Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:04

Ik heb heel bewust zelf een extra paard gekocht. Had geen zin in gedoe met pension/pensioen/kapot enzovoorts.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:10

LDJ, pension zou ik niet snel meer doen, heb ik gehad
Pensioen ook, en dat beviel beter, meer werk aan maar ook minder gedoe met eigenaar, die betaalde netjes en kwam af en toe kijken maar minder gedoe dan met pensionklant

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:46

Ik zou er zelf niet aan moeten denken iemand op het erf te hebben.
Voordeel met pension is wel dat er eens iemand anders kan voeren als je weg wilt.

LdJ wauw 3 jaar! Grote verbouwing achter de rug?

Hier verharen ze niet, ze zijn kaalgeschoren :=

27/7 buiten vind ik ook het fijnste (en makkelijkste voor mij) mijn oude merrie staat nu al 14 jaar 24/7 buiten, de jongere twee hebben nog nauwelijks op stal gestaan.
We krijgen straks wel 4 boxen maar die zijn echt voor nood en om ze na het rijden even met zweetdek op te laten drogen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:18

Selka schreef:
Ik ben bang van niet of althans ik heb ze niet gevonden toen ik deze zomer zocht.

Als je tijdelijk een goedkope oplossing wilt kun je voor houtsnippers gaan. Mijn paddock was erg duur maar die blijft tot nu toe wel mooi droog.

Jij hebt het dus zo gedaan als in mijn vorige post Selka? Ook met drainage en ander zand?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:55

Hier gaat ze gewoon met zweetdeken op naar buiten hoor :+ Als ik haar op stal zet, wordt ze boos. Ze heeft zich echt ontpopt tot buitenpaard. Cheetah vindt alles wel prima eigenlijk, al vind ik dat hij het nu 24/7 wel veel beter doet dan toen hij nog maar 5 tot 8 uur per dag buiten stond

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:04

rover_ schreef:
Leuk Ellen, in welke omgeving zoek je? Zou Funda sowieso in de gaten houden en veel mensen laten weten dat je wat zoekt (kans om er dan bij te zijn voor het op internet gaat)....

We zoeken Gelderland je zal zien zeggen huizen genoeg hihi

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:08

Hier nog niet aan het verharen maar mira is geschoren dus je merkt het niet echt.ze staat wel dag en nacht buiten maar wel met een lekker warme waterdichte jas aan. Ze is altijd vrij laat maar wel heel snel.
die kleine staat dag en nacht op het land in de opfok vorig weekend was er nog weinig van verharen te zien.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:30

Bedankt voor de tips zover!

Klopt Jes, vier muurtjes laten staan en weer opnieuw begonnen. Echter is dat het huis, de schuur komt aan de beurt als we er zitten. Er zijn nu twee stallen in gebouwd, maar er moeten wat verdiepingsvloeren opnieuw gelegd worden. Als ik wat fatsoenlijke foto's heb zal ik ze eens plaatsen! :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 21:25

Ze hebben een deel weggegraven, daarna puin gestort als een berg zodat het water aan 2 zijden de sloot in zou lopen, dan een speciaal granulaat en afgemaakt met drainagezand.

Dit bedrijf legt op deze manier manegebodems aan bij ons in de omgeving. Weet niet waar je iemand zoekt? Ken inmiddels een bedrijf dat wel
met drainage aanlegt en die zijn goedkoper.

Onze buren hebben het huis te koop Ellen. 3ha grond, huis geloof ik 200m2.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:43

-Namiro- schreef:
Ik word echt verdrietig van mijn paddock en de modderzooi.. ik wil toch gaan inventariseren hoe dit aan te pakken..
hoe hebben degenen met een droge paddock dit aangepakt?

We hebben een zand/klei ondergrond en zakken nu een 30cm in de blubber.
Ik zelf dacht dat de enige optie is om een stuk af te graven.. drainage aan te brengen en dan ander zand erin te gooien.. maar wat een geld kost dat!! :wow: :x
Zijn er andere opties of tips waardoor het goedkoper kan?

Ik heb dit:

Afbeelding

omgetoverd tot dit (hier was het nog niet helemaal af):

Afbeelding

Voor onder de 5000,-

Een freelance beunhaas (€25,- p/u incl. shovel en graafmachine) die alles heeft afgegraven en de sleuven heeft gedaan. Zelf via internet goedkoop drainagebuizen gehaald en worteldoek (was bij elkaar 830,- euro). Zand is het duurste maar dat kreeg ik voor €85,- per vracht (12 / 14 kuub per keer) en 14 wagens (totaal was 160 kuub).

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:56

Selka schreef:
Ze hebben een deel weggegraven, daarna puin gestort als een berg zodat het water aan 2 zijden de sloot in zou lopen, dan een speciaal granulaat en afgemaakt met drainagezand.

Dit bedrijf legt op deze manier manegebodems aan bij ons in de omgeving. Weet niet waar je iemand zoekt? Ken inmiddels een bedrijf dat wel
met drainage aanlegt en die zijn goedkoper.

Onze buren hebben het huis te koop Ellen. 3ha grond, huis geloof ik 200m2.

Ik zit in Limburg Selka. Omgeving weert.

Mer1980 schreef:
-Namiro- schreef:
Ik word echt verdrietig van mijn paddock en de modderzooi.. ik wil toch gaan inventariseren hoe dit aan te pakken..
hoe hebben degenen met een droge paddock dit aangepakt?

We hebben een zand/klei ondergrond en zakken nu een 30cm in de blubber.
Ik zelf dacht dat de enige optie is om een stuk af te graven.. drainage aan te brengen en dan ander zand erin te gooien.. maar wat een geld kost dat!! :wow: :x
Zijn er andere opties of tips waardoor het goedkoper kan?

Ik heb dit:

[ [url=m/wTyR88.jpg]Afbeelding[/url] ]

omgetoverd tot dit (hier was het nog niet helemaal af):

[ [url=m/mNPEtp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor onder de 5000,-

Een freelance beunhaas (€25,- p/u incl. shovel en graafmachine) die alles heeft afgegraven en de sleuven heeft gedaan. Zelf via internet goedkoop drainagebuizen gehaald en worteldoek (was bij elkaar 830,- euro). Zand is het duurste maar dat kreeg ik voor €85,- per vracht (12 / 14 kuub per keer) en 14 wagens (totaal was 160 kuub).

Wauw _/-\o_ er is dus nog hoop! Jouw ‘voor’ is mijn huidige situatie!
Hoe groot is dat stuk bij jou?
Laatst bijgewerkt door -Namiro- op 14-01-19 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 21:57

Ja maar Mer jouw zand was ook wel heel erg goedkoop! Ik ben het in ieder geval nog nergens voor zo weinig tegengekomen :)

Ah jammer. Ik in de Betuwe. Mijn boertje gaat vast niet naar Limburg.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:59

Selka schreef:
Ja maar Mer jouw zand was ook wel heel erg goedkoop! Ik ben het in ieder geval nog nergens voor zo weinig tegengekomen :)

Ah jammer. Ik in de Betuwe. Mijn boertje gaat vast niet naar Limburg.

Dat zand is indd heel erg goedkoop.. ik kom alleen al aan zand boven de €5000...

Ook niet voor een lekkere Limburgse vlaai?! :9
Is indd een eindje uit de richting.. jammer!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:10

Klopt ik heb kennissen met een sloop bedrijf die zand moesten afvoeren wat goed gebruikt kon worden voor een bak, maar zij zijn vast niet de enigen. Dus ik zou gewoon een add op marktplaats zetten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:18

En goed de omgeving in de gaten houden. Wij hebben drie jaar geleden de paddock aan laten vullen met zand dat een paar honderd meter verderop uit de grond kwam met de bouw van een huis (werd onderkelderd). Zij moesten betalen om het af te voeren en wij om het te kopen, dus zelf een loonwerker en de buurboer geregeld met trekker, kieper en shovel en rijden maar. Ik gok dat we uiteindelijk €5 per kuub kwijt waren, maar dat was dus loonkosten en wat in de spaarpot van de kinderen van het nieuwe huis.
Moet je wel op goeie grond zitten, natuurlijk. Wij hebben mazzel met de zandgrond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:33

Ik zou het ook niet weten. Wij zitten op zandgrond, dus enorm veel mazzel. Als we ergens terechtkomen zonder zandgrond, ga ik dat wel enorm missen.
Voor een ingang, de stal of een pad zou ik ook eerst verstevigen denk ik met rroosters of iets dergelijks.
Drainage zou hier amper werken ben ik bang. Het kan nergens heen en er is in al die jaren dat de eigenaren hier wonen nooit zand bij gegooid etc. Het is nog goed, maar heeft inmiddels wel te lijden en dat ga je op den duur merken.

Jes; geschoren 24/7 buiten? Bij jullie is het wel warmer denk ik?? Hoe groot zijn d everschillen in de seizoenen in jouw omgeving??

Ik had in het najaar bij 2 wel de hals uitgeschoren. De merrie en shet maken erg veel vacht aan, maar zweten ook. Het was toen nog te warm en toen een klein stukje gedaan. Shet liep nog voor de sulky en de merrie is gewoon hoe ze is, dus tja.......
Ik stap ze wel op adem, maar zet ze gewoon terug zo.

Het wordt al langer licht. Het scheelt maar weinig, maar ik kan daar blij van worden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:15

ik vind 25,- per uur met shovel ook heel voordelig, daar moet je maar net iemand voor kunnen vinden!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:15

Superpony weer is ongeveer gelijk aan Nederland :j
Ze staan met een 300 grams halsdeken (waterdicht uiteraard) gaat al jaren prima zo.
Wel een schuilstal ook maar daar staan ze eigenlijk alleen in als je het hooi daar ook neerlegt.

Zand gaat hier 22,80€ geleverd ex btw kosten. Wil een bak van 30x60 gaan maken, wel op kleigrond dus keren kan niet en moeten goede drainage aanleggen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:13

Weet iemand wat dit voor een plantje is?
Lijkt alsof iemand dat in mijn wei heeft verspreid.

Ligt los. Dus niet uit de grond groeiend.

Afbeelding

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:27

Mer1980 schreef:
Klopt ik heb kennissen met een sloop bedrijf die zand moesten afvoeren wat goed gebruikt kon worden voor een bak, maar zij zijn vast niet de enigen. Dus ik zou gewoon een add op marktplaats zetten.

Wij hebben verleden jaar zand van een buiten bak gekregen van iemand die een kunstof bodem liet leggen en moesten alleen het vervoer betalen.Dus je moet denk ik vooral goed rondhoren of marktplaats in de gaten houden voor een beetje prijselijk zand.
Ik ga het ook weer doen bij mij is de plek voor hun stal helemaal uitgelopen en modderig maar gelukig zijn de weien nog droog.

Ik heb trouwens wel een kleine pensionstal,maar mijn huis staat vrij van het paardegebeuren wij hebben de grond later van een boertje gekocht dus de oprit is ook naast huis en de stallen achterin.Dat vind ik dan weer wel een nadeel,maar die mogen niet bij huis gebouwd worden .Ik heb eigenlijk alleen maar gezellige mensen staan die ik zelf ooit nog ken ergens van.Laatst had ik zelf een ongelukje gehad en dan eigenlijk alleen maar plezier gehad,ze hadden een beurtrol gemaakt om te voeren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:00

Lijkt een klaversoort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:23

Zand is inderdaad best prijzig. Bij ij is 4 jaar geleden mijn bak door de loonwerker gedaan. Wij zitten op keileem. Er ligt om de 2 meter drainage en er is grof zand overheen gegaan. Bevalt tot nu toe prima. Heb er in de loop van de tijd wel wat zand bij laten storten.

Ach mijn arme oude vriend is sinds gisteren niet in orde. Manlief vertelde dat hij wat sloom was en de hele dag een beetje voorin het land heeft gestaan. Toen ik gisteren om half 8 's avonds thuis kwam was hij nog steeds sloom, wilde niet eten en temperatuur was 38.7. Ik heb de d.a. laten komen en toen die kwam was zijn temperatuur 39.1. Hij heeft een injectie gehad en metacam waar ik vandaag mee moet starten. Van de injectie zou hij zich vrij snel comfortabeler moeten voelen, maar toen ik hem vanmorgen temperatuurde zat hij op 40 graden...... hij wil minimaal iets eten en is echt niet lekker.

Metacam gegeven en toch maar even op het land gezet. Volgens d.a. moet de koorts binnen 3 dagen zakken anders krijgt hij antibiotica. Ook moet ik de andere 2 temperaturen ivm mogelijk influenza. Die waren gelukkig goed 37.9 en 38.
Ik ga zo weer en meten, hoop dat hij wat beter is. Zo naar om hem zo ziek te zien......

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:27

die van 38 zou ik ook in de gaten houden. 40 graden is wel heel hoog
Geen snot of kuchen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 11:37

He wat rot [***].

Heb met de Shire gehad dat hij sloom was en na 3 dagen 40 graden toch naar de kliniek gebracht. Bleek een abces te zijn in de lies die we hadden gemist. Bij hem deed metacam en ab ook niks. Hebben ze echt open moeten maken en een aantal dagen een drain erin op de kliniek.

Ik zou eens op zoek gaan naar bulten. Beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:11

Thanks! Ik ga zeker eens op zoek naar bulten. Die van 38 hou ik zeker in de gaten!
Hij hoest niet, klein beetje waterige neusuitvloeiing. Dierenarts heeft wel goed aan zijn hoofd, keel en hals gevoeld, daar was niets bijzonders te vinden.

Bah, baal als een stekker. Hij is zo'n grote goedzak ;(