Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jadybabe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:41

Wist niet hoe ze er achter elkaar op kreeg.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:55

Mooi!

Hier doe ik met zo'n grote baal (voordroog) ongeveer een week.. daarvan eten dan 2 grote paarden.. 2 e pony's en n mini.. weet eigenlijk niet of dat veel of weinig is xD

Schudden jullie t hooi uit in de netten of doen jullie hele plakken erin? Ik doe normaal hele plakken zodat ze nog wat langer bezig zijn.. maar zie ze daardoor ze daardoor zo hard trekken en dat vind k ook weer niet wenselijk voor de hals.. dus nu twijfel ik..
ze krijgen de netten overigens in een bak dus de hals houding is wel natuurlijk en niet schuin zoals bij ophangen kan zijn

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:25

Ik doe anderhalve maand met een 500 kilo baal stro, en daarnaast geef ik dan of weidegang of 2 plakken hooi per paard (4 totaal). Toch voer ik onbeperkt van het stro, maar ze eten niet meer dan nodig omdat het niet echt interessant is. Ze houden altijd een plekje leeg voor gras en hooi. :P

Zaterdag moest ik werken en ging vriendlief met Modena op buitenrit. Draaft hij nietsvermoedend over een b-weggetje duikt dat gekke paard opeens rechtsaf een ingangetje van het bos in dat je pas ziet als je er voor staat. := Die route neem ik normaal altijd. :')

ClaudiaHS je foto’s een aantal pagina’s terug zien er mooi uit. Veel ruimte zeg, mooie ruime stallen. Slim dat je gaat bestraten dat geeft zo’n gemak. :j
Kvulden ik vind jou echt stoer, ik heb twee linkerhanden en geen greintje technisch inzicht. :’)
Zonder mijn vriend was ik nergens. :o
Wilma84: Kijk wees daar maar zuinig op zo’n handige vent die alles maken kan! En dan nog meteen ook, dat is zeldzaam hoor. Pas maar goed op hem. :P Het paard past al goed op jou lees ik, fijn dat hij je red van een stel zwijnen. :P
Karev zo hebben wij ook zand gestort, idd even opsluiten en prima! Enne stro is ook ruwvoer. Als er altijd een net met stro hangt en je 2 keer per dag een plakje hooi geeft (of meer of minder naar behoefte) is het ook prima. Die kist ziet er netjes uit zeg. :j
Yontheke soms zou je ze toch ook…. Zijn ze idd net beter gaan ze zo uit hun stekker dat ze zichzelf weer de lappenmand in zouden helpen. En lekker alles om zich heen slopen ook. Nouja ze vervelen zich in elk geval niet, aan de foto’s te zien. Wel gaaf, mijn merries doen zoiets echt niet.
Ieris wat spannend dat ze er opeens al waren! Dat is een leuke verrassing maar wel even schrikken. Mooie paarden zijn het, zo op de foto te zien. Wat lief die wollen kettinkjes, ik vind dat altijd erg mooi, de manier waarop dit soort rassen versiert en aangekleed worden in het land van herkomst. En daarbuiten dus blijkbaar ook. Zijn ze al een beetje gewend? Wat een leuk schimpie heb je trouwens staan… Echt een knapperd. :o

Kristelhans, toemaar nachtelijke avonturen hé! Wel fijn dat je elkaar zo als buren kunt helpen.
Ohjajoh dat is prachtig hé! Ik kijk ook altijd even waar paardlief naar staart, want soms hebben ze inderdaad voor de verandering echt iets bijzonders gespot. :j (Maar meestal een scheve grasspriet.)
Spatter, gekke hond… Mag ik hem lenen? Heb altijd moeite met vroeg opstaan. :o
Hé Arabesk jij ook hier! Wat een leuk verjaardagskadootje zeg, gefeliciteerd nog. Grappig zo’n dakgoot die ’t niet meer doet. := Die raamwerken kun je heel simpel van een stel verwarmingsbuizen met koppelingen maken trouwens.
Spatter wat word Tika al groot. :D En knap, wauw…. Ze word ook al heel slim begrijp ik? :=
PPPeet wat heeeeerlijk! Geniet er lekker van, de ritjes. Als je maar samen op pad kunt, in welk tempo dat is maakt niet zo veel uit als je ’t mij vraagt. (Modena denkt daar anders over, dat wel.)
Daan_O jouw bak, wauw geweldig zeg! Hier is het op ’t moment een triest zootje. Heerlijk voor je paardjes zeg.
Kirrr da’s fijn zeg voor de paardjes, zo’n groot stuk land om lekker op te scharrelen en wie weet een sprintje te trekken!
Pfff Jadybabe wat een ingewikkelde kwestie. Die schuur op de foto is mooi zeg, dat dak kan toch omhoog zodat je er stro in op kunt slaan? Prachtig… Ik ga duimen voor je dat ’t rond komt!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:37

Gypsy wat heb je dat toch weer mooi gedaan! +:)+

Ik schut hooi altijd uit, dat doe ik ook omdat ik dan nog enigszins een idee heb van hoeveel ik nou eigenlijk voer. Maar ik gebruik geen hooinetten maar gooi het gewoon in de stal.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:43

PPPeet schreef:
Gypsy wat heb je dat toch weer mooi gedaan! +:)+

Ik schut hooi altijd uit, dat doe ik ook omdat ik dan nog enigszins een idee heb van hoeveel ik nou eigenlijk voer. Maar ik gebruik geen hooinetten maar gooi het gewoon in de stal.

Dankje :o
Wat jij doet vind ik dan ook weer knap, ik zie pas was ik voer als er een baal op is. :') Ik doe maar wat en ga er van uit dat de paarden wel weten hoe of wat. :o

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:48

Nu het 's ochtends langer donker is, vindt mijn kruising Welsh x Shetlander genaamd Kees dat ik te vroeg kom voeren. Ons zonnestraaltje heeft dan een ochtendhumeur waar menig moeder met puberende kinderen bang van wordt :=
Met andere woorden hij ligt nog lekker op zijn zij in een XXL paardenbox te maffen, en is nog niet van plan om op te staan. Als blikken konden doden bij het aandoen van het licht was ik elke ochtend de sjaak.
Na enige aanmoediging gaat het opstaan, zuchtend wel te verstaan, nog niet helemaal van harte maar hij moet toch ontbijten voordat ze de wei op gaan.
Op de dagen dat ik werk doe ik ze om half 8 naar de wei, nou geloof me dan kan helemaal je lol op. Met oren plat in zijn nek loopt hij, lees ik sleur hem vooruit aan zijn halstertouw, mokkend achter mijn merrie aan omdat het moet.

Na ongeveer een uurtje rustig wakker worden op de wei is meneer weer helemaal klaar om de dag alsnog te beginnen. Vaak moet mijn merrie, de kippen, de hond of de waterbak het dan ontgelden :=

Echt waar het hebben van die pony is elke dag weer een feestje. _O-

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:51

Nou Gypsy zo moeilijk is dat hooi voeren zonder hooinet niet hoor.
Ik heb per paard 3 spaciekuubs (waarvan die voor de nacht een maat groter dan de anderen) en die vul ik elke dag. Zo heb ik toch enigszins een idee hoeveel ik ze voer. Zodra ze wat later liggen (ik voer vooral mijn shet nogal te snel teveel) dan geef ik de volgende dag een beetje minder.
Zal vanavond als ik eraan denk even een foto maken hoe ik alles klaar heb staan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:53

Hahaha een pony met ochtendhumeur. Geniaal. Lekker dan, kom je speciaal voor hem op tijd je bed uit zodat hij nog kan ontbijten... :')

PPPeet ik gooi dus gewoon altijd 1 plak per paard neer, of het nou een dunne is of een dikke. Sommige mensen kunnen op het oog schatten wat ze voeren, dat kan ik dus niet. Dus dat vind ik dan wel knap. :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:56

Heel herkenbaar PPPeet! Onze ruin zit zichzelf altijd enorm in de weg op die momenten. Moet er vaak wel om lachen en dat wordt mij dan weer niet in dank af genomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:00

_O- Ppeet. Wat een feest van herkenning, NOT. Eigenlijk toch wel, want ik lig ook steeds weer in een deuk om het Diva gedrag van mijn paasei. Het is tenslotte niet voor niets haar officiële naam geworden ...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:01

Ik doe het wel in een net. Schut het niet helemaal uit. Ik rij het in een kruiwagen naar het net. 'S morgens 2 kruiwagens en 's avonds 3. Volle kruiwagen met kop erop. Als er veel blijft liggen iets minder. Maar heb geen idee of dat in de buurt komt van een goede portie. Te weinig of te veel.

Kijk wel goed na hoe ze eruit zien. En zoals nu vraagt de shet wat pulp bij.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:07

Gypsy schreef:
Hahaha een pony met ochtendhumeur. Geniaal. Lekker dan, kom je speciaal voor hem op tijd je bed uit zodat hij nog kan ontbijten... :')

Hahaha ik kan me zo voorstellen dat als niet-paardenmensen deze conclusie lezen ze zich serieus afvragen of het wel goed met me gaat :')

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:09

Haha Ach ja...paarden zijn soms net kinderen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:09

Ik neem een dikke plak en schud die los, dan natmaken met de broes aan beide kanten en dan in de netten. Dat 4x per dag.
Als ze op stal hooi krijgen hoeft mijn bonte geen nat hooi, dus als het goed spul is dan krijgt die zo een plak in het net.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 17:10

@Kvulden: Portie is hier: volgepropte kuubskist. Tenminste dat denken mijn paarden. :')

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:16

Gypsy schreef:
@Kvulden: Portie is hier: volgepropte kuubskist. Tenminste dat denken mijn paarden. :')

Per dag? Ik weet even niet meer hoe veel paarden je hebt. :( sorry

@PPPeet het gaat nu super goed met Rosie. Ze is echt goed met de merrie nu. Marinka is echt een moeder nu. Rosie volgt haar overal. En eten gerust met de neuzen tegen elkaar. Dat geeft wel weer een volgend probleem, Marinka vind het echt niet leuk als ik Rosie bij haar weg zet. Dat maakt een wandelingetje maken erg moeilijk. Door de drukte van Marinka wil Rosie weer terug. De Shetlander laat haar ook wel met rust soms nog wat met de oren in de nek, maar Rosie laat zich ook niet meer zo maar aan de kant zetten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:54

:+ Ik durf bijna niet te zeggen wat die van mij krijgen...met gras (ochtend 1 uur,'smiddags 3 uur) 1kg hooi pp
als ze geen gras krijgen 3 kg pp verdeeld over 4 voerbeurten.

Ik schud alles uit en dompel het onder,ik heb er een met een hooi-, en een met een schimmel allergie,ik neem geen risico's.

Hier was feest vandaag...vanmorgen lekker even op het gras en de hele middag. :D :Y) en tussendoor nog even kunnen spelen.Als ik genoeg energie heb zal ik straks foto plaatsen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:03

Hier hangt het hooi voor vanavond al in de kliko, straks een keteltje gekookt water er over en smikkelen maar :D
Paardje vind het heerlijk en mijn handen vinden dit ook veel fijner :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:10

Ik ga toch eens wegen. Moet even kijken hoe haha

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:10

Ik heb van die xxl pakken voordroog (500 kg +) en daar doe ik zo'n 10 tot 12 dagen mee met 2 volwassen paarden, 2 twenters en 3 mini's.

Heerlijk droog weer vandaag, maar de bak is nog steeds drijfnat... moet minimaal een dag of 10 droog zijn, wil dit opdrogen....

Afbeelding
Afbeelding

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:11

Hier wordt het (droge) voordroog afgewogen: 30 kilo per dag, waarbij ik 9 kilo per paard reken voor de merries en 1,5 kilo per shet. 's Avonds 4 kilo in elk van de drie netten, overdag krijgen ze in 4 porties de rest. De gepensioneerde welsh cob is echt moddervet en waarschijnlijk insulineresistent, de andere 4 zijn redelijk goed op gewicht.

We hebben weleens geprobeerd om de cob af te laten vallen, maar ze werd zó ongelukkig en zó vreselijk lastig, dat we besloten hebben de andere kant op te kijken. Dat is nog helemaal niet gemakkelijk gezien haar mammoet-formaat...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:13

@donja: wanneer is hij voor het laatst open getrokken ??

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:24

Hier ook afgewogen porties. Voor mijn oudere merrie kleine porties, mijn hard werkende merrie iets meer en mijn tweejarige krijgt onbeperkt op stal. Buiten krijgen ze voer in hun schuilstal in een kuubse kist. Ik kan mijn fjorden echt niet onbeperkt te eten geven als ze niet iedere dag 25 km voor de wagen lopen. Dus krijgen ze stro bij gevoerd en voer beurten verdeeld over de dag. Blijf het wel erg lastig vinden, want ze zijn heel snel aan de dikke kant. Ze zijn nu pas aan het afvallen van het zomer seizoen met strook begrazing op de wei.

Op stal nu hooi kisten gemaakt ipv slow feeders. Misschien dat ik de slowfeeder er nog in ga bevestigen zodat ze in de nacht wat langer hooi hebben.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:37

een maandje geleden ongeveer... Er ligt ook drainage....

Zo zag hij er 2 weken geleden uit:Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:40

Volgens mij is het van drainage juist de bedoeling dat een bak niet zo nat wordt en zéker een stuk sneller droog dan 10 dagen :)