Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:21

Bmingh: super, jullie zullen wel blij zijn! Nette stal ook :)

acanthus: zo'n roosters zijn volgens mij ook heel handig!

Zo ligt het er bij ons bij. Als stal zijn ze inderdaad heel nuttig, met zes van die platen heb je al een volledige stalwand :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:21

Ja wij zijn er ook heel blij mee :))

Van het weekend gaan ze starten met de weides uitzetten. Ik moet alleen surprises doen dus kan niet helpen.

We zijn aan het rondkijken voor bodembedekking voor in de stal. Ik ben zi bang dat ze de stal gaan gebruiken als poep en piesplaats. Rubberen matten passen even niet in het budget.

Nessa

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:33

Ik en blingh huren het weitje.
Al wil stiekem jaar rond er staan. :P

Ben helemaal blij. Hebben ook weidepomp. Gat naar de grond van zo'n 7 meter diep zit er al. Dus watervoorziening check (als er strenge vorst komt wel met waterbakken werken)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:34

Je kan nu toch ook even zand laten en van voorjaar evt stoeptegels erin?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:34

De stal is al betegeld van binnen :)

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:42

@ Solleke_Noah, ziet er goed uit!
Hup door die winter heen en op naar de evaluaties ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:48

Nessa schreef:

Als er buiten een droog plekje is om te liggen zou ik het zo laten, hier ook tegels in de stal, rubber vond ik niet fijn, stro maken ze troep van en nu liggen ze buiten in het zand en staan alleen in de stap bij regen of veel zon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:41

Lynn_Nikita schreef:
Nessa schreef:

Als er buiten een droog plekje is om te liggen zou ik het zo laten, hier ook tegels in de stal, rubber vond ik niet fijn, stro maken ze troep van en nu liggen ze buiten in het zand en staan alleen in de stap bij regen of veel zon

Zand hebben we niet, dus of gras of de stal...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:47

Moet zeggen, Cheana kent niet anders dan, gras, blub en steen.
Niet eens een schuilstal. Maar het idee dat ze lekker in de stro kunnen liggen.
Vind wel lastig. Maar inderdaad kans op puinzooi.

Voor de toekomst misschien mooi om het "kale" stuk voor de stal een zandpaddockje van te maken.
Maar goed, nu iets met centjes.

We willen in de stal een slowfeeder net hangen aan de muur.
Buiten 2 hooibakken (met slowfeeder systeem), 1 bak van 1200x1200 en 1 van 70x50 ofzo
Ze moeten helemaal naar voren lopen voor water.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:31

@ Solleke_Noah Wat voor platen heb je op die blubber neergelegd?

Mijn rubberen matten trekken de blub echt niet meer... Zoek eigenlijk naar iets vervangends, maar mag niks met nieuw zand of bestraten doen. Jou platen zien er wel oke uit, wat zijn het?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:40

Nieuwe plekje ziet er goed uit. Veel blub overal. Zelfs op het stukje hier dat droge zandgrond is, blubber. Bleeh gelukkig alleen op de veel,belopen stukken. Alleen de twee mannen hangen juist op het natste stuk. Heb dat van de week even dichtgegooid en een andere looproute gemaakt. Nu weer teruggezet om te voorkomen dat de mesthoop niet meer te bereiken is.

Het stomme is dat het grootste deel echt droog is dankzij een grote eik die de nattigheid opslurpt. Alleen daar komen ze niet vaak. Hun voorkeur is het lage en dus natte stuk. Heb een ander stukje gras opengezet zodat het lagere stuk wat rust krijgt weer. Alleen het korte verbindingsstuk tussen de weitjes is een grote prutsmurrie enkeldiepe blubber en 8 zwarte dreadklonten ipv 8 witte haarsokken

Gelukig voor de stal betegeld, ze gebruiken de boxen nu duidelijk meer. Ook om te liggen, iedere dag platte drollen nu.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:05

Hoe doen jullie dat met de mest?
Wij gaan een mestcontainer huren. Huurprijs valt mee. Het legen vragen ze 181 per leging voor :wow:

Champignons telers is lastig. Die vragen stro met poep. Wij zullen alleen poep hebben...

En voor 3 paarden, is een container van 6m3 goed? De 10m3 leek mij echt heel groot.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:04

Ik laat het altijd ophalen door hobby tuinnierders. Zij blij, ik blij en kost me niks en ze scheppen zelf.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:14

Wij hebben ook een mestcontainer, 10 m3 voor 4 paarden. Die zit nu na ongeveer 3 maanden bijna vol en moet binnenkort geleegd worden.

Enige nadeel is dat het lastig is om de Nieuwe mest bovenop te krijgen als hij al redelijk vol zit, dan moet je over de mest heen met je kruiwagen. Wij zitten er daarom over te denken een mestcontainer in te laten graven, dan kiep je het er van bovenaf in.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:15

Wij hebben een aanhanger die we 1x in de week legen bij een boer. Die is er blij mee.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:59

Wat zie ik toch mooie plekjes voorbij komen!
Bij mij is het echt niet leuk meer.. ;( kleigrond.. zak er al best ver in.. shetten al tot begin pijpbeen. . Het is echt een groot drama! En dat terwijl ze het dit voorjaar echt ver opgehoogd hebben..
Deze foto is vanuit de nieuwe schuilstal genomen, ik zal morgen eens betere foto's maken.
We zijn aan het uitrekenen hoeveel steenschotten we nodig hebben en dan gaan we die neerleggen, wilde eigenlijk betegelen (tegels staan ook al klaar) maar omdat het al zo nat en modder is stellen we dat nu uit tot het voorjaar, dan doen we direct de binnenkant van de schuilstal mee en dan ligt het mooi gelijk goed en hoeft het (hopelijk) niet nog een keer..
Steenschotten zijn nu dus puur om de winter te overbruggen.

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 07:25

Kleigrond is een eeuwig drama...te droog en gescheurd in de zomer...te na en sompig in de winter :( Zal een opluchting zijn als je verharding hebt.Kun je voor nood niet iets doen met tapijt? Stuk goedkoper dan steenschotten.

Nessa...hier mik ik de mest over het hek het maïsland op.Vind mijn boerman prima zolang ik het maar niet op een bult gooi.Anders hebben ze straks met ploegen een probleem.
Ik geef hem met de feestdagen altijd wat lekkers Y)(^)

Kijk eens in je omgeving of er een maïsveld ligt en zoek de boer op,"nee" heb je al ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 07:32

Ik heb een mesthoop die mijn eigen boer wel eens komt halen als hij wat nodig heeft en een grotere boer 1x per jaar volledig ophaalt. Zonder kosten.
Mijn boer vraagt er eens 25 euro voor ofzo.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 09:46

Lisa_vera schreef:
@ Solleke_Noah Wat voor platen heb je op die blubber neergelegd?

Mijn rubberen matten trekken de blub echt niet meer... Zoek eigenlijk naar iets vervangends, maar mag niks met nieuw zand of bestraten doen. Jou platen zien er wel oke uit, wat zijn het?

Dat zijn steenschotten. Is wel niet heel goedkoop op te leggen dus als tijdelijke oplossing misschien inderdaad vloerbedekking?

Of als je 2dehands betonplaten op de kop kan tikken, dat is ook duurzamer.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:04

Yes yes yes eindelijk groen licht gekregen om de gracht naast mijn wei verder te mogen,uitgraven richting de grote beek die naar het waterzuiverings station loopt *\%/* *\%/* .

We hebben naast de wei,een,beek lopen die halverwege stopt een kleine vijftig meter van de grote gracht. Mogen ZE verder uitgraven zodat het grond water op,de wei via de gracht naar de grote beek loopt. Nu loopt de grote beek langs de achterkant van de wei tussen mijn wei en de koeienwei En nu mag de beek langs de andere zijde naar daar lopen. Me happy gaat heel veel geven in verband met water yes

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:11

Ik kom ook even mee praten. Ik lees al sinds het begin een beetje mee.

Sinds 3 weken staat mijn merrie bij mijn vriendin aan huis. Haar merrie en veulen staan er ook. Het gaat ontzettend goed met de drie musketiers en ook het weiland wordt steeds leuker ingericht. Ze hebben 2 stukken weiland, een automatische drinkbak en een schuilstal waar ze nèt met z'n drieën inkunnen. Het veulen ligt graag en de merries staan er dan bij, erg lief.

Hooi voerden we vanaf de grond, maar sinds gisteren hebben we zo'n grote witte bak waar het hooi inkan zodat ze op ten duur niet teveel zand binnen krijgen. Het enige waar we nu tegenaan lopen is dat het voor de schuilstal erg blubberig wordt. De rest van de wei loopt iets op dus daar valt het wel mee. Heb bij jullie al een hoop leuke oplossingen gezien dus ik ga even kijken wat goed bij ons past.

Wel een korte vraag: rubberen matten lijken mij handig maar zakken die niet gauw veel te diep weg?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:54

Tinky12 schreef:
Kleigrond is een eeuwig drama...te droog en gescheurd in de zomer...te na en sompig in de winter :( Zal een opluchting zijn als je verharding hebt.Kun je voor nood niet iets doen met tapijt? Stuk goedkoper dan steenschotten.

Nessa...hier mik ik de mest over het hek het maïsland op.Vind mijn boerman prima zolang ik het maar niet op een bult gooi.Anders hebben ze straks met ploegen een probleem.
Ik geef hem met de feestdagen altijd wat lekkers Y)(^)

Kijk eens in je omgeving of er een maïsveld ligt en zoek de boer op,"nee" heb je al ;)

Heb inderdaad gekeken naar tapijt want kreeg dat ook als tip, maar ik kan nergens voorbeelden vinden en reacties of het bevalt of niet en hoe het er swinters uit gaat zien..

Heb nu b keus steenschotten gevonden en die kan ik daarna eventueel nog gebruiken voor andere dingen (nieuwe kleine schuilstal ernaast o.i.d) daar is vloerbedekking dan weer niet handig voor, dat kan je naderhand weer op de een of andere manier afvoeren..

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:14

Wat een mooie plekjes komen er hier voorbij.
Hier is de weide vreselijk nat op het moment. Kleigrond.
En ook het stuk wat op zand grond ligt staat blank.
Stal eigenaar gaat nu een oud schuurtje opknappen als inloop stal en een paddock eraan maken en dsn gaat de weide tot het voorjaar dicht.
Als het af is zal ik een foto posten.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:40

Dankjewel!

Ik heb nu de tip gehad voor paddock roosters. Ziet er goed uit. Heb een offerte aangevraagd. Ik ben zeer benieuwd hoe dat uitpakt.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:04

Hier droogt het toch ook weer best snel.
Hier fotootje vanaf de straat. Stukje van de wei en vanachter zie je de paddock. Onder de hooiberg is hun schuilplek.
Afbeelding