Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:57

Niwla, racestreep scheren? Stuk van de hals, borst, buik? Deden wij met de Shet ook en dat ging altijd goed. Die werd wel in de winter helemaal geschoren en ging dan onder een deken, pony liep fanatiek voor de wagen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:57

_Nelleke_ schreef:
Oh balen DD!

Hier uiteindelijk maar een KWPN jong ding gekocht als gezelschap voor mijn wat oudere haf. Ik dacht, als ik dan toch stront moet scheppen en hooi moet voeren, dan maar aan iets waar ik zelf ook plezier van kan hebben. :+

Dat ja. Daarom heb ik ook gewoon een grote erbij gekocht. :)) Ook geen gedoe met voeren en andere voedingsbehoeftes enzo.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:59

Dat dacht ik ook... Heb ik een exzemer en een astmatisch paard, hoe verschillend wil je het hebben _O-

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:23

Scheren doe ik bij mijn IJslander vaak ook al vroeg. Meestal eerst alleen de borst eruit. Maakt nog genoeg vacht daarbij aan. Meestal gaat hij tot en met december zo’n 4 keer onder het scheerapparaat door.

Ik heb ook bewust een IJslander erbij. Mijn warmbloed moet ook niet rijk gevoerd worden en als ik dan de kosten van een tweede heb dan wil ik er ook wel plezier van kunnen hebben :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:32

En zo heeft iedereen zijn eigen beweegreden om 'iets' er bij te nemen :) . Ik word er niet jonger op (en Boon ook niet), dus meer werk zit ik niet op te wachten, zeker nu ik een maand 'geproefd' heb van minder mest/voeren. Als daar iets van betaling tegenoper staat... OK, maar als het puur voor gezelschap is dan liever iets kleiner :)

Net een lekker rondje over de hei gedaan, meeste tijd was het bewolkt, alleen het laatste stukje zon en dan is het toch wel weer warm. Daarna mocht ze even de 'cavia-gang' kaal eten (een stuk gras van 1,5 mtr breed en 20 mtr lang tussen de omheining van de paddock en de heg van de buren) en toen ik hooi in de netten deed kwam ze er van zichzelf al weer uit. Ik hoefde alleen het hekje maar weer dicht te doen :)

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:13

De maandagen hier zijn zwaar
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:15

Mooi gezicht hoor :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:15

Ik werk ook in ploegen (vroeg/laat/nacht). Paarden hebben altijd onbeperkt hooi en brok krijgen ze wanneer het uitkomt (handje vitamines). Alleen in de winter staan ze snachts op stal, dan wil mn vader bij slecht weer ze nog wel eens binnen komen zetten als ik de late heb, maar anders draaien ze mee in mijn ritme.
Als ik iets aan de paarden heb gemerkt is het dat ze makkelijker zijn geworden. Op pension was het savonds op stal en dan brok en dan merkte je dat alles zich aan de hekken begon te verzamelen tegen staltijd en nerveus begon te worden. Nu heb ik daar geen last meer van omdat ze nooit op dezelfde tijd gevoerd worden en hooi is er altijd.
Ook heb ik in de winter meer tijd om bij daglicht iets met de paarden te doen. Ik heb geen bak en moet altijd op buitenrit en dat is een stuk makkelijker voor een late/na een vroege.

@ Dubbeldun, ik snap dat je geen kleine shet zou willen hoor, er zitten ook zeker nadelen aan. Ergens vind ik het raar dat het zo lastig is om iets te vinden. Had ik een oudere pony dan leek het me echt een superplekje bij jou.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:30

Toen ik nog werkte had ik er speciaal voor gekozen om 3 dagen te werken, t.w. de maandag, woensdag en vrijdag. Dan had ik om de dag de kans om te rijden zodat ze nooit té lang stil zou staan. In de zomer lukte dat net iets beter dan in de winter, want ik blijf een 'mooi-weer' ruiter :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:45

Karin, lekker zo liggen uitrusten op maandag.

Hier klopt vandaag niets van het weerbericht dus vandaag de aangeplante bomen maar weer water gegeven met de kruiwagen. Blaadjes beginnen helaas geel te worden.
Nu begint het wel wat grijs te worden en het begint te waaien dus ik hoop dat er toch nog wat regen gaat komen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:54

Volgens BR zou het hier nu moeten regenen, maar ik zie er iets van. We hebben wel vandaag 2 buitjes gehad, maar daar kwam niet veel meer uit. Volgens mij hebben ze alles in het westen gehad.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:55

Hier is nieuwe paard net zo'n kneus als zn baas :Y)
Afbeelding

Wondje, best wel diep en nu ook dikke knie. Is even goed schoongemaakt en verbonden, nu AB en ontstekingsremmers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:56

Arm ding, hij kijkt ook bepaald niet happy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:18

Arm paard...

Hier is ze gelukkig helemaal opgeknapt.

Wij gaan eind deze week of begin volgende week beginnen met de aanleg van de poel :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:20

Ach wat kijkt ze zielig, hopelijk snel de oude.

Zijn jullie met een poel niet bang voor enorm veel muggen en dazen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:26

Dat niet. Ik heb uiteindelijk geen poel voor de paarden in verband met een te hoog ijzergehalte van het water.

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:29

Hoe doen jullie het met de mestbult? En hoe groot hebben jullie hem voor hoeveel paarden?

Paardje van robijn gelukkig weer opgeknapt. *D Nu die van karin in de lappenmand.. :(:) en DD zoekt weer wat goeds van ver :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:35

12 m3 van betonelementen. Was altijd voor 2 E'tjes en moest meestal na 6 a 8 maanden geleegd worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:38

Truedreams schreef:
Hoe doen jullie het met de mestbult? En hoe groot hebben jullie hem voor hoeveel paarden?

Paardje van robijn gelukkig weer opgeknapt. *D Nu die van karin in de lappenmand.. :(:) en DD zoekt weer wat goeds van ver :j

In algemeen gevraagd of aan iemand specifiek?
Ik had voorheen mestbult van damwandplaten rondom en liet het ophalen door een familielid, ophalen door hobbyboertjes met een moestuin en was vaak zelf ook nog aan het scheppen om af te voeren en moest dan maar kijken waar ik het kwijt kon
.
Dat gedoe wilde ik niet meer, nu een kieper die meteen volgegooid word en dat breng ik het weg zodra die vol is, meestal 2 x per week ( paard, grote D en een shet)
Kan het nu kwijt op de plek aar ik stro haal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:10

Muggen hebben we hier al belachelijk veel dus nog wat meer gaan we echt niet merken :+

Hij is ook bedoeld om regenwater op te vangen en een ander deel weer op te hogen.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:52

Moet er ook wel bij zeggen dat hij op de foto gesedeerd was. Hij werkte niet helemaal mee.
Uurtje na de foto rende hij luid hinnekend de bak in :D

@Robijn, fijn dat alles weer goed is!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:58

Ik heb de mest op een kiepkar die ik in de winter elke twee weken moet legen en in de zomer om de drie weken ongeveer. ‘s Zomers staan ze langer buiten.

Karin ze kijken altijd wel sneu als ze gesedeerd zijn vind ik, maar zo’n knuffel helpt veel zo te zien!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:02

Wat mij van sedatie is bijgebleven is dat ze er mega van gaan zweten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 00:10

Karin_deB schreef:
Hier is nieuwe paard net zo'n kneus als zn baas :Y)
[ [url=m/gYA5bE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wondje, best wel diep en nu ook dikke knie. Is even goed schoongemaakt en verbonden, nu AB en ontstekingsremmers.

Ahhh arm paardje. Beterschap!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:39

Hier een grote mestbult op het land. Ik heb alleen paddock-mest dus geen stro-mest erdoor. Er ligt nu een bult van ongeveer een half jaar en die wil ik gaan gebruiken als compost. Uiteindelijk wil ik wel een andere oplossing maar als ik zie hoe mooi de compost nu wordt vind ik het 'zonde' om zulke mooie grond af te voeren.