Annepanne92 schreef:Ik betaal mijn schoolgeld zelf, is 152 euro per maand. Stufie is 100 euro per maand, daarnaast heb ik gewoon een bijbaantje waar ik die 52 euro makkelijk van kan betalen en nog genoeg overhoud. Nu is het wel zo dat ik een kwartiertje met de bus van huis af woon en dus gewoon thuis kan blijven wonen. Scheelt weer kosten.
Mijn schoolgeld was dit jaar 300 euro per maand. Zes maanden. Dus volgende week betaal ik mijn laatste termijn. En ga ik kijken of het mij gaat lukken om dan elke maand 300 euro van mijn lening af te lossen. Of dat ik minder doe en een deel op een spaarrekening zet. Ik word dit jaar 24 en wil ook wel eens uit huis. Hoewel dat met mijn huidige loon echt nog niet gaat lukken, helaas...
Gelukkig geen paard, zoals ik al eerder heb gemeld in dit topic. Maar mijn hobby heeft me dit jaar pas iets meer dan 200 euro gekost en 160 opgeleverd. Dus dat is niet heel vervelend.
Zonder brandstofkosten, die reken ik maar niet mee. Autorijden vind ik heerlijk, dus dat is ook een beetje hobby. 
sweetsox schreef:ik verwacht ook niks. wij hebben een spaar rekening daar voor. ik denk dat als we een paar tientjes krijgen dat ik mazzel heb (net als in jou situatie). hihihi maar goed ook al maak ze dat op aan onzin kan ze een boze moeder krijgen. daar gaat ze gewoon voor werken.
Daar zullen waarschijnlijk tot dat ze de reis kosten vergoed krijg dat van betaald worden. en niet aan onzin.
Maar wat zie jij als onzin?
Want tot mijn 18e kreeg ik altijd kleedgeld. Dat was gewoon kinderbijslag. Dat hield natuurlijk op toen ik 18 werd, en toen kreeg ik studiefinanciering. Dus dat ging ook gewoon op aan kleding en hobby. Hoewel ik er wel gewoon een baantje bij had. Maar ik heb altijd de luxe gehad van een royaal inkomen bij dat baantje.
Kijk, ik heb nieuwe rijlaarzen nodig. Nouja, nodig is een groot woord. Ik heb maar één paar, wat niet super mooi lijkt omdat ze niet op maat zijn gemaakt. Dus ga ik binnenkort nieuwe laarzen aan laten meten. Ik wil bruin, omdat ik dat mooi vind. Maar ik wil ook graag laklaarzen voor op wedstrijd. Ik vind het op dit moment (ik rij momenteel geen wedstrijden) onzin om twee paar aan te schaffen. Dus ga ik voor bruine laarzen, op maat gemaakt. Die gebruik ik eerst in de training. Mocht ik met een paar maanden toch een wedstrijdpaard vinden, dan denk ik dat geen laklaarzen koop (daar zoek ik wel een rijke vriend voor
), maar een goedkoop blauw rijjasje, zodat ik er toch nog enigszins netjes op sta. Want mijn wedstrijdjasje is ook niet meer alles.
Voor sommigen lijkt het een onzin uitgave, omdat mijn huidige laarzen er echt nog prima uit zien. Maar ik vind dat ik een verantwoorde en logische uitgave ga doen. En ook mijn ouders staan hier achter. Terwijl die er echt wel baat bij hebben dat ik uit huis ga.
Zo heb ik ook in oktober een nieuwe auto gekocht. Oké, geen nieuwe auto. Maar niet zo'n rammelbakje als ik had. Een auto waar ik mee vooruit kan. Want als ik op mezelf woon, zal ik niet zomaar de financiën zo voor elkaar hebben dat ik een nieuwere, betere auto kan kopen.