Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eliine schreef:Met jouw totale programma kom ik op 18 km danzzz. Dat is bij lange na geen 35. Daarnaast moet je praktisch naar het strand of de renbaan om 20 min onafgebroken 30 km/h te galopperen. Dat doen de meeste trainers met hun endurance of racepaarden al niet dagelijks (veel te hoge trainingsbelasting)
11 km/h gemiddeld op een uur trainen is hoog hoor dat redden veel ruiters niet. Het getal van 2.4 km per 30-40 min trainen komt niet helemaal uit de lucht vallen.
Eliine schreef:Daarnaast was jouw vraag hoeveel stalpaarden nu bewegen ten opzichte van paarden die buiten komen. Onder andere dit onderzoek wijst uit dat paarden in vrije beweging op een stuk van minder dan 1 ha al meer dan 4x zoveel bewegen dan een paard in een stal van 6x6 meter.
Het antwoord op jouw vraag is dus dat stalpaarden beduidend minder vrij bewegen dan buitenpaarden.
danzzz schreef:Als ik naar weidepaarden kijk doen ze in de regel niet zo heel veel anders dan scharrelen, soezen, scharrelen, soezen, beetje spelen, scharrelen soezen, even een sprintje, scharrelen, soezen. Als ze dan ook nog eens niet in het werk staan dan doen ze niet heel veel meer dan scharrelen en soezen.
MIJN redenering is dat mijn stalpaarden zeker meer bewegen dan het weidepaard zowel in kilometers, als in tijd.
Nou moet ik natuurlijk wel braaf zijn en vinden dat de stallen bij ons gewoon qua formaat aan de grote kant zijn en ik weet dat er nog veel stallen zijn die 2 bij 3 stallen hebben, en ik snap heel goed dat daar wat lastiger in gescharreld kan worden.
Ik ben benieuwd, ik zou dat best wel eens willen meten hoeveel passen een stalpaard per dag maakt en hoeveel een weidepaard. Iemand een idee hoe?
Eliine schreef:danzzz schreef:Als ik naar weidepaarden kijk doen ze in de regel niet zo heel veel anders dan scharrelen, soezen, scharrelen, soezen, beetje spelen, scharrelen soezen, even een sprintje, scharrelen, soezen. Als ze dan ook nog eens niet in het werk staan dan doen ze niet heel veel meer dan scharrelen en soezen.
MIJN redenering is dat mijn stalpaarden zeker meer bewegen dan het weidepaard zowel in kilometers, als in tijd.
Nou moet ik natuurlijk wel braaf zijn en vinden dat de stallen bij ons gewoon qua formaat aan de grote kant zijn en ik weet dat er nog veel stallen zijn die 2 bij 3 stallen hebben, en ik snap heel goed dat daar wat lastiger in gescharreld kan worden.
Ik ben benieuwd, ik zou dat best wel eens willen meten hoeveel passen een stalpaard per dag maakt en hoeveel een weidepaard. Iemand een idee hoe?
Dit was jouw vraag en het antwoord komt duidelijk uit het onderzoek naar voren.
Stalpaarden (in een boks van 6x6) bewegen 4 keer minder dan weidepaarden op 0.8 ha.
En ja dit is los van training, maar een weidepaard kan net zo goed intensief getraind worden natuurlijk. En dat was je vraag niet.
danzzz schreef:Anoniem schreef:Ehh sorry? Omdat ik mijn paard ken?
En ze als het aan de sfeer ligt ook niet ergens rustig staat, wat ze wel stond? Dat hebben we namelijk ook meegemaakt.
Dus ja, dat weet ik. 100% zeker.
Je weet het dus niet, je denkt dat je het weet.
mooney schreef:danzzz schreef:
Je weet het dus niet, je denkt dat je het weet.
Danz, zou jij mij kunnen uitleggen waarom jij boos wordt als Eline precies dit argument gebruikt als jij aangeeft dat paarden op stal staan fijn vindt. Maar jij het nu ook gebruikt tegen iemand anders?
Precies onder de gemiddelden in je link staat trouwens een heel mooi tabelletje. Waarin staat dat 6 km/h arbeidstempo stap is, 12,3 km/h arbeidsdraf en 17.4 km/h arbeidsgalop. Die bovenstaande gemiddelden zijn geen arbeidstempo's onder het zadel.
danzzz schreef:Anoniem schreef:Ik weet bijv hier midden in Utrecht hoe moeilijk het is een stal te vinden waar je paard überhaupt buiten komt in de winter (en waar je ook nog een beetje fatsoenlijk kan rijden). Het is heel schaars, en dan als ze er zijn vaak met een bak waar je bij een beetje regen al niet meer kan komen.
Ik heb echt heel lang gezocht, en heb nu eigendelijk een stal die aan de wensen van mijn paard voldoet. Maar ook aan die van mij (fatsoenlijke bak, binnen of buiten maakt mij niet uit). Ik betaal een godsvermogen, maar heb in de 4 jaar dat ik mijn paard heb nog niet zo'n rustig paard gehad dat helemaal op d'r plek is.
Hiervoor stallen waar ze in de winter alleen buiten kwam als ik er was, of een uurtje oid. En ja, ook dat vond ze helemaal prima. Nooit vervelend, liep altijd braaf mee naar binnen en stond rustig op stal. Alleen drukker met rijden ja, maar dat vond ik logisch.
En toch, ondanks dat ze dat zelf ook prima vond zo lang op stal (in de vorm van dat ze gewoon braaf was, niet vervelend, niet chagrijnig) merk ik toch echt dat ze nu zoveel rustiger is. Mijn enorm sensibele merrie is hier echt op d'r plek
Ze moet nog even wennen aan het in de "erge regen" buiten staan, dus als het de hele dag aanhoudt gaat ze wel is wat eerder naar binnen. Maar ook dit gaat steeds beter
Dus ondanks dat ik eerder ook een happy paard had, heb ik nu ook nog is een rustig/voldaan paard
Hoe braaf en prima ze het dus vinden, ben ik toch heel benieuw hoe zo'n paard nou zou veranderen als ze ook de hele dag naar buiten mogen.
Ik had (behalve qua energielevel) namelijk niet verwacht dat het mijn merrie zo goed zou doen)
Ik heb vroeger een hoog sensitief paard gehad, hoog in het bloed en enorm gevoelig voor zijn omgeving. Daar ben ik drie keer mee verhuisd, ik stond op eerste stal best goed maar wilde dichter bij huis, waar het een stuk rustiger was en meer mogelijkheden voor hem. Hij kon daar veel beter zijn energie kwijt omdat hij daar wat makkelijker en langer los kon. Maar ik had een doodongelukkig paard dat hele dagen op de toppen van zijn tenen liep. Ik vond dat heel raar maar er was echt geen land met hem te bezeilen. Uiteindelijk ben ik naar een andere stal gegaan omdat wat woorden kreeg vanwege zijn gedrag. Minder faciliteiten voor hem, maar wel rustig en klein. En daar is hij weer helemaal opgeknapt en eigenlijk honderd procent verbetert. Bottom line, net zoals jij in het ene huis lekkerder hebt gewoond als in het andere huis, gewoon omdat je gevoel dat vindt, hebben paarden ook. Op sommige plekken hangen gewoon niet de goede energieën om lekker in je vel te zitten, hebben paarden ook.
danzzz schreef:Anoniem schreef:Maar heeft dat dan met de sfeer op stal te maken of met het binnen/buitenstaan? In mijn ogen zijn dat 2 verschillende dingen namelijk
Precies, het hoeft niks met het binnen/buiten staan te maken te hebben, kan ook gewoon met de sfeer te maken gehad hebben, net zoals bij dat paard van jou.
Eliine schreef:Ik denk dat de uitkomsten van dit onderzoek minder fijn in jouw straatje passen dan die van mij. Jouw vraag was namelijk letterlijk of stalpaarden met hun gescharrel niet ook net zoveel meters afleggen als weidepaarden die maar een beetje staan te suffen buiten.
Het antwoord is duidelijk.
Training staat daar los van. Het is een aanname van jou dat stalpaarden intensiever getraind worden dan weidepaarden. Net als dat het een aanname van jou was (die dus niet klopt) dat stalpaarden in hun stal ook nog heel wat meters maken (1100 om precies te zijn) en dat dat weinig scheelt met de weidepaarden (minimaal 4 keer zoveel dus).
Polly schreef:Waarom niet gewoon accepteren dat het ene paard het andere niet is? Het ene paard is gelukkiger binnen en de ander buiten. In acht genomen wat in een regio de mogelijkheden zijn heeft iedereen het beste voor met z'n beest. Het klinkt hier net of een stel verkopers hun beste materiaal moet aanprijzen en dat wat een ander doet is per definitie fout als het anders is dan een ander.
Eliine schreef:Danzzz je zegt letterlijk: ik zou best wel eens willen weten hoeveel...
dan wil je dus iets weten. punt. Ik geef je een antwoord uit een gedegen onderzoek (zijn gewoon regels voordat je zoiets mag publiceren) en dan ineens is dat niet meer wat je wilde weten.
Je vergelijkt appels met peren. Heb je dat zelf niet in de gaten?
Een weidepaard kan net zo goed de trainingsbelasting hebben als jouw stalpaard namelijk. Maar dan beweegt hij in zijn vrije ruimte wel nog 4 keer zoveel als jouw stalpaard. Dat het jouw persoonlijke mening is dat stalpaarden meer getraind worden dan weidepaarden maakt het nog geen waarheid.
joyce B schreef:Je hebt sportpaarden die overdag buiten staan en sportpaarden die overdag binnen staan.
Je hebt hobbypaarden die 24/7 buiten staan en weinig getraind worden en je hebt sportpaarden die 24/7 buiten staan en getraind worden (enduranceruiters doen dat regrlmatig, ijslanders die getraind worden voor wedstrijden en/of lange buitenritten)
En dan heb je de paarden die amper buiten komen. En daar zitten paarden bij met ruiters die veel moeite steken om hun paard er vaak uit de halen en veel beweging te geven tot mensen die hun paard zelfs met uitmesten nog op stal of de poetsplaats laten staan of geregeld dagje overslaan bij volpension. Die laats te groep... die is geen paard waard in mijn ogen... Due heeft geen enkel begrip voor het wezen van het dier. Het is geen fiets die je in een schuurtje parkeert om te pakken als je tijd en zin hebt....
Eliine schreef:Het zijn appels met peren omdat je er voor het gemak vanuit gaat dat die weidepaarden dus niet getraind worden. Bij een n=1 'onderzoek' zou er dan inderdaad uit kunnen komen dat een ongetraind weidepaard minder km aflegt dan een intensief getraind stalpaard (appel en peer). Helaas is een n=1 onderzoek volkomen zinloos om een betrouwbaar gemiddelde vast te stellen.
Het onderzoek wat ik aanhaal is niet waardeloos het laat heel mooi de variabele van stal versus weidepaard zien ongeacht de training die beide paarden wel of niet ontvangen. Want nogmaals, het is een aanname van jou dat weidepaarden minder tot geen training ontvangen in vergelijking met stalpaarden.