nick, maar hij heeft onbeperkt.
Als ik ze dan weer in de paddock met stal zet, dan hang ik het daar neer en wordt er heel weinig geknoeid.

De netten ook via een action kofferweegschaal
een hele baal heb ik nog nooit gewogen maar dan zou ik eerst zonder en erna met baal erop staan en van elkaar aftrekken

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:18

Ja kan ik wel een keer doen, heb wel een weegschaal, sta er elke dag op :')

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:18

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* We hebben de sleutel *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Het weiland en paddocks waren behoorlijk nat, maar blijkt allemaal wel gedraineerd te zijn maar ze hebben de pomp alle tijden niet aangehad. Denk toch dat we dat allemaal incl weiland even helemaal opnieuw gaan moeten doen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:23

Gefeliciteerd, Nicole!

Voor t eerst écht gemend met mijn smurf! Vind t zo leuk! Rondje van 6,5 km enniemand meer die naast m liep. Helemaal zelf. Ben best wel een beetje trots. Ik kon niet mennen en Barney had nog nooit voor de kar gestaan. Gewoon maar begonnen. Wel met hulp van iemand die wel kan mennen, maar toch, hè! Alleen: op de kar is t 10 x zo koud als op je paard! :brr: . Heeft even geduurd voor ik weer ontdooid was.

Afbeelding

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:52

Super Fabster! Knap van jullie!

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:00

Gefeliciteerd Nicole!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:05

Gefeliciteerd Nicole!

Heel dapper Fabster, ik doe het je niet na. Heb je thermo ondergoed :P

Ik vroeg me af, wat is de duurzaamheid van een omheining (van koord), ik lees in een topic dat iemand verwacht 20 jaar, maar dat lijkt me niet realistisch, of zou dat met een goed merk wel kunnen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:30

20 jaar? Lijkt mij erg lang . Na 7 jaar jaar is het op hebben ze mij verteld en heb ik het ook braaf vervangen
Ik vind mennen leuk om te zien maar doodeng, lijkt mij inderdaad koud om stil te zitten, geen menschort om?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:48

Gefeliciteerd nicole! :D

Wat goed Fabster!! Gaaf hoor.

Menshort is idd wel een goede, lekker warm!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:04

Gefeliciteerd. Veel plezier alvast!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:50

Ik ben nog niet zo proffessioneel met mennen. Sterker nog, de bodem viel gewoon uit de kar op de terugweg. _O- . Dat ding is helemaal rot. Van de zomer maar even een nieuwe bodem erin. Nu moet ik t er nog even mee doen. Over 2 jaar hoop ik genowg ervaring te hebben om alleen op pad te gaan. Koop ik eindelijk een fatsoenlijke kar en tuig. :D