[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:18

Belker schreef:
Ir111, kan de bak achter de stal uitloop? Dus in het verlengde van je stal? Dan heb je je wei vrij en kun je daar omheen eventueel ook nog een track maken die ook afsluitbaar is. Voor mogelijke logees, introducees, ziekte, noem maar op.

Dat kan alleen in de breedte, de uitloop van de stal ligt hoger, vanaf het lage stuk tot aan het hek is 30 meter.

Als we jouw idee volgen eindigen we ongv 10 meter van de erfgrens (rood links). Zou eigenlijk best kunnen. Het enige is dat het uitzicht vanuit de schuilstal nu echt prachtig is (weiland, in de verte een solitaire eik, daarachter hoger gelegen weide), dat verpest je wel door er een bak neer te leggen. Maar qua gebruik van het perceel misschien toch niet zo heel gek...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:36

Werkt dat goed, ophogen met straatzand? Ik wilde nu gaan betegelen onder de netten maar dan moet ik toch wachten tot het weer droog is.

Ik twijfel al een tijdje om een pad rond mijn weide te maken (1 op de foto). Alleen wij laten die weide ook altijd bemesten en dat is dan weer minder praktisch dus daar moet ik nog even over nadenken. Dan moeten we ook wel weer een hoop palen zetten dus wordt ook weer een kostenplaatje.
Afbeelding
Track zou dan alleen buitenom gaan. Aan de paddock kant loopt al een pad naar achter

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:45

Maartje_M schreef:
Werkt dat goed, ophogen met straatzand? Ik wilde nu gaan betegelen onder de netten maar dan moet ik toch wachten tot het weer droog is.

Ik twijfel al een tijdje om een pad rond mijn weide te maken (1 op de foto). Alleen wij laten die weide ook altijd bemesten en dat is dan weer minder praktisch dus daar moet ik nog even over nadenken. Dan moeten we ook wel weer een hoop palen zetten dus wordt ook weer een kostenplaatje.
[ [url=m/MNsGGB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Track zou dan alleen buitenom gaan. Aan de paddock kant loopt al een pad naar achter

Ja tot dusver wel. Natuurlijk afwachten hoe het zich over de tijd heen houdt.
Deze foto toevallig kort geleden gemaakt toen het even zo nat was. Dit is het laagste punt van mijn perceel en wordt dus het snelst nat. Heb vlak voor de natte periode zand rond het voerpunt gedaan. Om het zand heen was het aardig drassig (ongeveer 2 ~ 3 cm modder en plassen). Maar het zand zelf was mooi droog!
Voordeel van het straatzand is dat je het echt kan "aanrijden" en dan wordt het vrij hard. Met als voordeel dat als het dan net wat hoger is ten opzichte van alles er omheen het water er mooi af loopt.

Je zou natuurlijk ook nog opsluitbandjes/balken/boomstammen er omheen kunnen maken. Dat heb ik (nu?) niet gedaan omdat het dan ook lastiger wordt om er met de trekker langs te komen.

Afbeelding

Maartje_M

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:50

Ziet er helemaal niet verkeerd uit, ik vind het een goede tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:51

Ik ook!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:01

Mooiste is dat het ook nog relatief betaalbaar is! Wij hebben €7,20 per ton betaald (inclusief btw, inclusief bezorging).

Dit was in totaal 32,6 ton (heb even snel de factuur erbij gezocht).
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:03

En dan hoef je niks af te graven?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:14

Wut?! Kost het zo weinig om zand te laten komen? Is dat realistisch? Waarom heb ik dat dan niet eerder laten doen? (En géniale foto trouwens!)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:18

Ben ook benieuwd of je nog wat hebt moeten afgraven of heb je dit zo bovenop je huidige grond gelegd? Wij zitten hier op zandgrond dus wel nieuwsgierig of ik er zo een laag straatzand op kan gooien. Tevens, zou ik mogen weten waar je het hebt besteld? Ik hoop dat ik een stuk land kan frezen en hier zo een paddock van kan maken al ben ik wel een beetje bezorgd dat het dan een blubberzooi wordt in het najaar en een stoffige bende in de zomer. Iemand ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door Lotte_Wessel op 09-11-20 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:18

Ik ga er van uit dat je niet 32,6 ton alleen onder je voerplekken hebt? Heb je de rest elders liggen?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:58

Robijntjah schreef:
En dan hoef je niks af te graven?

Dat heb ik in elk geval niet gedaan. Ik wilde het natuurlijk ook juist hoger hebben dan de track er omheen.

neile schreef:
Wut?! Kost het zo weinig om zand te laten komen? Is dat realistisch? Waarom heb ik dat dan niet eerder laten doen? (En géniale foto trouwens!)

Ja maar vergis je niet hoe snel het 'verdwijnt' hoor haha! Een kuub zand (zo'n bigbag dus) weegt uit mijn hoofd ongeveer 1500kg. En met een beetje laag zand heb je best snel aardig wat nodig. Dus voor wat voerplekken goed te doen. Maar een redelijk stuk track of dikke laag op een flinke paddock loopt het al snel in de duizenden.

Haha en Dankje. Hij wilde er echt graag bovenop om dan vervolgens weer heel banketstaaf naar beneden te glijden haha!

Lotte_Wessel schreef:
Ben ook benieuwd of je nog wat hebt moeten afgraven of heb je dit zo bovenop je huidige grond gelegd? Wij zitten hier op zandgrond dus wel nieuwsgierig of ik er zo een laag straatzand op kan gooien. Tevens, zou ik mogen weten waar je het hebt besteld? Ik hoop dat ik een stuk land kan frezen en hier zo een paddock van kan maken al ben ik wel een beetje bezorgd dat het dan een blubberzooi wordt in het najaar en een stoffige bende in de zomer. Iemand ervaring mee?

Ik heb het er dus zo op gedaan, zitten ook op zandgrond (met helaas net een tikje leem). Op klei gaat dit niet werken zo vrees ik.

Een gefreesde paddock ging hier niet heel erg stoffen in de zomer. Alleen toen het een tijd kurkdroog was geweest en toen windkracht 6 haha.

Ik heb het zand overigens via locaal bedrijf, Zuidema

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 07:49

En hoeveel heb je laten komen om een heuvel te maken? Ik kan me daar inderdaad niets bij voorstellen maar wil wel nog graag een heuvel :Y)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 07:58

Ik ben jaloers op die kachel! Heerlijk zeg!

De strokorrels liggen. Mijn man is nog niet akkoord met het aantal korrels in de schuilstal. Dit is niet goed genoeg := Ondanks mijn argumenten om de schuilstal leeg te houden, kan ik deze discussie niet winnen.

Ik moet straks nog even kijken, maar het ging best heel goed volgens mij en er was al een lekker bedje in stal 1 toen ik klaar was met de schuilstal.
En we zijn een eindje op weg met de tijdelijke staldeuren gelukkig.

De foto’s staan dus niet op volgorde zie ik (sorry vroeg en moe) ;-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oh en de schuilstal:

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:01

De uitstekende dingen zijn nog aan te leggen drinkwatervoorzieningen zeker? Ogenschijnlijk ligt daar niet zo veel in de stal, maar dat moet nog uitzetten zeker?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:44

Maartje_M schreef:
Ik ga er van uit dat je niet 32,6 ton alleen onder je voerplekken hebt? Heb je de rest elders liggen?

Ja klopt, we hadden een heel ervan nodig voor wat bouwwerkzaamheden. Er is behoorlijk wat kuub "verdwenen" voor het opvullen van een flinke put. We gaan volgend jaar wel weer een hele vrachtwagen laten komen. Wat dan "overblijft" kan dan gewoon op de paddock blijven liggen, die kan ook wel een nieuw laagje gebruiken :D

neile schreef:
En hoeveel heb je laten komen om een heuvel te maken? Ik kan me daar inderdaad niets bij voorstellen maar wil wel nog graag een heuvel :Y)

Op mijn foto is dus 32,6 ton. Dat is een flinke bult als heuvel :D . Maar voor het maken van een heuvel is straatzand dan weer wat minder geschikt volgens zandleverancier. Daar raadde hij woudzand voor aan. Dat is wel net wat duurder (ik dacht ong. €2,40 per ton meer). Dat schijnt wat meer in te klinken als stevigere heuvel.

Ik wil ook nog een heuvel en wil daar dan woudzand voor laten komen. En wil er dan zelf compost overheen gaan doen en aanplant zodat de heuvel steviger wordt. Het pad erover wil dan met halfverharding en (semi)tredes maken voor de paarden er overheen.

En overweeg daarnaast nog een "losse" heuvel waar ik een voerplek bovenop ga maken. Maar iets met stapjes en geld enzo :')

Olympia96 schreef:
Ik ben jaloers op die kachel! Heerlijk zeg!

De strokorrels liggen. Mijn man is nog niet akkoord met het aantal korrels in de schuilstal. Dit is niet goed genoeg := Ondanks mijn argumenten om de schuilstal leeg te houden, kan ik deze discussie niet winnen.

Ik moet straks nog even kijken, maar het ging best heel goed volgens mij en er was al een lekker bedje in stal 1 toen ik klaar was met de schuilstal.
En we zijn een eindje op weg met de tijdelijke staldeuren gelukkig.

Dat komt wel goed zo te zien! Maar ziet er niet zo uit als je net begint hè :D . Ik had hier ongeveer net zo'n laagje voor ik begon en dat is inmiddels nu echt een mooi dikke laag!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:50

Wow, oké, dat is 32 ton.. Dat is echt een mindfuck. Dat lijkt veel minder.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:49

Afbeelding
Dit is 66 ton woudzand. Je ziet twee bulten (per auto 1 bult) maar het zijn er dus drie. Het is bizar hoe snel je deze hoeveelheden ‘versmeert’. Wat hier ligt gaat merendeels over de bult heen.

Hier ben ik dichterbij. Dan krijg je meer benul van de hoogte ;-)
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:02

Als ik het goed begrepen heb weegt 1m3 zand 1,5 ton. Ben je gewend te rekenen in volume (m3) dan toont zand naar gewicht aangegeven inderdaad als weinig. Meestal reken je ook in volume aangezien je een laag van x cm over y oppervlak nodig hebt. 32,5 ton is dan maar 21,6 m3 ipv de 32,5 die je verwacht. Inderdaad weinig dus.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:11

tamary schreef:
Als ik het goed begrepen heb weegt 1m3 zand 1,5 ton. Ben je gewend te rekenen in volume (m3) dan toont zand naar gewicht aangegeven inderdaad als weinig. Meestal reken je ook in volume aangezien je een laag van x cm over y oppervlak nodig hebt. 32,5 ton is dan maar 21,6 m3 ipv de 32,5 die je verwacht. Inderdaad weinig dus.

Ja dat klopt ongeveer inderdaad!
Ik heb het in ton geschreven omdat ik het ook per ton af moet rekenen. Een losse kuub leveren kost in verhouding dan weer heel veel.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:27

Ik weet wel dat 1 vrachtwagen zand echt niets is haha, toen wij er een besteld hadden 2 winters terug dacht ik ook WAUW nu komt er een hoop zand!! Kunnen we de hele paddock mee ophogen!! Beetje verkeerd gedacht :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:45

Wauw! Ik heb dit topic echt met verbazing bekeken! Wat een prachtige plekken komen er hier voorbij. Ik hoop dat ik mijn paard dit ooit ook nog kan gunnen.

Ik heb nu een hele leuke stal gevonden waarbij hij 24/7 buiten staat in een groepspaddock met schuilstal, deels verhard en deels zand, maar deze is toch een tikkie klein. Zeker als je bekijkt hoeveel paarden erin staan momenteel. Maar goed, wat wil je ook midden in Zuid-Holland. Ik ga dromen dat er hier ooit ook een paddock paradise komt met véél ruimte voor mijn pony. Hij komt uit de bossen van Frankrijk dus ik wil het hem zo fijn mogelijk maken met zoveel mogelijk ruimte. <3

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:52

BrittS schreef:
Ik weet wel dat 1 vrachtwagen zand echt niets is haha, toen wij er een besteld hadden 2 winters terug dacht ik ook WAUW nu komt er een hoop zand!! Kunnen we de hele paddock mee ophogen!! Beetje verkeerd gedacht :')

:') herkenbaar. Wij hebben geloof ik nu 1060 m3 woudzand verdeeld. Echt.. waar is het gebleven??

Grappig Michenou, ik herken je behoefte. En grappig genoeg merk ik ook echt dat er steeds meer behoefte is naar dit soort plekken. Tenminste als ik kijk naar de hoeveelheid reacties die wij krijgen op onze plek wel.

Ik zal blij zijn als bij ons de basis klaar is. Het lijkt me zo leuk om de verdere ‘aankleding’ te doen. Zonder haast en op ons gemak. Kijken naar de paarden, zien waar hun behoeften liggen. Dat soort dingen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:12

Citaat:
Grappig Michenou, ik herken je behoefte. En grappig genoeg merk ik ook echt dat er steeds meer behoefte is naar dit soort plekken. Tenminste als ik kijk naar de hoeveelheid reacties die wij krijgen op onze plek wel.

Ja ik hoor en zie het ook steeds meer en meer voorbij komen. Ook 's nachts op stal met wel echt de hele dag buiten zie ik ook steeds meer, in tegenstelling tot even twee uurtjes in een paddock en daarna weer terug. Zó blij met deze vooruitgang!

Die grote tracks zien er zo paard vriendelijk uit trouwens! Vooral de paddock paradises met verhogingen en bomen/takken/oneven ondergronden vindt ik zó mooi eruit zien. Bootst echt de natuurlijke omgeving na en lijkt best veel op de paden en weides in Frankrijk. Zo goed voor de spieren. Ik blijf dromen. Mocht er iemand een plekje in de gemeente Alphen aan den Rijn over hebben dan hoor ik het graag! :P

Klein minpuntje: het is iets minder mens vriendelijk als je 's avond na werk in het pikkedonker die hele track af moet lopen om je paard te halen haha. :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:21

Op PP Buitenkans hadden ze daar een mooie oplossing voor: vlak voor het donker werd hooi voeren in de paddock, dan komen alle paarden daarheen. Daarna sluit je de ingang van de track af. Rond 22u is iedereen wel geweest, voeren ze nog een keer hooi en gaat het draadje naar de track weer open. Of al eerder als je weet dat er niemand meer komt.

Ik heb er niet zo'n moeite mee, moest laatst 's morgens vroeg vertrekken met de pony's. Even roepen en ze kwamen (vooral omdat de twee die ik nodig had gewend zijn om 's morgens voer te krijgen).

De laatste keer dat wij zand kregen in de paddock kwam dat van een 'buur'man; hij ging een nieuwe schuur bouwen, geheel onderkelderd, voor zijn machines. Wij mochten zijn zand wel hebben, hij kwam het zelf brengen (met die machines). Was erg handig, want wij wezen waar hij moest storten en daarna riep hij "nog een vraggie?", knikten wij en ging hij een volgende vracht halen, net zo lang tot we genoeg hadden. Afrekenen viel ook best mee, haha.
De keer daarvoor ook, onderkelderd huis iets verderop. Transportkosten betaald en een zakcentje 'voor de kinderen'.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:25

michenou schreef:
Klein minpuntje: het is iets minder mens vriendelijk als je 's avond na werk in het pikkedonker die hele track af moet lopen om je paard te halen haha. :')

Och, je kan ze vrij makkelijk leren te komen voor wat lekkers hoor :D :D . Ik overweeg nog om iets van een ouderwetse koeienbel oid aan de stal te hangen en ze te leren te komen als ik die klingel :D (kan dan zijn hun dagelijkse vitaminebrokjes of een los snoepje zoals een stukje wortel of appel oid).