Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:58

Dat probeer ik toch uit te leggen in mijn post? :) Bewegen is ook goed voor de darmen, koliekgevoeigheid, stalbenen, bewegingsvrijheid en sociaal contact voor een geestelijke gezondheid. Het een is niet te vervangen door het ander. Allebei staan in hetzelfde rijtje voor mij, dus allebei zijn even belangrijk voor mij. Ik hoef niet te kiezen want die situatie doet zich niet voor.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:09

Ja dat dat voor jou even belangrijk is, dat snap ik.
Maar dat is niet wat ik bedoel. En als ik moet kiezen voor en dagje stal of een dagje geen eten, kies ik voor een dagje stal. En ik denk dat dat 9 van de 10 hier zo doen.

STEL jouw paard is kreupel en moet een week of langer van de dierenarts op stalrust.
Gaat ie dan dood? Nee.

Krijgt jouw paard een week langer geen eten? Gaat ie dan dood, Ja.

Dus ik wil graag weten waar het vandaan komt dat eten en beweging even belangrijk zouden zijn.
Niet jouw persoonlijke mening ;)

xSogno

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:22

Maak daar maar tien van de tien van ;). Is toch geen relevante vraag, niemand gaat z'n paard een dag geen eten geven toch? :)
Ik denk dat je het niet te letterlijk moet opvatten. Het is in de ogen van sommigen mensen gewoon net zo belangrijk als het eten en hoort dus net als het eten elke dag te gebeuren. Het is voor sommige mensen gewoon net zo belangrijk. Dat mijn paard niet gelijk dood neer valt doet er voor mij niet zoveel aan af snapje?
Daarom willen sommige mensen hun paard gewoon naar buiten, ook die ene dag. Misschien vinden mensen het gezeur, voor mij is het heel belangrijk, een dagelijkse behoefte van mijn paard. Ik vind dat ik het verplicht ben, naar hem toe om hem dat te geven ook op kerst, ook op nieuwjaar ook als ik ziek ben (dan zorg ik voor vervanging).
Over de boxrust, is een andere situatie maar hier zit voor mij ook een limiet aan. Als ik mijn paard een jaar lang op stal moet zetten wordt hij heel ongelukkig denk ik. Enkele weken zou het maar moeten. Maar dat is way off. topic.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:37

Nee goed, ik ben ook niet degene die het aan gekaart heeft hoor ;)
Vond/vind het nogal een vreemde vergelijking.

En ik snap ook dat iedereen zn paard graag zo veel mogelijk buiten heeft. Dat heb ik zelf ook. Ik val er alleen niet over als dat een dagje niet gebeurd. Zeker niet als ik en mijn paard het super naar onze zin hebben op stal en voor de rest alles super geregeld is. Ik heb mn paard volgende maand 6 jaar en we staan ook al 6 jaar op dezelfde stal, naar volle tevredenheid. Dat wil ook wel wat zeggen denk ik :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:41

De opmerking ze gaan er niet dood aan is een egoistische dooddoener. Als je ze een week geen vreten geeft gaan ze ook niet dood. Of ze zich dan prettig voelen is een ander verhaal. Kotsmisselijk word ik als mensen dat roepen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:49

Ben ik helemaal met je eens Vala. Vind het ook erg moeilijk om daar een antwoord op te even en het wordt te vaak geroepen. Is een non-argument.
@Skessa dat zegt zeer zeker wat. Verschil tussen jou en mij is dat ik dan dus niet volledig tevreden ben omdat dat soort mensen dan ook vaak een andere visie wbt paardenhouden hebben dan ik. Want ik merk vaak dat op dat soort stallen het dan ook niet erg is als het regent dat ze binnen blijven of o met nieuwjaarsdag of als de pensionhouder dan een drukke dag heeft kunnen ze ook wel binnen blijven. Persoonlijke ervaring hoor. En daar zit ik niet op te wachten.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:57

Even een vraagje voor degene die het niet erg vinden dat hun pony 30+ uur op stal staat: Zijn jullie pony's dan zulke dooie dienders die lekker rustig op stal staan te soezen en alles wel best vinden? (Niet banketstaaf bedoeld overigens.)

Zoals ik al eerder schreef zou mijn ene pony er geen problemen mee hebben (die is zo'n dooie diender, :+ ), maar Victor had toch echt de hele stal kort en klein geslagen en zou daarbij zijn benen verwonden als ie zo lang op stal zou moeten blijven. Hij heeft wel eens lang op stal gestaan (dwz 18+ uur, want we deden alles om een stukje buitenbak droog te houden, wat een stresstijd was dat zeg :( ) ivm gips om z'n hoeven wat absoluut niet nat mocht worden, maar gelukkig (voor ons op dat moment) deden zijn voetjes toen zo'n zeer dat ie maar 1 keer trapte en toen stopte. Een zieke Victor was nog wel op stal te houden, maar owee als ie zich weer beter voelde ... dan was alleen 's nachts op stal een optie (met nog steeds een regelmatige trap tegen de schotten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:01

Mijn oudje is een dooie diender, die is sowieso dol op stal, geeft een veilig gevoel denk ik wel eens. Mijn andere paard is geen boxpaard, die staat dus in een loopstal met paddock en bak er aan geknoopt en zelfs daar kan hij onhebbelijk in worden.

Andere vraag, de mensen die zo voor de dagelijkse weidegang zijn, wat is dan jullie reden om je paard sowieso meerdere uren per dag in een box te zetten. Waarom dan niet kijken naar een stal die een box met uitloop biedt of waar paarden zowel binnen als buiten kunnen staan. Jullie vinden de opsluiting in een stal zo vreselijk, 12 uur is imo dan al even vreselijk, waarom zo'n paard dan uberhaupt op een box zetten?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:04

Dat is niet zo hoor :)
Ze doet er alles aan om zo goed mogelijk haar best te doen. Ik kan dr alles bij kwijt en als alles is bespreekbaar. En daarom ben ik er ook zo blij mee.
Dat ze binnen blijven bij VEEL regen, is voornamelijk omdat de paarden dan toch niet graag buiten staan.
Ze staan allemaal bij no time weer voor de draad en willen terug naar binnen.
Ze doet alleen maar wat zij denkt dat goed is voor de paarden en dat hoort ook zo vind ik.
Ik kan met een gerust hart een paar dagen weg blijven bij omstandigheden en dat vind ik een erg prettig idee!!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:06

Victory-Boy schreef:
Even een vraagje voor degene die het niet erg vinden dat hun pony 30+ uur op stal staat: Zijn jullie pony's dan zulke dooie dienders die lekker rustig op stal staan te soezen en alles wel best vinden? (Niet banketstaaf bedoeld overigens.)

Ja, tis best een luilak idd :') :')

Maar als andere paarden naar buiten gaan en zij blijft binnen, breekt ze wel de hele boel af hoor!!!
Maar als de rest ook binnen blijft, geen probleem! Vretuuuhhhh maar!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:08

Mindim schreef:
Mijn oudje is een dooie diender, die is sowieso dol op stal, geeft een veilig gevoel denk ik wel eens. Mijn andere paard is geen boxpaard, die staat dus in een loopstal met paddock en bak er aan geknoopt en zelfs daar kan hij onhebbelijk in worden.

Andere vraag, de mensen die zo voor de dagelijkse weidegang zijn, wat is dan jullie reden om je paard sowieso meerdere uren per dag in een box te zetten. Waarom dan niet kijken naar een stal die een box met uitloop biedt of waar paarden zowel binnen als buiten kunnen staan. Jullie vinden de opsluiting in een stal zo vreselijk, 12 uur is imo dan al even vreselijk, waarom zo'n paard dan uberhaupt op een box zetten?

Mijn paard staat 's nachts binnen omdat het land aan de achterkant langs een voetpad grenst waar iedereen dus met een beetje goede (of slechte) wil het land in kan komen. Dat vind ik gevaarlijk. Daarnaast is ze het onderdeurtje in de groep, en wil ik graag dat ze binnen in ieder geval rustig haar hooi kan eten zodat ik zeker weet dat ze voldoende te eten krijgt. Verder ligt ze regelmatig languit in haar stal te slapen, iets wat ze in het land nooit doet (en op haar vorige stal ook niet deed), wat mij verteld dat ze daar toch meer rust heeft dan op het land. Een combinatie van overdag op het land met soortgenoten, een frisse neus en alle ruimte om te rennen, en 's nachts op een ruime, schone stal waar ze rustig kan eten en kan slapen vind ik dus ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:12

Dat kan ik me voorstellen, dat is voor mij de reden geweest om ze op stal met 24 uurs toezicht te zetten, je weet maar nooit tegenwoordig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:13

Mindim schreef:
Dat kan ik me voorstellen, dat is voor mij de reden geweest om ze op stal met 24 uurs toezicht te zetten, je weet maar nooit tegenwoordig.

Ze staat ergens waar er overdag veel toezicht is, ook veel volk. Alleen ja, 's nachts gaat de poort wel op slot, maar het land in kan nog steeds iedereen. En de stalhouder slaapt gewoon... Ja, dan maar op stal!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:24

Mindim schreef:

Wie weet is die van jou wel familie van die van mij, het klinkt zo bekend. :D
Die van mij staan nu idd 24/7 buiten in de paddock met schuilstal. Gaf veel rust voor iedereen, al ben ik weleens bang dat ze het dodelijk saai vinden elke dag zo op die zandvlakte. De afwisseling van overdag buiten/'s nachts op stal leek mij eigenlijk wel oke, maar kennelijk was Victor het er niet mee eens. :+

Edit: Ik heb de pony's overigens altijd aan huis gehad en heb geen ervaring met een pensionstal, dus wat doe ik eigenlijk in dit topic? := ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:38

Skessa_ schreef:
Waarom zou er geen sprake zijn van ruilen? Je kan toch overleggen?

Ik werk full time ja. HIER valt er altijd wat te regelen als ik een dagje vrij wil.

Dan ben jij een van de weinige met mazzel.
Maar werk jij wel met kerst of is bedrijf dan gesloten, dan is het anders.

Sees, 364 dagen klaar staan vind ik heel wat hoor.
Ik ben ook iemand van de paarden moeten elke dag buiten, maar 1 dag, echt maar 1 dag daar kan ik me niet druk om maken.
De stallen waar steeds een smoes is, te nat, te koud, te winderig, terwijl die eerder wel beloofde dat alle paarden elke dag buiten zouden komen daar heb ik geen goede woorden voor.
Maar 1 kerstdag?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:11

tweebelgen schreef:
Gini, jij kan 2 dagen niet rijden, en zit je op kerstdag te vervelen. Jammer maar verzin dan iets en doe iets anders, er zijn toch mogelijkheden genoeg op de verveling tegen te gaan. Of leef jij alleen voor je paard?

Momenteel is mijn paard inderdaad mijn enige ontspanning. Sociaal leven staat op een hele lage pit. ik betaal ook genoeg in de maand om die hobby mogelijk te maken. Niet om mij in allerlei bochten te wringen om alles zo te regelen dat ik misschien een halfuur mijn paard kan zien. Hier vind ik "ik betaal voor de dienst" toch wel een sterk argument. Dat ik de pensionhouder betaal maakt van deze persoon geen slaaf, maar ik verwacht er wel een bepaalde service tegenover.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:32

Skessa, dat is mijn opmerking, dat beweging net zo belangrijk is als eten. En ik was even niet online dus kon niet direct op je opmerking reageren. Na een dag (24, 36, uur of meer) geen beweging zie jij misschien nog niets aan je paard, maar geen beweging heeft invloed op de conditie van de hoeven, op de spijsvertering, op pezen en banden in de benen doordat er nagenoeg geen doorbloeding plaatsvindt. Een dierenarts die bij dat soort kreupelheden boxrust voorschrijft is dus imo ook niet goed bezig. (boxrust alleen bij breuken). Daarnaast vergeet je het mentale aspect. Niet alle paarden gaan direct weven, luchtzuigen en dergelijke. Dat komt omdat niet elk paard hetzelfde uit. Maar dat ze hun ongemak niet zo direct laten zien wil niet zeggen dat het er niet is.
Bewegen is voor een paard een must om gezond te blijven. En inderdaad van lang op stal staan kan je ook koliek krijgen.
Je komt natuurlijk nooit voor de keuze eten of bewegen te staan. Het moet allebei. Dat het door omstandigheden soms iets minder is, kan gebeuren, maar dan heb je het niet over marathons van 20+ uur.
(20 uur is een voorbeeld, niet een bepaalde standaard)
Ik streef naar zo veel mogelijk uit de stal. En het is zeker niet altijd genoeg naar mijn zin. Maar om vanwege iets als kerst (overmacht??) een paard beweging te ontzeggen vind ik absurd.
Dat is net zoiets als dat er op de manege waar ik vroeger stond in het weekend minder gevoerd werd. Alsof mijn paard enige boodschap heeft aan weekenden en feestdagen 8)7

Mindim: mijn paard staat 's nachts op stal omdat ik niet de beschikking heb over een schuilstal. Had ik dat wel, dan graag 24/7 buiten in een kleine stabiele kudde.

Wat betreft Gini's verveling :D het gaat er natuurlijk niet om dat zij zichzelf niet kan vermaken. Het gaat erom dat zij juist op de dag dat ze eindeloos veel tijd heeft voor haar paard er niet naar toe mag. Nou echt, dat moet je mij ook niet flikken. Vond het al erg genoeg dat de manege waar ik vroeger stond pas om 8 uur 's ochtends open ging. Als ik voor mijn werk naar mijn paard wilde zou dat dus niet kunnen? Gelukkig stond ze in een buitenstal en kon ik daar altijd bij (nu niet meer > toegangshekken geplaatst). Anders zou me dat zeer frustreren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:30

Paatden van anderen erbij verzorgen scheelt niet veel tijd dat kost veel tijd.
En misschien scheelt het reiskosten naar je paard maar krijg je er extra reiskosten naar je werk voor terug...

Even kort nog. men vind het normaal een bedrag te betalen als huur voor een wei of stuk grond met stal en dan zelf alles te moeten doen en eigen voer en strooisel aan te schaffen. Maar als een pensionhouder die verschillende kostenposten optelt en door rekent dan is het ineens allemaal verdiensten en winst? En mag hij er niet zo veel aan overhouden? misschien iedereen maar alles kaal verhuren en zelf laten regelen en onderhouden en betalen...

Toch logisch dat wanneet iemand een stukje van zijn of haar grond ter beschikking stelt dat daat een redelijke vergoeding tegenover staat? Diegene heeft dat stuk toch ook niet gratis en voor niets? En dat wanneer diegene dingen voor jou doet dat diegene betaald wordt voor die tijd? En dat gemaakte kosten vergoed worden? Dat is met elke baan de bedoeling. Met vrijwilligerswerk als uitzondering...

maar goed. nu zal ik niet meer off topic reageren. denk dat alles nu vaak genoeg langsgekomen is... Niemand zal het leuk vinden achteraf voor negatieve verrassingen te komen te staan... Communicatie en duidelijkheid vooraf kunnen veel gedoe en irritatie voorkomen.

Nikass schreef:
joyce B schreef:
En die 1000 euro is dus een tegemoetkoming voor haar hogere hypotheeklasten en investeringen omdat zij graag haar paarden aan huis wilde hebben en meer ruimte hebben gekocht of gehuurd dan ze zelf nodig hebben. Hadden ze niet die paarden aan huis genomen of had ze buiten de deur die tweede baan genomen dan hadden ze er veel meer aan over gehouden. Zeker op uurbasis.

Maar dat is da toch ook heel fijn dat ze haar paarden aan huis heeft? Dat krijgt ze er dan toch OOK voor terug? Scheelt haar de pensionprijs van een stal buiten de deur en reiskosten en veel tijd.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-11-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:54

Joyce b het scheelt reistijd dat ze niet naar haar paarden hoeft te fietsen/rijden elke dag. Scheelt ook kosten van benzine of ongemak door fietsen in de regen ed.
Dat haar werk -het verzorgen van paarden van anderen- haar tijd kost lijkt me normaal. Mijn baan kost mij ook tijd. Thuis werken is wat mij betreft wel veel efficiënter. En zij werkt altijd thuis.

De rest van je post is volgens mij niet op mij van toepassing.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:37

Ik ken jouw stalhoudster niet. ken haar financien niet en ook niet of het haar hoofdinkomen is of een bijverdienste.
Reistijd en kosten woonwerk-verkeer en woon-paatdenhobby verkeer is ook situatie afhankelijk. ben je speciaal buiten gaan wonen en verder van je normale baan dan kan de balans zo de anderr kant op slaan.

ik kon zelf vroeger op de fiets in vijf minuten naar stal. nu woon ik buiten en moet overal heen met de auto omdat er niets is waar wij wonen. dichtstbijzijnde supermarkt zit op 4km. mijn oude werk was dan wel dichterbij waar we nu wonen maar voor de rest is alles verder. Mijn man werkt al jaren voornamelijk in het midden van het land en richting zuiden. wij wonen in het noorden en zouden zo nooit kunnen wonen in dat gebied. en ook hier is onze hypotheek 5x zo hoog als ons oude huis vlakbij stal.
Ik had heel mooi kunnen ronen in villawijk en toch nog 4 paarden volpension op stal binnenbak met reiskosten kunnen hebben voor alleen al onze huidige hypotheek.

zou ik het nog een keer doen als ik het overnieuw mocht doen? Eerlijk? Nee. ik denk het niet.
Zo wonen is heerlijk maar het geeft naast de enorme woonlasten ook heel veel werk en onderhoud en zorgen en je kunt moeilijker van huis. Dat botst regelmatig met wat je als (jong) gezin wilt doen.
Aan actief rijden kom ik amper omdat het zoveel werk is allemaal. Gewoon ook naadt gezin en huishouden. een gewone baan ernaast zou niet weten hoe ik dat er nog bij moet doen...
Met paarden in pension zou ik meer tijd hebben om mijn paard te trainen, meer luxe dankzij binnenbak en de vrijheid dagjes weg te gaan of zomaar een week op vakantie te gaan zonder moeilijke regeldingen. Maar als ik dit te hard zeg wordt mijn man heel boos... want het was mijn jeugddroom en we hebben heeeel veel geinvesteerd in dit plekje en is nog niet eens "af"

Ik heb dus beide kanten gezien en meegemaakt. kan beide financiele plaatjes vergelijken en heb ook ervaring met (meehelpende) pensionklanten.

Ik heb de afgelopen jaren een veel reeeler beeld gekregen van de voor en nadelen van paarden aan huis en werk in de paarden en ben nu ook zeker blij dat ik dit niet bedrijfsmatig hoef te doen... Het is echt financieel niet makkelijk om een normaal inkomen te halen uit pensionstalling en het is zwaar werk met lange dagen. Iets meer begrip en respect van mensen die daar tegen een relatief lage vergoeding van mogen meegenieten is dan wel het minste wat je zou willen...

Nikass schreef:
Joyce b het scheelt reistijd dat ze niet naar haar paarden hoeft te fietsen/rijden elke dag. Scheelt ook kosten van benzine of ongemak door fietsen in de regen ed.
Dat haar werk -het verzorgen van paarden van anderen- haar tijd kost lijkt me normaal. Mijn baan kost mij ook tijd. Thuis werken is wat mij betreft wel veel efficiënter. En zij werkt altijd thuis.

De rest van je post is volgens mij niet op mij van toepassing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:46

Gini schreef:
tweebelgen schreef:
Gini, jij kan 2 dagen niet rijden, en zit je op kerstdag te vervelen. Jammer maar verzin dan iets en doe iets anders, er zijn toch mogelijkheden genoeg op de verveling tegen te gaan. Of leef jij alleen voor je paard?

Momenteel is mijn paard inderdaad mijn enige ontspanning. Sociaal leven staat op een hele lage pit. ik betaal ook genoeg in de maand om die hobby mogelijk te maken. Niet om mij in allerlei bochten te wringen om alles zo te regelen dat ik misschien een halfuur mijn paard kan zien. Hier vind ik "ik betaal voor de dienst" toch wel een sterk argument. Dat ik de pensionhouder betaal maakt van deze persoon geen slaaf, maar ik verwacht er wel een bepaalde service tegenover.

Ik betaal ook voor de sportschool, maar daar kan ik met kerst ook niet naar toe. Terwijl ik dat wel prettig vind dagelijks. Zoveel mensen zijn vrij van hun werk met kerst, ik vind die ene dag in het jaar dan ook geen probleem dat de stalhouder een dagje vrij heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:51

Nikass schreef:
Skessa, dat is mijn opmerking, dat beweging net zo belangrijk is als eten. En ik was even niet online dus kon niet direct op je opmerking reageren. Na een dag (24, 36, uur of meer) geen beweging zie jij misschien nog niets aan je paard, maar geen beweging heeft invloed op de conditie van de hoeven, op de spijsvertering, op pezen en banden in de benen doordat er nagenoeg geen doorbloeding plaatsvindt. Een dierenarts die bij dat soort kreupelheden boxrust voorschrijft is dus imo ook niet goed bezig. (boxrust alleen bij breuken). Daarnaast vergeet je het mentale aspect. Niet alle paarden gaan direct weven, luchtzuigen en dergelijke. Dat komt omdat niet elk paard hetzelfde uit. Maar dat ze hun ongemak niet zo direct laten zien wil niet zeggen dat het er niet is.
Bewegen is voor een paard een must om gezond te blijven. En inderdaad van lang op stal staan kan je ook koliek krijgen.
Je komt natuurlijk nooit voor de keuze eten of bewegen te staan. Het moet allebei. Dat het door omstandigheden soms iets minder is, kan gebeuren, maar dan heb je het niet over marathons van 20+ uur.
(20 uur is een voorbeeld, niet een bepaalde standaard)
Ik streef naar zo veel mogelijk uit de stal. En het is zeker niet altijd genoeg naar mijn zin. Maar om vanwege iets als kerst (overmacht??) een paard beweging te ontzeggen vind ik absurd.
Dat is net zoiets als dat er op de manege waar ik vroeger stond in het weekend minder gevoerd werd. Alsof mijn paard enige boodschap heeft aan weekenden en feestdagen 8)7

Mindim: mijn paard staat 's nachts op stal omdat ik niet de beschikking heb over een schuilstal. Had ik dat wel, dan graag 24/7 buiten in een kleine stabiele kudde.

Wat betreft Gini's verveling :D het gaat er natuurlijk niet om dat zij zichzelf niet kan vermaken. Het gaat erom dat zij juist op de dag dat ze eindeloos veel tijd heeft voor haar paard er niet naar toe mag. Nou echt, dat moet je mij ook niet flikken. Vond het al erg genoeg dat de manege waar ik vroeger stond pas om 8 uur 's ochtends open ging. Als ik voor mijn werk naar mijn paard wilde zou dat dus niet kunnen? Gelukkig stond ze in een buitenstal en kon ik daar altijd bij (nu niet meer > toegangshekken geplaatst). Anders zou me dat zeer frustreren.

Ik denk dat weven niet ontstaat van een dagje op stal hoor, maar van structureel te veel op stal staan. Van 1 dag op stal holt de gezondheid niet achteruit, gaan pezen en banden niet achteruit en de conditie van de hoeven ook niet, bij structureel teveel op stal dan weer wel.
Dit gaat om 1 dag per jaar, je doet net of je zo'n paard er dan dood of met ernstig lichamelijk uit de box moet takelen na zo'n dag. Openingstijden in de ochtend vind ik ook heel normaal, ik zou ook niet willen dat mensen voor dag en dauw al op mijn erf lopen. Wat verwacht jij van een stal, dat je daar 24 uur per dag kunt binnenlopen? Lijkt me voor de rust van de paarden en de regelmaat ook niet prettig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:19

toch eigenlijk wel n beetje zorgwekkend hoe makkelijk sommige paardenmensen uh mensen die n paard hebben denken als ik zo dit topic lees... 'ze gaan niet dood' of 'verderop komen ze de hele winter niet uit stal dus t kan erger' zijn idd van die dooddoeners...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:28

De opmerking als "de hele winter er niet uit" is ook schrijnend.
Op zulke plek zou ik nooit gaan staan. Maar 1 dag? echt 1 dag, niet met het waait, het regent, het sneeuwt, het ..., echt alleen met kerst.
oo
Dan kun je ook overdrijven met dat het zielig is.
Zoals mindim ook schrijft van echt die ene dag gaan ze niet zuigen/ weven, geen blessures krijgen of wat ook.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:09

Maar van een ander keertje nog een dag krijgen ze ook niks, en dan nog een dagje krijgen ze ook niks, in die zin vind ik het gewoon een raar argument, want dat kun je op zoveel meer zeggen, ze krijgen er niks van.
En voor koliekgevoelige paarden kan het trouwens wel gevaarlijk zijn.
Daarnaast is de ene box de andere niet. Er zijn boxjes van 3 x 3, ik vind dat compleet ongeschikt om een paard 36 uur in op te sluiten. De box van mijn paard is 4,5. X 7 ongeveer en hij kan er zelfs rondjes in draven, en hij kan neuzen met de buurman, door het luik dus niet eens door de tralies. Toch zou ik hem, indien niet compleet noodzakelijk daar nooit voor 36 uur. Waarom niet? Hij gaat gewoon ontzettend graag naar buiten, lekker spelen met zijn vriendjes en een rondje gek doen/galopperen. Als hij te lang op stal staat wordt hij gewoon vervelend, gaat tegen de staldeur aan duwen, en ik weet gewoon dat hij dat niet leuk vindt.
Dus ja, zelfs dat ene dagje (+ nog een nacht trouwens) vind ik erg. En ik moet de eerste stal nog tegengekomen die het alleen dat ene dagje ook doet, de stallen die ik ken gooien er nog vaak een paar daagjes bij.