Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:17

Ik heb geen riek, wel mestboy en vlasvork schijnt handig te zijn. Heb ook een scherpe schaar (is tevens een mesje) voor hooi los knippen, maar ook voerzakken, draad, etc ect

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:34

Gefeliciteerd! Ik zou voor meer dan 1 kruiwagen gaan. Heb je verlichting? Anders goede zaklamp, hoofdlamp.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:37

Ow ja. Mestboy en hark heb ik ook. Sneeuwschep gebruik ik ook om uit te mesten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:01

Jeetje wat een water overal. Heb ik nu nog niet echt iets te klagen met mijn klei. Als je kunt schaatsen bij je Chasey kom ik graag een keertje langs :D

Airnt wat mooi! Heel gaaf zo. Maar wat een klus.

Nicole gefeliciteerd! Ik weet hoe je je voelt. Wij hebben gister de sleutel gehad en vandaag ben ik met de honden ons land opgegaan. Wat voel ik mij rijk. Ik kan niet wachten tot het huis verbouwd is en de paardenfaciliteiten klaar zijn en wij er wonen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 16:05

Gefeliciteerd Nicole.
Ik heb vandaag 11m2 aan paddock roosters opgehaald. 4,5 uur voor in de auto gezeten. Ik had al een paar m2 liggen als probeersel en het bevalt mij wel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:08

Nicole schreef:
Nu begint het hele lijstje wat moet ik allemaal hebben kwa basis dingen voor paarden aan huis *\o/* ik heb altijd op een doe het zelf stal gestaan maar nu alles zo aanschaffen ga ik zeker dingen vergeten. Iemand een hand lijstje?

Ik wil graag roosters neerleggen voor de paddock en deel in de paddock + ingang weilanden zodat dat niet direct stuk gelopen word als net is iemand ervaring daar mee?

Ja ervaring met roosters!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:37

Ik heb vandaag een paar rubber tegels opgehaald voor om de slowfeeders en hopelijk later in de week nog wat meer m2 :)

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:11

Ik lees altijd stilletjes mee maar zat even met een vraag; Wij hebben momenteel ronde hooinetten maar ons paard word daar gefrustreerd van. Hij gooit het net omhoog en naar alle kanten toe. Als hij het beu is, stopt hij ook met eten en laat zijn hooi in zijn netje hangen.. Toch zou ik graag een slowfeeder willen zodat hij langer over het hooi doet. Zou een rechthoekige slowfeeder een betere oplossing zijn? En dan eventueel aan alle 4 de hoeken hem vastbinden zodat hij stevig vast hangt en het net niet alle kanten opvliegt. Bij de ronde lukt ons niet echt om hem vast te hangen of goed stevig op dezelfde plek te houden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:26

Ook niet als je hem boven en onder opspant? Ik heb een groot rond net vast in een bak :) vind ophangen maar knoeierij. Mijn verspil is nu echt 0 terwijl ze nooit zonder hooi hoeven te staan.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:02

Opspannen met de ronde hooinet had niet zoveel succes de eerste maanden. Het zat altijd op twee punten stevig vast met meerdere knopen en goed aangespannen, maar hij kreeg het dan voor elkaar de onderste/bovenste knoop los te krijgen of mijn hooinet was kapot. Zo zijn er al enkele gesneuveld. Ook meerdere keren gehad dat hij had uitgevonden waar het grote gat zat, dus dan ging hij daar lekker uit eten. Maar dan heb je geen slowfeeder effect dus had hij altijd heel snel zijn hooi op.

Ik was ook aan het denken misschien een bak te zoeken en om te vormen tot slowfeeder. Alleen een beetje schrik voor zijn benen in de stal. Al ga ik het toch een gok geven nu. Hoe zorg jij er voor dat je hooi en net goed in je bak blijft? Ik gok dat mijn klier zijn eerste reflex gaat zijn: lekker gooien. :Y) :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:23

Afbeelding
Wij hebben ringen met karabijnhaken. Ze zwiepen de boel wel van links naar rechts en trekken er een keer aan, maar daar blijft het ook bij. Elke hooibak heeft drie ringen om een karabijnhaak aan te klikken. Zo kunnen er ook twee netten in de bak en heb je nog steeds twee zekeringspunten per net.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:27

Ik heb een soortgelijke constructie, alleen bij mij kan hooinet nog omhoog en omlaag zodat ze de bak laten staan. Als ik een net gebruik doe ik hem diagonaal, als ik twee netten doe liggen ze parallel. Ik klik de halen aan de ring onderin het net en aan het dikke touw waarmee je het net dicht maakt om zo te voorkomen dat ze de maas kapot trekken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:53

Kruiwagens
Mestboys
Bezems

Onmisbaar!

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:11

Zo'n bakken hebben wij ook op de paddocks staan. :j Maar voor op stal zijn die toch wat te groot. Ik zoek daar nog een bak/mand voor. Ik was aan het denken om zo'n mand van de Action te kopen maar als je daar gaatjes in maakt voor de haken gaat het scheuren ben ik bang. Kwaliteit is niet het sterkste punt van de Action. Dus daar moet ik nog een oplossing voor gaan zoeken. :\

En Nicole, kapstokken voor halsters zijn ook een must bij ons! Wij doen altijd de halsters uit op de weide en in de stal ook, dus altijd handig als je die dan ook netjes kan opbergen ipv op de grond legt of op de voertonnen. :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:51

Je kan eens naar fruitkisten kijken of zelf iets maken van hout? Welke omgeving woon je?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:21

Ik wilde een echte bijleespost doen maar dit topic is ineens wel heel actief :+

Hier een grote donkere poedel met een zware blaf, helpt dragen maar is wel een prima afschrikmiddel. Ze is wel blind aan het worden maar als ik een beetje geluk heb heb ik binnen een half jaar een pupsel erbij *\o/*
Volgens mij komen wij hier heel goed weg met de neerslag, is ook echt nog vrij droog zelfs.
Prachtige omgeving Airnt, ik ben ook voor een bezoekje :Y)
Gefeliciteerd Nicole!
Hier ook zon grote slowfeederbak, ideaal maar heb dan ook wel de ruimte ervoor.

Eergisteren de tandarts op bezoek gehad, Diva meteen haar wolfstandjes er maar uit laten halen. Hadden beide eigenlijk een super gebit. Diva was nog wel een paar uur stoned als een garnaal en gisteren duurde het eten een stuk langer dan normaal, denk dat ze spierpijn hadden van de klem :(:)

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:15

Arme diva! Mijn dame moet ook, maar mn dierenarts is uit de running, dus nu maar geduld en niet met het bit bezig nog.

Was het bij jullie ook drama vanochtend? Onze dames stonden echt op een heuze ijsbaan, over de verharding ging het echt als Bambi. Heb ze binnen gezet en drie keer gestrooid. Ze hadden ook idioot veel gegeten en gedronken. Een baaltje hooi en hele kuip water met z'n tweeen, terwijl normaal ze daar 18 - 22 uur mee doen, nu kwam ik na 13 uur weer en alles op en leeg. Gelukkig hielp en strooien wel dus toen ik klaar was met mesten en voeren konden ze weer naar buiten.

Hoor alleen dat strooizout niet fijn is voor de hoeven? Hoe doen jullie dat dan? Hier is echt geen kans om op te drogen dus zodra het vriest is de verharding een ijsbaan en de zandpaddock een gevaarlijk maanlandschap. Omdat het achterin (50 meter) het droogste is, lopen de paarden daarheen als ze de kans krijgen, heb vorig jaar twee keer paarden daar weg moeten halen omdat ze zelf niet meer terug durfden, dus nu sluit ik het af en kunnen ze tijdelijk alleen op de verharding met deze omstandigheden. Vorig jaar werd dat nooit zo gevaarlijk glad, denk dat er toen meer zand op gelopen werd omdat mijn Tinkers met dikke sokken van toen nogal lui waren en de twee paarden die er nu lopen minder/geen sokken hebben en hun benen beter optillen. En we vegen twee keer zoveel :+ :Y)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:22

Hier gelukkig bijna geen vorst. Ik strooi nooit, inderdaad ivm de hoeven. Maar de bestrating wordt ook nooit een ijsbaan. Als er stukken iks op liggen, knal ik dat kapot met een schep of hamer en veeg t weg of gooi er wat zand over. Maar dat gaat maar om kleine stukjes.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:35

Hier was niks aan de hand qua gladheid. Alleen het bruggetje naar het hooihok was glad, maar daar hebben de paarden geen last van.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:36

Arme diva...

Hier was het vanmorgen ook goed te doen, allang geen water meer op de bestrating, dus ook niet glad.

Wilde net de wei gaan uitmesten, maar kreeg via de buurtpreventie app dat er giftige stoffen in de lucht zitten ivm brand in een transformatorhuisje. Ramen en deuren dicht houden. Dus ik blijf maar even binnen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:42

Ik heb (in de winter) de pech dat de verharding in de schaduw ligt, daar blijft het dus en langer nat/vochtig (ik veeg twee keer per dag dus plassen oid heb ik niet) en dooit het minder; op de stoep was ook precies te merken waar de zon scheen en waar niet :+ :o

Wat doet zout dan met de hoeven? Heb liever kapotte hoeven dan kapotte benen, maar snap niet zo goed hoe het nou al voor de tweede keer zo glad kan worden terwijl er vorig jaar nooit wat aan de hand is geweest. Op stal zetten wil ik echt niet, is roostertechnisch gezien ook geen optie.

Lekker met chocolademelk met slagroom op de bank Wendy!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:48

Misschien kun je wat zand over de tegels heen vegen? Bij mij ligt er eigenlijk altijd wel wat zand of vlas, behalve bij de voerplek.. Maar die is overdekt, dus daar gebeurt niks.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:49

Dat kan idd een goed idee zijn :j Hier zijn we nog het het zand aan het invegen, we gebruiken metselzand. Valt op dat dat ook niet makkelijk vastvriest, maar heel lang korrelig blijft :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:58

Grof zand of grind, hoor ik net van mijn man. Werkt goed.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:00

Ja, het stuk met de grindtegels was vanochtend ook minder glad dan de stoeptegels, maar alsnog gevaarlijk. Vraag is alleen waar ik nu zand vandaan haal om te strooien, kan moeilijk met modder gaan gooien :D Maar volgens de voorspelling blijft het nu boven het vriespunt, al twijfel ik er hard aan gezien het nu nog maar 2 graden is. Volgende punt is hoe ik dat zand ga behouden aangezien de verharding scheef loopt richting de put. Dus een regenbui en alles ligt in de put -O- Ik hou het nu juist zand-vrij om te voorkomen dat de put verstopt raakt, iets wat dit jaar dus idd veel beter lukt dan vorig jaar. Als de put verstopt zit dan wordt het pas echt een ijsbaan _O-