Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Ik vind dan toch dat paarden zich enorm snel aanpassen, vanaf dag 1 bij die van mij ... Bij de verhuis hebben we ze meteen op stal gezet omdat het al donker was (is beetje heel plotse verhuizing geweest) maar die eerste nacht zijn ze heel rustig geweest, terwijl eentje nog nooit op stal had gestaan (altijd 24/7 buiten met schuilstal).
Citaat:Enige wat ze doen is (staan) slapen en eten(ohja, en af en toe drinken
). De echte km's maken we onder het zadel, want anders komt er niet veel van in huis
chelle_dora schreef:Hoezo is de manier van aanpassen slecht?
Er zijn nou eenmaal paarden die overal erg rustig blijven en je hebt ze er ook die de boel bij elkaar brullen en uit hun stekker gaan.
Nou, dan ben ik tevreden met iemand die zich aanpast in stilte. Als ze echt stress hebben, merk je het wel.. En dan echt niet omdat ze heel stil in een hoekje staan (of juist wel als dat niet het normale gedrag is natuurlijk). Maar de mijne is nou eenmaal erg rustig. Of ze nou voor het eerst de wei weer op gaat, in een nieuwe stal staat of in een nieuwe paddock staat. Merrie staat erbij en kijkt ernaar, en verder doet ze vrij weinig.
Ik denk niet dat het per direct heel slecht is als je paard zich rustig houdt op een nieuwe omgeving hoor.. Sommigen zijn nou eenmaal zo makkelijk in de omgang. Dat heb je toch ook bij mensen? Sommigen aarden direct heel goed in een nieuwe omgeving en sommigen wennen heel slecht ergens aan.
chelle_dora schreef:Als ze echt stress hebben, merk je het wel..
[***] schreef:Verder klopt wat Gini zegt ookEn neen, die van mij zijn allebei nog niet zover heen dat ze in de freeze-modus zitten
(iets wat ze overigens wel allebei kennen, maar dat komt voor als ze echt niet weten hoe op een bepaald iets te reageren, en dan moet je als mens ook nog oppassen wat je doet want dan zijn ze echt weg van de wereld ... heb er zo ook al eens onder gelegen
Maar dat zijn weer andere verhalen
![]()
).
[***] schreef:Ik volg niet denk ik .. Jij zou gelukkiger zijn met een paard die op dag 1 de hele stal afbreekt? Hebben die van mij overigens niet gedaan, vandaar dat ik het idee heb dat ze het best wel ok vinden daar in dat hokje, vanaf dag 1 al (in tegenstelling tot die hoefstal van vorig jaar, dat was duidelijk niet ok).
Gini schreef:[***] schreef:Verder klopt wat Gini zegt ookEn neen, die van mij zijn allebei nog niet zover heen dat ze in de freeze-modus zitten
(iets wat ze overigens wel allebei kennen, maar dat komt voor als ze echt niet weten hoe op een bepaald iets te reageren, en dan moet je als mens ook nog oppassen wat je doet want dan zijn ze echt weg van de wereld ... heb er zo ook al eens onder gelegen
Maar dat zijn weer andere verhalen
![]()
).
Idd, een paard in freeze-modus is echt wel te herkennen en zelfs voor een leek gemakkelijk te onderscheiden van een paard dat gewoon rustig is.
Een paard dat het niet fijn vindt op stal of in de weide gaat dat laten merken door zich nerveus tot zelfs paniekerig te gedragen.
kimmie261 schreef:overigens als een paard zulke hoge natuurlijke gedragingen heeft zoals hier beschreven wordt ( angst voor roofdieren enz) waar zijn we dan mee bezig om wel op hun rug te gaan zitten,want dat moet dan toch wel minimaal gezien worden als besprongen worden door een roofdier,elke dag weer..
en analiserend gezien ,zijn paarden die dat braaf toelaten dieren die zich dus in een "freeze'- modus zetten,elke dag weer..
triest eigenlijk,maar goed ,dat is ons eigen pleziertje,daar moet je natuurlijk niet teveel natuurlijke behoeftes en gedragingen van een paard tegenover zetten..
chelle_dora schreef:Corelli: Wow, ik volg je ff niet denk ik![]()
Ik heb nergens gezegd namelijk dat mijn pony voor ik haar had nog nooit op stal heeft gestaan.. Dat is namelijk niet zo, ik heb d'r van een particuliere handelaar en die hadden d'r ook gewoon op stal![]()
Ik heb d'r helaas wel wegens omstandigheden iets te vaak naar m'n zin moeten verhuizen van stal en daar reageerde ze altijd heel relaxt op. Trailerrijden is ook geen probleem want ze springt de trailer in en blijft rustig staan, zweet ook helemaal niet.. Lijkt mij ook niet getuigen van stress.
En ik weet ook wel dat het anders kan hoor, m'n vorige paard was dus wel eentje die zeiknat van de trailer kwam en die de stal ook echt 3x niks vond.
Citaat:Ik krijg nu een beetje een nare smaak ervan. K bedoel, nu zouden we paarden ook niet meer mee op vakantie kunnen nemen.. Veel stress voor het dier en andere stallingmogelijkheden, nieuwe omgeving, en als het paard dan rustig op z'n vakantie plekje staat, dan is het paard niet meer relaxt maar is hij in zijn laatste fase en is hij al gestopt met het vechten?
Corelli schreef:Ik ben gelukkig met wat in mijn ogen natuurlijk gedrag is. Nader omschreven:
- een paard dat voor het eerst in zijn (of uberhaupt een!) stal staat, nieuwsgierig is, rondkijkt en wat lichte tekenen van onrust laat zien. Dus niet een paard dat zich hier zonder enige moeite aanpast aan een ruimte van 4x4 terwijl hij veel meer ruimte (buiten) gewend is
Corelli schreef:Gini schreef:
Idd, een paard in freeze-modus is echt wel te herkennen en zelfs voor een leek gemakkelijk te onderscheiden van een paard dat gewoon rustig is.
Een paard dat het niet fijn vindt op stal of in de weide gaat dat laten merken door zich nerveus tot zelfs paniekerig te gedragen.
En bijvoorbeeld de gemiddelde afgestompte manege pony? Niet in freeze-modus hoor, maar om nou te zeggen dat ze nog lekker eigen/paards reageren? Nee, dat vind ik nietSommige paarden hebben die gelatenheid waarvan ik vind dat het ze bijna robots maakt
Daar doelde ik eigenlijk op, niet zozeer op de echte freeze modus in een paniek situatie. Meer een "ik heb me hierbij neergelegd" reactie
chelle_dora schreef:Nee als ze inderdaad van 24/7 jaren lang naar de box gaan en ze blijven dan zo rustig, dan vraag ik me ook wel af of het goed gaat. Volgens mij gaat dit dan (gelukkig) ook vaak gepaard met weinig eetlust en doffe uitdrukking.
[***] schreef:chelle_dora schreef:Nee als ze inderdaad van 24/7 jaren lang naar de box gaan en ze blijven dan zo rustig, dan vraag ik me ook wel af of het goed gaat. Volgens mij gaat dit dan (gelukkig) ook vaak gepaard met weinig eetlust en doffe uitdrukking.
Neen hoor ..In tegendeel .. beiden zien er nu (in mijn ogen) een stuk beter uit en zijn in ieder geval een stuk vrolijker (de blinde kwam gisteren nog bij mij hangen toen ik met de kruiwagen wat mest aan het ruimen was, niet omdat ik dat moet doen maar ik had er eens zin in
en dat heeft hij LANG niet meer gedaan ... Was voor mij ook een teken dat hij niet goed in z'n vel zat, 24/7 buiten op die plaats .. ).
Maar ik zal vast de uitzonderingen hebben .. ben ik al gewend![]()