Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 13:03

Oh dat ziet er echt heerlijk uit. Wij hebben plannen om een nieuwe schuur te laten zetten waarbij er meer binnenruimte voor de paarden gaat komen. Maar er komt stiekem toch heel wat bij kijken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 13:32

Het speelt denk ik ook mee hoeveel je te besteden hebt, hoe meer je kan investeren qua machines, hoe makkelijker het allemaal wordt.

1x per week met trekker een baal in de ruif zetten is totaal wat anders dan balen slepen met een palletwagen en dan 4x per dag netjes vullen. En dat is alweer een stuk minder intensief dan elke keer mikado spelen met kleine baaltjes hooi in de schuur.
Hetzelfde met mesten, of je alles met een kruiwagentje wegschept, of je hebt een elektrische kruiwagen, of je sleept de wei, of je hebt een quad met aanhanger, zijn allemaal zaken die meespelen in hoe intensief het is.
De paddock met een hark rechttrekken, met een paard slepen of met de trekker vlakken is ook al weer een verschil.

Wij doen momenteel veel met de hand, dat kost gewoon tijd en energie. Heb al wel een verlanglijstje van machines, maar het geld gaat momenteel gewoon elders heen. :Y) En alles kost vaak veel meer dan je denk, we hebben afgelopen zomer een stuk verhard en de tweede 'kleine' schuilstal laten bouwen, dat zijn geen uitgaven die wij jaarlijks kunnen doen zeg maar :+

Ik zou niet terug willen naar pension, ik vind het heel prettig om het zelf in de hand te hebben en ze veel te zien. Wij hebben iets meer dan een hectare, dat is wel heel prettig. Momenteel 4 pony's, onze max is 6. We hebben 2 schuilstallen die opgedeeld kunnen worden in 3 boxen van 2x 4x5 en 1x 4x6 waar nodig.
Onze grote schuilstal ligt wel super onhandig qua plek ten opzichte van de mestcontainer, dan moet ik de volledige paddock en een stuk wei doorploeteren met m'n kruiwagentje voor het mesten. En in de toekomst zou ik graag een eigen bak hebben, maar nu ben ik heel blij dat we een bak kunnen huren hier in de straat.

Mooie plek kiko!

kiko

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 16:49

Klopt helemaal Mooney.
Gelukkig hebben wij een trekker en een sleep met wals zodat ik de bak goed kan slepen. Maar het uitmesten gaat gewoon met een kruiwagen. De wei en bak doen we ook iedere dag zodat het niet al teveel werk is. Na een dagje buitenstaan hebben we 3/4 kruiwagen vol en in de zomer als ze op het land staan zit er wel bijna een volle kruiwagen in.
Vegen doe ik ook gewoon met de bezem.

Jaa het is een heerlijke plek.. de vorige eigenaar heeft daar goed over nagedacht.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:13

Hier ook het meeste met de hand. Bak slepen en wei slepen gaat gelukkig wel met de trekker.

Ik ben vooral heel blij dat we tegenwoordig grote balen hooi hebben, die we op pallet met hulp van pompwagen de schuur in rijden. Het scheelt zoveel werk.

Rijbak was nog niet dooi. De paarden in de binnenbak achter ons huis gereden. Ze liepen allebei echt fijn.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:36

Hier ook vrijwel alles met de hand, behalve bak slepen, daar hebben we een oude trekker voor gekocht. Maar mesten gaat met de kruiwagen en als de deuren van de mestbak dichtgaan omdat ie te vol wordt om te kunnen kiepen, moet ik ook handmatig de kruiwagen leegscheppen. Dat is vier weken kiepen in de bak en dan ca. drie/vier weken scheppen. Hooi gaat in kleine balen (net vorige week weer 100 gestapeld vanaf de platte kar van de leverancier, de schuur in getild en gestapeld. Voel mijn armen nog :D). Voeren is een eitje met kleine pakjes(kuubskist vullen buiten), alleen in de avond netten vullen, maar die hangen aan de boxwand en dat is zo gedaan. De pakjes zelf staan om de hoek van de stal, heel praktisch. Vegen doe ik ook gewoon met een bezem, zo vreselijk groot is het niet.

Bemesten en kalken met korrels doe ik met zo’n strooikarretje. En mijn partner doet met de bosmaaier de kanten. Soms komt de buurman om even rap de hoge pollen te maaien en regelt hij iemand voor dierlijke mest uit te rijden. Mestruimen doe ik dagelijks in het weiland met de kruiwagen en momenteel twee keer per dag in de paddock.

Prima behapbaar zo met twee paarden. Moet wel zeggen dat als ik tegenwoordig naar iemand anders zijn locatie kijk die er helemaal piekfijn bij ligt, dat ik dan denk: oh dat is wel veel onderhoud om het zo te houden. Daar heb ik geen tijd/energie voor.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:18

Ik heb ook kleine hooibaaltjes.. ideaal met voeren maar is wel duurder. Helaas doet mijn leverancier geen grotere balen. Dit jaar had hij de helaas niet dus als ze op zijn heb ik alleen voorverpakt. Maar normaal krijg ik ieder jaar zo’n 200-250 kleine balen en die komen ze dan brengen en gelukkig helpen ze met in de overkapping leggen. Maar je hebt geen armen meer over daarna. Nu met mijn lichaam help ik niet meer mee want dan kan ik een week niks meer.

In het voorjaar injecteren ze hier de wei maar wil wel een keer laten kalken maar dat besteden we uit aan de loonwerker want de wei is al ruim een hectare. Ons hele terrein is 1,8 hectare.
Ik laat ze ook altijd in de tuin grazen zodat de wei kan rusten. Doordat ik nu 2 jaarling hengsten heb staan moet de wei in meerdere stukken opgedeeld worden. Normaal stonden ze op de ene helft en kon de andere helft weer bijgroeien maar nu gaat dat niet dus de dames gaan dan de tuin in zodat de heren in de wei kunnen blijven. Wel zo veilig want wil niet dat hij moeders dekt of dat de andere mijn merrie of shet dekt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:43

kiko schreef:
Happinez haha ja.. ik had mij warm aangekleed anders is het geen doen. Skibroek over mijn broek heen. Thermosokken over gewone sokken en een menschort aan. Als het nog kouder is dan gaat mijn lange jas aan tot mijn enkels.. en de verwarmde bodywarmer. Nu alleen nog op zoek naar fijne verwarmde handschoenen waar je ook mee kan mennen /rijden.

Ik heb 15 jaar in pension gestaan en ging altijd voor en na mijn werk om uit te mesten en mijn merrie stond in een aparte wei vanwege een (oude) peesblessure dus dat deed ik dan zelf dus toen ze naar huis kwam met een ander paard hield ik tijd over omdat ik de reistijd niet meer had terwijl ik meer werk had want moest nu ook voeren. Ik zou nu niet weten waar ik zou willen staan want die nu zoals ik het zou willen. Hier krijgen ze 4-5 keer per dag hooi en 3x krachtvoer en staan lekker buiten. Voor het donker wel naar binnen en voor de nacht gaan de luiken (tralies) dicht ivm de wolf. In de zomer staan ze in de ochtend op de paddock en rond 12 uur gaan ze de wei op. Anders ontploffen mijn dames als ze de hele dag op het gras staan.

Ik had het geluk dat de vorige bewoners paarden hadden dus alles was al omheind en de stallen en bak waren er ook. Ik gebruik de bak als paddock. Het liefst zou ik een aparte paddock willen maar ik kom al gras te kort dus daar wil ik niet op inleveren dus dan maar zo. De bak is wel in 2 verdeeld want heb 2 bijna 2-jarige hengsten staan en 2 merries dus die wil ik niet samen. Afgelopen jaar hebben wij wel een nieuwe pomp en baksproeiers aangelegd (bestaande moest vervangen worden) . Dat was wel even een investering. En de bak was voor de helft omheind met prik paaltjes dus daar ook een houten omheining geplaatst.
Gelukkig hebben wij een paar jaar geleden een rondpompsysteem aan laten leggen in de stallen want het verwarmde lint was niet voldoende als het extreem koud was. Met mijn lijf was het geen doen elke dag de bakken vullen.
Wij hebben bij de stallen een afdak dus je staat gelukkig droog als de smid of tandarts er is. Naast de stallen is nog een ruimte over dus daar ligt het hooi en buiten staan verpakte balen. Aan de stallen zit nog een soort overkapping en daar staat de trailer en de men wagens.
Ons hele terrein is omringd met eikenbomen dus in de herfst ben je heel druk met bladblazen maar gelukkig hebben wij eentje die op de trekker kan dus dat scheelt heel veel tijd en zwaar werk.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wij zitten bij het bos en beetje op een berg dus water gaat hier vrij snel weg gelukkig.

Wij hebben het souterrain omgebouwd tot appartement zodat als wij op vakantie zijn de persoon die op de paarden past daar kan verblijven.

Prachtig <3

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:48

Mooi plekje heb je Kiko :j

Boemel, jammer van de verloren ruimte. Wel onderhoud, weinig functie. Hier hetzelfde. 3 grote schuren, ongunstig geplaatst op het perceel. 2 opritten, een binnenplein dat dan weer net te klein is om echt praktisch te zijn, een garage die te klein is om een auto in te zetten, etc.
1200 euro voor pension is wel erg veel! :=

Ik heb dit jaar in juni 400 baaltjes hooi gekocht en onder de hangar gelegd, maar nu met het mistige weer is het deels gaan beschimmelen. De ene baal is niks mis mee, de andere baal komen grote witte wolken vanaf. In theorie heb ik nog voor enkele maanden hooi liggen, maar in praktijk zou ik ieder moment het laatste schimmelvrije baaltje tegen kunnen komen en dan heb ik echt een probleem. Ik krijg hier echt stress van.

Ik ben nu dus op zoek naar een alternatief en overweeg voordroog want dat gaat niet beschimmelen onder de hangar, maar de leverancier geeft aan dat de voersnelheid vrij hoog moet liggen voor een grote baal van 400-500 kilo (5-7 dagen, bij kouder dan 10 graden 7-10 dagen). Ik heb 4 paarden en voer momenteel zo'n 45 kilo hooi per dag... Red ik dat? Ik heb geen ervaring met voordroog voeren. Daar moet je ook iets meer van voeren ivm het vochtpercentage, toch?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:05

Hangt ook ontzettend af van hoe nat het is. Ik heb sinds dit jaar alleen nog maar verpakt om vergelijkbare reden,maar wij hebben wel heel droog spul. Op het oog is het niet te onderscheiden van onverpakt hooi, je ruikt wel dat het droge voordroog is.
Door de slechte oogst hebben we geen rechthoekige balen kunnen krijgen, maar hebben we de grootste ronde maat (300-400 kg denk ik). Daar doet ons viertal tussen de 7 en 10 dagen mee en van de zomer heb ik met 1 baal 5 weken gedaan. Die had ik wel gelijk uit elkaar getrokken en dan moet er geen slechte plek in zitten, maar verder ging dat prima. Met 10 dagen is het nog steeds prima spul.

Met nattere voordroog moet je wel een beetje tempo houden ja.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:10

Ik heb het kurkdroog in het pak zitten en dan kan je ze lang open hebben liggen. Tot november hadden wij er een tijd maar 2 en ik voerde alsnog gewoon grote vierkante foliebalen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:17

Thanks voor de info!

Waar hebben jullie het gekocht? Gewoon lokaal?

Ik kan geen leverancier vinden lokaal die ook bezorgt (en zelf kan lossen) en met de trailer kan ik maar 1 baal per keer gaan halen :=

Het enige niet-leuke aan paarden aan huis is altijd dat gezeur om hooi en het geleur ermee :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:33

Lokaal inderdaad, we hebben in de zomer 1 baal gehaald om te testen en daarna heb ik een bestelling voor de jaarvoorraad gedaan voor de nieuwe oogst. Loonwerker moet het komen brengen, dus dat doen ze alleen voor grote partijen.

Hooigeneuzel is inderdaad 1 van de grootste dingen met paarden aan huis, en mestafvoer.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:47

Hier is het ook net hooi het voorverpakte. Ik heb kleine balen en met 3 paarden en een shet doe ik 2,5-3 dag met zo’n baal. De jaarlingen eten veel :-)
Ik heb ze ook lokaal. Had 70 balen gekocht maar daar red ik het niet mee dus moet ook bijkopen maar nu nog geen plek voor. Deze brengt zowel mijn voorverpakte als de kleine baaltjes.

Dais dank je wel. Ik heb onder de overkapping soms ook last van schimmel doordat er een kat of ongedierte zijn behoefte heeft gedaan. Meestal de balen onderop.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:49

Ohja die hooi stress, pff daar wordt je echt kneiter van (en arm :') )

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:51

Hoeveel kilo is bij jou een kleine baal Kiko?

Hier vreten (en mesten) de jaarling en tweejarige ook het meeste!

Mooney, mestafvoer is inderdaad ook altijd gedoe :=

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:55

Hooi hier lokaal. Tweede snede van het land, 12 ronde balen onverpakt van het land. Mooi spul, maar wel hoog in suiker…… Ik die er ongeveer 10maanden mee. Voor die andere maanden bestel ik duits of frans hooi onverpakt laag in suikers.
Hooileverancier haalt hier ook de mest op.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:59

10 maanden? Hoeveel paarden heb je ookalweer?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:23

1,5 een freiberger en een shet. Even rekenen. Nee moet 8 maanden zijn. Ik doe ongeveer 3 weken met een ronde baal.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:39

Mijn hooiboer heeft het al bijna op ;(

Mooi poedersuiker, want dit is de enige waar ik echt nooit schimmel of zuur hooi heb...
Hij heeft nog wel wat kleine baaltjes, maar dat is niet zo voordelig helaas.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:46

Ik doe rond de 8 dagen met een ronde voorverpakte baal met 4 paarden . Ik meng het nu wel met droog arm hooi omdat het zo rijk is. De suiker is nog goed maar zit veel te hoog in energie en ze zijn al zo dik
Mijn oom maait het speciaal voor mij dus kan niet ineens afzeggen en over op de arme hooi van de leverancier uit de buurt
Daarvan is de kwaliteit ook erg wisselend trouwen. Ik haal 1 of 2 pakken per keer en kan het kiepen met de aanhanger in mijn opslag. Stro idem

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:12

Die kleine balen wegen als het goed is russen de 140-180kg. Met de ene baal doe ik net iets langer/korter dan de ander.

De jaarlingen eten mij arm. Die eten echt veel. Krijgen nog meer als mijn merrie maar zij moeten nog groeien. Dus daar prop ik het net altijd helemaal bomvol. En dat resulteert ook in heel veel mest :-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:46

Hooi ehct drama inderdaad.. moet weer gaan halen, hoop dat ze nog hebben.... morgen bellen... anders wordt het weer iets anders zoeken hoop dat hji nog heeft. Laag suiker en laag eiwit nodig, met voldoende structuur, maar wel goede kwaliteit, meeste dat verkocht wordt is niet getest of te rijk.

Ze eten ca 1 1/2 baal per dag met zjin 2en, meestal net iets meer, dus nog voor ca week.
Hooiboer kan 2 bundels v 14 op elkaar in mjin trailer schuiven en er passen er 8 in de auto...

Grotere balen kan ik niets mee, niet opslaan en niet verplaatsen, dus ik heb dure kleine baaltjes, helaas.

De oude eet het meest, is te dik en mest het meest :+ , terwijl jonkie nog moet groeien en het goed kan gebruiken eet die minder, dus daar schuif ik nog hoop ander voer in.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:05

Hier hebben we pas kleine baaltjes gehad voor de 2 die logeren waren bij mn oom en tante maar daarvan vreten ze je arm, we hebben thuis het geluk om flink wat hooi binnen kwijt te kunnen dus hoop binnenkort weer een lading grote balen te laten komen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:54

Ik voer 2-3 kleine baaltjes per dag momenteel, ze eten me arm haha. Zijn met 5 op dit moment (pony’s ja, geen paarden al eten ze als olifanten )

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 00:12

Oh dat mis ik inderdaad niet!

Ik voerde 1 grote baal voordroog per 10 a 14 dagen. Voor 2 kleine paarden met een vrij hoge voer behoefte.