Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:45

Zelf heb ik die van Equibedding; die zijn wat groter. Vallen op zich makkelijk uit elkaar. Eerste keer goed besproeien met water en zeep erdoorheen tegen het eten. Kennissen haddden eerst de crushed en zijn overgestapt. Die waren veel sneller verzadigd; ze zeggen dat voordeel is dat je sneller een mooi bed krijgt en uit elkaar valt. Door eerste keer te besproeien en keren er daarna natte plekken eruit en nieuwe erin met beetje oud erover mis je dat niet.

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:20

Nadeel vind ik wel dat je elke dag de mest eruit moet halen. En een paar keer per dag, dat red ik zeker niet. Met gewoon stro strooide ik het gewoon bij, en liet alles liggen. Qua mest hoeveelheid en mesten vind ik het wel ideaal.
Ik denk erover om de onderlaag met strokorrel te doen, en dan als het vies wordt er vlas boven op te doen.
Het bijvullen en dan met water natmaken vind ik namelijk wat minder handig. Ik verspreid de stukken achter, die meestal redelijk schoon zijn, naar de weggenomen plek. Dan doe ik er een zak bovenop, maar dan zul je altijd net zien dat ze mesten op de bijgestrooide plek. En dat is dan weer moeilijk weg te halen omdat de korrels er aan plakken.
Bij de 2 pony's werkt het beter als bij de paarden. Bij de pony's hoef ik nauwelijks weg te halen of bij te vullen.
Wat ik ook merk is dat de plekken waar het hooi wordt gemorst het erg nat wordt. Ik voer nu onbeperkt hooi, maar heb het idee dat ze daar toch een stuk slordiger van worden.
Kortom op zich vind ik het super materiaal, maar toch nog een aantal nadelen.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:34

Dank voor jullie reactie's! Wij zijn van plan zeker 2x per dag te mesten en ze zullen er ook niet de hele dag in staan aangezien het een loopstal is.
Bedankt voor de tip rover, wat gebeurd er als de paarden toch aan het zeep gaan eten? en waarom heb jij voor Equibedding gekozen?
En heeft er iemand ervaring met wat strokorrels doen wanneer je het in een groepsstal doet, waar de paarden in en uit kunnen lopen?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:49

Paard hier is op strokorrel veel schoner dan op vlas waar hij voorheen op stond. Werkt vlas erop bij jou goed cdetje? Ben benieuwd waarom je de droge bovenop strooit. Ik vul de lege plek waar het natte uitkomt met de droge korrel, dan beetje schoon los van de kant erover en klaar... dan heb je dat probleem met mest opruimen niet.

Meeste paarden eten het niet Bear, paar hapjes kan geen kwaad maar is niet goed als ze veel eten maar dat geldt voor vlas en zaagsel hetzelfde.
Bij een paar anderen andere strokorrel gezien. Equibedding vind ik een mooier bed geven en prijstechnisch interessant. Hier staan ze overigens ook in stallen met uitloop en lopen erin en eruit. Ik veegt het bij de drempel dagelijks naar binnen, dan lopen ze het niet zo naar buiten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:03

ik las ergens de tip van water met azijn over de bovenlaag als ze het eten..

ik vind het tov van vlas ook veel fijner, vlas wordt bruin en vies en je gebruikt er veel meer van en is naar verhouding duurder.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:28

Zou er iemand voor mij misschien voor en na het uitmesten foto's kunnen maken? Liefst van een heel vies paard :')

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 11:14

Marieke1495 schreef:
Zou er iemand voor mij misschien voor en na het uitmesten foto's kunnen maken? Liefst van een heel vies paard :')

Zie mijn foto’s.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:09

mirriejj schreef:
Marieke1495 schreef:

Zie mijn foto’s.

Ja die had ik gezien! Lijkt alleen erg schoon, al is dat natuurlijk wat je wilt :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:18

Ik zal morgen wat voor en na fotos maken. Heb 1 paard en 3 ponys

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:18

Super! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 14:02

Ik zal eens wat foto’s maken. Ik heb een paard dat ontzettend smeert, 1 gemiddelde en 1 die netjes is :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:04

Hier dan wat foto's voor en na. Ik moet zeggen dat ze de boel heel netjes hebben gehouden afgelopen nacht, terwijl ze er lang opstonden (van 19.00 - 11.00). Normaal staan ze 24/7 buiten, maar omdat het de hele dag had geregend en ook de hele nacht nog zou regenen, dus weer een nacht op stal. Mijn bijrijdster had de dag ervoor uitgemest. Er lag niet heel veel meer in de stallen, daarom bij de 2 grote vandaag aangevuld met 2 en 3 zakken korrels.
De eerste stal (3,5x3,5, staat een C pony in):
Afbeelding

Afbeelding

De tweede stal (3,5x3,5, staat een A pony in):

Afbeelding

Afbeelding

De derde stal (4x5, staat een paard van 1,68 in. Normaal enorme viespeuk die alles door de hele stal heen maalt):

Afbeelding

Afbeelding

De vierde stal (4x5, staat een D pony in):

Afbeelding

Afbeelding

Equibedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:50

tine10 schreef:
Hier dan wat foto's voor en na. Ik moet zeggen dat ze de boel heel netjes hebben gehouden afgelopen nacht, terwijl ze er lang opstonden (van 19.00 - 11.00). Normaal staan ze 24/7 buiten, maar omdat het de hele dag had geregend en ook de hele nacht nog zou regenen, dus weer een nacht op stal. Mijn bijrijdster had de dag ervoor uitgemest. Er lag niet heel veel meer in de stallen, daarom bij de 2 grote vandaag aangevuld met 2 en 3 zakken korrels.
De eerste stal (3,5x3,5, staat een C pony in):
[ [url=m/orI3RF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yVgWTw.jpg]Afbeelding[/url] ]

De tweede stal (3,5x3,5, staat een A pony in):

[ [url=m/XiOTQK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/H9mP32.jpg]Afbeelding[/url] ]

De derde stal (4x5, staat een paard van 1,68 in. Normaal enorme viespeuk die alles door de hele stal heen maalt):

[ [url=m/zb6Hjm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZDSMMw.jpg]Afbeelding[/url] ]

De vierde stal (4x5, staat een D pony in):

[ [url=m/LOKFdZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wpkpJW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat zijn geen Equibedding Strokorrels, maar ziet er wel netjes uit

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:05

O ik had niet begrepen dat het strokorrels van Equibedding moesten zijn. Sorry.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:19

tine10 schreef:

Voor mijn foto's niet hoor! :D

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:22

tine10 schreef:

Volgens mij is dit een algemeen strokorrel topic hoor, en geen specifiek topic van equibedding!

Bedankt voor de foto's ziet er super netjes uit. Leuk om te vergelijken!

Hier het uitmest beleid iets aangepast (met de kleine strokorrel, geen Equibedding) en we strooien wat meer en regelmatiger bij (+/- 7 kg per dag per stal). We wachten dus niet totdat we denken dat het nodig is maar gewoon standaard iedere dag een beetje erbij. De stallen zien er nu een stuk schoner uit en we hebben op de manier ook veel minder hardere plakken onderop. Het lijkt op deze manier mooi in evenwicht te blijven. Iedere dag gaat hier ook het nat en uiteraard de mest eruit. De stallen ruiken heerlijk fris en zijn super makkelijk uit te mesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:26

Hier dan ook mijn beloofde foto's. Ook geen equibedding :)

De stal van de viespeuk... Maakt niet uit hoeveel strooisel er ligt, hij draait de hele tijd rondjes en trapt zijn mest en plas door de hele stal..

Voor
Afbeelding
Na. De natte plek achter het hooinet komt door de lekke waterbak :x
Afbeelding

De stal van mijn 'normale' paard, die vannacht alleen ontzettend heeft lopen smeren met haar hooi...
Voor

Afbeelding

Na, een zak korrels er bij gedaan. Dit meng ik altijd met het strooisel dat er al ligt, dan hoef ik het niet nat te maken te voorkomen dat ze het eet.
Afbeelding

En de stal van de netste. Hier staat een mini van 85 cm, voordat mensen vallen over de beugels/planken aan de muur :)
Voor

Afbeelding

Na

Afbeelding

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:26

Ik heb ook een ontzettende viespeuk
Rondjes draaien op stal
Hij is ook heel nat vergeleken bij andere paarden opstsl
Hoeveel zijn jullie ongeveer kwijt aan strokorrels per maand

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:31

jessie84 schreef:
Ik heb ook een ontzettende viespeuk
Rondjes draaien op stal
Hij is ook heel nat vergeleken bij andere paarden opstsl
Hoeveel zijn jullie ongeveer kwijt aan strokorrels per maand

Hier minimaal 1 zak per stal per week. Ik gebruik strovan en betaal daar 6,50 per zak voor.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:38

Gemiddeld 1 zak van 20 kilo. 5.50 euro is dat voor equibedding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:45

Bij de “vieze” gaan er 1 tot 2 zakken per week bij. Bij mijn andere paard 1 zak per anderhalve week en bij mijn mini heb ik in 2,5 maand nog niet bij hoeven strooien, maar die is wel heel netjes. Het valt mij in ieder geval reuze mee!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:50

xJitskee schreef:
Bij de “vieze” gaan er 1 tot 2 zakken per week bij. Bij mijn andere paard 1 zak per anderhalve week en bij mijn mini heb ik in 2,5 maand nog niet bij hoeven strooien, maar die is wel heel netjes. Het valt mij in ieder geval reuze mee!

Wat kost dan ongeveer 1 zak

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:03

Hier per paard ook ongeveer 1 zak per week, dat is een zak van 14 kg en kost uit mijn hoofd gezegd € 6,50. Ik heb nog kleine strokorrels maar die zijn bijna op, ik ben aan het kijken om toch een keer een bestelling Equibedding te doen en kijken hoe dat bevalt.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:30

Hier strooien we nu dus ongeveer 7 kilo per dag = 49 kilo per week/stal en dat kost 11,80 euro/stal/week (bigbag van 265,- euro). De paarden staan op dit moment (helaas) alleen overdag van 9-17:00 buiten. 1 zak per week lijkt me echt super optimistisch, dat ga ik hier niet redden. Wij hebben er wel een paar smeerkezen tussen zitten vrees ik. In mijn ogen is de strokorrel écht niet goedkoper vergeleken gewone strobedekking. Dan zit je meestal toch ook snel op 4 balen stro per week a 3,- euro per baal.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:39

3 euro de baal, denk dat veel mensen dat er graag voor doen. Ik hoor ook al verhalen van 5/6 euro voor een pakje stro