het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 10:21

Eerste wat ik gedaan heb is mijn voet op de modderblub gezet en een vreugdedansje gedaan :D Ik kan morgen met de auto de wei in om hooi bij te vullen *\o/* *\o/* *\o/*

Mijn man gaat vandaag wandelen met een van de honden, heb maar gezegd dat hij na het lopen haar maar jasje aan moet doen voor de spieren. Ze heeft al geen goede rug en die kou heeft ze wel eens last van. Vanavond eigenlijk ook speuren met de andere maar denk dat ik mij ga afmelden, gevoelstemperatuur van -5 vind ik te gek om ze te laten speuren namelijk. (en dan zou ik de lessen die ik zelf geef afzeggen en de les waar ik les bij krijg door laten gaan dat is wel raar).

Heb mijn man de opdracht gegeven dat hij vandaag de drinkbakken in de gaten moet houden. Al moet ik zeggen dat Guus het eigenlijk zelf open houd? Denk dat die dat op de manege wel geleerd heeft, neem namelijk niet aan dat ze daar de drinkbak vrij hielden in de wei... Daar werd ook niet snel hooi in de wei gegeven aangezien de andere flink voernijd had en ze dan in elkaar gemept werd.

Enge vind ik wel altijd met vriesweer is dat oudje meestal bij koud weer koliekerig is geweest. Sinds we Guus hebben is het niet meer voorgekomen volgens mij maar geef wel extra voor we gaan slapen nog wat voer en als het koud is dan ook nog warmgemaakt met warm water. Mijn gevoel was vooral dat hij dan minder eet en minder drinkt en de darmen wat te stil komen te liggen. Hooi gaat er volgens mij ook niet meer goed in en is vooral het kauwen wat hij doet en dan af en toe wat naar binnen.

MarloesHJ

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:28

Hier sneeuwt het nu ook maar dat had niet gehoeven.

Ik heb trouwens geen frees voor de tractor en ook nog niet nodig gehad. Ik zou eerst eens kijken wat je echt nodig hebt voor je van alles aanschaft.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:37

Mijn paarden houden de waterbak zelf ook vrij van ijs.
Als ik er ben check ik altijd wel maar 9 vd 10x hebben ze hem zelf al opengemaakt.

Het sneeuw hier maar blijft (nog) niet liggen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:54

De waterbakken waren hier wel dicht en deels dicht. Heb ze even even op getrapt.

Verder word het hier aardig wit al.

We hebben 1.2 hectare grond, we willen er niet van hooien.

Aan 1 kant van het huis staan de pony’s, die hebben een track en 2 weides, die wil ik gewoon laten groeien en mogen zij vanaf juni opeten.

De track is nu nog gras, die wil ik denk wel zand maken.. misscvien is dan een x vrezen nodig (mag de buurman vragen) en daarna blijven slepen?
Een tand, is dat een sleep met pinnen? Oh ik ben hier echt een noob in :Y)

Mest wil ik inderdaad gaan uitrijden tzt, en de andere kant van de weide is nu nog niets, dat gaan we wel maaien :)

Ik zal dus marktplaats in de gaten gaan houden voor een sleep en mestverspreider en dus zo’n vork om mesthoop te hogen.

Dank jullie!

En als we echt iets moeten of willen weten hebben we ook buren die er ervaring in hebben :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze nieuwe kuddegenoot is er sinds gisteren :)
Laatst bijgewerkt door MaritB op 08-01-24 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:55

Het sneeuwt hier al een tijdje, maar het blijft niet liggen. Gelukkig maar want moet straks met de trailer op pad.

Wij hebben een kleine trekker om de mestaanhanger weg te brengen. Heb wel een sleep voor er achter en nog wat anders, maar beiden gebruiken we nooit en liggen vooral in de weg op het erf := Zou vooral een tijdje aankijken hoe je alles rond het huis gebruikt en dan merk je vanzelf wat je nodig hebt en kan je het gaan aanschaffen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:01

Hier wel een frees, zat erbij. Wel al gebruikt ook.

Hier hebben ze stal arrest. Bak te hard opgevroren met nog teveel diepe hoef afdrukken.
Het sneeuwt.
Ze stonden wel tevreden.
Ik zo werken, hopelijk kan jar vanmiddag slepen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:21

Ik heb sinds vandaag ook een appaloosa shetlander :D (hopelijk zeer tijdelijk :) )

@marit: frezen is meestal net als ploegen; de grond keren. Je krijgt dan grote geulen waar paarden erg beroerd op lopen. Als je met een 'spijker' werkt (dat kunnen er 1, 3 of 5 zijn) trek je alleen op een vooraf ingestelde diepte de grond los, maar niet als een brede geul open. De paarden hebben daar met lopen geen moeite mee, alleen het water loopt sneller weg.
Met een sleep (met korte pennen) maak je alleen de bovenlaag wat los. Hiermee voorkom je dat de toplaag vastgelopen wordt en het water er op blijft staan.
Als je wat vaker met de pennen sleept hoef je minder met de spijkers te doen.

Net heerlijk makkelijk bevroren drollen geraapt :) De koffie is nu extra lekker.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:07

Ben vandaag de hele dag in Apeldoorn, heb vriendlief ook gevraagd het water te controleren en hooi te voeren. Ben blij dat ik gisteren heb gesleept. Was vanmorgen keihard maar wel vlak :D

Knappies Horsii!
Marit, wellicht kunnen je buren je het eea uitleggen?
Df leuk een appie

Nog een filmpje van gisteren (Hera begint zich duidelijk beter in haar lijf te voelen :'))

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:14

Leuk die 2 Marjan! Fijn dat ze zo happy zijn samen.
Bevalt de bodem met zand erop gestort goed?

Hier gaan ze Max 1 minuut uit hun plaat als ik ze in de bak laat. En Tess rent dan altijd meteen terug naar de paddock als de andere 2 druk doen, want daar wordt ze heel onzeker van.

Ik heb gebeld voor lediging van de mestcontainer. De grond is eindelijk hard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:19

boemel schreef:
Leuk die 2 Marjan! Fijn dat ze zo happy zijn samen.
Bevalt de bodem met zand erop gestort goed?

Hier gaan ze Max 1 minuut uit hun plaat als ik ze in de bak laat. En Tess rent dan altijd meteen terug naar de paddock als de andere 2 druk doen, want daar wordt ze heel onzeker van.

Ik heb gebeld voor lediging van de mestcontainer. De grond is eindelijk hard.

Ja dat stukje wit zand is top! Nu nog de rest laten doen als het droog genoeg is :') gisteren zijn ze meerdere keren zo voorbij gekomen. Helemaal gek die twee. Hera begint echt uit de schulp te kruipen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:35

Heerlijk als ze veilig uit hun dak kunnen gaan :)

En Jasmijn is al geen appaloosa meer, óf het is gesmolten óf het is er af gewaaid :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:36

DubbelFun schreef:
Heerlijk als ze veilig uit hun dak kunnen gaan :)

En Jasmijn is al geen appaloosa meer, óf het is gesmolten óf het is er af gewaaid :)

:') Nu snap ik hem

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:38

Ik kreeg al de indruk dat je hem anders had opgevat :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:47

Ik heb net een wandeling met de merrie gemaakt in de sneeuw.
Lekker frisjes :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:00

Dat geloof ik graag... ik ga zo weer voeren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:46

Hier vandaag nieuw hooi gekregen. Mooi spul. Grof en ziet er fris uit. Werd meteen gegeten.
En door de bevroren grond kunnen ze eindelijk weer op de track. Scheelt weer in tijd en ze hebben meer ruimte. Op 1 punt na overal goed die bevroren.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:23

Hier is het zeer ongelijk bevroren. Maar ik heb ze toch buiten gezet. Want anders moet ik ze dagenlang binnen houden. Als ze een uitloop hadden zou ik dat niet zo vervelend vinden. Maar met alleen de containerstal doe ik het liever niet. Ook gelijk maar een deken om gedaan dus. Ik denk dat ik ze ivm veiligheid juist buiten laat nu. Als ze er de hele tijd in staan doen ze niet zo gek en letten de wel op waar ze hun voeten zetten.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:27

Hier rennen ze nu niets, ze staan er sinds het is gaan vriezen dus ze leren er gelijk mee omgaan.

Vandaag is het 2x strijd geweest met de nieuwe merrie en de ruim en verder heel gezellig.

Ze eten echt duidelijk meer hooi dan afgelopen dagen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:42

@Malenka: hoe is het intussen met je buurmeisje?

Hier ook sneeuw en ijs! En net vandaag komen ze natuurlijk aan de paddock werken :+ ze pakken het wel grondig aan, gaat eerst een laag steenpuin + drainage komen, daarop zand, en dan evt nog paddocktegels als dat nodig is.

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:58

Mooie vooruitzichten als dat af is Solleke Noah!

Bakomheining is weg. Kale bedoening zo :D

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:15

Allemaal flink bezig in onderhoud :j

Grrr hier heeft truus haar ijzer weer afgetrapt...word er gek van.
Liefste heb ik haar zonder staan maar ze heeft hele dunne zolen en krijgt zandkanaaltjes in de witte lijn. Die dan brokkelt.
We wilde zo eens een tijdje kijken of haar hoef beter word als er gaan zand in de witte lijn kan schuren. En dat lijkt te werken, maar moet die doos wel haar ijzers laten zitten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:33

@DP: je kunt ook kijken of je de hoeven/witte lijn in kunt smeren met iets als Artimud. Dat is een speciale groene klei die kleihard wordt en zodoende gaatjes afdicht.

Hier zijn een paar hoefgaten weer gedicht en de track en een deel paddock afgesloten. Dat scheelt me toch een hoop gehark. Boon was fris en liep kopschuddend achter me aan toen ik hooi ging voeren, Jasmijn bleef heel wijs maar op afstand :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:35

Ik kreeg eerst al iets van de smid, maar weet niet hoe dat heet.
Stonk wat teerachtig. Donker bruin van kleur, Was ook een soort klei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:37

Artimud is grijs/wittig, maar er zullen wel meer soortgelijke artikelen zijn :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:17

Solleke_noah, het gaat gezien de omstandigheden goed met haar. Geen complicaties.

Ik ben zaterdag even langs geweest en ze had het al helemaal over wanneer ze de paarden weer komt verzorgen. Het is ook zo'n heerlijke babbel. Helaas mag ze dat nu even niet ivm de verwonding dus dat is voor haar wel heel lastig.