Cador schreef:maar daar heb je niet persee elke dag een wei voor nodig
hmm als ik kijk naar het wezen 'paard' zónder de aanwezigheid van mensen in zijn leven, dan zie ik toch echt alleen maar weide en een kudde. kan aan mij liggen, maar als je een paard écht 'paard' wil laten zijn hoort het dan niet toch op de weide, mét soortgenoten?
ik vind dat een paard dagelijks meerdere uren (dus geen 4 of 5) buiten hoort, een grote paddock met hooi is daarin een prima mogelijkheid voor degenen die hun paard niet op een weide kunnen hebben (bijv. in de winter), maar een weide is natuurlijk voor het dier het mooiste.
ik ben dan ook érg blij met onze stalling, waar wij als ruiters niet alleen van alle gemakken voorzien zijn, maar ook de paarden. de 27 paarden die er lopen staan in de zomer 24/7 buiten, ook de wedstrijdpaarden. in de winter zijn er 11 die 's nachts op stal gaan, de rest loopt ook dan 24/7 buiten, waaronder mijn eigen 3. van blubber hebben we geen last, de weiden blijven mooi en er zijn altijd twee flinke stukken die leegstaan, waardoor het gras ook de mogelijkheid krijgt om te herstellen.
helaas zijn er maar weinig stallingen waarbij zoveel weide is, en ik vind het ook echt niet verkeerd als een paard een kleinere weide of paddock heeft, maar 20 uur per dag op stal vind ik echt niet kunnen. het rijden en bijv. stapmolens meerekenen als 'weidegang' of 'vrije beweging' vind ik ook niet kloppen, beweging is het wel degelijk en beter dan niets, maar beslist niet te vergelijken met weidegang in een kudde.

. Ze zouden het jammer vinden als ik misschien niet meer terug zou komen.
. Leek mij ook prima te combineren met de manier van houden. Helaas gaat dit niet lukken met Sam. Zijn ene achterbeen is wat korter dan het andere achterbeen en keihard trainen voor wat dan ook (inclusief dressuur/springen e.d.) is me afgeraden door mijn holistische dierenarts. Daar ga ik....