Poiuytrewq schreef:ik begrijp wel dat als iets meer kost dan dat je eruit haalt, dan je het dan liever niet doet. Maar dan kun je beter een ander bedrijf gaan beginnen, want bij een dieren pension hoort het welzijn voorop te staan, en als je de paarden geen vrije buitenloop kunt bieden heel het jaar door dan kun je niet zeggen dat het welzijn op de eerste plek staat.
Tenminste zo zie ik dat. Ook zal ik het mijn paard nooit aandoen om op zo een stal gaan staan, ik vind het zo triest dat het anno 2013 nog zooo veel gebeurd.
Jij gaat toch ook niet werken en dan je baas betalen?
kosten en opbrengsten moeten gewoon in verhouding zijn.
Een boer die tientallen ha land pacht voor zomerweide kan 's zomers (mei/september meestal, soms langer en soms koter als het pas na 15 juni begraasd of gemaaid mag worden) heel veel paarden kwijt en vaak ook nog veel ruwvoer oogsten. Maar de winter is lastiger vanwege de nattere polders of beschermd natuurland dat in de winter niet gebruikt mag worden. Dat zie je dan heel vaak bij die grote pensionstallen die wel genoeg land hebben in de zomermaanden.
Wat betreft nattigheid heeft ook te maken met beleid van waterschappen. Tegenwoordig houdt men veengronden natter tegen het inklinken (bodemdaling en uitdroging/verzwakking van dijken wat overstromingsgevaar verhoogd) en maakt men gebruik van polders als waterbuffer in de winter. In de zomer grazen er dieren, in de winter is het de overloop/buffer voor een teveel aan regen of rivieren (buitendijkse polders) en zee(kwelder)water. Dit beperkt ook het gebruik van het land.
Natuurlijk moeten er dan alternatieven zijn/komen. Maar dan moeten mensen niet klagen over de hoge(re) stallingskosten.
Soms zijn stallen bang zichzelf uit de markt te prijzen. Maar als paardeneigenaren het er voor overhebben om iets meer te betalen voor het welzijn van hun paard, en bewust kiezen voor stallen met nette paddocks en evt. inloopstallen etc. dan worden steeds meer stallen aangepast. Zo lang mensen hun paarden voor veel geld blijven stallen op plekken waar paarden niet of amper naar buiten komen, dan missen die stallen de prikkel hun accomodatie of beleid aan te passen.