Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:49

@spatter; was idd Silvester :)
@santos: mooi dat je de wintervoorraad weer binnen hebt.
Ik hoop dat ik genoeg heb liggen nu om de 2e snee te halen :) en dan maar hopen op eenzelfde kwaliteit als ik nu heb.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:26

Spatter, traumeel druppels zou je inwendig kunnen innemen als ondersteuning. Goede resultaten mee gezien en mee gemaakt. Gebruik het ook voor de dieren. Je hebt ook traumeel gel maar dat heeft geen zin als je in de tape zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:35

Net getaped, nouja, wat er voor door moet gaan, dit had ik zelf ook wel gekund.
Wikkeltje om mijn voet, wikkeltje om mijn enkel en vervolgens 2 banen tape van wikkel om mijn voet, over mijn hak naar weer wikkel om mijn voet.

Woensdag komt hij het opnieuw tapen.
Ik mocht het gerust bewegen en ook op staan als ik dat wilde.
Nou dat laatste laat ik nog maar even.
Hij zei wel dat er best een breukje in het bot kon zitten, is immers geen foto gemaakt maar daar gold ook voor, met beleid, pootje hoog en wieberen met mijn tenen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:47

o getver Spatter wat een pech! :(:)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:45

Spatter, dat is enorm balen. Beterschap!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:47

Dat is niet fijn spatter.

Daan, mooi verhaal maken ze er weer van.

Hier weer terug in Frankrijk na een paar dagen nl.
We hebben toch maar een stukje wei naar boven open gezet zodat ze hier kunnen drinken. De "drinkbak" die we gegraven hadden stond al bijna droog omdat het al 4 weken niet echt geregend heeft.
Dit is ook wel goed te zien aan de wei zelf maarja, dat is niet anders.

Als het goed is gaat het morgen of donderdag weer regenen en dan kan alles weer een beetje bijtrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:17

Jakkes spatter.... Hoop voor je dat je hersteld bent om te "doggie dancen" klinkt inderdaad erg leuk. Sterkte.

Hier ligt het hooi nog te drogen. Hoop dat het vrijdag geperst kan worden. Dit is voor ons de "eerste keer" en ik ben zo ontzettend nieuwsgierig hoeveel kleine baaltjes er vanaf komen.

Het lijkt erop dat het nog een paar dagen droog blijft. Er staat gelukkig een stevig windje en van de bevriende boer, die dagelijks komt schudden, droogt het prima. Een beetje zon erbij zou wel lekkerder zijn trouwens. Maar dat lijkt vanmiddag te komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:41

@spatter: als er een breukjee vermoed wordt is het toch wel handig om dat op een foto te hebben, want als het een chipje is en het zit om een 'beweeglijke' plaats dan kan het losschieten. Dan is het goed te weten dat je het echt minimaal 3 weken niet moet bewegen om de aanhechting niet in de weg te zitten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:05

Tja, arts heeft goed gecontroleerd en geconstateerd dat het allen de pees was, dus daar vertrouw ik dan maar op, al snap ik ook wel dat ze geen röntgen ogen heeft.

Maar ik ga sowieso netjes koest houden, des te eerder ben ik er weer van af.
Binnen cross ik rond op de burostoel en buiten gebruik ik krukken .
Grootste probleem is dat je met krukken je handen vol hebt en dus niks extra kan meenemen zoals voer dus daar moet ik even wat op verzinnen, rugzakje of zo.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:21

Beterschap spatter.

Karev is weer een jaartje vrij van de tandarts. Ze Had een flinke bult op de onderste achterste kies en een kuil in de bovenste er recht boven. Verder wat haakjes maar niks bijzonders. ..gelukkig

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:42

Even een vraagje over gazongras: is dat "schadelijk" voor een paard (gewoon vers afgegeten dan he, niet afgemaaid en daarna gevoerd)? Een vriendin van mij heeft pas een huis gekocht met groot gazon aan, en die gazon is ze nu aan het afspannen want ze wil er haar haflinger + shetlander opzetten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:51

niet slim, als het echt mooi gazongras is, is het enorm rijk gras dus voor de shet al heel gevaarlijk met kans op hoefbevangenheid

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:55

Wij zetten onze paarden ook op het gazon als het gras te lang wordt, maar dit is 1) een niet erg onderhouden gazon dus niet heel rijk en 2) zijn warmbloeden en niet gevoelig voor hoefbevangenheid.

Wilt ze ze er permanent opzetten? Dan is een paddock maken en een stukje gras voor de knabbel overhouden misschien handiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:06

Ik kan mij zo voorstellen dat er in bepaalde gazon grassen behoorlijk meer suiker zit, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker.

Heb nog wel een ervaring over op een diervriendelijke manier mollen verjagen:
Op een Belgische website een filmpje van een hovenier gezien die met grote stelligheid vertelde dat mollen een ontzettende hekel hebben aan de geur van de bol van "de roze tuingloxinina" oftewel de Incarvilea Delavayi.
https://www.google.nl/search?q=roze+tui ... B598%3B600
Een mol blijft zeker minimaal 7 meter uit de buurt van deze bol. Nou dacht ik, dat is 2 vliegen in 1 klap. Leuke bloemetjes in de tuin en de mol gaat lekker de andere kant op. Ik heb de bloemen verleden week woensdag in de tuin gezet en ha, ha, ha, vanmorgen is er keurig rondom de bloemen een soort landschapje gegraven door een overijverige mol _O- _O- . De bloemen zijn nog net niet omhoog gedrukt.
Conclusie: het werkt niet....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-15 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:13

Solleke_Noah schreef:
Wij zetten onze paarden ook op het gazon als het gras te lang wordt, maar dit is 1) een niet erg onderhouden gazon dus niet heel rijk en 2) zijn warmbloeden en niet gevoelig voor hoefbevangenheid.

Wilt ze ze er permanent opzetten? Dan is een paddock maken en een stukje gras voor de knabbel overhouden misschien handiger.

Ja. Maar het is een stuk van ik schat een 12 are, dus dat gras gaat rap weg zijn en zal dan vermoedelijk voor de rest van hun leven een stuk naakte grond blijven (ze gaat wel weide bijzoeken om te huren in de buurt).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:19

Dan kan ze beter investeren in een paddock. Meteen de boel draineren, stukje laten verharden voor (eventuele?) stallen. 12 are blijft anders niet lang goed en wordt een complete modderpoel in de winter. Tenzij jullie op zand zitten?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:25

[***] schreef:
Ik kan mij zo voorstellen dat er in bepaalde gazon grassen behoorlijk meer suiker zit, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker.

Heb nog wel een ervaring over op een diervriendelijke manier mollen verjagen:
Op een Belgische website een filmpje van een hovenier gezien die met grote stelligheid vertelde dat mollen een ontzettende hekel hebben aan de geur van de bol van "de roze tuingloxinina" oftewel de Incarvilea Delavayi.
https://www.google.nl/search?q=roze+tui ... B598%3B600
Een mol blijft zeker minimaal 7 meter uit de buurt van deze bol. Nou dacht ik, dat is 2 vliegen in 1 klap. Leuke bloemetjes in de tuin en de mol gaat lekker de andere kant op. Ik heb de bloemen verleden week woensdag in de tuin gezet en ha, ha, ha, vanmorgen is er keurig rondom de bloemen een soort landschapje gegraven door een overijverige mol _O- _O- . De bloemen zijn nog net niet omhoog gedrukt.
Conclusie: het werkt niet....

Geld waarschijnlijk alleen voor de Vlaamse mollen...of het moet ze standaard eerst verteld worden _O- _O-

Je kan het ook met Keizerskroon proberen ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Keizerskroon_%28plant%29

Paarden op het gazon:
Het hangt enorm van het gras af,hoe net verzorgt is en hoe lang ze erop staan.Die van mij zijn ook van het gazononderhoud maar daar groeit nog weinig echt gazongras :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:13

Ja, ha, ha, ik ga morgen nog wel even in de grond fluisteren waar die bollen voor bedoeld zijn. Er zijn gangen genoeg....

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:13

Solleke_Noah schreef:
Dan kan ze beter investeren in een paddock. Meteen de boel draineren, stukje laten verharden voor (eventuele?) stallen. 12 are blijft anders niet lang goed en wordt een complete modderpoel in de winter. Tenzij jullie op zand zitten?

Nee op leem/zandleem + ook nog eens een hoge grondwaterstand. Heb haar ook al gewaarschuwd dat ze de shet beter voor de winter nog uitrust met een fluo vlaggetje omdat ze hem anders niet meer terug gaat vinden in de modder.
Ze verhuizen dit weekend en hebben tot nu toe al hun tijd en geld in het opknappen van de woning moeten steken, dus had sowieso geen tijd meer geweest voor een fatsoenlijke paddock aan te leggen. Maar denk dat de tijd - sowieso volgende winter - hen wel zal leren....
Laatst bijgewerkt door miezelke op 09-06-15 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:16

Apart, eerste wat wij in orde maakte toen we hier kwamen wonen, waren de onderkomens van de dieren.
Die kunnen er niks aan doen dat wij zo nodig moesten verhuizen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:20

Tja het "weitje" is afgespannen, ze hebben een schuilstal voorzien, hooi is geleverd dus hun onderkomen is op zich in orde. Er komt nu wel tijd en ruimte vrij voor eventuele aanpassingen en het is nog even voor het winter is he.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:46

Gazongras zou ik toch echt niet willen. Of het moet een zwaar verwaarloosd gazon zijn waar inmiddels hele andere grassoorten tussen staan (lang gras).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:56

Dat hele fijne engelse lawn gras zou ik ze niet op zetten. Maar als het breed doorgeschoten speelgras is kunnen ze er makkelijk op. Doe ik hier ook.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:53

miezelke schreef:
Heb haar ook al gewaarschuwd dat ze de shet beter voor de winter nog uitrust met een fluo vlaggetje omdat ze hem anders niet meer terug gaat vinden in de modder.

Raap me op... _O- :') _/-\o_

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:44

Het gaat nu weer helemaal als van ouds met mijn paard. Ik zie wel dat ze voorzichtiger eet.

Ik had geprobeerd te masseren. Tot ze het niet meer toe liet. Maar het was een heel stuk wel haar halve hals. Ook de dierenarts zag er geen heil in.

Ik had haar net pulp gevoerd zoals ik dat al 17 jaar doe. Ze stond buiten en ik voer altijd laag. Buiten zelfs op de grond op een grote rubberen mat.

Ook ik heb mijn shet op ons gazon staan. En nu eigenlijk dagelijks zins onze grasmaaier het niet meer doet haha. Het paard mag er af en toe ook even op. Ik heb verder geen wei. De dieren vinden het erg fijn. Dus zal nu altijd wel zo blijven. Het gazon was zo wie zo al niet zo strak. En de paarden wisselen nu af met de kinderen. Of de kinderen spelen en als ze op school zijn kunnen de paarden erop.;-)