Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:36

beste tip die ik gehad heb: dekens oplaten tot het dagelijks minimaal onder de 15 graden is. Sindsdien schuurt die van mij nauwelijks meer.

Wij hebben een vlotter.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:41

Idd bij die van mij ligt de deken ook nog op. Nadat ze van de zomer al haar manen heeft afgeschuurd is ze nu al 6 tot 8 weken heel rustig. Geen enkel schuurplekje meer, maar wel met deken nog op. Mij benieuwen hoe dat is als ze weer hier staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:41

Zapje schreef:
jij bent ook zo handig DF. Jezelf aangeleerd of van huis uit meegekregen?

Watvoor waterbakken hebben jullie? Ik heb speciekuipen en lees toch af en toe dat dat niet zo gezond is ivm plastic. Wat is een goed alternatief?

Zag eind deze week veel regen voorspelt, overweeg dan deken op te doen. Nu heerlijk weer. Heb ook 1 onder eczeemdeken staan en twijfel tot wanneer ik die op moet houden. Nu nog wel nodig.

Gewoon mezelf aangeleerd, gewoon beginnen, veel youtubefilmpjes kijken (vooral engels al is timmerman Henk érg leuk :D ) Begonnen met simpele waxinelichtjes maken en van daaruit uitgebreid :)

Speciebakken drinken ze hier al jaren uit. Om de paar dagen goed uitboenen dat je geen groene aanslag krijgt.

Als het 's nachts rond de 10 is gaan hier ook de regendekens op, zeker met regen. En rond 0 de 200 grams.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:45

Ik heb buiten een vlotterbakje, binnen met lepel.
Zo makkelijk zuiver maken, bijna geen waterverspilling.
Alleen met vorst gaat het bakje buiten dicht.

Vorig jaar had mijn ruintje een deken op in de winter omdat hij stijf liep vanuit het si gewricht.
Hij heeft nu al lange tijd nergens last meer van dus hoop hem net als mijn merrie weer zonder deken te zetten.
Niets zo handig als dat.

Ik heb ze in de nacht wel binnen staan.
Mijn merrie had eerst last in de zomer van pollen en trok 24/7 niet.
Momenteel lijkt ze er geen last meer van te hebben, maar door de komst van de wolf dier hier ook in de buurt zit laat ik het maar zo. Ze zijn het nu toch gewend.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:01

Oudje gaat goed, eet gewoon.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:17

Wij hebben binnen gewoon waterbakken op de waterleiding. Buiten hebben wij betonnen waterbakken met vijverfolie er in omdat ze niet meer waterdicht waren. Dan hebben we het wel over waterbakken van 500-1000L. Maar ik geef ook gerust water uit speciekuipen, heb dat geruime tijd gedaan maar nu geen noodzaak meer voor met de betonnen bakken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:47

Ik heb buiten een verwarmde waterbak zodat deze in de winter niet dicht kan vriezen. Is een zelfde type als wat normaal in een stal hangt.

In de zomer zet ik er voor de verkoeling van kat en paard een betonkuip met water naast, zodat ze nog wat te klooien hebben met water :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 15:34

Robijntjah schreef:
beste tip die ik gehad heb: dekens oplaten tot het dagelijks minimaal onder de 15 graden is. Sindsdien schuurt die van mij nauwelijks meer.

Wij hebben een vlotter.

De eczemer die hier staat (ijslander van vriendin) heeft z'n deken ook nog op. Better safe than sorry.

Wel eng met de wolf zo vlakbij... begint hier toch ook in de buurt te komen. De twee doodgebeten pony's van Deferm (op nieuwspagina van Bokt), dat is de paardenhandelaar waar mijn grote bonte vandaan komt. Maakt het niet minder erg, maar ik ken de weides daar wel, zijn een paar grote weides met stuk of 100 grote paarden/pony's op en daarnaast een kleinere wei met de mini's en shetlanders. Niet echt wolfproof... maar goed, dat is het hier ook niet :\ en ook geen dichte stallen :(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:44

DubbelFun schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Heeft iemand van jullie kunststof palen?

Ja, ik heb er een paar staan. Ze zijn ongeveer 1,80 hoog en van volkunststof (dus zonder metalen kern).
Sommigen zijn nog goed, maar er zijn er ook een paar bij die zijn kromgetrokken. Ik kan niet zeggen of dat door de zoon is of door het gaas wat misschien ongelijk is aangetrokken.

welke diameter zijn jouw palen?

Zapje, ik heb speciekuipen. Dan zie ik hoeveel ze drinken en is makkelijk schoon te houden

Gisteren besloten om nog een stuk te bestraten, +- 85m2 waar tzt ( als ik een geldboom vind) nog 2 stallen kan plaatsen. Nu manlief nog overtuigen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:09

Lynn_Nikita schreef:
welke diameter zijn jouw palen?
Ik dacht 12x12 cm, maar ik zal zo even de cm mee nemen, moet toch de paarden gaan voeren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:24

12 x 12 en buigen door? Zijn die zo flexibel dan?
Oei, ik heb straks 6 cm doorsnee, gaat dat wel goed dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:25

Ze zijn 10x10 cm en ze zijn ook niet kromgetrokken, ze zijn gewoon rottig neergezet (niet in één lijn). ik gok dat ze nu ong. 25 jaar staan :)
De lijn op de eerste paal is geen scheur maar de schaduw van het stroomdraadje.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de 'gang' tussen buren hun tuin en mijn paddock. Vroeger stond hier een dikke heg van liguster en vlierbes waarvan ik dacht dat ie bij de buren hoorde. Toen de oude buurman mij eens boos aansprak dat ik de heg eens moest snoeien (waaruit dus bleek dat het van ons was) heb ik alles er meteen uit laten halen.

De cavia beertjes hebben hier altijd gelopen, maar sinds ik geen cavia's meer heb mogen de paarden het kort houden :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:26

Hier krijgen ze ook uit speciekuipen.
Overzichtelijk en makkelijk schoon te houden en te verplaatsen indien nodig.
Moet er wel even 1tje vervangen want daarvan "schilfert" de binnenkant.

Ik overweeg ook om mn merrie toch weer onder dekens te zetten dit jaar.
Vindt het wel een gedoe altijd, constante getwijfel of ze het niet te warm/koud hebben etc.

Alleen een regendeken voelen ze vaak koel/koud onder en daar wordt ik onzeker van.

Denk wel dat t mn merrie met ppid helpt op de hele natte dagen dat ze niet zo stram wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:27

Mijn oudje met ppid had ook een deken op.
Die was niet meer waterdicht ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:43

Ik zet ze hier ook onder deken. Puur omdat ik niet wil dat ze echt veel wintervacht aanmaken.

Zojuist een lekker bosritje met de paarden gemaakt.
Ze zijn aan het bomen snoeien en er lag veel takken afval. Tess keek er amper na. Deze week mag ik ook weer draf erbij pakken, dus dat hebben we natuurlijk gedaan :D

Blijf het heel bijzonder vinden dat Tess nu aan een los teugeltje zonder been te hoeven geven het bos door kan draven in een mooi regelmatig tempo zonder koekeloeren of gek doen.

Ik denk echt "huh wat is er veranderd in haar koppie dat t nu allemaal kan?" :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:45

Hier gaan ze ook onder een deken. Ik ga ze gewoon fanatiek blijven trainen en als het veel regent gaan we naar een binnenbak. Is dan net niet eerlijk als zij een dikke teddy vacht heeft vind ik.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 06:38

Fijn Boemel dat Tess zo goed gaat!

Hier gaan ze ook onder dekens. Indy krijgt dekens op omdat ze altijd zo stijf op haar rugspieren wordt van kou en regen (gisteravond al duidelijk na een avond regen) en Quinta krijgt een deken op in de hoop dat haar wintervacht een beetje doenbaar blijft en dan blijft ze hopelijk ook wat schoner :D

Ik vind het alleen lastig te bepalen wanneer te starten met dekens. Ik doe dat maar een beetje op gevoel.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:09

Je had er toch laatst iemand bij gehad Boemel.
Misschien heeft dat toch meer gedaan dan gedacht.
Maar wat heerlijk voor haar zelf ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:06

Ik begin met 100 grams onder de 15 graden en dan bij iedere 5 graden minder gaat er 100 gram bij.

En ik laat ze scheren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:25

Karin_deB schreef:
Alleen een regendeken voelen ze vaak koel/koud onder en daar wordt ik onzeker van.
Je hebt regendekens met alleen een dunne/gladde binnenvoering, maar ook met een fleecevoering. Tegenwoordig worden ze ook wel aangeduid met 50 grams of 100 grams. En anders een zweetdekentje of zomerdeken er onder doen.

Ik hoop ook altijd de wintervacht van Boon wat binnen de perken te houden met dekens, maar dat is in 16 jaar nog nooit gelukt :)
Het schijnt dat 'koud' licht op stal (daglichtlampen) wel helpt.

@boemel: niet te diep over nadenken, gewoon lekker van genieten :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:33

@DF, ik heb de gladde binnenvoering en dan voelt ze bv in de oksels/oren wel warm aan maar op de billen koel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:41

Bekend probleem, heb ik ook bij één van mijn regendekens. Er zit dan te weinig lucht tussen wat de warmte vasthoudt. Kijk eens of een stukje fleece los op de kont dat probleem op lost.
Ik deed dat vroeger wel toen ik nog werkte en 's ochtends altijd tijd te kort kwam :D Ik had dan geen tijd om dekens te wisselen, maar een los fleeceje trek je er zo onder vandaan :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:43

Ik vind de dekens met een laagje fleece wel erg fijn.
Fijner dan de gladde voering, tenminste bij regendekens.
Bij dikke dekens maakt me dat niet veel uit.

Boemel, heerlijk toch!
En ja idd je had toch alternatief genezers laten kijken? Misschien nog van daar uit dit nu?
Gaaf zeg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:56

Ik heb juist liever dekens met gladde binnenvoering; Boon wordt er mooi wit van en ze komen niet vol haar te zitten zoals je met fleece wel hebt.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 14-09-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:58

ja dat wel, het zit wel snel vol haren.