Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Victory-Boy schreef:Even een vraagje voor degene die het niet erg vinden dat hun pony 30+ uur op stal staat: Zijn jullie pony's dan zulke dooie dienders die lekker rustig op stal staan te soezen en alles wel best vinden? (Niet banketstaaf bedoeld overigens.)
Mindim schreef:Mijn oudje is een dooie diender, die is sowieso dol op stal, geeft een veilig gevoel denk ik wel eens. Mijn andere paard is geen boxpaard, die staat dus in een loopstal met paddock en bak er aan geknoopt en zelfs daar kan hij onhebbelijk in worden.
Andere vraag, de mensen die zo voor de dagelijkse weidegang zijn, wat is dan jullie reden om je paard sowieso meerdere uren per dag in een box te zetten. Waarom dan niet kijken naar een stal die een box met uitloop biedt of waar paarden zowel binnen als buiten kunnen staan. Jullie vinden de opsluiting in een stal zo vreselijk, 12 uur is imo dan al even vreselijk, waarom zo'n paard dan uberhaupt op een box zetten?
Mindim schreef:Dat kan ik me voorstellen, dat is voor mij de reden geweest om ze op stal met 24 uurs toezicht te zetten, je weet maar nooit tegenwoordig.
Mindim schreef:Mijn oudje is een dooie diender, die is sowieso dol op stal, geeft een veilig gevoel denk ik wel eens. Mijn andere paard is geen boxpaard, die staat dus in een loopstal met paddock en bak er aan geknoopt en zelfs daar kan hij onhebbelijk in worden.
Andere vraag, de mensen die zo voor de dagelijkse weidegang zijn, wat is dan jullie reden om je paard sowieso meerdere uren per dag in een box te zetten. Waarom dan niet kijken naar een stal die een box met uitloop biedt of waar paarden zowel binnen als buiten kunnen staan. Jullie vinden de opsluiting in een stal zo vreselijk, 12 uur is imo dan al even vreselijk, waarom zo'n paard dan uberhaupt op een box zetten?
Skessa_ schreef:Waarom zou er geen sprake zijn van ruilen? Je kan toch overleggen?
Ik werk full time ja. HIER valt er altijd wat te regelen als ik een dagje vrij wil.
tweebelgen schreef:Gini, jij kan 2 dagen niet rijden, en zit je op kerstdag te vervelen. Jammer maar verzin dan iets en doe iets anders, er zijn toch mogelijkheden genoeg op de verveling tegen te gaan. Of leef jij alleen voor je paard?
Nikass schreef:joyce B schreef:En die 1000 euro is dus een tegemoetkoming voor haar hogere hypotheeklasten en investeringen omdat zij graag haar paarden aan huis wilde hebben en meer ruimte hebben gekocht of gehuurd dan ze zelf nodig hebben. Hadden ze niet die paarden aan huis genomen of had ze buiten de deur die tweede baan genomen dan hadden ze er veel meer aan over gehouden. Zeker op uurbasis.
Maar dat is da toch ook heel fijn dat ze haar paarden aan huis heeft? Dat krijgt ze er dan toch OOK voor terug? Scheelt haar de pensionprijs van een stal buiten de deur en reiskosten en veel tijd.
Nikass schreef:Joyce b het scheelt reistijd dat ze niet naar haar paarden hoeft te fietsen/rijden elke dag. Scheelt ook kosten van benzine of ongemak door fietsen in de regen ed.
Dat haar werk -het verzorgen van paarden van anderen- haar tijd kost lijkt me normaal. Mijn baan kost mij ook tijd. Thuis werken is wat mij betreft wel veel efficiënter. En zij werkt altijd thuis.
De rest van je post is volgens mij niet op mij van toepassing.
Gini schreef:tweebelgen schreef:Gini, jij kan 2 dagen niet rijden, en zit je op kerstdag te vervelen. Jammer maar verzin dan iets en doe iets anders, er zijn toch mogelijkheden genoeg op de verveling tegen te gaan. Of leef jij alleen voor je paard?
Momenteel is mijn paard inderdaad mijn enige ontspanning. Sociaal leven staat op een hele lage pit. ik betaal ook genoeg in de maand om die hobby mogelijk te maken. Niet om mij in allerlei bochten te wringen om alles zo te regelen dat ik misschien een halfuur mijn paard kan zien. Hier vind ik "ik betaal voor de dienst" toch wel een sterk argument. Dat ik de pensionhouder betaal maakt van deze persoon geen slaaf, maar ik verwacht er wel een bepaalde service tegenover.
Nikass schreef:Skessa, dat is mijn opmerking, dat beweging net zo belangrijk is als eten. En ik was even niet online dus kon niet direct op je opmerking reageren. Na een dag (24, 36, uur of meer) geen beweging zie jij misschien nog niets aan je paard, maar geen beweging heeft invloed op de conditie van de hoeven, op de spijsvertering, op pezen en banden in de benen doordat er nagenoeg geen doorbloeding plaatsvindt. Een dierenarts die bij dat soort kreupelheden boxrust voorschrijft is dus imo ook niet goed bezig. (boxrust alleen bij breuken). Daarnaast vergeet je het mentale aspect. Niet alle paarden gaan direct weven, luchtzuigen en dergelijke. Dat komt omdat niet elk paard hetzelfde uit. Maar dat ze hun ongemak niet zo direct laten zien wil niet zeggen dat het er niet is.
Bewegen is voor een paard een must om gezond te blijven. En inderdaad van lang op stal staan kan je ook koliek krijgen.
Je komt natuurlijk nooit voor de keuze eten of bewegen te staan. Het moet allebei. Dat het door omstandigheden soms iets minder is, kan gebeuren, maar dan heb je het niet over marathons van 20+ uur.
(20 uur is een voorbeeld, niet een bepaalde standaard)
Ik streef naar zo veel mogelijk uit de stal. En het is zeker niet altijd genoeg naar mijn zin. Maar om vanwege iets als kerst (overmacht??) een paard beweging te ontzeggen vind ik absurd.
Dat is net zoiets als dat er op de manege waar ik vroeger stond in het weekend minder gevoerd werd. Alsof mijn paard enige boodschap heeft aan weekenden en feestdagen![]()
Mindim: mijn paard staat 's nachts op stal omdat ik niet de beschikking heb over een schuilstal. Had ik dat wel, dan graag 24/7 buiten in een kleine stabiele kudde.
Wat betreft Gini's vervelinghet gaat er natuurlijk niet om dat zij zichzelf niet kan vermaken. Het gaat erom dat zij juist op de dag dat ze eindeloos veel tijd heeft voor haar paard er niet naar toe mag. Nou echt, dat moet je mij ook niet flikken. Vond het al erg genoeg dat de manege waar ik vroeger stond pas om 8 uur 's ochtends open ging. Als ik voor mijn werk naar mijn paard wilde zou dat dus niet kunnen? Gelukkig stond ze in een buitenstal en kon ik daar altijd bij (nu niet meer > toegangshekken geplaatst). Anders zou me dat zeer frustreren.