Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:01

Ziet er mooi uit lijkt mij Carola! hier kan dat helaas niet in verband met de schouw.

Genoeg inspiratie hier :D mijn bak wordt als het goed is volgende week aangelegd en bij het hek wil ik het laag aankleden, de overige zijdes met bijvoorbeeld een haag. Sowieso nog een tijdelijke omheining zolang er geen hek is.

Wat betreft voeren is het nu nog makkelijk: de 2 jonge paarden gaan na het biks voeren naar buiten en krijgen in de paddock hooi voor de hele dag. Moet straks even kijken hoe ik het ga aanpakken met de sportpaarden. Ze zijn nu gewend om alleen 's middags naar buiten te gaan. Dat gaat 'm later niet worden met een baan. Vriendlief heeft het te druk met de onderneming, dus daar wil ik geen beroep op doen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:12

Ik meld me ook. Na vijf jaar de paarden op een huur wei te hebben gehad, nu sinds afgelopen zomer de paarden aan huis.

we hebben al veel gedaan, maar moeten ook nog heel veel doen.
Stallen zaten er gelukkig al in. De bak hebben we opnieuw aangelegd. De wei hebben we in het najaar opnieuw ingezaaid. Ook hebben we alle aanplant al gedaan (was verplicht bij wijzigen bestemmingsplan) en een nieuw hekwerk gezet, wat nu bijna helemaal staat.

Dit jaar wil ik nog een schuilstal maken en een zandpad aanleggen van wit zand wat we als paddock gaan gebruiken.

Op dit moment staan ze overdag buiten en snachts binnen. Als de schuilstal klaar is wil ik ze weer 24/7 buiten.

Ik zal zo wel wat foto's uploaden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:36

zo was het

Afbeelding

Afbeelding

stallen zaten er al in

Afbeelding

bak opnieuw aangelegd

Afbeelding

Hekwerk is hier bijna helemaal gezet. En alles opnieuw ingezaaid
Afbeelding

Afbeelding

Aanplant beukenhaag om bak

Afbeelding

en fruitboomgaard

Afbeelding

aanplant langs de weg

Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:43

Mooi! Wat heb je een mooie grote bak!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:58

Hebben jullie (degene die er de ruimte voor hebben) ook een soort paddock paradise idee met tracks? Ik heb maar heel weinig eigen ruimte, maar heb nu in het begin van de paddock een draad gespannen zodat ze dus niet direct linksom met de neus de waterbak in kunnen duiken maar even een stuk om moeten lopen..

karev stond aan de afgezette kant vanmiddag en die snapte niet dat ze er ook weer uit kon..stond te gillen omdat toet uit zicht was en ze voor haar idee stond opgesloten haha..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:07

Sure_lee schreef:
Mooi! Wat heb je een mooie grote bak!

Dank je! Hij is gewoon 20x40 maar lijkt denk ik zo groot omdat er geen hek omheen staat :-)

Ik wil wel weer dingen gaan gebruiken van het paddock paradise principe maar het wordt hier niet een grote ronde track.

haha herkenbaar karev. Die van mij kan ook zo over de zeik raken als de shet uit beeld is

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 17:13

Mooi zeg loulou, ziet er heel netjes (en inderdaad groot) uit!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:22

Bij mij blijven ze keurig van de beukenhaag af, maar er staat wel stroomdraad naast met een flinke klap erop én ik voer onbeperkt goed hooi. Dus dat scheelt veel. In overleg (en gedeeltelijke financiering) met landschapsbeheer hebben wij voor een beukenhaag gekozen. Ik vind het zelf erg mooi.
Een bladblazer staat nog wel echt op mijn wensenlijstje inderdaad! (en dan het liefste zo'n grote Stihl die je op je rug doet, die zijn lekker krachtig).

Loulou; mooi zeg! Ik heb mijn sportpaarden ook altijd buiten staan. De ene staat wel alleen, dat is namelijk ook een hengst. Maar hij kan altijd zelf naar binnen of in de paddock lopen, en dat bevalt prima. In de zomer komt hij ook op het gras, nu niet.
Ik rijdt met hem Z men-dressuur / ZZ vaardigheid en klasse 3 samengesteld, dus ook best op niveau. Hij is nu 19 en nog steeds in topconditie, ik weet zeker dat dat ook komt juist omdat hij veel buiten kan lopen. Hij heeft nooit last van volle benen bijvoorbeeld.
Met slecht weer blijft hij wel op stal staan, maar daar kiest hij dan zelf voor. Dan heeft ie wel eens wat vollere benen.
Mijn jonge sportpaard (3,5 jaar) staat in een kudde met 3 andere merrie's, dat gaat prima. Deze merrie loopt nog niet echt op hoog niveau, zodra ze wel echt op niveau gaat lopen ga ik haar evt. wel (in de nachten) alleen zetten zodat ik het voer beter op haar kan afstemmen. Maar dat is nu nog niet nodig.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:48

Mooi loulou! Hier ook geen paddockparadise. Misschien in de toekomst als de plannen met het land duidelijker worden.

Carola, als ik jou zo hoor zouden mijn sportpaarden dus ook wel 12 uur buiten kunnen lopen. Er is wel de mogelijkheid om een schuilstal aan te bouwen. De stallen die ik nu heb kunnen daar ook wel voor gebruikt worden, maar vond dat echt een puinhoop worden.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:39

@Loulou, mooi geworden! Leuk een echte boomgaard! Hier wil ik dat in de voortuin nog maken, we zijn nu nog niet verder dan een appelboom ;)

Wij hebben geen paddock Paradise, aangezien dan de wei niet makkelijk gesleept kan worden ivm mest verspreiden.

Beukenhaag kan je het best in de herfst kopen, dan zijn ze de plantjes heel goedkoop! ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:01

Ik heb ook geen paddock Paradise omdat ik echt een nat baggerstuk heb en de track dan direct kapot gelopen zou worden en ik ook geen zin heb om kilometers met hooi en water te sleuren eerlijk gezegd.

Vandaag de weide shetproof gemaakt. Overal nog een draad onder en een nieuwe batterij (die moest toch al gehaald worden) en hebben een ander stroomapparaat gezet. Nu staat er een klap meer stroom op.

Shettemans heeft dus deze namiddag wel 6 uurs in stal vertoeft maar het zij zo. Die grote van mij kon je vandaag zelfs zonder draad binnenhouden zolang die maar wat te kijken en te vreten heeft.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:34

Ik heb ook geen PP hoor :) maar heb in de bak/paddock een soort van extra omweg naar de waterbak gecreëerd hihi. Dat ze even wat meer moeite moeten doen om er te komen. Beetje met het idee van, beweging

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:39

Ik wil wel een soort PP maken, maar een waarbij de track af te sluiten is bij slecht weer, zodat ze dan alleen bij de schuilstal, stenen paddock en bak kunnen.. En dan in de loop der tijd steeds een stuk van de track erbij bestraten :) Is voor mij juist een manier om zo effectief mogelijk een klein perceel (5000m) te gebruiken.

Is nu iig het plan, maar hoe het uiteindelijk gaat lopen..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:53

Ik heb ook geen PP met een rondlopend track. Dat ging teveel ten kosten van de weilanden. Ik heb wel aan 1 kant een lang pad. Heb wel op verschillende plekken de mogelijkheid het pad sf te sluiten. Als de paardjes willen drinken moeten ze wel het pad aflopen omdat het water voor bij de inloopstal staan.
Hier zijn de paardjes onderweg van het water naar de achterste wei.
Afbeelding

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:26

ik zou dat wel willen een PP maar vriendlief vind dat wss niet zo'n goed plan, mss over een paar jaar dat ik hem zo ver krijg :D
Hij is een echt koeienboer, staat gelukkig wel open voor paarden maar tot op zeker hoogte.. jij vind het zonde van de wei :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:24

Hier deels hetzelfde als sanowa. Wilde wel een track maar vindt het ook zonde van de wei. Voorlopig dus niet. Nu zou ik vooral een track willen vanwege het dik worden van mijn paard maar dat gaat eigenlijk beter nu hij meer buiten staat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 08:17

Gut Sure_lee ,misschien moet je het toch ieta anders inrichten als ze te pas en te onpas zomaar omvallen :P :D

Ik heb wel een rondlopende track,makkelijk als deze gefreesd en gesleept moet worden...vriendlief scheurt rondjes met de trekker :')
Ik merk wel dat ze veel km maken op deze manier...ze wandelen heel wat of zo,soms een heuse darby *\o/*

De schuilstal...eten/drinken allemaal achter het huis,ga niet slepen...maar ze staan graag achterop dus lopen toch heen- en weer.
Verder sleep ik ze overal heen waar gras groeit en ze mogen grazen...dus afwisseling genoeg.

In het midden van de track zijn 8 gras-paddocks van 20x12 meter waar ze afwisselend opstaan.
Omdat ze toch niet 24/7 op het gras mogen hebben we voor deze optie gekozen,zo kunnen ze toch 24/7 buiten spelen :) Voordeel is wel dat we op zandgrond zitten dus als het even droog is dan zakt het water snel weg...alhoewel we wel een zijde afgesloten hebben omdat daar het water toch te lang blijft staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:56

Ik wil ook weer een PP'tje maken in de hoop dat ze idd wat meer gaan lopen, maar vooral ook dat als ze galopperen dat ze niet zo keihard hoeven te stoppen en draaien, maar gewoon rond kunnen lopen.
Ik moet er alleen een goed stuk gaashekwerk voor 'openbreken' en dat houdt me nog tegen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:02

Nou hier geen pp hoor, ze lopen toch wel van voor (waar het hooi staat) naar achter (waar ze slapen en drinken).
Ze hebben zelf een mooi pad kaal gelopen met wat vertakkingen naar de favoriete graas en lig plaatsen.
Straks als het gras weer gaat groeien gaat er weer een stuk dicht zodat dat ff lekker kan groeien voordat de paarden er op gaan, dan gaat het volgende stuk weer dicht.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:09

Hier ook geen PPD, ik had bedacht dat de paarden wel via een looppad naar de achterste helft van de wei konden, drinken in de bak voor, een 'kilometer' naar achter om te vreten.. maar het pad dat we hadden afgezet werd al gauw voor een groot deel zo blubberig dat ik ze aan de hand naar achteren breng en de boel daar dichtdoe.

Aan beweging geen gebrek want ik heb 2 turbofjorden, niet normaal hoe beweeglijk die zijn (en neeee, niet alleen graas-moves.. :') ) Ze worden ook veel gereden. Nu hebben we een winterwei aan de overkant van ons huis dus zet ik ze aan de hand (weggetje over) daarin en haal ze na een paar uur weer op (ik hou van slanke paarden :P ) en dan mogen ze de rest van de dag in de paddock met hooi of op de achterste wei die schraal is.

2/3de van de wei (voor en midden zeg maar) hebben we vanaf september/oktober afgezet en daar is al weer aardig veel gras op gegroeid. Als de paarden eind feb/begin maart weer van de winterwei af moeten dan kunnen ze daar weer verder en sluiten we het achterste stuk af om te laten groeien. Zo komt Jan Splinter door de winter, om maar eens een oude uitdrukking te gebruiken. We hebben ongeveer een hectare land maar ik werk (afgezien van de winterwei) altijd met strookjes. Dat werkt goed!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:54

We hebben weer een paardje. <3 ik zal binnenkort nog wat foto's maken en plaatsen van de stallen, ik vind het namelijk ook erg leuk foto's van jullie stallen te zien :D
Nu gaan we eerst even shoppen want van 2 kwpners zij. We nu naar 1 IJslander gegaan dus we hebben niks wat ze past :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:03

@vivat: gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Lief koppie. Is hij geschoren op de borst of is dat extreem Mealy/Pangaré ??

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:15

Ja inderdaad Tinky! Soms vallen ze zomaar om en staan ze ook niet meer op! :+
Afbeelding

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:23

DubbelDun schreef:
@vivat: gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Lief koppie. Is hij geschoren op de borst of is dat extreem Mealy/Pangaré ??

Dank je wel :) ze is inderdaad een stukje geschoren ivm ze van het najaar flink zweette en ze een vacht had aangemaakt voor een IJslandse winter :D

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:36

Leuk en leerzaam topic. Leuke foto's komen er voorbij
Ik heb mijn paarden niet direct aan huis, maar huur een weide op 100m van huis. Hier wil ik in het voorjaar een soort PP gaan maken. Mijn paarden zijn aan de dikke kant, dus ik hoop dat ze met een track meer gaan bewegen

Sure_lee hoe breed is de track bij jullie weide?