Tapijt als ondergrond bij modder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:49

Haha wie weet

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:07

iemand ervaring met een tapijt in een (inloop)stal?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:13

Zidore schreef:
iemand ervaring met een tapijt in een (inloop)stal?

Ja ik, maar op zandgrond. Ik heb het zodat het hooi niet de grond in getrapt kan worden.. Bevalt prima.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:15

we hebben nu matten in de stal en op zich blijft het goed droog, maar droger mag altijd natuurlijk :D
Hoe maak je dat schoon, of doe je dat niet?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:30

Zidore schreef:
we hebben nu matten in de stal en op zich blijft het goed droog, maar droger mag altijd natuurlijk :D
Hoe maak je dat schoon, of doe je dat niet?
Ze hebben er al wat zand overheen gelopen, met een hark haal ik af en toe het hooi er een beetje af.
Ik kan als je wil morgen wel even een foto maken hoe het er nu uit ziet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:34

Ik heb sinds kort tapijt in de schuilstal liggen. In principe doen ze de behoeftes buiten in het zand, maar heel soms vergeten ze dat wel eens, zeker als het echt vies regent en ze de schuilstal niet uit komen :D
Er wordt idd zand overheen gelopen, maar als dat te gek wordt dan veeg ik het er af. Dan hebben ze ook minder het idee dat het 'paddock' is :)

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:35

pol1 schreef:
Daar ben ik ook zo bang voor dat het snel zal verteren! Zou je dat ook hebben met project tapijt? Wat dat betreft zijn grasmatten wel idealer lijkt me? Maar vraag ik me af gaan paarden daar aan eten?
Wij gaan de vloerbedekking wel vastzetten in de grond!

Ik denk dat die ene tapijten zo van dat projecttapijt was, die had hier geen stevigheid vanaf het nat werd en trokken ze in repen. En ik had de hoeken nog ingegraven.
Grasmatten lijken me ook nog handig maar zijn die dingen niet giga duur? En moeilijk tweedehands te vinden?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 08:57

Afbeelding
Afbeelding

Zoek de verschillen :D

Hard gewerkt gisteren *\o/* vandaag de stal leegruimen (is opslag geworden van allerlei verbouwingsrommel) en dan alvast spullen van de pony's verhuizen zodat echt alles klaar is hier.. en dan morgen de pony's halen!!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:30

Ziet er top uit!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:28

fantastische plek, sumic!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:42

Ziet er echt goed uit.
Ik ben wel erg benieuwd hoe gemakkelijk je de mest uit dat kunstgras kunt krijgen.
Zou je dat willen laten weten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:51

k ben ook benieuwd hoe het in het gebruik is; of ze er bijv. veel in gaan graven of dat het bloot komt te liggen met rollen.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:21

hakselhout zou ik toch ook niet meer doen. Heb dit ook gehad, maar als je paarden erop kaka doen, is het heel moeilijk weg te krijgen. Het gaat ook stinken.

Tapijt in inloopstal vind ik persoonlijk niet zo hygiënisch. Je krijgt het toch nooit proper (kaka, pipi). Buiten komt de regen er al eens op en spoelt dit het tapijt toch een beetje schoon, maar in de stal zou ik het niet leggen.
Mijn paard staat al jaren op rubber matten. Gisteren de hele stal nog eens proper gemaakt en over de matten nog een goeie laag vlas gedaan en een nieuwe slowfeeder opgehangen. Paardje was er duidelijk heel blij mee.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:36

Wij zijn ook heel benieuwd hoe het kunstgras zich houdt. En inderdaad wat gebeurt er als ze gaan graven of een sprintje trekken..
Ook was de ondergrond mooi recht maar toch ook erg nat met al die regen van de laatste tijd.
Ik houd jullie op de hoogte!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:30

Hakselhout van de gemeente zou ik niet doen. Dit is gehakseld van vers snoeihout. Dat gaat snel rotten. Je zou het wel van gedroogd hout kunnen doen. Maar dat is veel duurder.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:08

Bij ons zijn een paar jaar geleden wat bomen om gegaan en de resten gingen in de hakselaar. Ik dacht dat dat wel mooi was voor een pad rondom de composthoop. Zag er prachtig uit.... nu ligt alles op de composthoop want het werd 1 grote troep. Heb meer werk gehad aan het opruimen ervan dan dat ik had om het pad te maken. Zo blij dat dat niet in mijn bak terecht is gekomen. :')

Die paddock van grasmatten ziet er rete strak uit! :wow:

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:49

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:43

Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij vonden ze het wel fijn vandaag voor het eerst in hun nieuwe paddock! Het kunstgras is ook uitvoerig uitgeprobeerd.. Prince werd gefrustreerd dat hij geen enkele grasspriet kon vinden en heeft als een malloot staan graven.. maar telkens stuitte hij op het kunstgras en dat hield zich super (ik vond dat wel even spannend hoor Pff) uiteindelijk gaf hij het maar op en begon aan het hooi! Paddock zag eruit alsof er een leger mollen was geweest haha. Inmiddels alles weer egaal geharkt en op naar morgen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:40

Ziet er super uit! ben erg benieuwd hoe zich dat op de langere termijn gaat houden!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:40

Dat stuk onder het hooi is inderdaad ook een goed idee.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:44

Afbeelding

Zelfs longeren gaat super in de paddock.
Het is natuurlijk nog afwachten hoe het zich op de langere termijn houdt, maar deze eerste week is goed bevallen. Prince blijft zo af en toe wel graven maar hij komt niet door of langs het kunstgras dus dat is prima. (Wil dit hem nog wel gaan afleren dus als iemand tips heeft :o )
Morgen gaan we betonnen bielzen ophalen om het zand goed op te sluiten, zodat bij flinke regen het zand niet wegspoelt. Kan ik dat ook weer van het lijstje wegvinken. +:)+

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:57

Voor mijn (nog in ontwikkeling) Paddock Paradise heb ik nog een stuk track waar ik iets anders mee wil gaan doen dan betonroosters wat op d rest van de track gaat komen. Dit wordt zeg maar het bospad en keienweg met wat bomen en natuurlijke obstakels.

Nu heb ik kleigrond en ik zoek nog een goede oplossing hiervoor. Het pad is vier meter breed bij ongeveer 40 meter lang. Best wat leuks van te maken dus.

Maar.... ik vroeg mij af vanaf welke maat breedte tapijt het goed blijft liggen. Want vier meter lukt niet omdat sommige obstakels niet uit de grond kunnen worden gehaald zeg maar.. beetje lastig uit te leggen. Maar als ik bijvoorbeeld een strook van 2,5 bij 6 neerleg, hoe goed blijft dit met een kudde paarden

En het lijkt mij ideaal met vorst of vergis ik me hierin?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:54

Het ligt er wel aan hoe stevig je bodem is. Ik heb zelf ook kleigrond en bij het stuk voor de stal waar de bodem het zachts is blijft m'n strook van 6 bij 4 niet netjes liggen. Nu moet ik erbij zeggen dat het wel ligt omhoog loopt naar de verharding toe dus ze zetten wel wat aan daar. Ik heb iets verderop klei waar steentjes doorheen zitten en dat is minder drassig. Daar blijft die strook wel goed liggen. En ik heb dan nog maar shetten en een welsh erop lopen.

willemhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:59

Kun je het tapijt niet aan elkaar rijgen door middel van stevig touw? Dan gaat ook niet zo verschuiven en heb je dat het goed blijft liggen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:25

Dat lukt niet, je komt er niet onder in het midden.