Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:39

Riekster, staat er op jouw verpakking wat? Zo nee, ben ik bang dat jij iets van óf complete houtvezelkorrels hebt gekregen, óf iets waar veel houtvezel doorheen zit.
Dan heb je er niets aan, want houtvezelkorrel heeft niet dezelfde werking als strokorrel.
Ik zou daar even goed naar informeren en indien blijkt dat het idd houtvezelkorrel is: gelijk terugsturen die hap.
Dat neemt véél minder vocht op, wordt eerder een kleffe bedoeling, composteert vrijwel niet en niemand wil het op komen halen als je mesthoop vol ligt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:43

Nou dan ben ik benieuwd wat voor korrels wij van Dolsma gekregen hebben??
@jennyK: heb jij ze al geprobeerd ??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:47

Als het goed is levert Dolsma 100% tarwestro.
Ze zullen hun naam toch zeker niet ten grabbel gooien?

Mijn update is weer geplaatst, incl.foto's op mijn site.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:05

Ik ben benieuwd hoe de stal er vandaag uitziet. Als het echt houtvezel is, mogen ze het meteen op komen halen. We hebben nog niet betaald dus dat is ook dan wel weer een voordeel (chauffeur wilde geld niet aannemen).

(ik ben trouwens de zus van Riekster)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:07

Ik ben benieuwd of jenny dezelfde korrels heeft gekregen. Het lijkt me wel.

Diana, hoe moet ik de volgorde van de foto's in je album zien? Is de laatste foto de meest recente? Bij de eerste ziet de bodem er nl. ook al redelijk gebruikt uit ;)

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:15

ff zien ik heb 21 weken met die korrels gedaan er zaten toen nog 40 zakken op een pallet.
2 paarden 1 box van 3x3 en 1 van 3x4 maar die heb ik voor 3/4gevuld ivm met voerplek.
0,91 zak per week zeg maar (das wel voordelig).
ik ben begonnen met 4 zakken in te strooien

na 3 weken strooide ik gewoon 1 zak bij

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:17

@Fitzroy.

Allereerst vind ik het leuk dat je de moeite neemt om op mijn website te kijken.

Het is dan wel jammer dat je niet leest, haha....grapje.
Er staat toch duidelijk bij welke dag het is (links van de foto's, en telkens als je op het pijltje eronder drukt, komt links naast de foto de dag te staan) en ik heb idd bij stal 1 geen foto's vanaf het begin maar vanaf dag 12. Let wel het is een groot verschil tov Imker haar stallen. Mijn paarden staan continue op stal en lopen dus overdag niet buiten. Stal 1 is van de viespeuk op stal en ik moet zeggen dat ik in de 7 jaar dat ik haar hier heb staan de stal nog nooit zo goed is gebleven als met de korrels.

Stal 2 (van Kayleigh) heb ik wel vanaf dag 1 foto's gemaakt.

Hoop dat je nu weet hoe je moet kijken en lezen :P

Succes!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:25

........ en zo heeft Strovan op dag 5 de volgende test met glans doorstaan! Gisteren heb ik de paarden vanwege het stromachtig-slechte weer al heel vroeg in de middag naar stal gehaald, ze stonden er koud, nat, miezerig bij en holden met plezier naar hun stallen.

Ik was benieuwd vanmorgen hoe de bodem die extra uren doorstaan zou hebben. Omdanks dat de dames flink gemest, gepiest en gerommeld hadden, was het na het uitmesten, wat nattigheid verwijderen en weer gladstrijken, weer even mooi en fris al voorheen. +:)+ Duimpje op voor Strovan dus! ( In vergelijking met mijn vroegere bodem: dan had ik na een dag als gisteren nu de hele stal moeten schoonscheppen en er compleet nieuw strooisel in moeten doen)

Er is wel iets anders, minder positief, wat mij opviel. Het zonnetje scheen vrolijk in de stal bij het uitmesten en ik zag dat bij het uitschudden van de mestvork, er toch behoorlijk veel stof in de lucht komt. In mijn geval is dat niet zo'n probleem want de paarden staan toch buiten na het mesten en blijven daar totdat het echt donker wordt. Maar een paard met gevoelige luchtwegen zou hier best 's last van kunnen hebben..
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 11-02-09 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:27

@ Jannepauli

Jij bent duidelijk in de strohemel beland....stromachtig weer??? zal toch zeker geen stro storm geweest zijn??haha

Je zult ook hebben gezien dat "het stof" snel weer neerdaalt en dus eigenlijk niet zo gek veel is.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 11-02-09 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:27

@diana1: Wahaaaaa, blonT he ;) Ik kon al geen titel vinden maar ze staan dus links :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:28

Hihi, het stro is nog nét geen roze wolk maar het lijkt er wel op!
Maar inderdaad, het stof is snel de lucht uit en ik vind het voor gezonde paarden geen reden tot alarm. Maar paarden met luchtwegaandoeningen ( en die dan ook nog 's lang op stal staan) is het wel iets om in de gaten te houden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:34

Mag ik even reageren op strokorrel en paarden met luchtwegproblemen?

Het 'stof' wat jullie benoemen, is geen stof, maar fijne deeltjes strokorrel. Stof blijft zweven en als je even van onderen blaast, gaat het weer omhoog. Dit dwarrelt naar beneden en is dus geen stof, echter fijn stromot.

En aangezien ik één paard heb met chronische bronchites die óók op strokorrel staat, kan ik met zekerheid zeggen dat dit geen negatieve invloed heeft op de gezondheid.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:36

Dat bedoel ik vandaar tussen ".." het is geen zin in de zin van stof...hoe leg je dit uit.....denk dat Imker dit goed heeft gedaan.
Wat weer een teamwork. :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:45

Hmm... stof is stof wat mij betreft hoor, of het nu strodeeltjes zijn, of hooistof.. de samenstelling doet er niet zo toe: het kan de longen irriteren. Ik vermoed trouwens dat het na een wat langer gebruik ook aanzienlijk zal verminderen - mijn korreltjes/mot zijn nog supervers: ik denk dat het in de loop van de tijd wel wat 'vochtiger' zal worden omdat ik de bodem wel doorhark ( met een gewone tuinhark) en dan vanzelf wat vochtigere delen met de droge delen in aanraking komen. Dat lost het probleem dan vanzelf weer op. Voor het overige niets dan goeds wat de korrels betreft en ik kan mijn geluk nog steeds niet op! *D

jav9411

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:27

Ik heb er momenteel de A pony op vlas staan en de C pony staat op stro-korrels! Ik heb de C pony destijds ook geprobeerd op stro-korrels maar de stal werd helemaal nat, later bleek dat de leverancier verkeerd stro-korrels had in gekocht van slechte kwaliteit. Als het vlas op is wil ik de stro-korrels ook weer proberen bij de C-pony.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:41

@jav9411 : en welk merk was dat ??

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:34

Ik heb gister één zak van dolsma korrels in de stal bij Laroucha gedaan. Daar zaten de groene topkorrels in en er kon best een zakje bij vond ik :P
Zag er vanmorgen keurig uit!

De stal van Creamer heb ik vanmorgen helemaal leeg gehaald (wat een karwei zeg :(:) ) En daar gaan vanmiddag 4 zakken in (met azijn :Y) )
De zakken zijn gewoon doorzichtig trouwens, geen etiket of iets erop. De zakken zijn wel stukken steviger dan die van topkorrels!

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:25

Imker er stond niks op de zakken, het waren doorzichtige zakken...

Wat is precies het verschil tussen stro- en houtkorrels ?? ruikt het anders ofzo :D ?

Ik heb het topic van Imker weleens bekeken en als ik zo kijk lijken ze korrels een heel klein beetje op elkaar. Ze zijn best klein en iets donkerder. Ik keek ook op de site van Diana1 en daar zag ik bij strokorrels????? een foto van de ''mot'' in een hand en zo zag het er eigenlijk wel een beetje uit als je echt flink zo'n korrel plette. Hele korte stukjes en een stuk lichter.

Vanavond ga ik er heen, misschien zal ik een foto maken (licht op stal is erg slecht).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:26

Stro-korrels zijn van geperst stro
Houtkorrels van geperst hout
Héél wat anders dus, ook al ziet het er hetzelfde uit.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:30

Maar ik als leek, hoe zie je verschil ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:31

Das een goeie, dat zou ik dus niet weten. Misschien dat de lucht die eraf komt meer 'houteriger' is.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:35

Ik zal de korrels vanavond eens bestuderen :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:06

In de 'echte' strokorrels zie je glanzende schilfertjes stro - in een houtkorrel zit iets wat op zaagsel lijkt en wat ternauwernood vocht opneemt.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:29

Ik ben vanaf afgelopen weekend ook over op strokorrels van royal.
Wel eerst 1 test stal.
Wij hebben nu alles op vlas staan, maar de mannen doen het er echt niet goed op.
Tot nu toe ben ik erg tevreden over de test stal. Het mesten is echt ideaal. Ben benieuwd hoe het er over een aantal weken uitziet.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:18

Vanmiddag 'mijn' deel van de gezamenlijke pallet ecobodem gehaald bij WilmaW. Vanmorgen twee vlasstallen leeggehaald en vanmiddag de ecobodemkorrels erin. En wat gebeurt er.....ze eten happen vol! Dat is niet gebeurd bij mijn proefbox met de Top-korrels (heb ik nu een week of 9)! 1 zak ecobodem leeggegooid in de box met de Top-korrels en goed doorgemengd. Zelfs daar wordt van gegeten. De twee boxen met de ecobodemkorrels maar afgesloten zodat de paarden vannacht daar niet in kunnen (mijn paarden lopen 24 uur buiten met de mogelijkheid in hun boxen te schuilen/liggen). De Top-box wel open gelaten. Hopelijk gaan ze zich niet te buiten met alle gevolgen van dien. Iemand al een koliekerig paard gehad agv het eten? Zojuist twee liter azijn gekocht. Hoeveel azijn sproeien jullie er overheen en gebruiken jullie het puur of lengen jullie het nog aan met water.