Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:25

Ayasha schreef:
Dat zijn absoluut dingen om over na te denken. Daar heb je helemaal gelijk in. :)
Mijn excuses voor het misverstand. :) Dat heb ik dus verkeerd geïnterpreteerd. :)

Maakt niet uit hoor, dat is het nadeel als je via een toetsenbord communiceert. Dan kunnen dingen anders over komen als dat je ze zelf bedoelt :).

Maartje, interessant! Dat wist ik niet, ik dacht dat het gewoon beslag was zoals je ook ijzer beslag hebt, met takken er aan waardoor ze dus als nog ergens aan kunnen blijven hangen :)

Maartje1990

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:37

Nouja misschien ben ik een beetje stellig om te zeggen dat het onmogelijk is maar het is een stuk lastiger... Ik heb die ijzers (helaas) onder mn paard gehad, hing ze nooit vast, met gewone ijzers wel regelmatig. En als je zo kijkt naar hoe een cyteck er onder zit is een stuk anders

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:56

Ik heb kunststof beslag gehad bij een vorig paard en dat werd er gewoon onder genageld.
Ondanks dat het tussen de takken dicht is denk ik dat blijven hangen nog steeds mogelijk is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:58

beauty_xxx schreef:
ik heb zo een smid niet gehad maar er zijn er wel zo :) bij paarden met artrose is dit vaak en dit kan volledig in orde komen met die ijzers erop :) meeste mensen weten dit ook niet

Oh die zijn er vast maar dan ben je als eigenaar wel blind hoor sorry dat ik het zeg :o. Als eigenaar is het je taak om de beste zorg te bieden en een goede smid hoort daar bij. Je laat toch niet iedere Jan Doedel je paard bekappen?

Er zijn ook legio verhalen van paarden die kreupel lopen juist door de ijzers. Ja zo kun je bezig blijven ;).

Maar goed, dat is de discussie niet.

Wat betreft dominante paarden; ik heb ook een bijterd, die doe ik dus gewoon tijdelijk een korf om op het moment dat hij zich niet weet te gedragen als er een nieuw paard in de kudde wordt geïntroduceerd. Als eigenaar zul je soms ook wat moeten doen. Toch heb ik persoonlijk 10x liever een bijterd dan een (raak) trapperd :o.

Er zijn ook extra dikke ronde kunststof plakijzers op de markt. Die hebben geen takken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:25

M_D_H schreef:
Beweer niet dat mijn paard asociaal is en al blij mag zijn dat hij een maatje heeft terwijl je mijn hele bericht niet eens duidelijk gelezen hebt.

M_D_H schreef:
Natuurlijk wel.
Je wilt toch dat de paarden samen staan? Dan hoort dit er ook bij.

Overigens, Het is hier al een paar keer benoemd, maar bijters dan?
Er wordt hier een paar keer gezegd dat een paard met achterijzers niet bij zijn of haar paard in mogen.
Maar stel nou dat die paarden bijten? Waarom zou een bijter dan meer recht hebben om in een groep samen te staan dan een paard die achterijzers heeft maar misschien wel helemaal niks doet?

Mijn paard is de dominante in de groep. Hij is heel straight in zijn leiderschap, maar als je over de grens gaat dan zal je dat merken. Hij heeft een tijd alleen gestaan omdat er paarden bij ons op stal kwamen die door mensen zijn opgevoed en zijn taal niet spraken (hij komt uit de kudde uit Ierland). Maar ook omdat hij soms de paarden ook niet uit de wei liet gaan. Sommige mensen accepteerde hij gewoon niet in de wei (omdat ze bang waren, andere mensen die dat niet waren hadden nooit problemen ) maar goed. Hij heeft dus een tijd alleen gestaan omdat hij een door mensen opgevoede merrie die drachtig was dwars door de hekken heeft geslagen. Mensen hebben alleen gezien dat hij die merrie door de hekken heeft geslagen. Ze hebben nooit willen zien dat die merrie zijn taal niet begreep en dus maar contact bleef zoeken terwijl hij daar helemaal geen behoefte aan had en zij negeerde dus al zijn signalen en dreigementen.

Na een paar jaar kwam er een bijterd op stal die van mij en de bijterd zijn samen gezet omdat de bijterd de andere paarden terroriseerden.
Ik heb mijn paard met meerdere bijwonden terug gevonden en op 2 keer een bijwond bij de luchtpijp moeten laten hechten...
Daarin tegen is haar paard een paar keer kreupel geweest.
Maar maakt dat uit? Ze staan samen, ze zijn gelukkig. De mijne is nog steeds de dominante maar hij heeft nu een paard die hem begrijpt en met wie hij goed kan stoeien.

Ja, mijn dekens gaan er wel eens aan door de bijterd en ja, afgelopen winter heb ik weer een paar wonden gevonden. Maar dat daagt hij ook zelf uit. En moet ik ze daarom weer apart zetten?

Dus... Waarom degene met de achterijzers bannen terwijl een bijterd net zoveel, misschien nog wel meer schade aan kan richten en die niet bannen?

Waarom heeft die bijterd meer rechten dan een paard met achterijzers?

Sowieso vind ik de mensen hier nogal hypocriet. Als je zegt dat je paard alleen staat krijg je heel bokt over je heen... maar nu in dit topic moeten die paarden met achterijzers maar apart van de rest staan (ook al staan ze dan alleen).

Maartje. Wat mij dit hele topic opvalt is dat je elke reden die iemand aandraagt om geen achterijzers in de wei te gebruiken ook in eens gebruikt als jou reden. Wees eerlijk, je wilt gewoon geen ijzers.
Weide wordt niet meer kapot gelopen door ijzer paarden als door onbeslagen paarden.
Slowveeders net hoort niet op de grond te hangen. Een onbeslagen paard kan daar ook in blijven hangen en wat dat betreft zie ik niet in wat het verschil tussen een kunstofijzer en een ijzeren ijzer zou zijn.
En qua schade aan de paarden. Je leest wel dat de meeste mensen het daar niet mee eens zijn...
En wat ik al zei, ga je dan ook bijters bannen? Of mogen die wel schade aan je paarden maken?

Het is jou stal dus jou feestje. Je mag alles zelf weten wat je doet...
Maar een beetje apart vind ik deze regels wel (en dan vooral de waarom achter de regels)

M_D_H schreef:
Die arme merrie met (ongeboren) veulen was niet zo arm hoor :) ze mankeerde niks want mijn paard heeft haar niet eens geraakt (hoogst uitzonderlijk, als hij normaal zo vaak moet corrigeren en zo geïrriteerd wordt dan zou hij wel raken).
De merrie stond al een week in de groep en de hele week heeft hij haar op hetzelfde moeten corrigeren. Op een gegeven moment corrigeert hij dan wat harder.

En wat betreft het paard die bepaalt of de andere de wei uit mochten, als je gewoon de wei in loopt, hen negeert en je paard pakt is er niks aan de hand... Als je steeds gaat gillen zodra hij naar je kijkt en dan de wei uit gaat rennen :')
Tjah... Als je zo onzeker bent in een wei met paarden is het gewoon niet verstandig zo'n dominantje in de groep te hebben :')
het was voor hem een geweldig spelletje :+.

Overigens slaat mijn paard zijn maatje niet aan gort :n
Maar hij laat zich ook niet bijten...
En dat bedoel ik, ze spelen ruig en daar kunnen wel eens wat verwondingen bij vallen. Dat gebeurt ook met zijn maatje die toch duidelijk de underdog is, maar ook met de mijne die duidelijk de leider is...
Ze zijn gewoon beide wel eens verwond, tjah dat gebeurt met paarden die samen staan en zeker ruinen die op deze manier spelen...
Maar ze zijn heel erg aan elkaar gehecht en ze kunnen ook zeker niet zonder elkaar :')
En ze vinden het geweldig :))

Moeten wij ze dat dan ontzeggen omdat ze wel eens een drakerige kant hebben die naar boven komt? (Vooral bij de bijterd trouwens). Ik vind van niet. Maar dat is mijn mening.

Omdat je niet wilt dat er geknipt wordt hier een paar hele lappen tekst voor je.
Je spreekt jezelf tegen. Daarbij is elkaar regelmatig kreupel slaan of bijten zo hard dat er gehecht moet worden niet normaal. Dat kun jij wel normaal ruinengedrag vinden, maar dat is het dus niet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:01

En weer lees je niet goed :roll:
MIJN paard moest gehecht worden...
Als reactie op het bijten van HAAR paard is die een paar keer kreupel geweest...
DAARNA is dat NIET meer in die mate gebeurt...

geslagen maar nooit geraakt...
Ik heb ook NERGENS gezegd dat hij de merrie geraakt heeft... Hij heeft haar door de hekken heen gejaagd en heeft hij gedreigd... maar nooit geraakt. (Maar even extra genuanceerd voor je)

Lezen is schijnbaar heel moeilijk voor je anders zou je dit soort beweringen niet doen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:53

Nogmaals, ga gewoon eens lezen wat ik schrijf, wat jij beweert heb ik nergens geschreven.
Echter wat jij hier nu weer ten stelligste ontkent staat wel degelijk dik gedrukt in de quote. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:01

Ik was anders ook niet blij met die mepper van mij hoor -O- Nuja, met dat meppen dan, verder was en is ze nog steeds een superleuk dier.

Met kunststof ijzers heb ik geen ervaring, ook nog nooit iemand ontmoet die dat gebruikt of gebruikt heeft. Zelfs weet ik niet wat ik ervan moet denken. Ben er niet geheel van overtuigd, dan zie ik nog liever hoefschoenen. En ook daar weer niet echt overtuigd, maar dan vooral door schoenen die losraken en kwijt, die te ruim of te nauw zitten, die pokkeduur zijn in aanschaf en het niet waard blijken en tjah, als je er geen wedstrijd mee kan starten?

Ik zie niet in waarom een wedstrijdruiter niet naar een stal als die van TS zou gaan. Ik ga wedstrijden rijden, en zoals ik al zei, als achterijzers mogen in de zomer bij een rustig paard dat niks beschadigd, het was geen hengst en ze zat in mijn buurt, dan zou ik serieus mijn licht gaan opsteken. Voor mij is het net heel belangrijk dat al mijn paarden, dus ook die voor wedstrijden, buiten het werk om kan genieten van zijn leven. Liefst op een kwaliteitsvolle manier dus zo veel mogelijk buiten en met vriendjes en goede voeding. Dat houdt hem net scherp!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:35

anneliesdj schreef:
Omdat je niet wilt dat er geknipt wordt hier een paar hele lappen tekst voor je.
Je spreekt jezelf tegen. Daarbij is elkaar regelmatig kreupel slaan of bijten zo hard dat er gehecht moet worden niet normaal. Dat kun jij wel normaal ruinengedrag vinden, maar dat is het dus niet.

Ik ben het hier helemaal met Annelies eens.
MDH je zegt wel degelijk dat je paard een ander paard door de hekken heeft "geslagen", en nu betekent dat opeens "gejaagd zonder te raken"?
Beetje vreemd sowieso, maar zelfs dan vind ik dat niet bepaald een sociale actie van een paard.
Een werkelijke leider heeft genoeg uitstraling om niet al dat uiterlijke vertoon te moeten laten zien.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:36

Een echte leider toont zich niet in aanwezigheid maar juist in afwezigheid. Die hebben die bombarie niet nodig om te laten zien dat ze leider zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:38

Dat bedoel ik idd :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:48

Amandavd schreef:
Een echte leider toont zich niet in aanwezigheid maar juist in afwezigheid. Die hebben die bombarie niet nodig om te laten zien dat ze leider zijn.

Ja precies, die van mij is meestal de hoogste in rangorde maar hoeft er weinig voor te doen. Is er een oudere merrie bij, geeft die ook wel een gedeelde leidende rol af.
Alleen bij paarden die uit blijven dagen of bijters kan die harder optreden. Maar meestal is erop afrennen genoeg. Hij heeft een keer een jonge ruin echt letterlijk aan zijn nek in de hoek gesleurd dat was nadat die ruin een veulen uit het niks heel lelijk aan viel.
Na eventjes mocht die weer de hoek uit en daarna is het altijd goed gegaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:35

c_alsemgeest schreef:
Amandavd schreef:

Ja precies, die van mij is meestal de hoogste in rangorde maar hoeft er weinig voor te doen. Is er een oudere merrie bij, geeft die ook wel een gedeelde leidende rol af.
Alleen bij paarden die uit blijven dagen of bijters kan die harder optreden. Maar meestal is erop afrennen genoeg. Hij heeft een keer een jonge ruin echt letterlijk aan zijn nek in de hoek gesleurd dat was nadat die ruin een veulen uit het niks heel lelijk aan viel.
Na eventjes mocht die weer de hoek uit en daarna is het altijd goed gegaan.

Ik kan hier lang en breed discussies over aan gaan. Feit blijft dat de meeste van jullie toch wel onzin zullen blijven praten (echt heel zielig trouwens om op die manier te blijven door gaan terwijl je met goed lezen al veel verder zou komen)
Maar jullie waren er niet bij en ik wel.
Mijn paard is altijd de dominante en heeft dit nooit nodig gehad, sterker nog hij beschermde juist altijd de onderste in rang zeker als dit merries waren, tot die bewuste merrie kwam. Een merrie die duidelijk meerdere malen over de schreef is gegaan en daar van niet leerde. Dan krijg je dit geëmmer.
precies wat hier boven ook in de quote wordt omschreven en wat al meerdere malen in dit topic wordt aangegeven.

Als jullie dat niet begrijpen twijfel ik echt aan jullie kennis van paarden... waarbij ik bij een aantal van jullie toch al mijn twijfels over had, maar dat terzijde.

Verder gaat dit topic niet over mijn paard dus kunnen we nu gewoon weer ontopic gaan ZONDER dat jullie MIJ of MIJN paard proberen naar beneden te halen met jullie twijfelachtige kennis.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:41

Nikass schreef:
anneliesdj schreef:

Ik ben het hier helemaal met Annelies eens.
MDH je zegt wel degelijk dat je paard een ander paard door de hekken heeft "geslagen", en nu betekent dat opeens "gejaagd zonder te raken"?
Beetje vreemd sowieso, maar zelfs dan vind ik dat niet bepaald een sociale actie van een paard.
Een werkelijke leider heeft genoeg uitstraling om niet al dat uiterlijke vertoon te moeten laten zien.

Tjah, ik noem het geslagen ja, gedreigd zou ook kunnen.
Maar hij heeft haar nooit daadwerkelijk geraakt maar voornamelijk met veel uiterlijk vertoon en gedreigd die hoek in gekregen... waarbij zij helaas door het draad heen rende.
Daarna liet hij haar met rust en als niemand zich er mee bemoeit had was dit goed geweest.

Jij vind het geen sociale actie? Ik de natuur gebeuren dit soort dingen anders veel vaker hoor, OOK met drachtige merries die al meer dan een week elke keer weer over de grens gaan. De alpha moet op een gegeven moment wel zo optreden dat ze eindelijk eens de regels gaan begrijpen in zo'n groep.
Maar dat is schijnbaar niet iets wat jij begrijpt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:49

Nikass schreef:
Dat bedoel ik idd :)

Dat klopt.

Alleen zo af en toe heb je er een tussen die de subtiele en ook minder subtiele hints niet begrijpen.

En dan kan het dus, helaas, soms met bombarie gaan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:51

MDH even off topic maar mensen gaan 'beschuldigen' van een gebrek aan kennis is imo een zwaktebod en komt heel naar over :o, sorry...

Mijn paard is ook de leider van de kudde. Dat is als eigenaar niet altijd leuk want jouw paard wordt vaak als boosdoener gezien terwijl hij een hele belangrijke, zo niet dé belangrijkste taak in de kudde heeft. Wisselingen in de kudde vind ik dan ook altijd weer spannend.
Nu doet de mijne amper wat, alleen als er een nieuwe merrie in de kudde komt, lijft hij haar in en als er een nieuwe ruin in de kudde komt, houdt hij de merries de eerste tijd bij hem weg en laat hij even op een acceptabele manier weten wie de baas is. Verder hoeft hij eigenlijk maar een oor te draaien of met z'n staart te zwiepen en het is de rest al duidelijk :D.
Sommige paarden hebben inderdaad geen sociaal gedrag en door het draad kunnen ze altijd heen, dat is de pech als ze de ruimte niet hebben of zich de hoek in laten jagen. Doelbewust door de draden heen jagen vind ik echter wel onacceptabel gedrag (daar ken ik er namelijk ook een paar van ;)).
Laatst bijgewerkt door Sees op 08-04-15 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:00

Sees schreef:
MDH even off topic maar mensen gaan 'beschuldigen' van een gebrek aan kennis is imo een zwaktebod en komt heel naar over :o, sorry...

Ben ik gek, of is de wereld gek? :')

MDH als jouw paard werkelijk zo sociaal was en een leider was (wat ik nog steeds niet geloof) dan hebben ze gewoon op een te klein stuk land gestaan. Een leider jaagt een strontvervelend paard gewoon weg en laat het er dan bij, die zit er niet achteraan tot dat paard zich van narigheid door de afrastering stort. Maar als het land zo klein is dat het paard nog geen 20 meter bij de rest van de groep vandaan kan komen, dan gebeuren er vanzelf ongelukken.

Maar ik heb nog geen echte leiders gezien die ook daadwerkelijk jaagden, dat zijn altijd paarden die met een boze blik of een dreigend been krijgen wat ze willen, in een extreem geval gaat de mond open en wordt er een stap richting het andere paard gezet en dan heb je 't al behoorlijk bont gemaakt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:10

Of je een paard dat niet in de groep past mag wegsturen is simpel: voer een proefperiode in :) Wees daar ook duidelijk over. Leg uit dat je zeker wil weten dat je kudde voor iedereen leuk blijft en dat een eigenaar zelf misschien ook wel na een maand gillend wegrent. Natuurlijk zet je een paard niet zomaar op straat, maar als de eigenaar echt weigert om zijn paard op te halen, zijn er nog genoeg stappen die je kunt nemen. :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:11

anneliesdj schreef:
Maar ik heb nog geen echte leiders gezien die ook daadwerkelijk jaagden, dat zijn altijd paarden die met een boze blik of een dreigend been krijgen wat ze willen, in een extreem geval gaat de mond open en wordt er een stap richting het andere paard gezet en dan heb je 't al behoorlijk bont gemaakt.

Nou kom maar bij mij in de wei kijken.

Ze doet het werkelijk maar zeer zelden. Maar dit arme pony'tje had het niet begrepen.(was ook nog eens spierwit)

ze is ook niet met vechten aan haar leidende positie gekomen. Dat was gewoon een week na het inscharen zo.
Iedereen had gewaarschuwd. Pas maar op,..die en die heeft de leiding en slaat je paard kreupel als ze wat probeerd.
Nou,.machtswissel is zonder slag of stoot gegaan.

Wat heel schattig is vind ik als ik haar naar de wei breng in de ochtend. De paarden die al buiten staan begroeten haar met zacht gehinnik. Daarna mag zij als eerste op het nieuwste stukje gras.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 14:14

Dames, misschien is de discussie over paarden en leiderschap en over MDH haar paard een beetje off-topic hier? :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:39

Hier wordt de meeste amok gemaakt door de paarden die NIET boven in rang staan. De alpha merrie en ruin (de mijne dus) grijpen bijna nooit in. Alleen als zij vinden dat het hun tijd is om te eten bij de ruif, moet alles aan de kant maar meer dan een paar oren in de nek leggen is daar niet voor nodig :D.
Introducties van nieuwe paarden in een kudde blijft altijd moeilijk en spannend vind ik.

Maartje, daar heb je gelijk in :o.
Laatst bijgewerkt door Sees op 08-04-15 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:39

Even over het hooinet/slowfeedernet.
Je zegt dat je geen paarden met ijzers wilt omdat ze dan het net kapot kunnen trekken. Even afgezien van jouw ervaring met eigen paard is dit natuurlijk sowiezo al link, een net op de grond.
Ik heb meerdere stallen gezien waar hooinetten verboden waren (in de stallen) omdat er al menig ongeluk mee was gebeurd doordat ze op de grond lagen of te laag werden opgehangen.
Die ongelukken gebeuren zowel met ijzers als zonder.

Daarnaast zou ik mij niet zozeer druk maken om het net, maar meer om de benen van de paarden. Natuurlijk is het klote als zo'n duur net stuk gaat, maar valt in het niet bij het paard die zijn benen erdoor heeft verkloot.
Ik zou mijn paard niet neerzetten bij een stal of bij iemand die een net op de grond heeft.

Of je de stal nu begint of niet, denk aub nog eens goed na over dat net. Ook ijzerloze paarden kunnen erin verstrikt raken of klem komen te zitten.
Wat je ook doet ermee, zorg ervoor dat je een weloverwogen keuze hebt gemaakt hierin.

Ik zou kiezen voor aparte weides, een voor paarden zonder ijzers en een voor paarden met ijzers. Zo trek je in ieder geval iets meer klanten. Zo heeft iedereen een keuze, en iedereen in de weide met ijzers weet de risico's qua trappen ed.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:42

PowerReiner, dat het net op de grond hangt, heb ik inderdaad ook al aangegeven dat ik dat gevaarlijk vind :o.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:14

Sees schreef:
PowerReiner, dat het net op de grond hangt, heb ik inderdaad ook al aangegeven dat ik dat gevaarlijk vind :o.

O sorry, heb niet alles even zorgvuldig doorgelezen :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:00

nee oh zo bedoelde ik het ook helemaal niet :o. meer dat ik het met je eens ben :j.