Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:18

Cador schreef:
maar daar heb je niet persee elke dag een wei voor nodig

hmm als ik kijk naar het wezen 'paard' zónder de aanwezigheid van mensen in zijn leven, dan zie ik toch echt alleen maar weide en een kudde. kan aan mij liggen, maar als je een paard écht 'paard' wil laten zijn hoort het dan niet toch op de weide, mét soortgenoten?

ik vind dat een paard dagelijks meerdere uren (dus geen 4 of 5) buiten hoort, een grote paddock met hooi is daarin een prima mogelijkheid voor degenen die hun paard niet op een weide kunnen hebben (bijv. in de winter), maar een weide is natuurlijk voor het dier het mooiste.

ik ben dan ook érg blij met onze stalling, waar wij als ruiters niet alleen van alle gemakken voorzien zijn, maar ook de paarden. de 27 paarden die er lopen staan in de zomer 24/7 buiten, ook de wedstrijdpaarden. in de winter zijn er 11 die 's nachts op stal gaan, de rest loopt ook dan 24/7 buiten, waaronder mijn eigen 3. van blubber hebben we geen last, de weiden blijven mooi en er zijn altijd twee flinke stukken die leegstaan, waardoor het gras ook de mogelijkheid krijgt om te herstellen.

helaas zijn er maar weinig stallingen waarbij zoveel weide is, en ik vind het ook echt niet verkeerd als een paard een kleinere weide of paddock heeft, maar 20 uur per dag op stal vind ik echt niet kunnen. het rijden en bijv. stapmolens meerekenen als 'weidegang' of 'vrije beweging' vind ik ook niet kloppen, beweging is het wel degelijk en beter dan niets, maar beslist niet te vergelijken met weidegang in een kudde.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:26

Bij mijn stalhouder moe(s)ten alle paarden in de winter naar binnen (behalve de Shetlanders). Ik heb destijds gezegd dat ik Sam dan in de wintermaanden naar een andere stalling breng, omdat ik hem echt niet op stal wilde hebben. Dat was dus de bedoeling en ik was daar uiteraard niet blij mee, om hem 2x per jaar te verhuizen. Maar ja, je moet wat. Je mag je paarden bij ons in de winter niet los gooien. Er zijn geen paddocks en de bakken zijn constant in gebruik.

Tot mijn staleigenaresse me een week van tevoren vertelde dat ze het had overlegd met haar man. Sam mocht 's winters bij de Shets blijven staan Go jij! Go jij! . Ze zouden het jammer vinden als ik misschien niet meer terug zou komen. Clown
Nou, ik vond dat erg lief en ben superblij dat ik aan mijn principe heb vast gehouden. Nu staat hij daar alweer 2 jaar. En inmiddels staat er ook een Fjordje bij en een oude D-pony (alleen overdag, die gaan 's avonds wel naar binnen en dat snap ik ook prima, gezien haar leeftijd).

Ik zal me nooit een stal in laten kletsen door wie dan ook (tenzij het medisch moet of dat mijn paard te oud wordt en hij 's nachts ook beter binnen staat). Maar dan we jaren verder, want hij is nog jong. Haha!

Ik realiseer me dat ik enorm veel geluk heb gehad, hoor. Maar anders had ik absoluut een andere plek gezocht. Hoe moeilijk dat ook is hier, er is altijd wel iets te vinden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:29

runningkawa schreef:
als je het hele topic hebt gelezen, zie je dat er maar weinig mensen zijn die bij weidegang ook echt weide en gras bedoelen
het meerdendeel bedoeld daar dagelijks buiten mee.

En nee buiten is niet zaligmakend...maar waardoor komt dat?
Juist ja, mensen die een paard willen maar de knip dicht laten...tja, paarden zijn duur en wil je een droge paddock in de winter kost je dat geld. Maar dat hebben er veel simpelweg niet voor over....
En persoonlijk kan ik dat niet snappen...

Ik heb voornamelijk op de beginpost gereageerd.
Voor sommige is buiten idd ook goed.

Zoals jij aangeeft willen/kunnen sommige niet investeren, zodat het paard naar buiten kan en anderen willen/kunnen juist weer geen stal/pension betalen in de natte periode (omdat ze niet mogen bouwen op het land) Ik kan dat dus ook niet begrijpen. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:32

ja zo is het hier ook, vorige winter had ik nog een stalling waar ze 's nachts op stal gingen en overdag in de blubber stonden (of 22/7 binnen). we zijn daar zo gauw het kon ook gelijk weggegaan. mijn paard was altijd een schuilstal gewend (in de winter) en vond het in het begin niet leuk om in de regen te staan, maar heeft zich keurig aangepast en is nu een echt buitenpaard, hihi! de andere twee kenden toch al niet anders dan zonder stal, ze hadden er wel ééntje in hun weitje maar daar wilden ze niet in, als ik het hooi daar neerlegde gingen ze buiten staan en met de koppies door het raampje eten...

maar goed wij hebben nu mooie droge weiden met schaduwplaatsen, heuveltjes en langs elke wei is wel een rij bomen om te schuilen en uit de wind te staan. Faram is voor de helft Engels Volbloed, andere helft New Forest en houdt dat prima vol. ik zie altijd een hoop mensen die denken dat 24/7 buiten alleen voor fjorden, hafjes en shetten bedoeld is. hihi bij ons op stal bewijzen ze wel anders, haha!

ik vind dat je als eigenaar een paard moet bieden wat het nodig heeft, ook al kan een paard zich nog zo enorm goed aanpassen (ik heb nog nooit een paard dood zien gaan van het op stal staan oid, wel andere problemen). kan of wil je niet aan geld of moeite investeren om een paard een paardenleven te gunnen, dan vind ik persoonlijk dat je beter geen paard kunt nemen.

ik las hier op Bokt laatst ook over een 3jarig die twee keer in de week los buiten kwam... nou dat vind ik echt niet normaal, en inderdaad grenzend aan (...)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:33

Nadya schreef:
Ik realiseer me dat ik enorm veel geluk heb gehad, hoor. Maar anders had ik absoluut een andere plek gezocht. Hoe moeilijk dat ook is hier, er is altijd wel iets te vinden.

jij heb al eerder aangegeven dat de weide voor jouw paard en dus ook voor jou héél belangrijk is. Dan kan ik dat ook goed begrijpen. Jij heb ook weer geen luxe nodig voor het traien voor wedstrijden en die stallen zijn (iig hier) beter te vinden dan de combinatie ervan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:35

Wij hebben dus twee van zulke jonkies, net nieuw. Staan voornamelijk op stal (ze gaan de sport in) en gisteren stond er eentje even in de bak. Ik zag meteen aan de ogen dat het lichtje al helemaal uit was. Kan daar echt niet tegen.
En mensen zien het echt niet, hoor. Verdrietig
Echt niet...... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:36

hoeveel luxe heb je nodig voor het trainen van wedstrijden?
Ik heb M gesprongen (en als ik het had gekund ook hoger) en Z dressuur gereden met een simpel buitenbakje van geel zand...
Veel hoger rijden andere in NL ook niet hoor...dat zijn er maar een paar Lachen

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:36

trainen voor wedstrijden kan ook buiten en rechtrichten aan de longe kan ook op een hoekje van je land, alleen je spullen die moet je ergens kwijt kunnen

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:38

Nadya schreef:
Wij hebben dus twee van zulke jonkies, net nieuw. Staan voornamelijk op stal (ze gaan de sport in) en gisteren stond er eentje even in de bak. Ik zag meteen aan de ogen dat het lichtje al helemaal uit was. Kan daar echt niet tegen.
En mensen zien het echt niet, hoor. Verdrietig
Echt niet...... Scheve mond

het is erg genoeg voor die dieren, meestal is het licht bij die eigenaars zelf al uit

en die paarden weerspiefgelen en weerspiegelen

maar de eigenaars zien het niet

omdat ze het licht zelf ook niet hebben

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:38

nou daar heb je zeker een punt. ik zie zowiezo over een heel groot vlak een heel andere mentaliteit tov het paard als de winstpuntjes onderdeel van de zaak worden. een sportpaard lijkt wel meer op stal te 'horen', het is algemeen geaccepteerd dat zo'n dier niet of nauwelijks buiten komt, wat mijns inziens in teveel gevallen nog gebeurt.

een mooie rijbak (liefst meerdere, én een stapmolen én een longeerring) lijken dan belangrijker dan een weide. ik vraag me oprecht af waar het zo'n eigenaar om gaat. het paard zou nl echt niet voor die mooie bak kiezen als hij het kon.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:42

superwoman schreef:
Nadya schreef:

jij heb al eerder aangegeven dat de weide voor jouw paard en dus ook voor jou héél belangrijk is. Dan kan ik dat ook goed begrijpen. Jij heb ook weer geen luxe nodig voor het traien voor wedstrijden en die stallen zijn (iig hier) beter te vinden dan de combinatie ervan.

Ik snap best dat als je traint voor wedstrijden je je paard eventueel op stal houdt, maar dan kun je er toch alsnog voor zorgen dat zo'n dier veel buiten komt en naast de wedstrijden/training toch ook gewoon paard kan zijn? Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen..... Snap je? Ik zie echt geen enkele goede reden..... Paddock? Of klein stukje land desnoods.... In elk geval niet 22 uur op stal.

Ik zal je vertellen; ik had heel graag endurance in de toekomst willen doen Ja . Leek mij ook prima te combineren met de manier van houden. Helaas gaat dit niet lukken met Sam. Zijn ene achterbeen is wat korter dan het andere achterbeen en keihard trainen voor wat dan ook (inclusief dressuur/springen e.d.) is me afgeraden door mijn holistische dierenarts. Daar ga ik....

Jammer, maar ik ga hem echt niet inruilen voor een ander paard, met wie ik dat wel kan doen. Daarvoor is hij mij te lief en te bijzonder. Ook mijn lessen klassieke dressuur moet ik aan gaan passen in de toekomst. Het is niet anders. Ik pas me aan, aan mijn paard en niet andersom.

Het gaat niet altijd om mensen met wedstrijden, helaas. Bij ons doen de pensiongasten niet aan wedstrijden (of alleen onderlinge) en toch moeten de beestjes op stal.

050206051012

Nadya schreef:
Ik zal me nooit een stal in laten kletsen door wie dan ook (tenzij het medisch moet of dat mijn paard te oud wordt en hij 's nachts ook beter binnen staat). Maar dan we jaren verder, want hij is nog jong. Haha!

Ik vind het super als mijn paarden op de wei staan, maar ik beperk ze er wel in. Onze wei wordt bemest met varkensstront, dus is hartstikke eiwitrijk. Mijn pony zat vorig jaar tegen bevangenheid aan, maar 5 uurtjes per dag de wei op met korf gaat prima (meneer staat dan al tegen het hek te duwen dat hij naar stal wil) en m'n paard, tja... mijn dame is pas 6, dus helaas zegt leeftijd niets. Daarbij heb ik altijd geroepen dat als mijn paarden oud zijn en met pensioen mogen, dat ze het natuurgebied in Zeewolde in mogen, maar een DA kan je hele toekomst voor je paard omgooien.

superwoman

runningkawa schreef:
Ik heb M gesprongen (en als ik het had gekund ook hoger) en Z dressuur gereden met een simpel buitenbakje van geel zand...

Een droge! bak.
Dat is best luxe hoor.
Buitenbakken kun je best wel vinden, maar niet allemaal even goed Knipoog

merrieveulen

runningkawa schreef:

ja dat snap ik ook niet. iemand koopt een dure 'X' x 'X', start een B-wedstrijdje en meteen is het dier een sportpaard wat blijkbaar minder weidegang nodig heeft dan een 'normaal' paard. als ik dan hier kijk, een 15jarige tuiger die 24/7 op de weide loopt en pas na zijn 10e is begonnen met dressuur rijden, dier loopt nu Z, en mooi ook.

onze stallen zijn niet luxe, het is een koeienstal die omgebouwd is. de paarden staan er mooi, maar luxe kan je 't niet noemen. onze bak heeft een gewone zandbodem en een lintje als heining, idem voor de longeerring. luxe voor ons is dat het mooi verlicht is en drooggepompt kan worden.

maar goed, volgens mij geeft een paard niet zoveel om vergulde spijlen aan zijn stal of houten heiningen, laat staan om andere 'luxe' zaken. dat hoor je ook zo vaak, 'paard heeft een heel mooie stal'. alsof het uiterlijk van een stal het paard wat kan schelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:45

Me_lodY schreef:
het is erg genoeg voor die dieren, meestal is het licht bij die eigenaars zelf al uit

Dat klopt. Ze hebben zelf het licht ook niet.

Wat het meer is, is dat ik dingen teveel aanvoel. Ik word er soms letterlijk ziek van. Kan het niet uitleggen. Daarom heb ik ooit geprobeerd te verhuizen met mijn paard. Omdat ik er niet tegen kan. Maar ja, hij staat er geweldig mooi bij en is daar wel heel erg gelukkig. Dus ik probeer me vooral op hem te richten, maar dat is soms verrekte moeilijk als je ziet dat andere paarden geen lichtje meer hebben. Als iemand weet hoe je je daarvoor af kunt sluiten, hoor ik het graag...... Verdrietig

Overigens kom ik zelf weinig in de stallen tegenwoordig, ik ontloop het echt als het even kan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:49

Quellian schreef:
Ik vind het super als mijn paarden op de wei staan, maar ik beperk ze er wel in. Onze wei wordt bemest met varkensstront, dus is hartstikke eiwitrijk. Mijn pony zat vorig jaar tegen bevangenheid aan, maar 5 uurtjes per dag de wei op met korf gaat prima (meneer staat dan al tegen het hek te duwen dat hij naar stal wil) en m'n paard, tja... mijn dame is pas 6, dus helaas zegt leeftijd niets. Daarbij heb ik altijd geroepen dat als mijn paarden oud zijn en met pensioen mogen, dat ze het natuurgebied in Zeewolde in mogen, maar een DA kan je hele toekomst voor je paard omgooien.

Mijn paard staat voor het merendeel in een natuurgebiedgedeelte. Daar wordt niet gemest. Ze hebben daarnaast nu nog wel een stukje land, wat wel gemest wordt (ca. 1,5 hectare). Maar eerdaags gaat het hek daar dicht en moeten ze meer de natuur in.

Ik snap heel goed dat je goed blijft kijken naar wat je paard aangeeft, hoor. Bevangenheid, daar zit niemand op te wachten..... En we weten allemaal niet hoe het loopt in de toekomst met je paard. Die van mij is nu kerngezond en doet het goed daarbuiten. Komt tijd, komt raad, als dat nodig is. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:50

maar nadya, als je zoveel rekening houdt met je paard ben je toch een pennymeisje. dat is mij letterlijk gezegd toen ik mijn baantje bij een dressuurstal opzegde, omdat ik er niet tegen kon dat die dieren 21 uur per dag op stal stonden, nooit eens lekker gekroeld werden, géén sociaal contact hadden (ja tussen de spijlen door), en vooral het jongste paard, een vierjarige, die vers van de weide kwam en op stal zichzelf opvrat.

die dieren waren gebruiksvoorwerpen, er was niks paards aan. ze deden hun kunstje en dat was het, niks geen contact ermee, en zo afgestompt als wat. maar goed dat mag je niet zeggen want dat is voor pennymeisjes.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:52

Ik persoonlijk zou van stal vertrekken als ik niet kon aanzien hoe er met de andere paarden wordt omgegaan...

Even offtopic, maar het gebied in Zeewolde waar ik op doel (hier is mijn dame een jaar)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DFLRRMDP.jpg

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:55

Nadya schreef:
Ik snap best dat als je traint voor wedstrijden je je paard eventueel op stal houdt, maar dan kun je er toch alsnog voor zorgen dat zo'n dier veel buiten komt en naast de wedstrijden/training toch ook gewoon paard kan zijn? Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen..... Snap je? Ik zie echt geen enkele goede reden..... Paddock? Of klein stukje land desnoods.... In elk geval niet 22 uur op stal.

Ik ben ook absuluut voor lekker veel naar buiten! Ik kan me gewoon goed voorstellen dat je hier in de buurt weinig keuze heb. Zeker hier in de buurt in de winter is dat bijna niet te vinden.
Geloof dat er nu wel steeds meer aan gewerkt wordt, gelukkig.

Mijn paarden staan thuis, dus ik kan ze elke dag lekker buiten zetten.
Sinds zaterdag heb ik en stapmolen om ze meer beweging te geven, want in de bak blijven ze bij het hek staan na een paar minutjes. Tong uitsteken
Hopelijk komt het weiland ook nog, maar voor nu moet ik nog even hopen dat het te koop komt.

Ik denk dat het proces om paarden meer te laten bewegen steeds meer op gang komt.
Ruimte is schaars, maar toch zie je steeds meer paddocks en stapmolens komen om het toch te comperceren. Gelukkig zijn ondertuusen de meeste stands weg, imo al een grote vooruitgang en het zal denk ik steeds beter worden.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:56

Nou mijn sportpaardje gaat gewoon naar buiten hoor! hupplá het land op! kheb liever een peesblessure door gek doen op het land (wat echter bij ons nog nóóit is voorgekomen) dan dat mijn paard 23 uur op stal staat

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:56

merrieveulen schreef:
maar nadya, als je zoveel rekening houdt met je paard ben je toch een pennymeisje. dat is mij letterlijk gezegd toen ik mijn baantje bij een dressuurstal opzegde, omdat ik er niet tegen kon dat die dieren 21 uur per dag op stal stonden, nooit eens lekker gekroeld werden, géén sociaal contact hadden (ja tussen de spijlen door), en vooral het jongste paard, een vierjarige, die vers van de weide kwam en op stal zichzelf opvrat.

die dieren waren gebruiksvoorwerpen, er was niks paards aan. ze deden hun kunstje en dat was het, niks geen contact ermee, en zo afgestompt als wat. maar goed dat mag je niet zeggen want dat is voor pennymeisjes.

Oja, ze zullen mij geheid een pennymeisje vinden. Haha!
Maar toch, merk ik wel een zeker respect, hoor, bij de meesten. Ik heb toch laten zien dat ook mijn manier van omgang toch zorgt voor een relaxt, vriendelijk en gehoorzaam paard. Wel een wat eenkennige, maar ja, ik ben dan ook zijn eigenaresse. Tong uitsteken

Men weet dat ik een behoorlijk uitgesproken type ben, die het geheel op haar eigen manier doet. En mijn staleigenaresse kan weer erg waarderen dat ik er elke dag ben, weer of geen weer. Iets wat niet iedereen bij ons doet (waar zij soms weer voor opdraait). Dus het is niet alleen dat penny-achtige, ik heb meer kanten (ben flexibel, help ook altijd mee als er iets moet gebeuren, hou de paarden in de gaten als zij op wedstrijd zijn een weekend, denk mee als er problemen zijn, begeleid de kinderen een beetje af en toe, enzovoort).

Ik denk dat een echte dressuurstal voor mij een nachtmerrie zou zijn, hahaha...... Haha!
Die zijn er hier ook genoeg en daar zou ik absoluut niet aarden... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:57

een droge bak was het ook niet altijd hoor
maar door de gele grond schoof het dan iig niet Lachen

Gelukkig heb ik altijd op stallen gereden waar de sport en soms daarmee dure paarden gewoon buiten kwamen.
Dat werd hier als gewoon gezien.
Dat minder buiten komen is hier eigenlijk pas de laatste jaren aan het veranderen...dinds de tijd dat iedereen een paard kan kopen...

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:00

Nadya schreef:
Me_lodY schreef:

Dat klopt. Ze hebben zelf het licht ook niet.

Wat het meer is, is dat ik dingen teveel aanvoel. Ik word er soms letterlijk ziek van. Kan het niet uitleggen. Daarom heb ik ooit geprobeerd te verhuizen met mijn paard. Omdat ik er niet tegen kan. Maar ja, hij staat er geweldig mooi bij en is daar wel heel erg gelukkig. Dus ik probeer me vooral op hem te richten, maar dat is soms verrekte moeilijk als je ziet dat andere paarden geen lichtje meer hebben. Als iemand weet hoe je je daarvoor af kunt sluiten, hoor ik het graag...... ;(

Overigens kom ik zelf weinig in de stallen tegenwoordig, ik ontloop het echt als het even kan.

het antwoord s simpel, tenminste het IS simpel maar het doen is wqat minder simpel:

LOSlaten

loslaten dat anderen het niet doen en bedenk dat het ook hun leerschool is, niet alleen voor de mensen maar ook voor de paarden zelf

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:01

Quellian schreef:
Ik persoonlijk zou van stal vertrekken als ik niet kon aanzien hoe er met de andere paarden wordt omgegaan...

Even offtopic, maar het gebied in Zeewolde waar ik op doel (hier is mijn dame een jaar)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DFLRRMDP.jpg

Leuke foto, heerlijk al dat groen!!! Knipoog

Wat jij zegt, over dat vertrekken: Heb ik vorig jaar dus gedaan (eh, geprobeerd). 4 weken ben ik weggeweest. Mijn paard trok het niet. Die miste zijn oude 'eigen' kudde, zijn ruimte. Hij is op zijn nieuwe plek ziek geworden, veranderde in een teruggetrokken paard en ja, ik zag het aan zijn ogen. Ben na een maand alsnog terug verhuisd. Op mijn telefoon heb ik nog het filmpje staan van zijn blijdschap, toen hij de trailer uitstapte. Ik heb staan janken van ontroering, zeker op het moment dat hij zijn kudde weer terug zag. Toen besefte ik dat IK me maar aan moest passen....... Hij is daar het gelukkigst. Lachen
En dat gaat voor mijn eigen wensen.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:03

Melody, ik doe mijn best het los te laten. Veel dagen gaat het goed en dan gebeurt er zoiets als gisteren, toen ik dat paard in zijn ogen keek. Hoe laat je dat los, als je het zo aanvoelt? Ik wil niet afstompen.... Ik ben een zeer intuitief gevoelsmens en daar ben ik best trots op. Maar het is ook wel eens enorm lastig....