Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
En alles kost vaak veel meer dan je denk, we hebben afgelopen zomer een stuk verhard en de tweede 'kleine' schuilstal laten bouwen, dat zijn geen uitgaven die wij jaarlijks kunnen doen zeg maar
). Voeren is een eitje met kleine pakjes(kuubskist vullen buiten), alleen in de avond netten vullen, maar die hangen aan de boxwand en dat is zo gedaan. De pakjes zelf staan om de hoek van de stal, heel praktisch. Vegen doe ik ook gewoon met een bezem, zo vreselijk groot is het niet. kiko schreef:Happinez haha ja.. ik had mij warm aangekleed anders is het geen doen. Skibroek over mijn broek heen. Thermosokken over gewone sokken en een menschort aan. Als het nog kouder is dan gaat mijn lange jas aan tot mijn enkels.. en de verwarmde bodywarmer. Nu alleen nog op zoek naar fijne verwarmde handschoenen waar je ook mee kan mennen /rijden.
Ik heb 15 jaar in pension gestaan en ging altijd voor en na mijn werk om uit te mesten en mijn merrie stond in een aparte wei vanwege een (oude) peesblessure dus dat deed ik dan zelf dus toen ze naar huis kwam met een ander paard hield ik tijd over omdat ik de reistijd niet meer had terwijl ik meer werk had want moest nu ook voeren. Ik zou nu niet weten waar ik zou willen staan want die nu zoals ik het zou willen. Hier krijgen ze 4-5 keer per dag hooi en 3x krachtvoer en staan lekker buiten. Voor het donker wel naar binnen en voor de nacht gaan de luiken (tralies) dicht ivm de wolf. In de zomer staan ze in de ochtend op de paddock en rond 12 uur gaan ze de wei op. Anders ontploffen mijn dames als ze de hele dag op het gras staan.
Ik had het geluk dat de vorige bewoners paarden hadden dus alles was al omheind en de stallen en bak waren er ook. Ik gebruik de bak als paddock. Het liefst zou ik een aparte paddock willen maar ik kom al gras te kort dus daar wil ik niet op inleveren dus dan maar zo. De bak is wel in 2 verdeeld want heb 2 bijna 2-jarige hengsten staan en 2 merries dus die wil ik niet samen. Afgelopen jaar hebben wij wel een nieuwe pomp en baksproeiers aangelegd (bestaande moest vervangen worden) . Dat was wel even een investering. En de bak was voor de helft omheind met prik paaltjes dus daar ook een houten omheining geplaatst.
Gelukkig hebben wij een paar jaar geleden een rondpompsysteem aan laten leggen in de stallen want het verwarmde lint was niet voldoende als het extreem koud was. Met mijn lijf was het geen doen elke dag de bakken vullen.
Wij hebben bij de stallen een afdak dus je staat gelukkig droog als de smid of tandarts er is. Naast de stallen is nog een ruimte over dus daar ligt het hooi en buiten staan verpakte balen. Aan de stallen zit nog een soort overkapping en daar staat de trailer en de men wagens.
Ons hele terrein is omringd met eikenbomen dus in de herfst ben je heel druk met bladblazen maar gelukkig hebben wij eentje die op de trekker kan dus dat scheelt heel veel tijd en zwaar werk.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Wij zitten bij het bos en beetje op een berg dus water gaat hier vrij snel weg gelukkig.
Wij hebben het souterrain omgebouwd tot appartement zodat als wij op vakantie zijn de persoon die op de paarden past daar kan verblijven.

, terwijl jonkie nog moet groeien en het goed kan gebruiken eet die minder, dus daar schuif ik nog hoop ander voer in.