Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:55

Luna heeft ook wel body, dus dat voelt anders dan een smalle van 1.52 m.

Mooie kudde :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:56

Ik vind 160 ook al best aan de maat. Nilay is 162/163 zoiets. Maar die kocht ik als jaarling en alles in zijn voorouders is kleiner. Moederlijn van pony's met Welsh in de c maat en vader Quarter Horse. Dus ik had het nooit verwacht dat hij groter zou worden. Zelf met ik 178 dus het heeft nooit misstaan. Zeker niet omdat hij vrij smal is gebleven. Maar zo misstond ik ook niet op mijn Haflinger van 138 omdat die juist zeer breed was. Tegenwoordig ben ik wel wat zwaarder... Dus over mijn lengte maak ik me bij Roos met haar 150 en brede rug niet zo druk, maar mijn gewicht is nu wel het knelpunt. Daarvoor had ze wel wat groter mogen zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:06

Nou jullie zullen me wel moeilijk vinden, maar ik vond haar echt te popperig voor mij.
Ze was best smal en geen 160cm.

Wat schraal, weinig voorwaarts en niet helemaal lekker in t haar. Ontzettend lief en als ze een stuk breder was, dan had t prima gepast. Maar goed, merrie van 4,5. Blijft gokken of t echt meer paard wordt.

Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 17:08

Qua foto vind ik het mee vallen, als ze nu schraal is kan het alleen maar breder worden en dan misschien voor jouw gevoel ook beter. Maar past manlief erop?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:09

Die zwaart nog wel Wat uit.
Ik vind het prima kunnen. Maar als jij je er niet prettig bij voelt houd het op.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:09

Het gaat uiteindelijk over hoe jij je er zelf bij voelt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:14

Ik geef toch echt voorkeur aan iets meer paard onder m’n billen. :o
Mijn vriend past hier niet op. Hij is 187cm.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 17:16

Dan moet je vooral dat gevoel volgen Boemel. Jij moet het fijn vinden.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:34

Je gevoel blijft altijd de beste leidraad.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:03

Wij hebben helaas nog geen wasplaats, maar die staat nog wel ergens op de planning. Wil er dan ook een boiler bij hebben zodat ik met warm water benen en staarten kan wassen.

Voor we hier kwamen wonen vorig jaar had ik in een mooie aanbieding al een solarium gekocht, die staat nog nieuw in doos te wezen tot de wasplaats er is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:13

Een solarium was idd wel handig geweest toen ik Jasmijn in de Sebacil moest zetten :)
Al had die dan wel aan een ketting moeten hangen zodat ie wat lager kon :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:47

_Lorette_ schreef:
Ik vind het niet altijd een pluspunt als ze fijn hooi heel lekker vinden. Dan is het hap, slik, weg. Ik zou op z'n minst gaan mixen met structuurrijk hooi, zeker vanwege de mest.

Hebben jullie een wasplaats? Met warm water? Ik heb alleen een poetsplaats, die niet eens heel ideaal is (geen afvoer o.i.d.). Ik ben zelf nooit opgegroeid met luxe, dus ik sjouw geduldig met emmers warm water als ik de staart wil wassen. Of ik slinger de waterkoker aan bij stal.
Maar stel dat we een pensionklant nemen, dan zie ik het niet zitten dat die 10x naar binnen komt om warm water te pakken. Hoe doen jullie dat?

Ik heb een zelf oprolbare tuinslang aan de bijkeuken muur gehangen die ik in de bijkeuken kan koppelen
Normaal waste ik ook zelden tot nooit maar met de stinker moet ik wel. Water loopt over de bestrating gewoon weg

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:26

hier op de ´poetsplaats´ ook geen warm water, en toen ik op pensionstal stond ook nooit gemist trouwens, maar nu was ik mijn paard ook zelden tot nooit.

Zijn er hier mensen die met een hooiruif voeren? Hebben jullie het idee dat de balen er dan sneller doorheen vliegen, dan wanneer je los voert? Ik wil er eventueel eentje kopen, maar als ze zich dan helemaal vet gaan vreten, kan ik er beter nog een keer over slapen.

plaatje hierboven vind ik ook wel gaan, maar ik vind persoonlijk ook dat je gevoel leidend moet zijn bij koop (en ook wel verkoop). Ik heb al mijn paarden gekocht, gefokt of verkocht op gevoel.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:32

Hier ook geen warmwater.
Ik kreeg vandaag het advies om 2 feedingmasters te kopen en te gaan gebruiken…… mijn dames waren te gevuld……. Oftewel, we moeten wat meer werken.
Manlief vond het wel een mooi product. O:)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:37

Hier ook geen warm water.
Op pension ook nooit gehad.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 21:32

Horsii schiet.mooi op!

Lys haha die kan wel een poortje gebruiken ja :')

DF lastig met t fijne hooi.. wellicht halve porties om te kijken hoe ze het daar op doet?

Loketten een poetsplaats met water vind ik al luxe, heb ik niet overal gehad. En warm water ook niet. Je hebt er wel gewoon een kraan om water te pakken? Dat lijkt mij dan voldoende!
Wij hebben tegenwoordig wel een poets/wasplaats met stromend leidingwater, maar enkel koud. Wie warm water wilt kan de waterkoker gebruiken.

Boemel ik kan me vinden in wat je zegt. Niet dat ik dat vindt vanaf de foto, maar heb dat zelf ook eens gehad bij een paardje waar ik ging kijken.

Oehlala we hebben 2 houten hooihuisjes waar een baal in kan. We zijn er erg blij mee, zit gewoon een frame met net overheen en dat werkt heel eenvoudig en scheelt me enorm veel tijd. Paarden staan er graag maar lopen desondanks ook veel rond. We hebben vaak de 2 hooihuisjes gevuld + 10 a 12 hooinetten hangen + palletbak met hooi en overal wordt wel gegeten. Heb niet t idee dat t sindsdien sneller gaat qua hoeveelheid. Was niet meer bij te benen met hooinetten ophangen dus dit is voor ons perfect. Wil er nog wel een paar bij in de toekomst, gaan open met een deurtje, baal er in, frame erover, deurtje dicht en klaar. 5 min werk.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag flink gewerkt bij de paarden en 's middags lekker met de pony gewerkt aan de lange teugel. Pakt ze echt leuk op! Dit weekend weer wachtdienst dus afwachten of ik tijd heb nog wat met ze te doen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 22:17

Volgens mij gaan paarden ook rustiger eten als ze altijd hooi beschikbaar hebben.
dus of ze daadwerkelijk meer gaan eten dat betwijfel ik.

Hier gelukkig nu wel een poetsplaats , en water beschikbaar in mijn oude schuurtje.
Straks in de nieuwe stal wil ik ook warm water en eigenlijk ook een solarium.
Maar goed ik maak het in gedachten ook steeds luxer en heb hele leuke ideeen ... nu nog betaalbaar houden :')

Jinte , hoe krijgen jullie die baal in die lage huisjes ? zit er een deur in ofzo ?

Boemel, als het gevoel niet klopt gewoon door kijken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 22:24

Een poetsplaats met water lijkt mij ideaal. Zeker voor mijn ene merrie met geregeld peesblessures, dan hoef je niet meer in weer en wind buiten met water te staan koelen.

Nouja, komt ooit nog wel als ik weer wat geld gespaard heb. Voor volgend jaar staat er eerst een paddock renovatie op de planning! :')

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 22:31

Happinez ja! Ik probeer een foto te vinden maar heb die volgens mij niet. Zit een grote deur in en daar past precies een baal doorheen. Wij zijn er erg blij mee

Edit: hier zie je het een beetje..

Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 22:57

Ik voer onbeperkt, uit slowfeedernetten in 3
Verschillende hooibakken en dan nog 3/4 hangende netten.
Ik voer wel gewogen porties omdat ik wil dat alles op gaat in 24u en niet dat het nat regent en daarna op de mesthoop beland. Daar is het hooi te duur voor haha.

Vandaag bezig met de track aanrijden met de trekker, ook de bak nog goed aangereden zodat we niet meer steeds struikelen over de grasklonten door het frezen. Blij als het straks allemaal beetje verteerd is etc. Dan is het gewoon een pad.

Ook draden aan het spannen. Denk dat ze er morgen op kunnen! Maar heb een druk schema, eerst bekappen, met hond naar dierenwinkel, bij een lesdag kijken, thuis klusjes doen en zelf nog menles einde van de middag

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 23:36

Dit is de bende die mijn monsters nu maken... :x omdat ze het niet lekker vinden.

Afbeelding

Dus ik lees mee met al jullie oplossingen. Want het hooi laten liggen is 1, er zulke bende van maken is iets heel anders. Want als dit nat is dan is het vreselijk veel en zwaar werk.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 23:41

Malenka := dat is veel verlopen hooi.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 23:43

Oh bah, das veel.

Eh in netten, bakken doen en mengen met lekker hooi?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 23:50

Hier in netten en een pallet bak met frame. Voer drie x daags.
Voorheen onbeperkt in de pallet bak maar waar de haflingers een rem hebben, heeft de appaloosa jaarling dat niet.
En dan aten ze met zn tweeën gewoon een 300 a 350 kg baal weg in 10 dagen .
Nu lukt het meestal om 14 dagen met een baal te doen.
En geef tussendoor gerste stro.

Wow malenka, dat is veel.

Jinte, ideaal die hooi huisjes.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 00:51

Ja dit is van 1,5e dag. Ze eten normaal 15 tot 20 kg per paard dus dat bied ik ze ook aan. Ik ga morgen de hooinetten in ieder geval opnieuw ophangen. Maar dan moet ik de rekken verstevigen met balken want Nilay schuurt alles dat plank is stuk. Bakken gaan ook overal heen of Roos staat er in of op... En ja dat doet ze echt mijn kleine acrobaat. Ze doet ook aan yoga. _O- Ik wil uiteindelijk ook maar hooibakken met een dakje bouwen van dikke balken denk ik. Want ik vind dat super leuk en handig maar ik ben echt bang dat ze het slopen en zichzelf verwonden.