Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 16:06

Zelf maken ;)
Een kast van 60 diep de achterkant afhalen en rondom planken van 25 cm er tegenaan zetten (5 cm overlappend). Achterkant er weer tegen en je hebt een kast van 80 :)

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 16:53

StarofSea schreef:
Hoi allemaal! Ik ben op zoek naar een kast waar een westernzadel in past, en ik heb helaas geen eindeloos budget. Van die grote kasten van 80 cm diep zijn vaak zo duur. Heeft iemand de gouden tip? :D

Zelf maken van gratis pallets. Kun je hem helemaal naar je eigen wensen maken.

IrishBob

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 03:13

Hoi, wegens verhuizing moet ik een eigen zadelkast maken. Ik heb voor dit project een metalen locker kledingkast via marktplaats gekocht.

Nu het richting het monteren van de zadelsteunen e.d. komt. Merk ik dat ik toch wat twijfels heb bij het project.

De kast is 75x50x165. De foto is een ruwe schets van hoe ik de indeling wil maken.
Afbeelding

Binnenin wil ik dan dus aan de rechter zijkant twee (opklapbare) zadelbuizen hangen. En dan aan de linker zijkant twee hoofdstel haken (de stipjes) en daaronder nog 2 of 3 halster haakjes.

Voor het ophangen van de haken. Dacht ik aan voorboren en ze dan met boutjes aan de kast bevestigen.

De zadelsteunen roepen bij mij vooral veel vragen op. Er komt wanneer mijn zadels erop liggen natuurlijk erg veel druk/gewicht op het bevestigingspunt te staan.

Om de zijwand te kunnen verstevigen heb ik oude boeken planken liggen (4 stuks). Deze komen tot ongeveer de halve hoogte. Dus dan zou ik er 2 nodig hebben.

Nu is mij ook verteld dat wanneer je de steunen/kast niet aan de muur bevestigd (die optie heb ik niet). Er een kans is op kantelen door hefboomwerking.

Nu vraag ik mij dus af:

- Gaat mijn kast echt kantelen als ik deze indeling aanhoud en kan ik dan iets doen om het te voorkomen?

- Hoeveel ruimte hebben jullie gerekend boven de zadel steun en tussen de 2 steunen in?

- Zouden die boeken planken voor genoeg versteviging zorgen?

- Kan ik die planken dan het beste aan de binnen of buiten zijkant van de kast vastschroeven? (of beide, dat ik alle 4 de planken gebruik)

Dankjewel voor het lezen en ik hoop dat jullie met mij mee willen denken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:12

Door de planken te gebruik (zou ik persoonlijk aan de binnenkant doen) krijg je voldoende houvast voor zadelsteunen.
Ivm kantelen kun je best iets op de bodem zetten wat goed zwaar is, bijv. een bak met voer of gewoon een 40x60 betontegel én niet al te veel gewicht aan de deuren hangen als die open staan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:47

Wij hadden hiervoor ook zom metalen kast. Zadelsteun zat eerst door metaal heen aan stuk hout en dat werkte perfect. Later werd die verplaatst en zat die met bouten en moeren vast alleen aan metaal en dat was toch minder. En ik had dan maar 1 zadel hangen, de andere steun lagen dekjes of een zweetvoeten op.

Qua ruimte vanaf boven en ertussen was echt passen. Zoals het eerst zat was voor degene voor mij geschikt, maar mijn zadel paste niet lekker. Wij hebben dus beide steunen moeten verplaatsen en gewoon zadel gebruikt om te kijken waar het handig en fijn was om het op te hangen. Dan 1 steun ophangen en weer passen en meten met de 2e haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:07

MyWishMax schreef:
.. de andere steun lagen dekjes of een zweetvoeten op.
De beste plek er voor denk ik :+

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:17

Ooit ook een metalen kast gehad, daar hoefde ik maar 1 zadel in kwijt te kunnen, maar daarvoor een buis over de hele lengte van de kast geplaatst. Dat gaf genoeg steun en stabiliteit, en de zijwanden waren zo sterk genoeg het geheel te dragen.

Nog over het vinden van geschikte kasten, op marktplaats staan allerlei kasten aangeboden, kijk eens verder dan specifieke stalkasten. Laatst toevallig 2 mooie grote stalkasten kunnen overkopen van een pensionstal die stopte in de buurt, voor dat bedrag per kast had ik het hout en rest spullen om ze te kunnen maken niet kunnen kopen, mooi stevig hout is duur. Kast met juiste afmetingen kun je eenvoudig ombouwen naar stalkast. Helemaal zelf maken is vaak veel duurder als je al het materiaal moet kopen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:25

Jeen, mijn zadel bouwpakket is binnen. Ik ga nog even extra scharnieren regelen. En heb wielerkoers en ik dacht. Misschien kan ik ook wel een wieletje onder de deur doen.

Anyhow, mijn vraag hier. Het is van dat osb3 plaat gebeuren. Verven of niet verven? Wat adviseren jullie? En zo ja in welke kleur (ik vind 2 kleuren ook wel mooi, grijs en wit zat ik aan te denken)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:29

Als de kast niet in een verwarmde ruimte komt te staan zou ik hem zeker verven/beitsen/vernissen zowel aan de binnen- als aan de buitenkant om kromtrekken tegen te gaan.
Als de deur erg groot en zwaar is én je vloer is gelijk is een zwenkwiel ter ondersteuning wel handig, maar genoeg scharnieren zo voldoende moeten zijn.
Sterkte met de wielerkoers, hopelijk veel wind mee :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:32

Haha autocorrect toch maar eens uitzetten.
Het topic ook hier en daar gelezen. Het wordt inderdaad behandelen. Ff denken of het verf of beits wordt.

En dan is het handig eerst behandelen en dan in elkaar zetten lijkt mij

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:32

Mijn kast van OSB staat al jaren zonder problemen onbehandeld in open ruimtes (meerdere verhuizingen achter de rug) zonder verwarming of wat dan ook.
Als het niet nodig is zou ik geen wieltje doen. Gaat alleen maar zand, strootjes weet ik het wat tussen zitten. Dan liever extra scharnieren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:35

Joltsje schreef:
En dan is het handig eerst behandelen en dan in elkaar zetten lijkt mij

Als er niets gelijmd hoeft te worden is eerst verven wel zo handig, al moet je dan wel de ruimte hebben om alles te laten drogen én je hebt misschien ook meerdere lagen nodig.

SunnyDayss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:35

Hoii allemaal, aangezien ik hopelijk binnenkort mijn stallen 6x3 heb ben ik opzoek naar zadelkast/kamer ideeën. In de oude situatie zaten die ingebouwd in de hoek van de stal, maar het lieft heb ik een soort inloopkast per grote stal. Hoeft niet super groot te zijn, maar wel functioneel voor deken/zadel/dekjes/etc opberging.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het bouwen van zo’n zadelkast/kamer in de stal?
Liefst waarbij de paarden wel aan weerszijden door tralie contact met elkaar kunnen hebben.

Ik kom alleen zelf niet tot een mooi template ontwerp, met in het achterhoofd dat er ook 2 achterluikjes inzitten (waren 3x3 stallen met in het midden aan voor- en achterkant buitenluikjes van +-50 cm breed)
Maakt het niet makkelijker om dan zoiets te realiseren. Vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ideeën hierover.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:03

Een plattegrond met hoe het gaat worden zou wel handig zijn voor de beeldvorming :D

SunnyDayss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:29

DubbelFun schreef:
Een plattegrond met hoe het gaat worden zou wel handig zijn voor de beeldvorming :D

Hierbij voor beeldvorming even een schets gemaakt (in het rood de oude situatie van de zadelkast)

Afbeelding

Zat er zelf al bijna aan te denken om het buitenluikje achter de deur op te geven en in de zadelkamer mee te nemen, maar scheelt wel weer aardig luchtstroom zomers

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 23:13

Je hebt geen ruimte buiten je stal? En staan aan beide kanten andere paarden?

Een lage zadelkast onder de tralies? Kun je er eventueel ook nog een voerbak op doen? Of juist onder / om 1 luikje heen

SunnyDayss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 23:28

Nee buiten de stal helaas geen ruimte dus het zou echt in de stal gerealiseerd moeten worden. Aan beide kanten staan andere paarden. Twijfel om aan een tralies kant het anders dicht te maken maar dan staat er hoe dan ook 1 paard “alleen”, zonder contact door tussenwand…

SunnyDayss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 23:30

Joltsje schreef:
Je hebt geen ruimte buiten je stal? En staan aan beide kanten andere paarden?

Een lage zadelkast onder de tralies? Kun je er eventueel ook nog een voerbak op doen? Of juist onder / om 1 luikje heen

Dat zou eventueel nog een optie zijn. Een soort ombouwkast maken rondom het trailes of luikje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:05

Ik zou langs de hele zijde van een tralieraampje een lage kast onder het traliedeel langs maken. Dan kunnen de paarden toch naar buiten kijken en zullen ze zich ook niet stoten/verwonden aan een 'hoekige' kast waar je die ook neerzet.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:59

Wat nou als je het luikje aan de deur zijde dicht maakt en daar een kast plaatst? Dan kun je een kast maken die zo breed is als je wil, verlies je alleen wat diepte van de stal op 1 punt maar op een stal van 3x6 lijkt me dat geen probleem toch?
Andere opties zou inderdaad zijn aan de korte zijde en dan een lage kast over de hele breedte(dan kun je er evenveel in kwijt als een hoge kast) en kunnen de paarden toch contact hebben met elkaar.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:45

er over nadenkend.

ik zou inderdaad een lage kast bij de tralies doen (2 meter breed) en dan nog een meter een hoge kast (1 meter) dan verliezen ze 1 meter zicht met de buurman, maar prima. en in het hoge deel kun je dan de dekens hangen.

of maar in 1 stal een hoge kast en daar alle dekens van iedereen in doen) er staan ook 2 paarden an de buitenkant lijkt mij. of staan daar weer andere paarden naast?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:30

Frummels schreef:
Zijn er menners in dit topic die veel schoft onderleggers hebben? Ik ben heel benieuwd hoe jullie die in jullie zadelkast organiseren :) Ik heb al gedacht aan een touwtje aan de binnenkant van de deur om ze omheen te hangen zoals bij dekens, maar ben nog niet helemaal overtuigd.

Late reactie, maar ik heb ze in een curverbox. Men ook niet altijd even vaak (lees, in de winter niet) zo zitten ze goed ook als ze lang niet gebruikt worden.