Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:44

Kymalin schreef:
Ik hoop dat dit met een sisser afloopt (al dan niet met een beetje "hulp" van een paar verstandige jagers) want als de wolf zich wel verder uitbreidt in Nederland dan kunnen de gevolgen wel eens niet te overzien zijn.

Het enige positieve gevolg wat ik me kan bedenken dat als de wolf eenmaal een catastrofe heedt veroorzaakt dat de politiek dan eindelijk weer tot inzicht komt en eindelijk eens tot het besef komt dat Nederland geen Kenia, Canada of Siberie is. De totaal uit de hand gelopen situatie in de Oostvaardersplassen heeft er toe geleid dat Flevoland het roer uiteindelijk heeft omgegooid en ruimte maakt voor recreatie. En de daarbij horende werkgelegwnheid. Er is zelfs sprake van plannen voor een treinstation om bezokers de mogelijkheid te geven om met de trein te komen.
Daarnaast blijven gebieden waar vogels kunnen broeden gewaarborgd. Alleen GroenLinks is uiterraard tegen. Maar je kan natuurljjk nooit iedereen mee krijgen.

https://www.destentor.nl/lelystad/groot ... oogle.com/

Beetje jammer dat er niks over ruiterpaden staat. Maar goed het is toch heel wat beter dan de jarenlange treinsafari waarbij we elke winter naar uitgehongerde en stervende dieren konden kijken.
Wel vind ik de woorden als nationaal park een beetje groot gekozen. Maar goed ik snap dat je als politicus toch een klein beetje hoog van de toren wilt blazen.

Nu hebben deze maffe ecologen zich op de Veluwe gericht. De nieuwe ramp in wording. Ergens hoop ik dat men in Nederland na de wolf voor eens en altijd leert dat wij ons op natuurgebied onmogelijk kunnen meten aan landen als Canada.

Karl66

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 14:15

Je kan natuurlijk ook overdrijven met catastrofe. Wolven zullen echt niet spontaan de steden intrekken en overstappen op een dieet van mensenvlees of zo.

Het probleem met wolven en het verminderde respect voor mensen is dat ze sneller voor gemakkelijke prooien, lees landbouwhuisdieren, zullen gaan. Het idee dat een roofdier onderscheid maakt tussen wild en landbouwhuisdieren en op het moment dat hij zich vestigt niet meer op landbouwhuisdieren jaagt is een net zo groot sprookje als roodkapje. Op het moment dat ze op landbouwhuisdieren jagen en dat geeft geen consequenties, dan gaan ze echt voor die gemakkelijke jacht. Wolven zijn weer gevestigd in Nederland, dus daar zullen we mee moeten leven. Alleen betekent dat ook dat er beleid moet zijn hoe we er mee om moeten gaan en de situatie in Duitsland laat zien dat je daar beter op tijd over na kan gaan denken. Dat is ook wat Duitse deelstaatoverheden aangeven, die zijn te laat daarmee begonnen en lopen nou tegen de problemen aan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 14:21

Al enige tijd geleden (ergens in maart ofzo) had ik met mijn wederhelft een discussie over wat er zou gebeuren als er een wolf richting randstad zou trekken.

Mijn idee was dat dit dier waarschijnlijk door de stedelingen niet herkent zou worden als wolf en voor hij het goed en wel in de gaten zou hebben gevangen zou worden door de dierenambulance, afgeleverd bij het dierenasiel en vervolgens gecastreerd en gechipt aangeboden zou worden voor adoptie :')

Ik zat er niet ver naast met mijn onzin verhaal. Nog geen week later kwamen we op de BBC een bericht tegen dat ergens in Oost-Europa enkele vissers een 'hond' in nood zagen in een half bevroren rivier. Dier gered, gewikkeld in dekens, in de auto gezet en naar de dierenarts gebracht. Toen het dier wat was opgewarmd werd hij een beetje levendig := . Een vrijwilliger die de wolvenpopulatie volgde herkende het dier als een twee jarig mannetje :))

Ik zal even kijken of ik het originele artikel nog kan vinden.

Edit: gevonden :D

https://www.bbc.com/news/world-europe-47330924

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 14:38

Karl66 schreef:
Je kan natuurlijk ook overdrijven met catastrofe. Wolven zullen echt niet spontaan de steden intrekken en overstappen op een dieet van mensenvlees of zo..

Ik heb nergens gezegd dat ze mensenvlees als hun standaardmenu zullen kiezen. Misschien moet ik een ander woord kiezen dan catasrofe. Maar ik vind de slachting onder schapen, Alpaca's veulens en hier en daar zelfs een paard wat nu in het buitenland gebeurt behoorlijk catastrofaal. Dan heb ik het nog niet over dat enkele zeldzame incident met mensen (meesral kinderen)

Wat er onder dierenhouder in Duitsland gebeurt vind ik echt bizar. Maar goed dat gaat dan over woordkeuze. Ik omschrijf die situatie in Duitsland als behoorlijk catastrofaal vooral als je kijkt naar aantallen. Het gaat om gigantische hoeveelheden landbouw en hobbydieren. De financiele schade voor veel boeren en hobby dierhouders zijn ook van een omvang waar je van gaat duizelen. Dan heb ik het nog niet eens over de emotionele gevolgen die dat voor veel dierenhouders met zich meebrengt. Wat dat betrefd vind ik de situatie in Duitsland al behoorlijk catastrofaal.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 16:06

Nederland is überhaupt te klein voor tientallen wolven, dus ook slachting is echt een overdreven term. Het gros van de Nederlandse dierenhouders zal er echt geen last van krijgen. Het gaat om een heel klein groepje wat er last van gaat krijgen, maar die krijgen dan ook serieus last als ze pech hebben. Voor die mensen moet er een goed beleid ontwikkeld worden, maar dat wil niet zeggen dat de hele wereld spontaan vergaat.

Hier in Drenthe schijnen ook regelmatig wolven rond te lopen, maar ik ga nog steeds met een gerust hart met mijn honden of kinderen naar het bos.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 16:27

Je zou maar net tot dat kleine groepje mensen behoren...

Het lijkt me vreselijk dat je niet meer onbezorgd je dieren buiten kunt laten of onbezorgd met je hondje het bos in kunt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 16:42

Kymalin schreef:

Het lijkt me vreselijk dat je niet meer onbezorgd je dieren buiten kunt laten of onbezorgd met je hondje het bos in kunt.

Inderdaad het zijn gigantische aantallen dieren wat er in Duitsland gedood wordt. Nu ook weer een warmbloedveulen.
Vooral omdat de wolf hier nergens heen kan is het gewoon vragen om problemen.
Ik zou mijn paard niet meer met een gerust hart snachts buiten kunnen laten lopen als ik weet dat er ergens in de buurt een grote roedel zou zitten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 16:49

En toch.. Ondanks dat ik de wolf in NL ook geen goed plan vind.. Hij is er al sinds 2017 (wat ik kan vinden)..

En er zijn nog geen noemenswaardige dingen gebeurd.. Ik begin dan toch een heel klein beetje te twijfelen..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 16:51

Precies dat dus @loretta.

Toen in december 2017 die zender wolf hier langs is getrokken, bij ene schapen weide dieren in paniek op de hobbel de openbare weg op Wei schuin er tegenover enkele schapen dood en zwaargewond.
Toen liep er maar 1 wolf......

Wat nu als dieren in paniek door draden vliegen, kans op verwondingen bij dieren zelf is al groot.
Maar wat als ze de weg op lopen en auto raken?

In Drenthe schijnt ook een paar gevestigd te zijn en dan lopen er nog wat rond te struinen.
Plus jongen die vanuit Duitsland deze kant op zullen komen.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:17

Ik woon op de Veluwe en de wolf is gespot op 3 km van ons huis. Ik durf mijn veulen in de nacht niet buiten te laten. Werd mij overigens ook afgeraden door Staatsbosbeheer. De wolf met jongen woont hemelsbreed 5 km bij ons vandaan. Ik ben er niet blij mee.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:18

er zijn wel degelijk aanvallen geweest op schapen met dodelijk afloop, echter voor de officieele bevestiging daarvan moesten er dna testen gedaan worden of het inderdaad wel wolf was en welke wolf, daar gaat weken overheen en eigenaars van de schapen draaien voor de kosten op, dus velen hebben dat niet eens laten doen.

Daarbij komt dat er natuurljk geen tellingen zijn hoeveel wild er gevangen is door deze wolf(wolven) en hoeveel vermiste huisdieren slachtoffers zijn geworden...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:20

tienus63 schreef:
Precies dat dus @loretta.

Toen in december 2017 die zender wolf hier langs is getrokken, bij ene schapen weide dieren in paniek op de hobbel de openbare weg op Wei schuin er tegenover enkele schapen dood en zwaargewond.
Toen liep er maar 1 wolf......

Wat nu als dieren in paniek door draden vliegen, kans op verwondingen bij dieren zelf is al groot.
Maar wat als ze de weg op lopen en auto raken?

In Drenthe schijnt ook een paar gevestigd te zijn en dan lopen er nog wat rond te struinen.
Plus jongen die vanuit Duitsland deze kant op zullen komen.

Probleem met de wolf is ook nog eens dat het een behoorlijk intelligent dier is. Dat maakt het altijd moeilijk voorspelbaar wat die gaat doen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:41

speurneusc schreef:
er zijn wel degelijk aanvallen geweest op schapen met dodelijk afloop, echter voor de officieele bevestiging daarvan moesten er dna testen gedaan worden of het inderdaad wel wolf was en welke wolf, daar gaat weken overheen en eigenaars van de schapen draaien voor de kosten op, dus velen hebben dat niet eens laten doen.

Daarbij komt dat er natuurljk geen tellingen zijn hoeveel wild er gevangen is door deze wolf(wolven) en hoeveel vermiste huisdieren slachtoffers zijn geworden...

Schapen.. Oké.. Maar dat is voor een wolf een prooidier.. En een vermist huisdier een inbreker in het territorium.. Een beetje marter kan een kat ook al nekken.. Dat vind ik nog een soort van natuurlijk allemaal.. Maar er is nog niets geks met mensen gebeurd wat ik weet..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:52

@Apple leuke anecdote. Moet er wel om lachen de wolf als hond behandeld door de dierenarts.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:54

nine1987 schreef:
En toch.. Ondanks dat ik de wolf in NL ook geen goed plan vind.. Hij is er al sinds 2017 (wat ik kan vinden)..

En er zijn nog geen noemenswaardige dingen gebeurd.. Ik begin dan toch een heel klein beetje te twijfelen..

Maar dan gaat het toch over een solitaire wolf en niet over een roedel? Dat lijkt me namelijk een fors verschil als ze op jacht gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:58

Dat is een heel groot verschil. Wolvenroedel is super efficiënt met jagen. En echt dodelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:59

Denk maar aan Drs. P :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:59

DubbelDun schreef:
Denk maar aan Drs. P :)

_O- _O- in de troika

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:05

Fleuribelle schreef:
Ik woon op de Veluwe en de wolf is gespot op 3 km van ons huis. Ik durf mijn veulen in de nacht niet buiten te laten. Werd mij overigens ook afgeraden door Staatsbosbeheer. De wolf met jongen woont hemelsbreed 5 km bij ons vandaan. Ik ben er niet blij mee.

Ik woon niet op de Veluwe, maar boswachter zei exact hetzelfde tegen mij.
Omdat gebleken is dat de wolven hier blijkbaar wel een (doortrek)route hebben.
Week of 7 a 8 geleden wolf tussen Hardenberg en dedemsvaart. Hij heeft daar even in bossen rondgehangen, via dedemsvaart Balkbrug richting boswachterij Staphorst gelopen.
Overdag is wolf gezien langs N377.
Begin april is een wolf op verschillende erven en bij schuur gezien waar alpaca’s en pony’s staan, meerdere mensen die die dagen wolf gezien. Dit was omgeving boswachterij Staphorst.
In januari zelf wolf op erf gehad. Liep gewoon door de tuin! Liep langs pad wat ik dagelijks met paarden naar de wei loop, waar de hond loopt.
Dus trekt zich overduidelijk niets van mensen en/of hondengeur aan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:14

Kymalin schreef:

Klopt, maar dan is het nog steeds overdreven om het over catastrofes en slachtingen te hebben. En het betekent wel dat er goed beleid zal moeten komen. En goed beleid is niet schade vergoeden als het om niet gevestigde wolven gaat en alleen voor de komende twee jaar. Dat is geen beleid dat is als overheid zeggen: "Zoek het lekker zelf uit."

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:16

Dat zegt de overheid met woorden nooit, maar vaak wel met daden :x

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:23

Karl66 schreef:
Kymalin schreef:

Klopt, maar dan is het nog steeds overdreven om het over catastrofes en slachtingen te hebben. En het betekent wel dat er goed beleid zal moeten komen. En goed beleid is niet schade vergoeden als het om niet gevestigde wolven gaat en alleen voor de komende twee jaar. Dat is geen beleid dat is als overheid zeggen: "Zoek het lekker zelf uit."

Voor iemand die al zijn dieren verliest is dat een enorme catastrofale gebeurtenis.
Voor de eigenaren van dit veulen ook.

https://pferd-und-sport.de/aktuelles-au ... -holstein/

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:26

Karl66 schreef:
Kymalin schreef:

Volgens mij benoemde Loretta zelf al dat de woordkeuze wellicht niet een handige was. Maar what's in a word.... Als ze mijn hond killen of mijn paarden aanvallen dan is dat voor mij dramatisch (en dan kunnen de gevolgen voor die wolven wel eens catastrofisch zijn }:) ).

Wat dat beleid betreft heb ik er weinig vertrouwen in. We kunnen hier zelfs nog geen plantje onder bedwang krijgen, met dank aan de bioloog die Jacobs kruiskruid in Nederland introduceerde omdat hij 1 of andere vlindertje terug wilde, laat staan straks een roedel wolven.
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 03-07-19 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:28

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:33

Kymalin schreef:
Wat dat beleid betreft heb ik er weinig vertrouwen in. We kunnen hier zelfs nog geen plantje onder bedwang krijgen, met dank aan de bioloog die Jacobs kruiskruid in Nederland introduceerde omdat hij 1 of andere vlindertje terug wilde, laat staan straks een roedel wolven.

Die biologen in Nederland zijn pas een ramp. Die hebben al zoveel ellende veroorzaakt.