Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JackieT

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:33

Dat dacht ik ook altijd, maar blijkbaar is dit niet normaal? Zal het 18 februari wel horen
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:42

Welkom Memuska,
Leuke beestenbende.

Sterkte Jacky, hopelijk valt t mee

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:25

Afbeelding
Afbeelding

Vriend heeft gisteren wat handigheidjes aan de paardenbak gemaakt.
Zweephouder en een bakje met schuine open bodem voor mn mobiele telefoon en sleutels. Handig voor als t wat warmer wordt en ik geen jas met 10 zakken aan heb :o

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:29

Welkom Memuska, leuk om alle foto’s te zien. Veel dieren, gezellig. Ik was ook verbaasd bij de leeftijd van de Belg, teken dat hij het goed heeft :-)

Naar van het oog Jackie, ben benieuwd wat de deskundige zegt.

Slim bedacht Boemel!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:35

Wat vervelend Jackie, hopelijk valt het toch nog mee

Wat handig boemel! Ik heb voor in de zomer een mini heup tasje voor mijn telefoon. Maar ik rij met een Equestic clip dus ik moet mijn telefoon bij me houden. Sleutels heb ik nooit bij me want hoef niks af te sluiten :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:52

Welkom Carolien!

@boemel, handig :D

@Jackie, balen van de corona :(:)
Bijzonder van het oog, laat je weten wat eruit komt?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:23

Boemel, wat een goed idee joh! Handige man van jou!

Hier is gisteren door een buurman 3 karren vol wilgentakken geleverd. Ik ga er een paar planten en van de rest ga ik van die gevlochten takkenwallen maken. Dat is toch het plan in ieder geval :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:39

@jackie: ik kan de foto's niet uit hun 'spoiler' modus krijgen, maar als ik lees dat Dais het een bloemkooltje noemt dan denk ik zou het geen 'druivepitjes/trosjes' kunnen zijn.
Mijn buuf heeft dat met een paard van haar gehad en die zijn toen in Utrecht weggelaserd (of iig voor een groot deel).

@boemel: handig die maaksels.

Het was afgelopen nacht toch een stuk minder koud dan gisternacht, helaas geen lekker zonnetje nu.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:59

@ Jackie: wat bijzonder van jouw paard! Zoiets verklaart idd wel iets als een paard schrikkerig is. Hopelijk heb je snel goed nieuws, de 18e is gelukkig al gauw hé.

@ boemel: wat handig! Ik ga dit al even in 't achterhoofd houden voor als mijn piste er komt :+ Net in dit topic en ik ben al slimmer :j

@ Maartje: ik heb sinds kort ook de Equestic, ik gebruik nu m'n hardloopbelt om m'n telefoon in te steken, dan voel ik hem niet zitten. Ik vind het wel een fijn apparaatje trouwens.

@ Dais_ : je weet nog wat te doen met je takken!

@ Dubbelfun: ik heb toch nog best koud gehad! Maar ik heb dan ook standaard koud van september tot juli :(

Ik las dat het over tuinen ging, ik zal nog even aanhaken daarop want ik was net foto's aan 't sorteren.
Eén van onze jobstudenten onderhoudt hier de tuin (hij studeert tuinarchitectuur) en ik moet nadenken over nog een stukje naast ons huis. Wel als 't aan mij lag, dan had ik weiland tot aan de achterdeur maar goed :+
Tips dus welkom! Iets met weinig onderhoud, liefst.

Voortuin vanuit de oprit

Afbeelding

En vanuit de tuin: de rechterkant van het huis is nog "kaal", daar stonden extensieve grassen maar die zaaiden nogal veel tussen de kasseien en het gazon, dus die zijn weg. Daar zoek ik nog inspiratie voor. Het grootste probleem is het stukje beneden, naast ons ligt de wei van de buurman en wat ik er ook plaats, de koeien eten het gewoon op :(

Afbeelding

Naast het huis heb ik 2 borders waar nog iets in moet komen, staan nu wel planten in maar die bloeien amper een paar weken en dat is zonde. De helft is intussen ook kapot gegaan dus ook dat moet ik nog bekijken.

Achtertuin van links naar rechts

Afbeelding

Rechts onderin maar net weggevallen van de foto :+ is ons vijvertje, die moet ook nog verder afgewerkt. Ik twijfel vooral aan uitbreiden.

Afbeelding

Afbeelding

Met de bloemperken ben ik wel blij. Zijn vaste planten, ze bloeien om en om dus ik heb vanaf april (normaal, vorig jaar waren ze veel later) bloemen tot september/oktober. Maak ik dankbaar gebruik van om de vazen in huis mee te vullen :+ In 't najaar wordt ze gekortwiekt en klaar. My kind of plants, toch wel, weinig omzien naar.

Afbeelding

Afbeelding

(Stiekem een met Barabas op de achtergrond)
Paard is overigens eigen ontwerp, ooit eens geschetst toen ik verantwoordelijke decoratie was op een van onze tornooien en ik iets wou voor op het springterrein wat de aandacht trok. Mijn wederhelft heeft het dan met de computer uitgetekend en ik heb het bij een bevriende leverancier uit staal laten plooien. Stiekem nog altijd trots op toch wel :D

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 15:02

Mooi zeg al die bloemen <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:05

Het paard viel me meteen op op de foto, heel mooi gedaan!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:06

Wat een prachtige tuin! <3

Die bloemen zijn heel mooi en dat paard is echt heel erg gaaf!

We hebben op dit moment alleen gras en een mini strookje met 4 verschillende clematissen en dan onkruid dat bloeit. :+

Heb de opleiding tuinarchitect gedaan, dus hoop wel ooit een mooie tuin te hebben met veel plek voor bijtjes en zo. <3

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:06

Ja met de bloemen ben ik ook heel blij (en de bijtjes zijn er ook blij mee). Vooral het geen-onderhoud sprak me enorm aan.

:+

Ik heb niet zo'n groene vingers.

Oh wat leuk Quir, doe je ook iets met die opleiding?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:09

Onderhoudsvrij is ook wel zo fijn, ik vind het wel super leuk om te doen, maar elke week onkruid plukken is ook niets voor mij haha.

Eigenlijk niet. :=

Te druk met de paarden en opzetten van hengstenhouderij. Maar eigen tuin ontwerpen straks zou ik nog wel heel leuk vinden.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:11

Het tekenen an sich vind ik wel leuk - wij doen aanleg van paardenaccommodaties dus ik teken geen planten maar pistes en omheiningen, dat programma is wel tof om mee te werken. Voor een tuin zou ik niet echt creatief genoeg zijn denk ik.

Ik ben blij met mijn jobstudent wel...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:15

Welk programma werk je mee? Ontwerpen vind ik inderdaad ook erg leuk, maar paarden accommodaties ontwerpen zou nog veel leuker zijn! Haha.

Uiteindelijk wil ik wel alles zelf ontwerpen en ook best veel met planten en zo. De begijnhoeve 2.0 vind ik echt waanzinnig, zo iets zou ik uiteindelijk wel graag willen. _O-

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:17

Ja die is ook super mooi!

Wij werken met Pythagoras, omdat die makkelijk linkt met de GPS apparatuur!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:28

Ow nog een vraag!
Na de verbouwingen binnen (lees: heel de benedenverdieping is er bijna uit) gaan we de stal nog wat aanpassen. Er moet nog een stukje worden afgekleed en het opslagje vlak aan de stal gaan we herverdelen. Nu ligt er nog hout dat ik daar weg wil, staat een pak hooi en een pak stro om meteen te gebruiken, een kast met medicijnen en supplementen (en snoepjes) en van die plastic tonnen met deksel voor het eten.

Ik wil graag dat stuk dicht maken zodat mijn koets er kan staan en ik wil een efficiëntere manier voor mijn voertonnen. Ronde tonnen nemen nu eenmaal veel plek in beslag hé. Ik dacht dus om zelf iets te (laten) maken, een soort houten voerbak waar ik alle soorten in kan doen maar dan heb ik enkele overwegingen:
- Als het onderaan dicht is, kan ik het nooit eens helemaal schoonvegen onderaan. Een luikje onderaan vind ik dan weer te uitnodigend voor muizen.
- Ik heb uiteenlopende paarden en ook uiteenlopende voersoorten. Ik kom aan 7 verschillende soorten voer. En dan zou ik ook graag het eten van Barabas en de alpaca's daar zetten natuurlijk. Wordt een grote bak...
- Wat met pulp / luzerne / all in soup? Dat zijn allemaal dingen die ik nat moet maken en dat gaat natuurlijk niet in een houten bak. Ik kan deze eventueel wel al door elkaar mengen, dan heb ik nog 5 soorten voer over. Nu maak ik het in de zadelkamer (achter slot en grendel dus) meteen in de plastic tonnen waar ze het uit eten. Dus mss is dat wel een optie.

Hmpf.
Lastig toch.

-edit-
Prentje van Pinterest als idee

Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:43

Wij hebben sinds een aantal maanden kleine 80 liter klikos staan voor het voer. Makkelijk in gebruik, niet rond en ook schoon te maken. Passen alleen net niet 2 zakken voer in.
Maar daar kun je ook iets omheen bouwen zodat het er strakker uit ziet?
Ik heb 5 klikos voor 5 soorten voer.
Daarvoor ook altijd gekloot met ronde tonnen of van de onhandig grote diepvries kisten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:53

Ik heb een stelling gemaakt voor 3 bakken van Ikea (sortera), in de onderste en de middelste kunnen beide een 25 kg zak in en de bovenste een 15 kg zak. Maar ik heb ook geen grote voorraad voor veel paarden nodig.

Dan krijg je dit idee
https://www.ikea.com/be/nl/ideas/sorter ... ecrqug9hmn

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:03

DubbelFun schreef:
Ik heb een stelling gemaakt voor 3 bakken van Ikea (sortera), in de onderste en de middelste kunnen beide een 25 kg zak in en de bovenste een 15 kg zak. Maar ik heb ook geen grote voorraad voor veel paarden nodig.

Dan krijg je dit idee
https://www.ikea.com/be/nl/ideas/sorter ... ecrqug9hmn

Deze gebruik ik nu ook, maar dan moet de ruimte zelf wel muis vrij zijn want de bakken zijn dat zelf helaas niet. Wel fijne bakken in gebruik!

Ik zou graag Florian voeren in de toekomst, nu helaas niet genoeg opslag ruimte voor, omdat dat in grote hoeveelheden uit NL moet komen dan. Maar hoop ook iets van die grote kisten te hebben, in ieder geval voor het ruwvoer deel.

Maar voor nu werken de IKEA bakken goed! En past in de grote inderdaad precies een zak in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:49

Zo zondermeer zijn de bakken idd niet muisvrij (ik heb ze ook binnen staan), maar als je iets zwaars op het deksel legt en bijv. een steen op de klep dan komt er geen muis meer in :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:58

Helaas ook niet, ze hadden er hier binnen 2 uur de scharnieren open geknaagd. :=

Ik heb ze inderdaad ook binnen staan nu, dus geen muizen meer erin. Maar muizen komen ook door hout en zo heen uiteindelijk.

Maar het zijn wel echt fijne bakken. :j
En ook nog eens gewoon betaalbaar, ook wel fijn als je er meerdere nodig hebt. :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:19

Dat voer moet dan wel extra lekker geroken hebben :D
Ik heb wel eens gehad dat een eekhoorn een kunststof bak open geknaagd had. Ratten hou je ook nergens uit.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:46

Dat zou best kunnen dat dat het geweest is, want het was tot 3x toe de bak met de high protein muesli. De andere bakken niet. _O-

Die muesli zit ook altijd in lucht dichte plastic zakken, maar ook al een paar keer gehad dat muizen die zakken open geknaagd hebben, de andere zakken laten ze eigenlijk altijd wel met rust. Nu alles binnen staat, gelukkig geen last meer van.

Ratten hou je inderdaad ook nergens tegen, maar die hebben we gelukkig niet.