Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:32

Met jouw totale programma kom ik op 18 km danzzz. Dat is bij lange na geen 35. Daarnaast moet je praktisch naar het strand of de renbaan om 20 min onafgebroken 30 km/h te galopperen. Dat doen de meeste trainers met hun endurance of racepaarden al niet dagelijks (veel te hoge trainingsbelasting)

11 km/h gemiddeld op een uur trainen is hoog hoor dat redden veel ruiters niet. Het getal van 2.4 km per 30-40 min trainen komt niet helemaal uit de lucht vallen.

Eliine

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:41

Daarnaast was jouw vraag hoeveel stalpaarden nu bewegen ten opzichte van paarden die buiten komen. Onder andere dit onderzoek wijst uit dat paarden in vrije beweging op een stuk van minder dan 1 ha al meer dan 4x zoveel bewegen dan een paard in een stal van 6x6 meter.
Het antwoord op jouw vraag is dus dat stalpaarden beduidend minder vrij bewegen dan buitenpaarden.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:46

Eliine schreef:
Met jouw totale programma kom ik op 18 km danzzz. Dat is bij lange na geen 35. Daarnaast moet je praktisch naar het strand of de renbaan om 20 min onafgebroken 30 km/h te galopperen. Dat doen de meeste trainers met hun endurance of racepaarden al niet dagelijks (veel te hoge trainingsbelasting)

11 km/h gemiddeld op een uur trainen is hoog hoor dat redden veel ruiters niet. Het getal van 2.4 km per 30-40 min trainen komt niet helemaal uit de lucht vallen.

je hoeft niet 20 minuten aaneengesloten te galopperen. Ik vraag me af hoe je daarbij komt? In de meeste trainingen wordt heel veel geschakeld tussen gangen, waarbij het meest gedraafd wordt, en het minst gestapt.

Als ik jouw plaatje van dat onderzoek erbij pak dan bewegen paarden die op een groot land staan zo een 17,9 kilometer per dag, dus zelfs met jouw foute naar beneden afgeronde berekening beweegt een stalpaard in training nog altijd meer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:48

Appels en peren.
Allebei in training of allebei niet.
Dan komt er stalpaard er niet beter vanaf. Wat elke malloot zonder rekenen al ziet.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:48

Eliine schreef:
Daarnaast was jouw vraag hoeveel stalpaarden nu bewegen ten opzichte van paarden die buiten komen. Onder andere dit onderzoek wijst uit dat paarden in vrije beweging op een stuk van minder dan 1 ha al meer dan 4x zoveel bewegen dan een paard in een stal van 6x6 meter.
Het antwoord op jouw vraag is dus dat stalpaarden beduidend minder vrij bewegen dan buitenpaarden.

en ik zeg dus dat dit onzin is omdat je de training ook mee moet nemen in beweging wil je een compleet onderzoek hebben

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:52

Anoniem schreef:
danzzz schreef:

Hoe weet je dat?

Ehh sorry? Omdat ik mijn paard ken?
En ze als het aan de sfeer ligt ook niet ergens rustig staat, wat ze wel stond? Dat hebben we namelijk ook meegemaakt.
Dus ja, dat weet ik. 100% zeker.

Je weet het dus niet, je denkt dat je het weet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:52

1 rondje over de hoefslag in een 20 bij 40 bak is 120 meter. 1 km is dus minder dan 10 rondjes. Dat is amper losstappen...

Stap tempo 6km per uur. Draf tempo 12 km per uur en galop 18/20km per uur? Denk dat je dan al snel aan 10km zit.

Ik denk dat vrijwel iedereen blij is met een paard overdag buiten (met schuilgelegenheid) en indien gewenst in de nacht op stal.

Als die paarden dan ook nog samen met 1 of meerdere bevriende paarden buiten lopen dan zijn dat niet de red-zone gevallen als het gaat om dierenwelzijn.

Dat zijn meer de paarden die er alleen uitkomen om te trainen of half uurtje losgooien en de rest van de tijd weer opgesloten staan in een box van 9-12m2. Of waarvan het baasje niet eens elke dag komt en ze meerdere dagen op stal blijven staan. (Ik kende zulke gevallen helaas uit de periode op pensionstallen dat je in de winter zelf moest losgooien)

De grijze zone is daar waar de paarden 1 tot enkele uren in een paddock of weitje komen en daarnaast getraind worden. In de stapmolen, aan de longe, onder het zadel of aan de hand werken/stappen. Niet ideaal maar wel vaker de stal uit en meestal meer verspreid over de dag.

Dat kan ook op de niet-buiten stallen maar alleen als de eigenaar zelf dat goed regelt. Ofwel door zelf vaker te komen en langer te blijven (huiswerk maken/"telewerken" in de kantine terwijl je paard in de paddock of stapmolen staat is ook een creatieve oplossing)

Of meer met anderen samenwerkt en elkaars paarden buiten of in de stapmolen zet of even longeert voor elkaar.

Iemand die dat er niet voor over heeft of dat niet geregeld krijgt zou gewoon niet op zo'n stal moeten gaan staan. Dan is dat geen geschikte plek voor jou. Het als dat je niet "doe het zelf" moet gaan staan als je dat qua tijd of lichaam niet red .

Ik merk wel wat verandering van vraag en eisen zorgt voor verandering in aanbod. Steeds meer plekken leggen paddocks aan en zorgen voor in elk geval een paar uur per dag uitloop. De kwaliteit kan soms beter, het aantal uren kan soms meer, maar er zit beweging in. En dat was er nooit gekomen als iedereen het als "gewoon" was blijven beschouwen of zich er lijdzaam bij neer had gelegd.

Ik denk dat veel mensen slechts even bij hun paard zijn. Die zien misschien dat paard in de regen snel weer naar binnen wil. Zeker zonder hooi en gezelschap en schuilmogelijkheid. Maar als het dan als jij weg gaat droog wordt, of het weer een aantal uren in de stal heeft gestaan, dan wil het vast graag nog wel een keertje de benen strekken...
maar dat zie je dan niet meer...

Mijn pont stond geregeld te stuiteren voor de staldeur Toen wij zelf moesten losgooien. Dan had ik hem in de ochtend of middag losgegooid (meestal 1 a2 uur) en ook nog gewandeld, gereden of gelongeerd. Maar in de avond werd hij onrustig. Dan wilde hij er opnieuw uit. Dat moest ik via stalgenoten horen.

Ik zocht voor hem dus ook manieren om er vaker uit de komen. En 24/7 buiten/ en nu zelf kiezen paste hem beter.

Toen mijn nieuwste paard hier thuis kwam kon ik haar ook niet langer dan een uur in het zand zetten. Die ging woedend graven en zand eten en kuilen graven. Ondanks hooi. Die heb ik eerst drie x per dag buiten gezet en dat uitgebouwd. Nu doet ze nog steeds wel wortels zoeken, maar veel minder. Want inmiddels snapt ze dat ze ook buiten hooi kan eten, om zich heen kan kijken, kan liggen etc. Alleen het plassen doet ze het liefste nog steeds op stal helaas. Dat probeert ze zo lang mogelijk op de houden.

Maar ze staat nu wel minimaal 12 uur per dag buiten met afdak waar ze meestal droog en beschut kan staan (behalve als de wind een keer net van de andere kant komt)

Het liefste zou zij 24/7 ook zelf in en uit willen lopen. Ik denk dat ze dan regelmatig in haar stal zou gaan staan om te schuilen en plassen. Omwille van inregenen en veiligheid paddockmaatje kan dat niet. Dus moet ze het doen met het afdak en de paddock.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:02

danzzz schreef:
Als ik naar weidepaarden kijk doen ze in de regel niet zo heel veel anders dan scharrelen, soezen, scharrelen, soezen, beetje spelen, scharrelen soezen, even een sprintje, scharrelen, soezen. Als ze dan ook nog eens niet in het werk staan dan doen ze niet heel veel meer dan scharrelen en soezen.

MIJN redenering is dat mijn stalpaarden zeker meer bewegen dan het weidepaard zowel in kilometers, als in tijd.

Nou moet ik natuurlijk wel braaf zijn en vinden dat de stallen bij ons gewoon qua formaat aan de grote kant zijn en ik weet dat er nog veel stallen zijn die 2 bij 3 stallen hebben, en ik snap heel goed dat daar wat lastiger in gescharreld kan worden.

Ik ben benieuwd, ik zou dat best wel eens willen meten hoeveel passen een stalpaard per dag maakt en hoeveel een weidepaard. Iemand een idee hoe?

Dit was jouw vraag en het antwoord komt duidelijk uit het onderzoek naar voren.

Stalpaarden (in een boks van 6x6) bewegen 4 keer minder dan weidepaarden op 0.8 ha.

En ja dit is los van training, maar een weidepaard kan net zo goed intensief getraind worden natuurlijk. En dat was je vraag niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:04

En de meeste binnenpaarden moeten blij zijn als de stal 4 x4 is.
Dit onderzoek is wat dat betreft al niet in het nadeel van het stalpaard onderzocht.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:05

Gemiddelde snelheid van een paard:
stap tussen 6 - 8 km/u
draf tussen 8 - 18 km/u
galop tussen 15 - 28 km/u

Ik ken de site niet waar ik dit vandaan geplukt heb, om het zeker te weten zou ik mijn cursusboeken in moeten duiken.
http://www.paarden-blaadjes.nl/paard/gangen.html

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:09

Eliine schreef:
danzzz schreef:
Als ik naar weidepaarden kijk doen ze in de regel niet zo heel veel anders dan scharrelen, soezen, scharrelen, soezen, beetje spelen, scharrelen soezen, even een sprintje, scharrelen, soezen. Als ze dan ook nog eens niet in het werk staan dan doen ze niet heel veel meer dan scharrelen en soezen.

MIJN redenering is dat mijn stalpaarden zeker meer bewegen dan het weidepaard zowel in kilometers, als in tijd.

Nou moet ik natuurlijk wel braaf zijn en vinden dat de stallen bij ons gewoon qua formaat aan de grote kant zijn en ik weet dat er nog veel stallen zijn die 2 bij 3 stallen hebben, en ik snap heel goed dat daar wat lastiger in gescharreld kan worden.

Ik ben benieuwd, ik zou dat best wel eens willen meten hoeveel passen een stalpaard per dag maakt en hoeveel een weidepaard. Iemand een idee hoe?

Dit was jouw vraag en het antwoord komt duidelijk uit het onderzoek naar voren.

Stalpaarden (in een boks van 6x6) bewegen 4 keer minder dan weidepaarden op 0.8 ha.

En ja dit is los van training, maar een weidepaard kan net zo goed intensief getraind worden natuurlijk. En dat was je vraag niet.

Meen je dit nou echt? Je begrijpt toch wel dat als je zo een onderzoek doet dat je dan de training ook mee moet nemen, anders is het gewoon een waardeloos onderzoek. De meeste weidepaarden staan bij lange na niet zo in training als sportpaarden doen, bij lange na niet. Dat zie je onder andere aan de bouw en het uithoudingsvermogen. Vaak zijn het vrij onbespierde paarden zoals ook op de foto's die hier geplaatst staan blijkt. Je kan niet het ene wel gebruiken en het andere niet omdat dit toevallig wat vervelender uitkomt, dan is zo een onderzoek niet meer representatief. Toen ik las tussen de 1 en de 2.4 kilometer in training was voor mij het onderzoek al niet meer geloofwaardig, dat had het bij jou ook moeten zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:13

Nou ja zeg!?
De top van kortzichtig gedrag.
Antwoord krijgen maar dat is anders dan verwacht dus dan ineens training mee nemen.

Mijn paarden hebben altijd tot z gelopen.
Maar omdat ze overdag op de wei lopen zijn ze geen sportpaard meer of zo?
Dat is alleen als ze veel op stal staan?

Ik verlaat het topic.
Kim veel plezier met je verzorg paarden op stal.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:14

danzzz schreef:
Anoniem schreef:
Ehh sorry? Omdat ik mijn paard ken?
En ze als het aan de sfeer ligt ook niet ergens rustig staat, wat ze wel stond? Dat hebben we namelijk ook meegemaakt.
Dus ja, dat weet ik. 100% zeker.

Danz, zou jij mij kunnen uitleggen waarom jij boos wordt als Eline precies dit argument gebruikt als jij aangeeft dat paarden op stal staan fijn vindt. Maar jij het nu ook gebruikt tegen iemand anders?

Precies onder de gemiddelden in je link staat trouwens een heel mooi tabelletje. Waarin staat dat 6 km/h arbeidstempo stap is, 12,3 km/h arbeidsdraf en 17.4 km/h arbeidsgalop. Die bovenstaande gemiddelden zijn geen arbeidstempo's onder het zadel.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:20

Ik denk dat de uitkomsten van dit onderzoek minder fijn in jouw straatje passen dan die van mij. Jouw vraag was namelijk letterlijk of stalpaarden met hun gescharrel niet ook net zoveel meters afleggen als weidepaarden die maar een beetje staan te suffen buiten.

Het antwoord is duidelijk.

Training staat daar los van. Het is een aanname van jou dat stalpaarden intensiever getraind worden dan weidepaarden. Net als dat het een aanname van jou was (die dus niet klopt) dat stalpaarden in hun stal ook nog heel wat meters maken (1100 om precies te zijn) en dat dat weinig scheelt met de weidepaarden (minimaal 4 keer zoveel dus).

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:23

mooney schreef:
danzzz schreef:

Danz, zou jij mij kunnen uitleggen waarom jij boos wordt als Eline precies dit argument gebruikt als jij aangeeft dat paarden op stal staan fijn vindt. Maar jij het nu ook gebruikt tegen iemand anders?

Precies onder de gemiddelden in je link staat trouwens een heel mooi tabelletje. Waarin staat dat 6 km/h arbeidstempo stap is, 12,3 km/h arbeidsdraf en 17.4 km/h arbeidsgalop. Die bovenstaande gemiddelden zijn geen arbeidstempo's onder het zadel.

hahaha nee hoor, ik wordt nooit boos, zeker niet op Eline waar ik mee in een geweldige discussie zit. Ik hou wel van haar manier van discussieren, we hoeven het niet eens te zijn, als we maar wel (met zo hier en daar een steekje) leuk kunnen praten.

Waar het mij om gaat is dat soms paarden het op stallen gewoon niet naar hun zin hebben en dat dit zijn weerslag geeft op het gedrag van het paard. Dreamer gaf een voorbeeld dat haar paard zo tot rust kwam met veel buiten, ik geef een voorbeeld van mijn eerste paard die onhandelbaar werd maar wel meer naar buiten kon. En dan is het niet bij haar paard halelua dat komt door het buiten staan, en bij mijn paard door de sfeer op stal. Je weet het niet waarom sommige paarden gewoon niet gelukkig zijn op stal A, maar buitengewoon gelukkig zijn op stal C. En zoals Eline heel terecht opmerkte heeft dat dus niks met binnen of buiten te maken.

danzzz schreef:
Anoniem schreef:
Ik weet bijv hier midden in Utrecht hoe moeilijk het is een stal te vinden waar je paard überhaupt buiten komt in de winter (en waar je ook nog een beetje fatsoenlijk kan rijden). Het is heel schaars, en dan als ze er zijn vaak met een bak waar je bij een beetje regen al niet meer kan komen.
Ik heb echt heel lang gezocht, en heb nu eigendelijk een stal die aan de wensen van mijn paard voldoet. Maar ook aan die van mij (fatsoenlijke bak, binnen of buiten maakt mij niet uit). Ik betaal een godsvermogen, maar heb in de 4 jaar dat ik mijn paard heb nog niet zo'n rustig paard gehad dat helemaal op d'r plek is.
Hiervoor stallen waar ze in de winter alleen buiten kwam als ik er was, of een uurtje oid. En ja, ook dat vond ze helemaal prima. Nooit vervelend, liep altijd braaf mee naar binnen en stond rustig op stal. Alleen drukker met rijden ja, maar dat vond ik logisch.

En toch, ondanks dat ze dat zelf ook prima vond zo lang op stal (in de vorm van dat ze gewoon braaf was, niet vervelend, niet chagrijnig) merk ik toch echt dat ze nu zoveel rustiger is. Mijn enorm sensibele merrie is hier echt op d'r plek :)
Ze moet nog even wennen aan het in de "erge regen" buiten staan, dus als het de hele dag aanhoudt gaat ze wel is wat eerder naar binnen. Maar ook dit gaat steeds beter :)

Dus ondanks dat ik eerder ook een happy paard had, heb ik nu ook nog is een rustig/voldaan paard :)
Hoe braaf en prima ze het dus vinden, ben ik toch heel benieuw hoe zo'n paard nou zou veranderen als ze ook de hele dag naar buiten mogen.

Ik had (behalve qua energielevel) namelijk niet verwacht dat het mijn merrie zo goed zou doen)

Ik heb vroeger een hoog sensitief paard gehad, hoog in het bloed en enorm gevoelig voor zijn omgeving. Daar ben ik drie keer mee verhuisd, ik stond op eerste stal best goed maar wilde dichter bij huis, waar het een stuk rustiger was en meer mogelijkheden voor hem. Hij kon daar veel beter zijn energie kwijt omdat hij daar wat makkelijker en langer los kon. Maar ik had een doodongelukkig paard dat hele dagen op de toppen van zijn tenen liep. Ik vond dat heel raar maar er was echt geen land met hem te bezeilen. Uiteindelijk ben ik naar een andere stal gegaan omdat wat woorden kreeg vanwege zijn gedrag. Minder faciliteiten voor hem, maar wel rustig en klein. En daar is hij weer helemaal opgeknapt en eigenlijk honderd procent verbetert. Bottom line, net zoals jij in het ene huis lekkerder hebt gewoond als in het andere huis, gewoon omdat je gevoel dat vindt, hebben paarden ook. Op sommige plekken hangen gewoon niet de goede energieën om lekker in je vel te zitten, hebben paarden ook.

danzzz schreef:
Anoniem schreef:
Maar heeft dat dan met de sfeer op stal te maken of met het binnen/buitenstaan? In mijn ogen zijn dat 2 verschillende dingen namelijk

Precies, het hoeft niks met het binnen/buiten staan te maken te hebben, kan ook gewoon met de sfeer te maken gehad hebben, net zoals bij dat paard van jou.

Dat noemen ze spiegelen, daar ben ik best goed in. als jij met een argument komt wat voor je moet prediken dan kan je niet datzelfde argument als onzin bestempelen als het omgekeerd gebruikt wordt.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 30-12-17 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:29

Eliine schreef:
Ik denk dat de uitkomsten van dit onderzoek minder fijn in jouw straatje passen dan die van mij. Jouw vraag was namelijk letterlijk of stalpaarden met hun gescharrel niet ook net zoveel meters afleggen als weidepaarden die maar een beetje staan te suffen buiten.

Het antwoord is duidelijk.

Training staat daar los van. Het is een aanname van jou dat stalpaarden intensiever getraind worden dan weidepaarden. Net als dat het een aanname van jou was (die dus niet klopt) dat stalpaarden in hun stal ook nog heel wat meters maken (1100 om precies te zijn) en dat dat weinig scheelt met de weidepaarden (minimaal 4 keer zoveel dus).

Nee Eline, ik stelde sowieso geen vraag, ik vroeg of we dat konden meten, dat is een hele andere vraag. Ik stelde vast dat stalpaarden in training meer kilometers maken dan paarden op het land. Al verder discussiërend denk ik dat we dit gewoon vast kunnen stellen.

Paarden op een groot weiland lopen volgens jullie onderzoek 17,2 kilometer per dag. De paarden waar ik mee werk tussen de 20 en 30 kilometer per dag. Ik snap niet hoe je dit nog onderuit kan praten. Of je moet zeggen dat het onderzoek waar je naar verwijst een waardeloos onderzoek is, maar dat is ook weer niet handig als je een punt wilt maken met zo een onderzoek.

Ik heb je het trainingsschema uitgelegd, met het aantal kilometers erbij wat er gemiddeld gelopen wordt, je kan niet tot een andere conclusie komen dan ik, onmogelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:34

De discussie over beweging gaat mij even te ver. Ik wil veel begrijpen en wil veel moeite doen om andermans standpunt te begrijpen, maar beweren dat een stalpaard meer beweegt dan een weidepaard en daarom dus niet mag klagen, daar word ik best wel emotioneel van. Dus dat laat ik even passeren.

Polly schreef:
Waarom niet gewoon accepteren dat het ene paard het andere niet is? Het ene paard is gelukkiger binnen en de ander buiten. In acht genomen wat in een regio de mogelijkheden zijn heeft iedereen het beste voor met z'n beest. Het klinkt hier net of een stel verkopers hun beste materiaal moet aanprijzen en dat wat een ander doet is per definitie fout als het anders is dan een ander.

In de basis ben ik het hier absoluut mee eens, maar in de praktijk denk ik toch vaak dat paarden binnen gelukkiger moeten zijn omdat baas dat nu eenmaal wil. Geen probleem als er inderdaad zijn best gedaan wordt om het beste met het dier voor te hebben. Maar hoe vaak wordt dat echt uitgetest en hoe vaak wordt een paard gewoon in de luxepensionstal het dichtste in de buurt gedropt en moet die het maar doen met het uurtje in de postzegelpaddock. Ieder dier waardeert ruimte.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:40

Danzzz je zegt letterlijk: ik zou best wel eens willen weten hoeveel...

dan wil je dus iets weten. punt. Ik geef je een antwoord uit een gedegen onderzoek (zijn gewoon regels voordat je zoiets mag publiceren) en dan ineens is dat niet meer wat je wilde weten.

Je vergelijkt appels met peren. Heb je dat zelf niet in de gaten?

Een weidepaard kan net zo goed de trainingsbelasting hebben als jouw stalpaard namelijk. Maar dan beweegt hij in zijn vrije ruimte wel nog 4 keer zoveel als jouw stalpaard. Dat het jouw persoonlijke mening is dat stalpaarden meer getraind worden dan weidepaarden maakt het nog geen waarheid.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:45

Eliine schreef:
Danzzz je zegt letterlijk: ik zou best wel eens willen weten hoeveel...

dan wil je dus iets weten. punt. Ik geef je een antwoord uit een gedegen onderzoek (zijn gewoon regels voordat je zoiets mag publiceren) en dan ineens is dat niet meer wat je wilde weten.

Je vergelijkt appels met peren. Heb je dat zelf niet in de gaten?

Een weidepaard kan net zo goed de trainingsbelasting hebben als jouw stalpaard namelijk. Maar dan beweegt hij in zijn vrije ruimte wel nog 4 keer zoveel als jouw stalpaard. Dat het jouw persoonlijke mening is dat stalpaarden meer getraind worden dan weidepaarden maakt het nog geen waarheid.

Klopt ik zou best wel een onderzoek uit willen voeren waarbij bij een grote groep paarden die op verschillende manieren gehuisvest worden met verschillende gebruiksdoelen gebruikt worden om te meten hoeveel kilometer die paarden nou afleggen, dat onderzoek is er blijkbaar niet.

Hoe vergelijk ik appels met peren dan? Ik snap het niet.

Ik leg je voor hoeveel "mijn" stalpaarden bewegen op een dag, met een heel simpel rekensommetje. Uiteraard zit hier een ruime mate van marge in omdat ik niet specifiek meet maar het gemiddelde met de rekentools die ik heb en als dan die berekening erop neer komt dat "mijn" paarden dus meer bewegen dan een weidepaard, dan praat ik ineens poep. Heel gek vind ik dat.

ja verrek, zo heb ik er nooit over nagedacht is ook een antwoord :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:11

Je hebt sportpaarden die overdag buiten staan en sportpaarden die overdag binnen staan.

Je hebt hobbypaarden die 24/7 buiten staan en weinig getraind worden en je hebt sportpaarden die 24/7 buiten staan en getraind worden (enduranceruiters doen dat regrlmatig, ijslanders die getraind worden voor wedstrijden en/of lange buitenritten)

En dan heb je de paarden die amper buiten komen. En daar zitten paarden bij met ruiters die veel moeite steken om hun paard er vaak uit de halen en veel beweging te geven tot mensen die hun paard zelfs met uitmesten nog op stal of de poetsplaats laten staan of geregeld dagje overslaan bij volpension. Die laats te groep... die is geen paard waard in mijn ogen... Due heeft geen enkel begrip voor het wezen van het dier. Het is geen fiets die je in een schuurtje parkeert om te pakken als je tijd en zin hebt....

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:19

joyce B schreef:
Je hebt sportpaarden die overdag buiten staan en sportpaarden die overdag binnen staan.

Je hebt hobbypaarden die 24/7 buiten staan en weinig getraind worden en je hebt sportpaarden die 24/7 buiten staan en getraind worden (enduranceruiters doen dat regrlmatig, ijslanders die getraind worden voor wedstrijden en/of lange buitenritten)

En dan heb je de paarden die amper buiten komen. En daar zitten paarden bij met ruiters die veel moeite steken om hun paard er vaak uit de halen en veel beweging te geven tot mensen die hun paard zelfs met uitmesten nog op stal of de poetsplaats laten staan of geregeld dagje overslaan bij volpension. Die laats te groep... die is geen paard waard in mijn ogen... Due heeft geen enkel begrip voor het wezen van het dier. Het is geen fiets die je in een schuurtje parkeert om te pakken als je tijd en zin hebt....

helemaal eens, gelukkig is die groep niet representatief voor de ruiterij. Maar ze bestaan, dat staat vast.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:22

Het zijn appels met peren omdat je er voor het gemak vanuit gaat dat die weidepaarden dus niet getraind worden. Bij een n=1 'onderzoek' zou er dan inderdaad uit kunnen komen dat een ongetraind weidepaard minder km aflegt dan een intensief getraind stalpaard (appel en peer). Helaas is een n=1 onderzoek volkomen zinloos om een betrouwbaar gemiddelde vast te stellen.

Het onderzoek wat ik aanhaal is niet waardeloos het laat heel mooi de variabele van stal versus weidepaard zien ongeacht de training die beide paarden wel of niet ontvangen. Want nogmaals, het is een aanname van jou dat weidepaarden minder tot geen training ontvangen in vergelijking met stalpaarden.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:29

Eliine schreef:
Het zijn appels met peren omdat je er voor het gemak vanuit gaat dat die weidepaarden dus niet getraind worden. Bij een n=1 'onderzoek' zou er dan inderdaad uit kunnen komen dat een ongetraind weidepaard minder km aflegt dan een intensief getraind stalpaard (appel en peer). Helaas is een n=1 onderzoek volkomen zinloos om een betrouwbaar gemiddelde vast te stellen.

Het onderzoek wat ik aanhaal is niet waardeloos het laat heel mooi de variabele van stal versus weidepaard zien ongeacht de training die beide paarden wel of niet ontvangen. Want nogmaals, het is een aanname van jou dat weidepaarden minder tot geen training ontvangen in vergelijking met stalpaarden.

Niet echt een aanname, veel weidepaarden doen weinig aan sporttraining simpelweg omdat dit het gebruiksdoel niet is. Ik ga er niet vanuit dat weidepaarden NIET getraind worden, ik ga er wel vanuit dat het gebruiksdoel anders is dus dat er een andere manier van bewegen ohz ed gevraagd wordt. Meer buitenritten en misschien zo af en toe eens een les. Dat is helemaal prima hoor, niks op af te dingen maar zeker wel heel anders dan paarden die voor een specifiek doel getraind worden.

Ik vind het echt verbazingwekkend hoe creatief mensen hun hersens werken om een passend onderzoek te verdedigen, ook al is die niet compleet.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:37

En waar baseer je dat veel op? Je begrijpt dat dit nog steeds een aanname van jou is? Dat jij ergens vanuit gaat maakt het nog geen feit. Een aanname dus.

xxmiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:39

Waarom zou een weidepaard weinig aan sporttraining doen? Als mensen ambities hebben om op hoger niveau te rijden, maar ook hun paard graag veel weidegang aanbieden...