Skessa, dat is mijn opmerking, dat beweging net zo belangrijk is als eten. En ik was even niet online dus kon niet direct op je opmerking reageren. Na een dag (24, 36, uur of meer) geen beweging zie jij misschien nog niets aan je paard, maar geen beweging heeft invloed op de conditie van de hoeven, op de spijsvertering, op pezen en banden in de benen doordat er nagenoeg geen doorbloeding plaatsvindt. Een dierenarts die bij dat soort kreupelheden boxrust voorschrijft is dus imo ook niet goed bezig. (boxrust alleen bij breuken). Daarnaast vergeet je het mentale aspect. Niet alle paarden gaan direct weven, luchtzuigen en dergelijke. Dat komt omdat niet elk paard hetzelfde uit. Maar dat ze hun ongemak niet zo direct laten zien wil niet zeggen dat het er niet is.
Bewegen is voor een paard een must om gezond te blijven. En inderdaad van lang op stal staan kan je ook koliek krijgen.
Je komt natuurlijk nooit voor de keuze eten of bewegen te staan. Het moet allebei. Dat het door omstandigheden soms iets minder is, kan gebeuren, maar dan heb je het niet over marathons van 20+ uur.
(20 uur is een voorbeeld, niet een bepaalde standaard)
Ik streef naar zo veel mogelijk uit de stal. En het is zeker niet altijd genoeg naar mijn zin. Maar om vanwege iets als kerst (overmacht??) een paard beweging te ontzeggen vind ik absurd.
Dat is net zoiets als dat er op de manege waar ik vroeger stond in het weekend minder gevoerd werd. Alsof mijn paard enige boodschap heeft aan weekenden en feestdagen
Mindim: mijn paard staat 's nachts op stal omdat ik niet de beschikking heb over een schuilstal. Had ik dat wel, dan graag 24/7 buiten in een kleine stabiele kudde.
Wat betreft Gini's verveling

het gaat er natuurlijk niet om dat zij zichzelf niet kan vermaken. Het gaat erom dat zij juist op de dag dat ze eindeloos veel tijd heeft voor haar paard er niet naar toe mag. Nou echt, dat moet je mij ook niet flikken. Vond het al erg genoeg dat de manege waar ik vroeger stond pas om 8 uur 's ochtends open ging. Als ik voor mijn werk naar mijn paard wilde zou dat dus niet kunnen? Gelukkig stond ze in een buitenstal en kon ik daar altijd bij (nu niet meer > toegangshekken geplaatst). Anders zou me dat zeer frustreren.