Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paulinebes

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:39

little_king: top! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:41

Tja, top ... Is maar net wat je nodig hebt natuurlijk .. Weet nu niet hoe de paarden naar buiten gaan, maar ik ben in mijn zoektocht naar stallen veel tegengekomen waar ze overdag in een kudde buiten gingen (en dan 's nachts op stal doorgaans). Heel mooi in theorie, maar is voor mijn pony's echt geen optie ... Dus dan gaat de zoektocht verder. Heb echt wel geluk gehad met de stal waar ik nu sta, dat het op de manier zoals ze nu staan mogelijk was (ik heb daar gewoon de paddock ingepalmd :') ) want ze gewoon in een kudde buiten gooien is voor beiden not done, hoe jammer dat ook is ..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:45

Ze gaan hier in de nacht op stal.
Ik vind dat ook handig voor individueel bijvoeren.
Mijn groepjes zijn klein, dus een grote kudde is het niet.
In de zomer gaan ze overdag op stal ivm insecten, 24/7 is hier daardoor al geen optie.
Maar buiten is voor mij een moet, elke dag.
In de winter ben ik daar wel extra mee bezig, stoep vegen en strooien voordat ik ga werken, maar ja, dan moet je geen paarden houden als je dat er niet voor over hebt :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:48

[***] schreef:
Ik vind dan toch dat paarden zich enorm snel aanpassen, vanaf dag 1 bij die van mij ... Bij de verhuis hebben we ze meteen op stal gezet omdat het al donker was (is beetje heel plotse verhuizing geweest) maar die eerste nacht zijn ze heel rustig geweest, terwijl eentje nog nooit op stal had gestaan (altijd 24/7 buiten met schuilstal).

Rustig gedrag is inderdaad een goede aanpassing! :j Je weet niet waar je bent, je weet niet wat er op de loer ligt, dus je kunt je maar beter gedeisd houden :) Dus ja, het rustige gedrag waar jij tevreden over lijkt, is ook een aanpassing aan de omgeving die de mens op dat moment schept voor je paard

Citaat:
Enige wat ze doen is (staan) slapen en eten :+ (ohja, en af en toe drinken :P ). De echte km's maken we onder het zadel, want anders komt er niet veel van in huis :')

Dit is inderdaad heel normaal, natuurlijk kuddegedrag! Rennen gebeurt over het algemeen niet veel, behalve als er gevaar dreigt. Het is niet handig om, als prooidier, je energie onnodig te verspillen
En je paard maakt denk ik tijdens het eten ook genoeg km! Elke keer een stapje tijdens het grazen en dan (natuurlijk gezien) zo'n 20 u per dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:51

Hoezo is de manier van aanpassen slecht?
Er zijn nou eenmaal paarden die overal erg rustig blijven en je hebt ze er ook die de boel bij elkaar brullen en uit hun stekker gaan.

Nou, dan ben ik tevreden met iemand die zich aanpast in stilte. Als ze echt stress hebben, merk je het wel.. En dan echt niet omdat ze heel stil in een hoekje staan (of juist wel als dat niet het normale gedrag is natuurlijk). Maar de mijne is nou eenmaal erg rustig. Of ze nou voor het eerst de wei weer op gaat, in een nieuwe stal staat of in een nieuwe paddock staat. Merrie staat erbij en kijkt ernaar, en verder doet ze vrij weinig.
Ik denk niet dat het per direct heel slecht is als je paard zich rustig houdt op een nieuwe omgeving hoor.. Sommigen zijn nou eenmaal zo makkelijk in de omgang. Dat heb je toch ook bij mensen? Sommigen aarden direct heel goed in een nieuwe omgeving en sommigen wennen heel slecht ergens aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:53

@ Corelli : Is toch niet mijn redenering, die eerste ...
Ik denk eerder dat je als prooidier, wanneer je op een onbekende plaats opgesloten wordt, je je niet gedeisd gaat houden, maar juist gaat vechten om terug vrij te komen. Dat zie je in trailers gebeuren en ik weet dat 1 van de pony's dit sowieso doet (heeft vorig jaar een hoefstal afgebroken, heeft gevochten voor zijn leven om uit die plaats te geraken, en was onder verdoving..).

Ze staan overigens nu niet meer op gras, was daarvoor nog wel (of ja, het is maar wat je gras noemt natuurlijk .. een groene schijn was het ..) maar toen stonden ze ook vooral in de schuilstallen te eten. Is ook niet ideaal, maar ik kan er niks anders van maken ... Ze zijn in ieder geval buiten ;) (is trouwens ook met reden dat ze niet op gras staan, kunnen ze niet goed tegen ... ).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:59

Ik schaar een paard nu ook niet onder de diersoort die iets eng en iets onbekends rustig gaat staan afwachten. Als er nu 1 paniekerige diersoort is dan is het toch wel het paard. Die worden pas rustig in de freeze-modus, wanneer ze het leven dus eigenlijk al aan het opgeven zijn.

Voetnoot: uiteraard spreek ik hier over het paard in het algemeen, kleine verschillen kunnen per individu waarneembaar zijn, maar paarden behoren globaal bekeken toch bij de nerveuzere diersoorten.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:01

chelle_dora schreef:
Hoezo is de manier van aanpassen slecht?
Er zijn nou eenmaal paarden die overal erg rustig blijven en je hebt ze er ook die de boel bij elkaar brullen en uit hun stekker gaan.

Nou, dan ben ik tevreden met iemand die zich aanpast in stilte. Als ze echt stress hebben, merk je het wel.. En dan echt niet omdat ze heel stil in een hoekje staan (of juist wel als dat niet het normale gedrag is natuurlijk). Maar de mijne is nou eenmaal erg rustig. Of ze nou voor het eerst de wei weer op gaat, in een nieuwe stal staat of in een nieuwe paddock staat. Merrie staat erbij en kijkt ernaar, en verder doet ze vrij weinig.
Ik denk niet dat het per direct heel slecht is als je paard zich rustig houdt op een nieuwe omgeving hoor.. Sommigen zijn nou eenmaal zo makkelijk in de omgang. Dat heb je toch ook bij mensen? Sommigen aarden direct heel goed in een nieuwe omgeving en sommigen wennen heel slecht ergens aan.

Ik zeg toch nergens dat het een slechte manier van aanpassen is? Het is juist een hele adequate aanpassing, denk ik :) En als jij er tevreden mee bent, dan is het prima toch?

Ik zou er zelf minder blij mee zijn, want ik vind het een wat "dooie" reactie op een paard dat voor het eerst (veel) op stal staat. Als ik het tenminste goed begrepen heb dat jouw paard, voordat hij bij jou kwam, nooit (veel) op stal heeft gestaan? Omdat je schrijft dat de aanpassing op de eerste dag bij jou al begon?

chelle_dora schreef:
Als ze echt stress hebben, merk je het wel..

vergis je niet, kwetsbaarheid tonen is voor een paard levensgevaarlijk (want kwetsbaar is een grotere kans om opgegeten te worden)

[***]: ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, maar ik denk dat we het eens zijn. Een aanpassing die het paard van Chelle_dora maakt kán adequaat zijn, maar ik vind een reactie zoals jij omschrijft een stuk natuurlijker. En daar zou ik dan ook een stuk gelukkiger mee zijn dan een paard die zich er zo snel, zo rustig bij neer legt.

edit: Eens met Gini

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:04

Ik volg niet denk ik .. Jij zou gelukkiger zijn met een paard die op dag 1 de hele stal afbreekt? Hebben die van mij overigens niet gedaan, vandaar dat ik het idee heb dat ze het best wel ok vinden daar in dat hokje, vanaf dag 1 al (in tegenstelling tot die hoefstal van vorig jaar, dat was duidelijk niet ok := ).

Verder klopt wat Gini zegt ook :j En neen, die van mij zijn allebei nog niet zover heen dat ze in de freeze-modus zitten :+ (iets wat ze overigens wel allebei kennen, maar dat komt voor als ze echt niet weten hoe op een bepaald iets te reageren, en dan moet je als mens ook nog oppassen wat je doet want dan zijn ze echt weg van de wereld ... heb er zo ook al eens onder gelegen := Maar dat zijn weer andere verhalen :Y) :)) ).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:05

het lijkt hier echt voor sommige mensen een soort van onmogelijk te zijn dat een paard zich prettig kan voelen in een stal....

zijn ze rustig dan heeft dat wel een reden,onrustig heeft dat een reden,en staan ze lekker te eten dan "lijden ze in stilte".

ik heb paarden in een paddock ook rustig zien staan,ook onrustig zien staan,maar dat maakt allemaal niets uit,want ze staan tenslotte buiten,dus dat gedrag is allemaal te begrijpen en logisch en acceptabel..

zo zwart /wit...

ik moet zeggen als ik mijn paarden in de winter hier in de bak zet dan rennen ze een minuut of 10,dan gaan ze bij de uitgang klieren dat ze naar stal willen,en gebeurd dat niet dan staan ze meestal de tijd te "verstaan" ,in een hoekje...wachten tot ze naar binnen mogen...

geef je ze ruwvoer in de bak dan staan ze stil daarom heen te eten...tot je ze naar binnen haalt,nu kan het aan mij liggen hoor,maar meer lopen als wat ze doen in een stal met hooi... :n

voor mij zijn 2 extremen not done: 24/7 op stal zonder eruit gehaald te worden - 24/7 op de wei zonder schuilgelegenheid en in de herfst/winter half verzopen in de drap...

alles wat daartussen zit,is me echt helemaal best,kijk naar je paard en zie hoe deze zich voelt,en is dat goed..nou...dan is het toch goed...

dat geannaliseer..pff...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:09

Paarden zijn ook gewoontedieren.
Hier gaan ze 's ochtends rond 7.30 uur naar buiten.
En als het donker wordt naar binnen, (zomers ook wel 's nachts buiten)

Maar de paarden weten dat precies.
Bijvoorbeeld in augustus kwamen ze 's avonds rond 21.30 bij het hek dralen.
Dan gingen ze of naar stal, of ze kregen er een meter gras bij voor de nacht.
En nu staan ze zelf al rond 19.30 bij het hek.
In de winter gaan ze dus om 17.00 op stal, maar in de koude maanden (helemaal met nat weer en wind) staan ze elkaar te verdringen bij het hek. :+

Dit is al jaren hun routine en je merkt dat ze ook precies weten hoe het allemaal zal gaan.
Ik denk dat die regelmaat en voorspelbaarheid en een vaste kudde voor de paarden heel belangrijk is.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 30-09-13 11:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:09

[***] schreef:
Verder klopt wat Gini zegt ook :j En neen, die van mij zijn allebei nog niet zover heen dat ze in de freeze-modus zitten :+ (iets wat ze overigens wel allebei kennen, maar dat komt voor als ze echt niet weten hoe op een bepaald iets te reageren, en dan moet je als mens ook nog oppassen wat je doet want dan zijn ze echt weg van de wereld ... heb er zo ook al eens onder gelegen := Maar dat zijn weer andere verhalen :Y) :)) ).

Idd, een paard in freeze-modus is echt wel te herkennen en zelfs voor een leek gemakkelijk te onderscheiden van een paard dat gewoon rustig is.
Een paard dat het niet fijn vindt op stal of in de weide gaat dat laten merken door zich nerveus tot zelfs paniekerig te gedragen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:11

[***] schreef:
Ik volg niet denk ik .. Jij zou gelukkiger zijn met een paard die op dag 1 de hele stal afbreekt? Hebben die van mij overigens niet gedaan, vandaar dat ik het idee heb dat ze het best wel ok vinden daar in dat hokje, vanaf dag 1 al (in tegenstelling tot die hoefstal van vorig jaar, dat was duidelijk niet ok := ).

Uh nee haha :D gelukkig zit er nog heel wat gedrag voor "de hele stal afbreken"
Ik ben gelukkig met wat in mijn ogen natuurlijk gedrag is. Nader omschreven:
- een paard dat voor het eerst in zijn (of uberhaupt een!) stal staat, nieuwsgierig is, rondkijkt en wat lichte tekenen van onrust laat zien. Dus niet een paard dat zich hier zonder enige moeite aanpast aan een ruimte van 4x4 terwijl hij veel meer ruimte (buiten) gewend is
- een paard dat te veel op stal staat, zijn ongenoegen hierover uit zodat ik er wat mee kan. Te veel stal is te weinig beweging en soms ook te weinig sociaal contact. Daarmee pak je twee primaire behoeftes van een paard af en daar hoort hij niet NIET op te reageren.

Kimmie261: ik geloof best dat een paard zich prettig kan voelen in een stal, maar niet voor veel uren achter elkaar en niet zonder voldoende buiten te komen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:12

overigens als een paard zulke hoge natuurlijke gedragingen heeft zoals hier beschreven wordt ( angst voor roofdieren enz) waar zijn we dan mee bezig om wel op hun rug te gaan zitten,want dat moet dan toch wel minimaal gezien worden als besprongen worden door een roofdier,elke dag weer..

en analiserend gezien ,zijn paarden die dat braaf toelaten dieren die zich dus in een "freeze'- modus zitten,elke dag weer..

triest eigenlijk,maar goed ,dat is ons eigen pleziertje,daar moet je natuurlijk niet teveel natuurlijke behoeftes en gedragingen van een paard tegenover zetten.. :x

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:14

Gini schreef:
[***] schreef:

Idd, een paard in freeze-modus is echt wel te herkennen en zelfs voor een leek gemakkelijk te onderscheiden van een paard dat gewoon rustig is.
Een paard dat het niet fijn vindt op stal of in de weide gaat dat laten merken door zich nerveus tot zelfs paniekerig te gedragen.

En bijvoorbeeld de gemiddelde afgestompte manege pony? Niet in freeze-modus hoor, maar om nou te zeggen dat ze nog lekker eigen/paards reageren? Nee, dat vind ik niet :n Sommige paarden hebben die gelatenheid waarvan ik vind dat het ze bijna robots maakt
Daar doelde ik eigenlijk op, niet zozeer op de echte freeze modus in een paniek situatie. Meer een "ik heb me hierbij neergelegd" reactie

kimmie261 schreef:
overigens als een paard zulke hoge natuurlijke gedragingen heeft zoals hier beschreven wordt ( angst voor roofdieren enz) waar zijn we dan mee bezig om wel op hun rug te gaan zitten,want dat moet dan toch wel minimaal gezien worden als besprongen worden door een roofdier,elke dag weer..

en analiserend gezien ,zijn paarden die dat braaf toelaten dieren die zich dus in een "freeze'- modus zetten,elke dag weer..

triest eigenlijk,maar goed ,dat is ons eigen pleziertje,daar moet je natuurlijk niet teveel natuurlijke behoeftes en gedragingen van een paard tegenover zetten.. :x

Ik heb het idee dat jij het sarcastisch bedoeld, maar ik ben het eens met wat je hierboven beschrijft. Ik sta er regelmatig bij stil wat ik eigenlijk van mijn paard vraag en wat dat voor hem betekent! Ik vind het goed om daar overna te blijven denken, een stukje ethiek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:15

Corelli: Wow, ik volg je ff niet denk ik :')
Ik heb nergens gezegd namelijk dat mijn pony voor ik haar had nog nooit op stal heeft gestaan.. Dat is namelijk niet zo, ik heb d'r van een particuliere handelaar en die hadden d'r ook gewoon op stal :+
Ik heb d'r helaas wel wegens omstandigheden iets te vaak naar m'n zin moeten verhuizen van stal en daar reageerde ze altijd heel relaxt op. Trailerrijden is ook geen probleem want ze springt de trailer in en blijft rustig staan, zweet ook helemaal niet.. Lijkt mij ook niet getuigen van stress.
En ik weet ook wel dat het anders kan hoor, m'n vorige paard was dus wel eentje die zeiknat van de trailer kwam en die de stal ook echt 3x niks vond.

Ik krijg nu een beetje een nare smaak ervan. K bedoel, nu zouden we paarden ook niet meer mee op vakantie kunnen nemen.. Veel stress voor het dier en andere stallingmogelijkheden, nieuwe omgeving, en als het paard dan rustig op z'n vakantie plekje staat, dan is het paard niet meer relaxt maar is hij in zijn laatste fase en is hij al gestopt met het vechten?

Nou als mijn pony de eerste nacht op stal al languit gestrekt in d'r box ligt te snurken en ik erbij kan zitten, voel ik me ten eerste heel erg penny en mijn pony voelt zich denk ik niet enorm bedreigd.. En ik weet inmiddels wel wanneer ponylief ontspannen is of ergens tegen vecht.. Want als ze iets echt niet oke vindt, dan vecht ze echt wel flink ertegen hoor net zo lang totdat ze er vanaf is. Dus dat zij dan ergens rustig staat, is voor mij alleen maar een teken dat ze rustig in d'r koppie is.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:19

chelle_dora schreef:
Corelli: Wow, ik volg je ff niet denk ik :')
Ik heb nergens gezegd namelijk dat mijn pony voor ik haar had nog nooit op stal heeft gestaan.. Dat is namelijk niet zo, ik heb d'r van een particuliere handelaar en die hadden d'r ook gewoon op stal :+
Ik heb d'r helaas wel wegens omstandigheden iets te vaak naar m'n zin moeten verhuizen van stal en daar reageerde ze altijd heel relaxt op. Trailerrijden is ook geen probleem want ze springt de trailer in en blijft rustig staan, zweet ook helemaal niet.. Lijkt mij ook niet getuigen van stress.
En ik weet ook wel dat het anders kan hoor, m'n vorige paard was dus wel eentje die zeiknat van de trailer kwam en die de stal ook echt 3x niks vond.

Aha, dan zit daar de miscommunicatie! Jij schreef dat de aanpassing op dag 1 begon dat ze bij jou was, waaruit ik opmaakte dat ze daarvoor niet (zoveel) op stal had gestaan. In dat licht vind ik het rustig aanpassen dat jij beschrijft, geen fijne reactie :n Maar als ze al een stal gewend is, ja dan is het een ander verhaal :j Dan snapt je paard wat de bedoeling is en weet hij al hoe hij zich moet gedragen, dan is een rustige aanpassing heel erg logisch (en prettig)

Citaat:
Ik krijg nu een beetje een nare smaak ervan. K bedoel, nu zouden we paarden ook niet meer mee op vakantie kunnen nemen.. Veel stress voor het dier en andere stallingmogelijkheden, nieuwe omgeving, en als het paard dan rustig op z'n vakantie plekje staat, dan is het paard niet meer relaxt maar is hij in zijn laatste fase en is hij al gestopt met het vechten?

Een paard is slim, die kan prima leren en ik ben er ook helemaal niet op tegen om een paard in de trailer te zetten, mee op vakantie te nemen of wat dan ook. Ik ben er WEL op tegen om een paard meer op stal te laten staan dan dat hij buiten komt (en daar ging het topic over)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:21

Corelli schreef:
Ik ben gelukkig met wat in mijn ogen natuurlijk gedrag is. Nader omschreven:
- een paard dat voor het eerst in zijn (of uberhaupt een!) stal staat, nieuwsgierig is, rondkijkt en wat lichte tekenen van onrust laat zien. Dus niet een paard dat zich hier zonder enige moeite aanpast aan een ruimte van 4x4 terwijl hij veel meer ruimte (buiten) gewend is

Oei .. dan heb ik paarden die geen natuurlijk gedrag meer kennen .. want dit deden ze niet.
Ja, ik heb bij de blinde laten "zien" (horen) dat er muren zijn, en ze hebben eens een rondje gedraaid totdat ze het hooinet vonden en toen zijn ze gaan eten. Ben de volgende ochtend teruggegaan omdat ik ze zelf in de paddock wilde zetten (omdat het nieuw was en vooral voor de blinde vond ik het belangrijk dat ik er zelf bij was) en toen bleken ze heel rustig geweest te zijn tijdens de nacht. Geen gedraai, geen gestamp, geen onrust .. 's Morgens bij het voeren waren ze ook gewoon rustig etc. etc.

En dat was dus de eerste keer op stal .. voor de ene pony dan, en de andere heeft in zijn vorige leven op een manège gestaan en daar in een donker hokje van nog geen 3x3 volgens mij, dus die had geen beste herinneringen aan een stal .. En ook die is gewoon rustig ..

Maar dan zijn ze blijkbaar onderweg ergens hun natuurlijk gedrag verloren :Y)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:22

de stalpaarden staan hier ook meer op stal als buiten hoor....zijn 2 eczemers ,die wil je echt niet langer buiten laten staan als nodig,die beesten worden knetter gek als ze gestoken worden,dát is pas zielig..

de overige 5 staan 24/7 buiten ( met schuilstallen!!) ,maar of die nu significant gelukkiger zijn als de stalpaarden??

kan het helemaal missen,maar nee...zie er 0,0 verschil in...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:23

Corelli schreef:
Gini schreef:

En bijvoorbeeld de gemiddelde afgestompte manege pony? Niet in freeze-modus hoor, maar om nou te zeggen dat ze nog lekker eigen/paards reageren? Nee, dat vind ik niet :n Sommige paarden hebben die gelatenheid waarvan ik vind dat het ze bijna robots maakt
Daar doelde ik eigenlijk op, niet zozeer op de echte freeze modus in een paniek situatie. Meer een "ik heb me hierbij neergelegd" reactie

Maar dat is toch wat ieder paard eigenlijk doet? Zich ergens bij neerleggen. Sinds ik mijn eigen paard aan het inrijden ben (zo een typisch once in a lifetime paard) ben ik hier heel bewust over aan het nadenken. Wat ik eigenlijk van haar verlang door op haar rug te kruipen. Misschien veroorzaak ik straks wel rugproblemen die ze anders nooit had gehad. Misschien vindt ze het wel doodeng, maar heb ik haar aangeleerd van rustig te blijven whatever happens. Wat een arrogantie eigenlijk toch, van mezelf? Dat ze op wandeling niet weg mag lopen van die grote, lawaaierige machine, maar braaf aan het touwtje mee moet blijven lopen. Ik heb er nooit zo over nagedacht voor dat ik dit paard had en ik heb al heel veel paarden opgevoed en ingereden. Soms overvalt mij echt het gevoel van 'ik gooi haar de rest van haar leven een grote wei op en ga naakt dansen in het maanlicht'. :D Maar zo werkt het uiteraard allemaal niet. En alles wat wij op en rond een paard doen is in zekere zin de eigenheid van een paard uitschakelen en ervoor zorgen dat die dingen accepteert die die anders nooit zou accepteren. Dat is een hele negatieve instelling en heel confronterend (want we houden toch van onze dieren) en daarom wil ik in positieve termen denken. Je ergens aan moeten aanpassen, je ergens bij moeten neerleggen is niet altijd negatief. Ook niet voor paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:23

Corelli: ah oke! Sorry haha, foutjes kunnen gebeuren.
Nee als ze inderdaad van 24/7 jaren lang naar de box gaan en ze blijven dan zo rustig, dan vraag ik me ook wel af of het goed gaat. Volgens mij gaat dit dan (gelukkig) ook vaak gepaard met weinig eetlust en doffe uitdrukking.
Mijn pony weet inderdaad het 'stal ritme'. Die weet ook inderdaad dondersgoed dat er daar eten ligt en dat het droog en warm is. Ook als ze van de zomerwei af komt en dan de box weer op gaat gedraagt ze zich dus gelukkig rustig, erg prettig wel, want er zijn ook paarden op stal die na jaren hetzelfde ritme (zomer wei en winter op stal) nog steeds de box uit klimmen. Dan vind ik inderdaad dat je even achter je oren moet krabben: ervoor zorgen dat je paard dus ook in de winter er genoeg uit komt (die paarden komen er vaak dus helaas alleen uit voor het rijden en een beetje warm stappen in de stapmolen) en verder niet. En anders een andere plek voor je paard zoeken inderdaad als ze zo uit de box klimmen.

Maar het gedrag van paarden is met zoveel mensen op zoveel verschillende manieren op te vatten, dat dat gewoon altijd een discussiepunt zal zijn denk ik. Ik vat mijn pony als zeer relaxt op, op d'r box. Ze ligt vrij snel te slapen en mijn inziens gaan paarden niet snel liggen, en zij heeft daar absoluut geen moeite mee. Ik vat dat dus op als het idee dat mijn pony dus ontspannen is op haar box. In ieder geval ontspannen genoeg om te willen liggen als ze slaapt.
Een ander kan dit inderdaad weer heel anders opvatten, als een pony die zich overgeeft en niet meer vecht. Zoveel mensen, zoveel meningen en opvattingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:27

chelle_dora schreef:
Nee als ze inderdaad van 24/7 jaren lang naar de box gaan en ze blijven dan zo rustig, dan vraag ik me ook wel af of het goed gaat. Volgens mij gaat dit dan (gelukkig) ook vaak gepaard met weinig eetlust en doffe uitdrukking.

Neen hoor .. :+ In tegendeel .. beiden zien er nu (in mijn ogen) een stuk beter uit en zijn in ieder geval een stuk vrolijker (de blinde kwam gisteren nog bij mij hangen toen ik met de kruiwagen wat mest aan het ruimen was, niet omdat ik dat moet doen maar ik had er eens zin in :P en dat heeft hij LANG niet meer gedaan ... Was voor mij ook een teken dat hij niet goed in z'n vel zat, 24/7 buiten op die plaats .. ).

Maar ik zal vast de uitzonderingen hebben .. ben ik al gewend ;) :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:27

[***] schreef:
chelle_dora schreef:

Neen hoor .. :+ In tegendeel .. beiden zien er nu (in mijn ogen) een stuk beter uit en zijn in ieder geval een stuk vrolijker (de blinde kwam gisteren nog bij mij hangen toen ik met de kruiwagen wat mest aan het ruimen was, niet omdat ik dat moet doen maar ik had er eens zin in :P en dat heeft hij LANG niet meer gedaan ... Was voor mij ook een teken dat hij niet goed in z'n vel zat, 24/7 buiten op die plaats .. ).

Maar ik zal vast de uitzonderingen hebben .. ben ik al gewend ;) :))

De jouwe staan nog buiten overdag :p
Ik heb het over paarden die van 24/7 buitengang naar 22/7 stal gaan :p Sorry, had ik iets duidelijker moeten vermelden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:30

Oh, op die manier .. Neen ok, dan weet ik niet hoe die van mij zouden reageren, ben ook niet van plan dat ooit te weten te komen :Y) (tenzij echt door medische dingen niet meer mogelijk, maar dan vraag ik me af of ze in de paardenhemel niet beter af zijn ;) Maar dat zie ik op dat moment dan wel ..).

Maar de eerste dag (nacht) was dus wel meteen op stal, na jaren 24/7 buiten (eentje zelfs zijn hele leven). Dus ik had verwacht dat de mensen niet zouden slapen van het gestommel en de onrust, maar dat bleek dus helemaal niet het geval te zijn .. Weer een verkeerde inschatting :+ :))

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:00

Die van mij stond hiervoor in het land of in een kleine paddock met schuilmogelijkheid. Met klein bedoel ik 5 bij 3 ofzo. Toen ze hier kwam was ze ff onrustig door de nieuwe omgeving en op stal af en toe hinneken. Gelijk gehecht aan haar buurman en toen buurman uit stal gehaald werd ook ff onrustig. De dag daarna stond ze al op het land in de kudde. Na een paar dagen was ze wel gewend aan de stal. Echter staat ze nu alleen op een land met buurpaarden afgescheiden van elkaar omdat 1 paard haar zo laat in het seizoen niet meer in de kudde accepteert.
ik vind het jammer dat ze alleen staat maar daarentegen ben ik al blij dat ze nu overdag lekker de hele dag kan grazen. Als ze wel wat langer op stal staat, vind ze het ook niet erg maar ik daarentegen wel. Helaas zal ook ik dit in de winter moeten accepteren. Dan maar 2 keer per dag naar stal tot dat ik een evt. Andere oplossing weet.