Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annepanne92

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:22

Ik betaal mijn schoolgeld zelf, is 152 euro per maand. Stufie is 100 euro per maand, daarnaast heb ik gewoon een bijbaantje waar ik die 52 euro makkelijk van kan betalen en nog genoeg overhoud. Nu is het wel zo dat ik een kwartiertje met de bus van huis af woon en dus gewoon thuis kan blijven wonen. Scheelt weer kosten.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:26

Ik moet zeggen dat ik nu nog wel mn scholierengemoedkoming gebruik voor mn paard en de lol, alhoewel het kan net zo goed mn loon zijn, als er 300 euro staat weet ik niet van welk geld ik precies mn stalling betaal, of ik gebruik mn tegemoedkoming eerst omdat mn loon dan later komt. Enfin, mn ouders gaan mn studie betalen en ik kan dat geld in principe voor mezelf blijven gebruiken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:37

Annepanne92 schreef:
Ik betaal mijn schoolgeld zelf, is 152 euro per maand. Stufie is 100 euro per maand, daarnaast heb ik gewoon een bijbaantje waar ik die 52 euro makkelijk van kan betalen en nog genoeg overhoud. Nu is het wel zo dat ik een kwartiertje met de bus van huis af woon en dus gewoon thuis kan blijven wonen. Scheelt weer kosten.

Mijn schoolgeld was dit jaar 300 euro per maand. Zes maanden. Dus volgende week betaal ik mijn laatste termijn. En ga ik kijken of het mij gaat lukken om dan elke maand 300 euro van mijn lening af te lossen. Of dat ik minder doe en een deel op een spaarrekening zet. Ik word dit jaar 24 en wil ook wel eens uit huis. Hoewel dat met mijn huidige loon echt nog niet gaat lukken, helaas...

Gelukkig geen paard, zoals ik al eerder heb gemeld in dit topic. Maar mijn hobby heeft me dit jaar pas iets meer dan 200 euro gekost en 160 opgeleverd. Dus dat is niet heel vervelend. :) Zonder brandstofkosten, die reken ik maar niet mee. Autorijden vind ik heerlijk, dus dat is ook een beetje hobby. :P

sweetsox schreef:
ik verwacht ook niks. wij hebben een spaar rekening daar voor. ik denk dat als we een paar tientjes krijgen dat ik mazzel heb (net als in jou situatie). hihihi maar goed ook al maak ze dat op aan onzin kan ze een boze moeder krijgen. daar gaat ze gewoon voor werken.
Daar zullen waarschijnlijk tot dat ze de reis kosten vergoed krijg dat van betaald worden. en niet aan onzin.

Maar wat zie jij als onzin?
Want tot mijn 18e kreeg ik altijd kleedgeld. Dat was gewoon kinderbijslag. Dat hield natuurlijk op toen ik 18 werd, en toen kreeg ik studiefinanciering. Dus dat ging ook gewoon op aan kleding en hobby. Hoewel ik er wel gewoon een baantje bij had. Maar ik heb altijd de luxe gehad van een royaal inkomen bij dat baantje.

Kijk, ik heb nieuwe rijlaarzen nodig. Nouja, nodig is een groot woord. Ik heb maar één paar, wat niet super mooi lijkt omdat ze niet op maat zijn gemaakt. Dus ga ik binnenkort nieuwe laarzen aan laten meten. Ik wil bruin, omdat ik dat mooi vind. Maar ik wil ook graag laklaarzen voor op wedstrijd. Ik vind het op dit moment (ik rij momenteel geen wedstrijden) onzin om twee paar aan te schaffen. Dus ga ik voor bruine laarzen, op maat gemaakt. Die gebruik ik eerst in de training. Mocht ik met een paar maanden toch een wedstrijdpaard vinden, dan denk ik dat geen laklaarzen koop (daar zoek ik wel een rijke vriend voor :') ), maar een goedkoop blauw rijjasje, zodat ik er toch nog enigszins netjes op sta. Want mijn wedstrijdjasje is ook niet meer alles.
Voor sommigen lijkt het een onzin uitgave, omdat mijn huidige laarzen er echt nog prima uit zien. Maar ik vind dat ik een verantwoorde en logische uitgave ga doen. En ook mijn ouders staan hier achter. Terwijl die er echt wel baat bij hebben dat ik uit huis ga. :P
Zo heb ik ook in oktober een nieuwe auto gekocht. Oké, geen nieuwe auto. Maar niet zo'n rammelbakje als ik had. Een auto waar ik mee vooruit kan. Want als ik op mezelf woon, zal ik niet zomaar de financiën zo voor elkaar hebben dat ik een nieuwere, betere auto kan kopen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:00

ik vind mijn dochter is 16 onzin als je het niet nodig heb en gewoon voor de nep wil. mijn dochter krijg ook kleding geld. maar onzin vind ik prulletjes of een vierde sjabrak of weer naar de bioscoop. Waar het op neer komt het is geen extra zakgeld waar ze niks voor hoeft te doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:06

Nou reken maar dat ik niet heb betaald voor dat wat m'n vriendin wilde hebben.. Voor d'r paard of voor bij d'r paard.

Ze hebben weleens wat gekregen voor de paarden, maar dan had ik dat vaak ook weer gekregen en heb nooit een paard gehad tot eind vorig jaar.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:12

Ach ik heb ook een paard tot vorig jaar augustus altijd gewerkt en studie en dus studiefinanciering.. Of ik mijn paard dan betaal van de studiefinanciering of van het loon maakt mij dan weinig uit. Ik betaal natuurlijk hiernaast ook kost geld, zorgverzekering, telefoon rekening en school geld en school materiaal. En hiernaast mijn paard, stalling, voer dierenarts en dergelijke.Vanaf augustus stage tot februari en dus gestopt met het bijbaantje want toen kreeg ik stage vergoeding nu weer zoekende naar een baantje want het is wel wat krap maar niet ondoenlijk.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:00

Zolang je werk niks aan de band maar je moet niet denken dat je alles kan betalen van studie financiering. Dan heb je echt een baantje nodig, anders red je het niet in kosten.

deze meid denk van alleen studie financiering met een vriendin een paard te kunnen onderhouden. Als de een het niet meer kan betalen wat dan. Het woord werken is niet eens in hun opgekomen. Daar gaat het om of nu eerder je baan geld stort of jestudie financiering dat maak geen klap uit.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:21

Interessant topic, een echt eye opener. Ik denk alleen dat mijn gemiddelde op zo'n 800 euro (!) zit...

Mijn merrie heeft 4 maanden stilgestaan vanwege een gebroken kogel, 2x zaterdagnacht koliek, een gat ik haar hoofd met aderlijke bloeding (spoed), ziekte van Lyme (3 maanden dokteren), gaat elke 5 weken naar de smid ivm speciaal beslag, fysio vanwege rugklachten, trailerlaadcursus (€600), trainingsweek (€450), rijdt bij vereniging en neem wekelijks privéles, rijdt een Land Rover speciaal om paardentrailer te trekken (ding is oud, veel onderhoud en veel benzine) en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Daarnaast hebben wij in 2013 stallen gebouwd, weides en bak aangelegd. Maar daarom ook een zadelkamer gebouwd, trekker aangeschaft, en ga zo maar door.

De kosten zijn dus echt de pan uitgerezen...

Om maar ervan te zwijgen dat we nog een Fjord hebben staan met een autoimmuunziekte. Hij krijgt medicatie van €5 per dag om hem in leven te houden...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:11

Hier ook niet de speciale auto bij gerekend om de trailer te trekken, tinkerdagen, benzine

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:21

Met mijn stufi wordt mijn studie betaald.. Ik heb zelf 500 euro per maand, ik heb 2 paarden. 1 op vol pension 225 en de ander op 90 kaal, wat totaal 130 p maand is gemiddeld. Dierenarts rekeningen schiet papa voor, ik betaal hem terug. Als er niks aan het handje is gaat alles prima. Meestal kan ik een dierenarts rekening zo betalen omdat ik weinig geld uit geef. (ja veel gaat naar de paarden...). Maar mij lukt het in ieder geval prima. Zorgtoeslag krijg ik, maar moet ik mijn zorgverzekering van betalen. Rijbewijs moest ik zelf betalen. Alles eigenlijk wel. Behalve benzine, ik mag in de auto rijden :) Helaas is wel mijn oude pony chronisch ziek wat levenslang medicatie betekent := Moet ik als zielige student natuurlijk weer treffen

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:00

ik zal voornamelijk alles moeten betalen omdat wij teveel verdienen anders hebben mijn kinderen gelijk een schuld aan hun begin van het zelfstandig zijn.

precies batlow. maar dit heeft niks met studie financiering te maken want je betaal je paard er niet van.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:59

Nee, maar wel dat een student ook zonder stufi een paard kan hebben. als je het wilt, kan alles. Geld lenen van de bank/duo zal ik als student ook nooit doen. Veel studenten gebruiken stufi ergens anders voor omdat ouders school betalen. Nou, hier niet.

Tsjerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:19

Super handig dit! Daar heb ik wel wat aan. Thanks!

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:21

Hee ik wil een paard gaan kopen en zit nu dus berekeningen te maken met hoeveel het ongeveer allemaal per maand gaat kosten.
ik kom uit op 289 euro per maand.
waar in zit:
stal van 250 euro in de maand
6 keer per jaar hoefsmid
wormenkuur 2 keer per jaar
6 zakken voer per jaar
keertje in een jaar inenten bij DA
tandjes laten nakijken 1 keertje per jaar
les 2 keer per maand

Ik heb hier dus geen eerste kosten ofzo bijgerekend dus echt wat je moet betalen in een maand als je niks extras koopt.
Denken jullie dat het een beetje realistisch is?
prijzen heb ik van andere mensen die ik ken met paardjes.
Alvast bedankt!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:27

Floorloves4 schreef:
Hee ik wil een paard gaan kopen en zit nu dus berekeningen te maken met hoeveel het ongeveer allemaal per maand gaat kosten.
ik kom uit op 289 euro per maand.
waar in zit:
stal van 250 euro in de maand
6 keer per jaar hoefsmid
wormenkuur 2 keer per jaar
6 zakken voer per jaar
keertje in een jaar inenten bij DA
tandjes laten nakijken 1 keertje per jaar
les 2 keer per maand

Ik heb hier dus geen eerste kosten ofzo bijgerekend dus echt wat je moet betalen in een maand als je niks extras koopt.
Denken jullie dat het een beetje realistisch is?
prijzen heb ik van andere mensen die ik ken met paardjes.
Alvast bedankt!

Nee. Het is niet realistisch om te denken dat je er niets bij gaat kopen.

Ik zou zeggen: lees het topic eens door, daar staan genoeg berekeningen in.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:28

39 euro extra bovenop je stalgeld voor de standaard dingen? Wat kost jouw les? 5 euro?!

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:34

Vjestagirl ik denk niet dat ik er niks bij ga kopen maar het bedrag dat ik iniedergeval moet uitgeven wil ik zeker weten. Van het is 289 minimaal. Niet dat ik iets vergeten ben wat elke maand moet. :)
Ik heb ook een heel lijstje met alle eenmalige kosten maar was beetje te groot voor op bokt :(

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:34

Batlow 7 euro per keer

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:37

Ik vond het ook weinig daarom dacht ik vraag het hier van wat ben ik nog vergeten.
Prijzen zijn wel realistisch want die heb ik van mensen die zelf al meer dan 20 jaar paarden hebben.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:40

Floorloves4 schreef:
Batlow 7 euro per keer

7 euro? Wat voor instructeur heb je dan? Ik betaal 25 euro voor een half uur/3 kwartier..

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:46

Van 289 euro per maand op een pensionstal met les. Ik vind het krap. Het lgeheel uitgewerkte plan van vjestagirl is al sober en komt toch hoger uit.

Als ik mijn eigen uitgaven bekijk ben ik nog geen maand binnen mijn geschatte budget gebleven (en dat is bij mij voor een luxe gehouden paard getraind in 3 disciplines al 600 euro per maand). Dus ik vind knap als je met je budget uit komt, want ik heb tot nu toe ieder maand niet geschatte kosten

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:47

hihi. ik ook 30 per uur.

ik denk dat 350 euro realistischer is floorloves4. maar dan moet je geen wedstrijden gaan rijden en niet van instructeur wisselen. en verder alles heel basic houden of 2e hands aanschaffen

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:48

oja, en hopen dat je paard niks krijgt

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:02

Ik rijd dan uurtje samen met een vriendin les van iemand die we kennen ze heeft veel ervaring omdat ze als best oud is en vroeger heel hoog heeft gereden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:26

Al is je les enorm goedkoop, je bent er alsnog 160 euro per jaar aan kwijt op een berekend budget van 470 per jaar.
Ik vind het niet realistisch om voor 310 euro per jaar mijn paard 6x te laten bekappen, 1x te enten, 2x te ontwormen, te voeren en de tandarts te laten komen.
Nou scheelt het natuurlijk wel als je paard meegenomen kan worden in het geheel. Maar dan mag er nog geen scheet dwars zitten.

Denk ook juist dat dit het mooiste is van dit topic, dat er een heleboel kosten bijkomen waarvan je eigenlijk denkt, oooh maar dat valt allemaal wel mee en ik koop nooit iets nieuws.
Mijn paard heeft een deken stuk getrokken, er is een halstertouw gesneuveld.. Maar ja, die koop ik ooit nooit...