Zijn er mensen die al een tijd (jaren) kokos in hun buitenbak hebben? En zo ja? Nog steeds tevreden?
Iloonie
Geplaatst: 26-11-09 13:22
Caballos schreef:
Zijn er mensen die al een tijd (jaren) kokos in hun buitenbak hebben? En zo ja? Nog steeds tevreden?
Je zou liny en manie eens een pb moeten sturen, dat heb ik ook gedaan. Zij hebben al langer een bak met kokos.
ArcesStables
Geplaatst: 26-11-09 16:50
Zit nog te twijfelen tussen de lange vezels van kokosystems
of de korte van tropic brasil.
Het grootste probleem bij mij is dat de toplaag dichtslipt 'swinters en hij zomers te mul is, bak is wel gedraineerd maar water kan dus niet bij de drains komen.
lange vezels zouden uitkomen op 760 ex (8x125kg) interessant genoeg dus.
moeilijk moeilijk moeilijk.
Barb
Geplaatst: 27-11-09 21:39
Bij mijn buren worden de korte vezels door de vogels uit de paddock gevist. Heb het idee dat het ook in mijn paddock gebeurd. Het kokos neemt wel degelijk heel veel water op.
Hier geen zwemdiploma nodig hoor! Er staat 1 heel klein plasje bij het hek en 1 klein plasje in de hoek waar vroeger een hooinet heeft gehangen. De rest van de bak is droog en ik heb er vanmiddag heerlijk in gereden
je moet ze eerst loshalen, want het vocht komt er niet in,
ik heb alles in plakken gelegd voor het natmaken, de balen waren aan de buitenkant kletsnat en bij opensnijden, van binnen kurkdroon, maar 1 cm nat rondom!
Anoniem
Geplaatst: 02-12-09 15:02
Als je een sloot heb, ketting er om heen, vastbinden en in de sloot leggen, weekje of zo??
MirjamN
Geplaatst: 02-12-09 19:39
Interessant topic, heb het inmiddels helemaal bijgelezen (ben je wel eventjes mee bezig!). Wil zelf een bak nieuw aan gaan leggen (is nu nog wei en erg ongelijk, dus wordt een uitdaging). Ben dus op zoek naar alle info die ik kan vinden over leveranciers/aanleggers van bakken, drainage (afstanden, diameter), zand (soort, korrelgrootte en -vorm, laagdikte), toplaag (met/zonder toevoegingen, welke dan, hoeveel) en zodoende kwam ik hier terecht. als iemand op bovenstaande vragen antwoord weet of een site waar ik het antwoord kan vinden, graag!
Nu zie ik een en ander over verwerkingsproblemen en wil graag een oplossing delen: Pakken in een mestverspreider doen en dan door de bak verstrooien. Dan is alles al veel fijner. Hebben ze van Paex gedaan in de binnenbak op de vroegere stal waar ik stond. Als dat niet genoeg is, kun je het ook op een stuk erf doen, weer terug in de mestverspreider (bijvoorbeeld met shovel of kraan) en nog een keer erdoor, net zolang tot het fijn genoeg is.
Natmaken door in sloot te hangen (of vijver, waterbverging, etc.) lijkt me ook erg handig. Ik heb zelf zo'n oud bad als waterbak in de wei, is misschien ook wel een mogelijkheid?
Jammer overigens dat er maar weinig foto's zijn, dat lijt me wel interessant!
Anoniem
Geplaatst: 03-12-09 10:36
Volgens mij is dit een redelijk nieuwe website; ze worden commercieel, zal de prijs ook gaan stijgen??
Zo dan! Daar zijn ze goed op ingesprongen! Toen wij de vezels bij hen kochten was alles nog heel experimenteel. Ze gebruiken ons als referentie voor potentiele klanten (kwamen wij vanzelf achter ) en idd worden wij zeer regelmatig benaderd door geinteresseerden ... ze zullen al snel door hebben gekregen dat hier business in zit
En geef ze eens ongelijk, zou alleen leuk zijn als er voor jullie ook niets iets leuks aan vast zat
Caballos
Geplaatst: 03-12-09 10:44
Die site had ik inderdaad al gezien......... Als het goed is moet onze bak er aan het voorjaar aan geloven........ In ieder geval 2010! Heb alle info die ik kon vinden doorgespeeld naar de eigenaar van de bak en die was helemaal enthousiast over de kokos!
Hahahah, ja voor iedere klant die jullie doorsturen een x-% voor jullie! Bedoel, als jullie bak er goed uitziet en jullie zijn er blij mee heeft de bak zichzelf al verkocht!
linky
Geplaatst: 03-12-09 10:49
Op de site van Go-KoKo staan referenties, waaronder de onze, met foto's van voor en na. Voordeel zomer: bovenlaag blijft veel stabieler waardoor de paarden veel steviger lopen en lang zo erg niet ploegen en zweten. Voordeel nu het zo nat is: in plaats van "blub" waarin je laarzen steken bleven, staan er nu plasjes helder water "op" de bodem. Je kunt er zelf in draf doorheen lopen zonder je laarzen te verliezen! En de paarden zuigen ook niet vast, lopen echt lekker! Na hevige regenval is de bak trouwens weer net zo snel zonder plassen als eerst, de kokos belet het weglopen van het water dus niet.
Wij hebben ook nogal wat problemen met de bak op stal, en we zijn al weken aan het prakkiseren hoe dat op te lossen, maar dit ziet er erg goed uit. ik heb de staleigenaar op dit spoor gezet. Het scheelt wel heel erg veel geld in vergelijking met andere alternatieven.
JO93
Geplaatst: 03-12-09 11:02
Ik heb ook het hele topic doorgespit!
En dankzij dit forum een heleboel te weten gekomen. Gisteren alle info en offertes doorgespeeld aan de eigenaar van onze te veel te zware bak. Hij is toch ook wel enthousiast! Scheel inderdaad een boel geld in verhouding met filt of houtsnippers. Wij gaan denk ik voor de lange kokos van Kokosystems (zijn van bovenstaande site, kokosvezels.nl.) Volgens deze firma zal het onze zware bak veel stabieler maken.
Eigenaar van onze bak wil alleen graag wat bakken zien waar dit spul in ligt. Is er iemand hier die de vezels van Kokosystems heeft en in de buurt van Apeldoorn/Beekbergen zit waar wij eens langs kunnen komen? Mag natuurlijk per PB
MirjamN, wat een goed idee om de snippers te verdelen met de mestverdelen. Die hebben wij ook op stal. Zal een boel handmatig werk schelen denk ik! Ben benieuwd of het goed werkt?
Lange vezels, korte vezels....brrrrrr. Ik weet het ook niet meer. Ben alweer even aan het meelezen en druk op zoek naar leveranciers (vanwege toch wel behoorlijke prijsverschillen). Over het algemeen krijg ik toch de indruk dat lange vezels inderdaad beter zijn voor wat betreft de waterafvoer. Onze sliding stops zijn waarschijnlijk wel verleden tijd als we kokosvezels door de toplaag gaan mengen, maar nu kunnen we vaak helemaal niet rijden...
Voor degenen die al kokos hebben: wat is kort en wat is lang? Oftewel, over hoeveel centimeter praten we eigenlijk?
Anoniem
Geplaatst: 03-12-09 19:37
Moeilijk hoor, ik heb contact gehad voor kokossnippers, kleine blokjes, die vertelde dat de vezels snel verteren, dat het het afval van de kokos is. Ze adviseren ook elk jaar een baal er door te mengen en dat het maar 5 jaar meegaat. Dan is het op den lange duur wel duur.... en arbeidsintensief. Elk jaar een frees laten komen, elke 5 jaar een paar balen er door.