Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 08:52

Ik kwam een filmpje tegen van de periode dat we de paarden net aan huis hadden.
Ik kon eigenlijk niks thuis qua training. Mijn vriend had een cirkel uitgemaaid voor wat longeerwerk en grondwerk en heb er ook een paar keer gereden.

Lieve Tess leefde toen nog, maar was op het moment van het filmpje al 1,5 jaar niet gereden door een peesblessure. Het was zo’n mooi moment. Ik op Diekke, Tess erbij en net de paarden aan huis. Die elkaar trouwens nog maar net kenden toen het filmpje gemaakt werd.

https://www.instagram.com/p/CSchJQMADwV ... FuNzU2OWd6

Karin_deB

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 10:03

Fijn dat je de mooie herinneringen nog hebt! <3

Ik ben gisteren op controle geweest voor het gebroken vingerkootje.
Alles is netjes alleen nog 2 weken de spalk dragen ter bescherming (kootje is doormidden tot het gewricht).
Bijt de hond gisterenavond mn spalk kapot :Y)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 14:12

Wat een mooie herinnering. Altijd leuk die filmpjes en vooral als ze als herinnering weer getoond worden..

Ik had pas een fotoshoot met mijn shet voor de kar. Blij met het resultaat.
Afbeelding
Afbeelding

Karin balen zeg dat de hond die kapot gebeten heeft.. hopelijk kun je nog een nieuwe halen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 14:30

Mooie herinneringen! Van jullie allebei trouwens.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:59

Erg leuke foto’s Kiko!

Fijn dat het herstel goed gaat. Wel een stoute hond :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 20:17

Ja die zit lekker in de puberteit :')

Gelukkig heeft mijn man ook spalkjes op zn werk dus heb een nieuwe :D
Wel zo fijn, ga morgen weer werken voor het eerst en wil niet stoten met infusen aanhangen en bloeddruk meten etc.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 22:17

boemel schreef:
Ik kwam een filmpje tegen van de periode dat we de paarden net aan huis hadden.
Ik kon eigenlijk niks thuis qua training. Mijn vriend had een cirkel uitgemaaid voor wat longeerwerk en grondwerk en heb er ook een paar keer gereden.

Lieve Tess leefde toen nog, maar was op het moment van het filmpje al 1,5 jaar niet gereden door een peesblessure. Het was zo’n mooi moment. Ik op Diekke, Tess erbij en net de paarden aan huis. Die elkaar trouwens nog maar net kenden toen het filmpje gemaakt werd.

https://www.instagram.com/p/CSchJQMADwV ... FuNzU2OWd6
oh mooie herinnering zo naast elkaar.
Karin_deB schreef:
Fijn dat je de mooie herinneringen nog hebt! <3

Ik ben gisteren op controle geweest voor het gebroken vingerkootje.
Alles is netjes alleen nog 2 weken de spalk dragen ter bescherming (kootje is doormidden tot het gewricht).
Bijt de hond gisterenavond mn spalk kapot :Y)

Oeps :+ gelukkig heb je zo te lezen toegang tot reserves.

Kiko prachtige foto's

Hooi pfftt, had mazzel hji had nog bjina 4 bundels , meteen alles opgekohvt :') , helft is al thuis andere helft morgen ophalen.
Als dat bjina op is wordt het weer speurtocht :(

Heeft 1 v jullie grote baal buiten staan op pallets onder dekzeil? Gaat dat beetje? Vrees dat mjin nek en handen hooi los trekken niet gaan waarderen, maar als ik geenkleintjes kan vinden met laag suiker moet ik wel wat....

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 22:40

ja ik heb hooi of droge voordroog open onder zeil, op pallets. Gaat prima. Of het lastig voeren is hangt er vanaf hoe strak het geperst is en of het kort of lang is. Verschilt per baal. Ik dek meestal alleen de bovenkant af (ronde baal) en voer elke dag de buitenste laag op. Met het meeste hooi is dat prima te doen, maar ik heb nu een rotbaal :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 22:41

Nee ik vond groot onder dekzeil niet fijn. Ik vond dekzeil niet fijn. Je krijgt altijd vocht neerslag en je moest het goed van het hooi afhouden. Ik zag op FB iemand een waterdichte tent gebruiken waarin ze het hooi had liggen. Vond ik slim.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 08:33

@Sjolver, In het verleden wel gehad. Op een grote pallet zodat het van de grond af lag. Ik had wel een mini pallet erbovenop liggen, tussen zeil en hooi in zodat er wat lucht was.
In de zomer was dat vervelender want ik had voordroog en dat ging dat sneller broeien.
Maar is te doen hoor, zeker als je geen kleine balen kan vinden.

Buiten is weer alles wit bevroren. Erg mooi maar zo onhandig met het water. ben kraanwater aan gebruiken ipv de grondwater slang maar met 4 paarden gaat daar best wel wat liters in.
Ik moet zo uitmesten maar m`n hoofd doet pijn en mijn neus zit dicht, vrienden hebben laatst een behoorlijke verkoudheid gehad en plat gelegen daardoor dus ik ben bang dat ik ook iets onder de leden krijg.

vanavond oud en nieuw, vind er geen reet aan. Ik ga altijd erg vroeg naar bed ( ben ochtend mens en spring er om 6 uur uit en sta meteen "aan" maar om 2100 is mijn energie echt o) ik denk dat ik op de bank ga liggen en om middernacht sta ik in m`n eentje bij de paarden met mijn glas champagne

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 08:45

Ik vind er ook niks aan, vind het vuurwerk mooi om te zien maar de laatste jaren (sinds dat we Guus hebben) merk ik dat ik de hele dag de spanning mee over neem. Dus ik ben erg benieuwd als het vuurwerkverbod er is hoeveel er dan nog geknald gaat worden. Ik zou al blij zijn als ons gehuchtje een vuurwerkvrije zone of zo zou worden. De knallen in de verte geven ze niks om gelukkig.

Ach ja nog 1 dag, en nog wat knalletjes dan op 1 januari en dan is het weer voorbij.

Ben vooral eigenlijk ook wel benieuwd wat onze herplaats hond gaat doen als het echt gaat knallen. Ze zou bang zijn voor vuurwerk, de knallen klopt, reageerde ze in het begin ook op. Maar het stadsmeisje begint steeds meer plattelandsmeisje te worden en eraan te wennen dat hier geschoten wordt :+ Dus deze kleine dame is qua gewone knallen ook al wat stabieler.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 08:51

Ik ben ook benieuwd wat het vuurwerk gaat doen. Is natuurlijk laatste jaar legaal, dus er zal wel flink uitgepakt gaan worden. Paarden stonden eerder echt in the middle of nowhere waar vuurwerk niet zo'n probleem is, nu zitten we dicht bij Duitsland en ook dicht bij een wijk die wel enigszins berucht is voor wat er daar allemaal de lucht in gaat met oud en nieuw. Er wordt nu ook al elke avond eigenlijk non stop geknald. Daar kunnen ze wel goed tegen, maar toen een van de buren vuurpijlen af stak, schrokken ze toch wel even.
Ik ga ze tijdens de jaarwisseling ook even op stal zetten met radio aan en dergelijke, maar ze zijn niet heel relaxed op stal (ooit nog een keer de stal uitgebreider verbouwen, zodat ze elkaar beter kunnen zien), dus het is een beetje kiezen uit kwaden ben ik bang.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 09:05

Ik geef ook niks om oudjaar, maar een paar jaar geleden toen we met z’n tweeën op de bank zaten, vond ik t ook saai.

Vandaag overdag 2 uitnodigingen oliebollen eten. Ik ben gek op oliebollen, maar krijg er onwijs buikpijn van, dus geen goed plan ha ha
Vanavond naar vrienden.

Het is hier zo rustig qua vuurwerk, dat we gewoon weg durven gaan.

Behalve dat we vanavond weggaan, weet ik nog niet zo goed wat ik doe. Merk dat ik niet veel energie heb, fikse pijn aan nek en schouders en het liefst gewoon even rust heb.

Ben de bevroren bodem ook wel beu. Denk dat ik deze week nog maar een keer richting binnenbak ga.

Echt sneu voor alle bange dieren in deze tijd.

Voorheen staken jongeren vaak vuurwerk af vlakbij ons perceel buiten oud jaar. Zo van niemand ziet ons hier en op tijd weg kunnen komen voor politie.

Onze katten worden vooral boos. Zitten grommend voor het raam. Misschien komt het omdat ik nooit meegegaan ben in hun angst, maar altijd zeg “grijp ze maar”. Ik weet t niet of dat meegeholpen heeft, maar heb liever boze katten, dan weggekropen katten.

Dit jaar echt 0 vuurwerk in de buurt geweest. Het klinkt stom, maar ik vond het altijd wel fijn om gezien te hebben hoe de paarden er op reageerden en ook wat konden wennen. Dat weet ik nu niet bij Ice.

Maar goed, het dichtstbijzijnde vuurwerk zal op 600m zijn en ze gaan op stal, dus dat is vast geen probleem.

Sterkte voor iedereen met vuurwerk stress

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 09:33

Hier is het zoals elk jaar weer Carbid knallen, mijn man en wat vrienden vermaken zich hier de hele dag mee :')
Voor de paarden is oudjaarsdag de allerleukste dag van de hele winter, want ze mogen dan bij hoge uitzondering op de wei *\%/* De knallen vinden ze niet zo heel boeiend. Ze zijn alert, maar hebben een enorme berg hooi (gelukkig is het heerlijk rustig, windstil weer) dus die zijn prima in hun nopjes. Om 00:00 ga ik altijd even bij ze staan, want siervuurwerk is spannender dan de harde knallen. Daarna wandelen we even naar vrienden die verderop wonen.

Mijn traditie is snert maken en socializen met de mensen die gedurende dag langs komen waaien.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 09:37

Ik heb ze net omdat ze nu nog rustig zijn de maskers op gedaan en Guus ook de oordoppen in. Kan het beter nu doen als ze nog rustig is, als ze in het stressbubbel gaat is het 1 de vraag of ik haar te pakken krijg, 2 ik kom dan niet meer aan de oren, 3 het is dan vooral een blijf van mij af anders ga ik nog verder de stress in.

Nogmaals dank aan Marjan, ik had Guus bijna knock-out vanacht gehad had even geen rekening gehouden met een maximale dosering aan Valeriaan. Dacht vooral wat meer geven voor meer rust :')

Voordeel is trouwens wel het jonge grut wordt ouder, gaat op stap en is dan foetsie op een gegeven moment.

Hier is het vooral de miepen en viempen en veel achter elkaar wat niet fijn is. Ad valt echt wel mee. Gok dat die idd Carbid gewend is waar die vanaf komt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 14:00

Thanxvoor de baal onder zeil info.
Wat betreft tent, mnin hooi ligt in partytent ( zo een die dihct kan vd grond af).
Maar daar kan ik geen grote baal krjigen.

Afbeelding
Hier nog niet geveegd, wat er nog ligt was laatste wat ik had, hooi ligt op stenen vd grond. 3 per stapeltje balen, liggen hier wat ordig want hooi dat er nog lag was net aan de kant gelegd.

Vuurwerk war iknu woon in geen vergelijking met waar ik woonde, eigenljik pas sinds vandaag k allen, gister ook wel maar dat waszo ongeveer wat in juli al bji oude huis per dag ging.

Hond heeft epilepsie waterstad wordt uitgelokt door vuurwerk in haar geval dus extra %^&.

Maar hier durfde ze gister nog gewoon in schemer en donker naar buiten, oude huis vaak va sept al niet meer..
Ze reageert nu welop de k allen, maar veel minder dan daar. Stapelt gewoon minder en associatie is denk ik anders, vlak bji mjin huis is ze bang geworden,cobra in tunneltje toen wji erin liepen -:(-

Verder hier wel vuurwetk ookvorig jaar, maar geen vergelijking met waar ik zat. Dan is het hier oh in de verte zoe je wat en daar was het rondom 1 grote ontploffende hemel.

Paarden wel benieuwd, bodem is nu best ruk met steeds vorst en geen idee wat buren gaan afsteken.
Heps kon tegen vuurwerk, VenteKleuter? Tot nu toe reageren ze niet ehct op het vuurwerk.

Doe ze wel hun dekens vannacht af, als ze gaan rennen worden ze anders drijfnat.
Normaliter renden heps en toobs 1x en gingen vervolgens vuurwerk staan kjiken. Hoop dat het nu ook zo gaat.
Ze staan wel alleen ahcter wil geen risico lopen dat, ze door draden gaan wegop.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 18:42

Hier lijkt er dit jaar meer te knallen dan voorgaande jaren :Y)

De paarden zijn wat onrustig maar hebben de ruimte en redden zich wel.
De varkens en kippen zijn chill.
De katten liggen rustig in de schuur.
De pup heeft zich keurig gedragen bij vrienden vandaag en verblikt of verbloost niet, fijn!

Zelf ben ik helemaal kapot van mn eerste dag werken sinds het ongeluk dus ik duik vroeg mn bed in denk ik :Z

Sterkte aan iedereen en alle beestjes met stress :(:)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 18:51

:(:) Wel verantwoord om weer te werken?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 22:04

Karin doe je voorzichtig? Die vinger zal wel,maar je hoofd...

Hier paarden onrustig af en toe, niet raar iemand stak net net ahcter Haag vuurwerk af. De zware dreunen vinden ze niet zo'n punt.
Staan nu samen alert te wezen.

Ik zit ingegraven onder berg dieren <3 minus de kat, die mag er van Murph niet bji.
Nadeel wel dat de lekkere koffie nu wel koud is.

Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 23:13

Hier gaat het tot nu toe goed. Heb wel het gevoel dat er meer afgestoken gaat worden in de buurt dan normaal. Mijn man heeft wel even de achterbuurjongen samen met zijn vrienden aangesproken. ze wonen tegenover onze wei, schieten alles richting de wei en zijn op een gegeven moment in een veld naast onze wei gaan staan met het vuurwerk. Nope dat gaan we niet doen, terug de straat op en morgenvroeg kom je alles uit de wei halen. Paarden stonden ondanks de knallen redelijk rustig. De luiken zijn dicht, geloof wel als Guus ze had kunnen zien lopen dat de rapen gaar waren.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 23:30

Hier ging het tot uur of 20 heel goed, daarna onrustig en binnen gezet. De pony staat in de stal, super chill, en paard en jaarling samen in de loopstal. De jaarling doet het wel goed maar mijn paard is tegen uur of 22 zo geschrokken door vuurwerk van directe buren dat ze sindsdien over de floss is. Zo sneu. Ben wel bang voor het vuurwerk om 0.00u van de buren, daar gaat niet voor een paar tientjes de lucht in.. Heb radio op standje disco dat lijkt een klein beetje te helpen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:40

Hier is alles relatief rustig verlopen. Minder knallen en gillende keukenmeiden, meer van die sierspul. Ze aten hun slobber en toen ik naar binnen ging begon ze aan het hooi.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:51

Gelukkig nieuwjaar!

Hier ging ik om 0030 naar bed. Er waren hier schuin tegenover enkele pijlen, toen Monty snel even gehalsterd.
Al snel was het rustig genoeg en vooral in de omgeving veel vuurwerk, daar hebben ze naar staan kijken.

Pony’s zijn niet achter geweest en hebben werkelijk de hele nacht met z’n 3 op 10m3 gestaan inclusief in de kak en door het hooi etc, gelukkig is dat zeldzaam.

Het was onrustiger dan voorgaande jaren, maar verder goed te doen.
Gelukkig kunnen we nu weer normaal doen na al die belachelijke dagen met duur eten en verplichtingen :Y)

Kraanwater geven overigens altijd aan de paarden, grondwater is hier gewoon oranje van het ijzer. En er gaan idd flink wat liters in een pony en paard maar een pomp is ook niet gratis te draaien :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:14

De beste wensen voor het nieuwe jaar!

Het begint guur! En het blijft koud de komende tijd.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:36

Beste wensen voor het nieuwe jaar hier iedereen!!