Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:24

inderdaad ja, neem dan een (paar) bijrijdsters, daar zijn er genoeg van te vinden...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:24

Als je van mening bent dat je paard elke dag uit stal moet komen ja Haha!.

Hier leeft alleen ook nog de stevige mening dat een paard af en toe een 'dagje rust' nodig heeft.
Of dat een uurtje stil staan in de paddock ook goed is (ja, dan is hij in elk geval ook de boks uit).

Dat is niet mijn persoonlijke standaard die ik er op na hou.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:25

Redrumfox schreef:
Als je niet de mogelijkheden hebt om een paard te houden, moet je er gewoon niet aan beginnen. Punt.

kort maar wel waar!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:26

Sim0ne schreef:
Yamcha schreef:
Dat laatste stuk vind ik dan raar. Je mag je paard rustig tussen 4 kale muren zetten, mits je die vloeroppervlakte hebt, en een minimaal raampje... ik vind het echt bizar... dat is toch een donker klein stalletje?

Met minimaal bedoelen ze hier dat het een bepaalde minimale grootte moet hebben, zij geven dus juist aan dat groter beter is,

Verkeerd begrepen Bloos

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:27

Helemaal mee eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:27

rashida schreef:
Redrumfox schreef:
Als je niet de mogelijkheden hebt om een paard te houden, moet je er gewoon niet aan beginnen. Punt.

kort maar wel waar!!

Heel waar!!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:28

Apple schreef:
Hier leeft alleen ook nog de stevige mening dat een paard af en toe een 'dagje rust' nodig heeft.
Of dat een uurtje stil staan in de paddock ook goed is (ja, dan is hij in elk geval ook de boks uit).

Dat is niet mijn persoonlijke standaard die ik er op na hou.

Gelukkig is het niet jou persoonlijke standaard! Kan jij je er ook niet aan irriteren?

Ik ben ook van mening dat mijn paard af en toe rust nodig heeft. Ik start aankomende zondag endurance Drents Friese Wold 65,5 kilometer. Ze krijgt daarna rust tot donderdag of vrijdag. Lekker overdag op het weiland en ik ga waarschijnlijk wel even met haar wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:28

fransje23 schreef:
Ik heb Erik van Breda weleens tijdens een lezing zeer duidelijk uit horen leggen dat een rustdag tijdens de training geen boxrust betekend. Eigenlijk triest dat er mensen bestaan die dat wel zo op zouden kunnen vatten.

Belachelijk idd... die arme paarden...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:30

rashida schreef:
Redrumfox schreef:

kort maar wel waar!!

En dan kun je alleen nog discussieren over welke mogelijkheden je dan moet hebben om een paard te 'kunnen' houden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:31

Redrumfox schreef:

Tja, de mogelijkheden niet hebben is een ruim begrip... Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:32

Boxrust is in mijn ogen alleen geschikt wanneer een paard een zodanige blessure heeft dat hij iets absoluut niet mag belasten voor een bepaalde tijd.
Een rustdag is lekker op de wei of een paar uurtjes in een paddock of iets als er geen wei is. En de dag nadat hij hard heeft moeten werken is het ook lekker als ie mee kan op een ontspannen buitenritje, een stapritje lange teugel bv. Dan rij je toch zijn spiertjes even lekker los zodat ie minder kans op spierpijn heeft Haha!
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 17-08-07 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko

Manege's en stallen zonder weidegang of padocks mogen in mijn ogen niet eens bestaan Ik vind dat paarden vrijheid verdienen, en helemaal paarden die nooit van stal komen of amper gereden worden. Nee ik ben het niet eens met zulke manege's. Maar ja het kan nou eenmaal niet anders. Neem aan dat ze toch wel gewoon een binnenbak hebben? Daar zou je de paarden ook los kunnen zetten? Of is dat een heeel stom idee? Bij ons gebeurt dit bij vorst ook gewoon.

Mensen die in de randstad wonen, en een 40 uur in de week werken en dus niet elke dag tijd hebben voor hun paard moeten er simpelweg niet aan beginnen en gewoon op manege paarden gaan rijden, of een bijrijder zoeken die er wel tijd voor heeft.

Apple

Het enige waar ik me aan stoor is als mensen van mening zijn dat 'mijn paard wel een dagje rust verdiend heeft'. Een dagje rust betekent in ons geval toch altijd minimaal 20 minuten beweging in de longeercirkel of een rustig buitenritje van 45 minuten met daarnaast bij voorkeur paddock.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:34

Ik heb ook niet genoeg tijd om naar mijn eigen paardjes te gaan (die staan bij mijn ouders in Nijkerk en worden daar goed verzorgd en bereden), dus heb ik hier in de buurt een bijrijdpaard erbij, ideale oplossing. Kost nauwelijks tijd en toch een vast paardje tot je beschikking. Ideaal lijkt me als je zelf 40 uur werkt en niet elke dag kan komen....

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:39

fransje23 schreef:
Redrumfox schreef:

Hier bedoel ik mee dat je paard niet de box uitkomt door wat voor manier dan ook. dus geen weidegang, uitloop, bak enz... dat het paard dus niet paard kan zijn! Een paard nogmaals is niet gemaakt om stil te staan. en heeft gewoon soortgenoten nodig om mee te kunnen spelen. En dan bedoel ik niet dat er paarden naast mekaar staan in een stal. Nee dat ze echt met mekaar kunnen kroelen, rennen gewoon ff de energie kwijt kunnen met soortgenoten! Dat is mijn manier van een paard houden als dat niet kan!! Dan moet je ook geen paard houden!!
Das mijn mening hierover!! Laat een paard paard blijven en sluit het niet op!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:42

Ik ben het ermee eens, hoor Knipoog

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:56

rashida schreef:
Redrumfox schreef:

kort maar wel waar!!

AMEN!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:00

Mijn pony staat nu 24/7 in de wei en heeft dus echt wel s dat ik hem een dagje laat staan in de wei vaak ga ik dan wel ff brood/appels brengen en knuffelen soms vraag ik even of een ander kijkt of ie er goed bij staat Ja en ga ik zelf niet

ik heb 2 a 3 keer in de week een verzorgster Lachen Staat mn pony op stal ben ik er vaak 2 keer per dag wij hebben echt kleine stallen (het minium wat moet ) en dan wil ik als ie 24/7 op stal staat dat ie en los zelf kan rollen/lopen klieren in paddock soms alleen soms met een ander paardje op stal samen klieren is leuker hé Tong uitsteken ) en wil ik dat ie longeert rijdt wandeld in t park oid.. veel van mn stal vinden t onzin maar een paard is gebouwd op bewegen he Knipoog
Tijdje terug was beau ingeent dus 1 nachtje binnen kom op stal gelijk dikkere achterbenen.

Ik wil ook graag na land periode de aantal uren wei afbouwen zodat ie niet van de een op andere dag opeens veel op stal staat. Daarbij wil ik zo lang mogelijk in de wei blijven , Helaas mogen wij van stal in de winter niet op de wei waardoor ik vaak naar t park ga en daar ga grazen en wandelen.

Een paard wat nooit los mag oid vindt ik zielig én ik ken ze ook helaas paarden die enkel stal uitkomen of om te werken onder de man of om aan de longe met bijzet/touwtjes te lopen die dus nooit echt op eigen benen lopen en even flink kunnen uitrazen en ja die paarden zijn doorgaans binnen 3 jaar 'kapot' Die zelfde mensen poetsen ook maar met 1 borstel en dan nog is het doe niet sta stil (bewoog alleen een oor) die paarden vindt ik zielig!!!!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:00

fransje23 schreef:
Redrumfox schreef:

In mijn ogen zijn die verplichte mogelijkheden:
- weidegang
- beschutting
- tijd
- geld

Maar daar kijkt ieder anders tegenaan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:26

Voor mij ligt dat toch weer iets anders
- weidegang
- kuddeverband
- tijd/aandacht
- geld uiteraard ook wel belangrijk, maar het is niet zo dat je dik in je geld hoeft te zitten.
Ik heb het zelf ook niet echt ruim en ik probeer toch wel een beetje rekening te houden met evt. kosten die erbij komen. Het is niet zo dat ik geen da langs zal laten komen als er iets heftigs is, maar ik laat hem niet voor elk wissewasje opdraven omdat ik daar het geld niet echt voor heb. Heb zoiets van, eerst even aankijken, maar als het nodig blijkt te zijn dan staat er ook meteen een da bij.

@ kawa, dat soort mensen kijken wel in de spiegel, maar het probleem is juist dat ze in de spiegel naar het paard kijken en niet naar zichzelf Clown.....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:38

Ik moet zeggen dat ik zelf ook heus wel eens een keertje niet kan of echt geen zin heb om heen te gaan, maar in dat geval probeer ik altijd voor te zorgen dat er iemand anders heengaat. Mocht het een keer voorkomen dat dat niet lukt dan is het in mijn geval nog geen ramp omdat ze mij voor het voer of de beweging niet nodig hebben en dat is vaak toch wel een fijne gedachte.
Mijn idee van een rustdag na inspanning is een lekker ontspannen ritje (even lekker naar buiten) om even de beentjes te strekken en de spieren wel even iets te laten doen, maar echt heftig wordt het niet. Als ik een keer een dag niet kan rijden dan is er nog geen man overboord want dan heeft ze gewoon de hele dag rondgelopen en met haar vriendinnetjes gestaan, dus het is niet zo dat ze per se beweging moet hebben want die heeft ze de hele dag al gehad.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:52

Urko schreef:
Manege's en stallen zonder weidegang of padocks mogen in mijn ogen niet eens bestaan Ik vind dat paarden vrijheid verdienen, en helemaal paarden die nooit van stal komen of amper gereden worden. Nee ik ben het niet eens met zulke manege's. Maar ja het kan nou eenmaal niet anders. Neem aan dat ze toch wel gewoon een binnenbak hebben? Daar zou je de paarden ook los kunnen zetten? Of is dat een heeel stom idee? Bij ons gebeurt dit bij vorst ook gewoon.

Mensen die in de randstad wonen, en een 40 uur in de week werken en dus niet elke dag tijd hebben voor hun paard moeten er simpelweg niet aan beginnen en gewoon op manege paarden gaan rijden, of een bijrijder zoeken die er wel tijd voor heeft.

Belachelijk!
Ik werk fulltime, heb een huis, hond, huwelijk voor te bereiden, woon in de randstad
En heb een paard!!!!!, en daar heb ik geen seconde spijt van
Hij komt niets tekort ( ik spendeer veel tijd aan hem, desondanks staat hij veel op stal)
Dus kom niet steeds met de randstad aan, want dat slaat nergens op
En nee, mijn paard staat geen 24/7 op de wei, omdat ze dat hier simpelweg maar een half jaar per jaar bieden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:54

Kun je ook typen zonder te schreeuwen? Lachen

Komt jou paard elke dag een poos buiten de stal, dat is de vraag Lachen

Of jij gaat trouwen oid, daar heeft je paard geen booschap aan, dat is voor jou leuk Lachen
Maar je kunt wel voor een verzorger oid zorgen als je zelf geen tijd hebt naast je baan enz. als je een dag geen tijd hebt Lachen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:59

Ravellie het gaat om paarden die dag en nacht op stal staan niet over jouw paardje hoor. Ik weet dat je er genoeg mee doet of anders wel je verzorgster! En dat het in dordrecht steeds lastiger word om een paard op de wei te houden!!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:01

Volgens mij gaan de mensen die hun paard 23/7 op stal hebben staan toch niet toegeven. Waarschijnlijk zijn ze zelf ook niet helemaal happy met de keuze en zouden ze de paarden best graag op het land zien.. Maar ja, de egoistische trekken van de mens spelen vaak de bovenhand!