[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:25

Poiuytrewq schreef:
ik begrijp wel dat als iets meer kost dan dat je eruit haalt, dan je het dan liever niet doet. Maar dan kun je beter een ander bedrijf gaan beginnen, want bij een dieren pension hoort het welzijn voorop te staan, en als je de paarden geen vrije buitenloop kunt bieden heel het jaar door dan kun je niet zeggen dat het welzijn op de eerste plek staat.
Tenminste zo zie ik dat. Ook zal ik het mijn paard nooit aandoen om op zo een stal gaan staan, ik vind het zo triest dat het anno 2013 nog zooo veel gebeurd.

Jij gaat toch ook niet werken en dan je baas betalen?
kosten en opbrengsten moeten gewoon in verhouding zijn.

Een boer die tientallen ha land pacht voor zomerweide kan 's zomers (mei/september meestal, soms langer en soms koter als het pas na 15 juni begraasd of gemaaid mag worden) heel veel paarden kwijt en vaak ook nog veel ruwvoer oogsten. Maar de winter is lastiger vanwege de nattere polders of beschermd natuurland dat in de winter niet gebruikt mag worden. Dat zie je dan heel vaak bij die grote pensionstallen die wel genoeg land hebben in de zomermaanden.

Wat betreft nattigheid heeft ook te maken met beleid van waterschappen. Tegenwoordig houdt men veengronden natter tegen het inklinken (bodemdaling en uitdroging/verzwakking van dijken wat overstromingsgevaar verhoogd) en maakt men gebruik van polders als waterbuffer in de winter. In de zomer grazen er dieren, in de winter is het de overloop/buffer voor een teveel aan regen of rivieren (buitendijkse polders) en zee(kwelder)water. Dit beperkt ook het gebruik van het land.

Natuurlijk moeten er dan alternatieven zijn/komen. Maar dan moeten mensen niet klagen over de hoge(re) stallingskosten.
Soms zijn stallen bang zichzelf uit de markt te prijzen. Maar als paardeneigenaren het er voor overhebben om iets meer te betalen voor het welzijn van hun paard, en bewust kiezen voor stallen met nette paddocks en evt. inloopstallen etc. dan worden steeds meer stallen aangepast. Zo lang mensen hun paarden voor veel geld blijven stallen op plekken waar paarden niet of amper naar buiten komen, dan missen die stallen de prikkel hun accomodatie of beleid aan te passen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 05-08-13 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:26

Hoe sommige mensen hier reageren is echt niet normaal.
Je kan toch ook gewoon je mening geven en normaal reageren dan van die stomme lu*llige reacties zoals , ga jij je landje maar droog maken .. waar slaat dat op. Hoe volwassen ben je dan.

Hoe dan ook , je kan hier nog 10 jaar over door zeuren in dit topic maar dat helpt toch niet.
Die heeft die mening en die heeft die mening. Zo gaat dat op de wereld. En god zei dank dat dat zo is.
Je zou maar een wereld hebben met allemaal de zelfde meningen.

:n

Anoniem

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:30

Ik zou zelf nooit meer op een stal willen staan waar mijn paard maar 1 a 2 uurtjes per dag buiten komt (als daar al niet over gelogen wordt ;) ). \
Bij ons is het zelfs andersom: in de zomer hebben ze een kleiner stukje wei ivm het voorste gedeelte wat gehooid wordt. Dit is prima, anders worden ze ook veelste dik. In de winter gaat het hele stuk open en kunnen ze heerlijk hun gang gaan op een groooot stuk!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:32

toch is er wel consensus over het feit dat 24/7 op stal voor een paard niet goed is en dat wereldwijd steeds meer landen regels of richtlijnen hanteren over dierenwelzijn.

In Duitsland bijvoorbeeld is het not-done je paard alleen uit stal te halen om te trainen. Daar worden zelfs rechtzaken voor begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:34

Ik vind het persoonlijk ook niet heel diervriendelijk maar iemand erop beoordelen zal ik niet. Je weet nooit wat diegene zijn motief of achtergrond is. Wellicht weten ze niet beter :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:36

Kinke schreef:
ik zie het andersom Waratje...je moet eerst bekijken of je een goede plek kunt vinden om je paard te stallen. Is die mogelijkheid er niet dan moet je geen paard aanschaffen.

Zo zit ik ook in elkaar, maar mensen die al dat paard hebben aangeschaft en in een onhandig deel van het land wonen, zitten er wel mee. Daarnaast kun je natuurlijk een keer moeten verhuizen en dan moet je ook maar zien wat er (betaalbaar) beschikbaar is. Het is niet zwart/wit, maar juist erg grijs.......
En ik heb gemakkelijk praten, bovenop een zandbult ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:37

Ik wou net zeggen, sommige dingen liggen wat genuanceerder dan ze lijken.
Soms worden dingen ook mooier voorgedaan dan ze in werkelijkheid zijn door bijvoorbeeld staleigenaren!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:42

Twiggy2008 schreef:
Citaat:
Momenteel (heb inmiddels een nieuwe plek met alles in eigen beheer) hebben wij EN weide (op zandgrond) EN een ruime paddock met verharding bij de stal. Ze kunnen op de paddock en op het land gebruik maken van hun schuilstal. Over het 'niet grazen' in de paddock. Daar hebben wij hooi voor ;) . En dat geven we in toerbeurten (wij doen onderling alles zelf). Ideaal zo. In ze zomermaanden overdag lange dagen op het land (met strookbegrazing, waardoor mijn insuline resistente paard het geweldig doet) en in de avond gaan ze op de paddock met hooi. Geen last van hoefbevangenheid, hoor, welnee. En te dik is hij niet (meer), hij ziet er geweldig uit momenteel. [/b]

Maar ook dat is paard afhankelijk, mijn paard heeft ook met strookbegrazing gestaan, maar heeft nooit een strookje nieuw gras gezien omdat de andere paarden haar daar niet bij lieten komen. Verder vind ik je situatie er inderdaad ideaal uit zien hoor, en vooal voor dat eigen beheer zou ik direct tekenen!

Citaat:
Zoiets is voor mij een lot uit de loterij, maar moet wel zeggen dat veel pensionstallen hun beleid eens moeten veranderen. Regel die plek buiten voor alle paarden. Weiland, paddocks, verharde stukken, hoe moeilijk is dat? Er is (mijn ervaring) vaak ruimte genoeg, maar men ziet de noodzaak gewoonweg niet. Omdat ze het al 100 jaar zus of zo doen. Achterlijk!! Daarom ben ik ook helemaal klaar met de gemiddelde pensionstalling. Aan mij en mijn paard verdienen ze geen cent meer. :evaw:
En dan moet je even wat verder zoeken dan MP e.d. :j

-Ja ik ook, je word er doodmoe van.
-sorry, maar dat is dan weer niet waar. Ben met een vriendinnetje ALLE stallen in de bereikbare omgeving afgeweest, van maneges tot doe het zelf tot particulier aan huis.
Soms IS het er gewoon niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:48

Waratje schreef:
Kinke schreef:
ik zie het andersom Waratje...je moet eerst bekijken of je een goede plek kunt vinden om je paard te stallen. Is die mogelijkheid er niet dan moet je geen paard aanschaffen.

Zo zit ik ook in elkaar, maar mensen die al dat paard hebben aangeschaft en in een onhandig deel van het land wonen, zitten er wel mee. Daarnaast kun je natuurlijk een keer moeten verhuizen en dan moet je ook maar zien wat er (betaalbaar) beschikbaar is. Het is niet zwart/wit, maar juist erg grijs.......
En ik heb gemakkelijk praten, bovenop een zandbult ;)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:57

Robijntjah schreef:
Ik zou zelf nooit meer op een stal willen staan waar mijn paard maar 1 a 2 uurtjes per dag buiten komt (als daar al niet over gelogen wordt ;) ). \
Bij ons is het zelfs andersom: in de zomer hebben ze een kleiner stukje wei ivm het voorste gedeelte wat gehooid wordt. Dit is prima, anders worden ze ook veelste dik. In de winter gaat het hele stuk open en kunnen ze heerlijk hun gang gaan op een groooot stuk!

Tja, als ik inderdaad advertenties zie met "paarden gaan elke dag naar buiten" en ik rijd daar toch meerdere keren per week langs op verschillende momenten en zie daar niet vaak, of hoogstens 1 a 2 uurtjes paarden buiten lopen, dan denk ik ook wel eens van "tjonge jonge jonge..." Soms worden dingen mooier voorgedaan dan ze zijn. Maar misschien zijn de mensen die daar staan al blij dat ze die 1 a 2 uurtjes buiten orden gezet (vaak tijdens uitmesten, want dat is makkelijker) omdat ze er op andere plekken helemaal niet uitkomen.

Ik heb ook meegemaakt dat er gelogen werd over hoeveel mijn pony buiten kwam. Zelfs na luchtwegproblemen en dierenarts advies werd hij nog korter buiten gezet dan afgesproken. Tja, dat hij zielig alleen bij het hek ging staan omdat hij zonder maatje en ruwvoer in een grotendeels modderige paddock moest staan terwijl de andere paarden de hele dag binnen stonden, was niet zo gek. Ben toen na die winter ook gelijk vertrokken naar een kleinere stal, zonder binnenbak, waar de paarden wel echt in de winter buiten liepen. Heb er die zomer niet meer gestaan. ('s zomers was er weidegang genoeg, hadden ook opfok)

En ik had echt van te voren gevraagd, voor ik er ging staan, of mijn pony wel elke dag buiten kon staan omdat ik wist dat hij het niet leuk vond de hele dag binnen te staan en er vervelend en druk van werd en ik hem gunde om lekker buiten te staan.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:00

Ik heb een tijd geleden mijn persoonlijke mening hier ook al over gezet (komt er op neer dat je naar het paard moet kijken). en kreeg te horen dat een paard een gewoonte dier is, en dit aangepast moet worden. Dan vraag ik mij het volgende af:
Een pony die al heel zijn leven met zijn mama, broertjes en zusjes samen staat verhuist van staanplaats. (Eerst ergens waar er een veel te kleine inloop stal was, en weide net groot genoeg). Wat hij hier deed weet ik niet (ken deze paardjes nog niet zo lang). Nu ze op hun nieuwe stukje staan breekt deze pony altijd uit en rent naar zijn stal waar hij dan braaf in blijft staan.

Wat wij ondertussen geprobeerd hebben:
-Met zijn broertjes en zusjes, met ijzeren hekken tot meter hoog, en stroom ervoor. vraag me niet hoe, maar weg geraakte ze altijd, of via die hekken, of wel via de ingang van de stal.
- Alleen als de rest al binnen stond zodat ze overal kon grazen. En dan blijft ze toch al wat langer staan
- Bij ons in de tuin dat ze niet weg kan, stampt ze zo tegen de hekken dat ze de hekken bijna kapot stampt.
- Aan een touw, blijft ze gewoon zo trekken en belachelijk doen tot ze haar halster kapot trekt en het gevaarlijk word.
- Als ze haar stal in rent basis behoefte weghalen, haar dan na 12 uur terug buiten zetten (met water, hooi en gras), en dan nog gaat ze haar stal terug in, drinkt ze en gaat ze stal terug in. Eten komt ze niet eens aan...

Ze heeft voldoende gras en hooi, water is ook geen probleem. Op elke methode heeft ze contact gehad met andere paarden. En toch breekt ze altijd uit rent naar haar stal, vliegt door de draad (stallen zijn dicht met stroomdraad) en gaat daar staan. Of er nu eten ligt of niet, hooi of niet, water of niet, ze gaat altijd haar stal in.

Zijn wij dan slecht omdat wij haar dan in haar stal laten als ze uitbreekt? Want wat we ook proberen, teruglopen doet ze altijd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:05

Ik zou het paard de mogelijkheid geven om zelf te kiezen.
Laat maar gaan... Laat maar in die stal staan. Maar doe de deur niet dicht. En kijk dat eens een paar weken aan.

Mijn mini ging met zonsondergang altijd keurig in haar schuilstal staan. Zo van oja, het word donker, ik moet naar binnen!!! Om 5 minuten later weer naar buiten te komen, met een hoofd van ja er gaat geen deur dicht, dus het zal wel... :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:06

Poiuytrewq schreef:
ik begrijp wel dat als iets meer kost dan dat je eruit haalt, dan je het dan liever niet doet. Maar dan kun je beter een ander bedrijf gaan beginnen, want bij een dieren pension hoort het welzijn voorop te staan, en als je de paarden geen vrije buitenloop kunt bieden heel het jaar door dan kun je niet zeggen dat het welzijn op de eerste plek staat.
Tenminste zo zie ik dat. Ook zal ik het mijn paard nooit aandoen om op zo een stal gaan staan, ik vind het zo triest dat het anno 2013 nog zooo veel gebeurd.

Amen! Ikzelf was nooit aan een paard begonnen, als ik hem die vrijheid niet had kunnen geven. Dan maar geen paard. Hetzelfde geldt voor mijn andere huisdieren. Ik was er niet aan begonnen, als ik ze geen dierwaardig leven had kunnen geven. Zouden meer mensen eens aan moeten denken, voordat ze aan een (huis)dier beginnen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:25

joyce B schreef:
Poiuytrewq schreef:

(blablabla)

Geen idee hoe je dat bedoelt (kan aan mij liggen). Maar je hebt niet een bedrijf om er geld in te steken en er vervolgens niets uit te halen lijkt mij :')

Overigens betaal ik 100 (het was 130,- maar ik ruim elke dag alle stront op) euro per maand in de randstad voor twee loopstallen met paddock, 3 kleine vriendinnen voor mijn paard en een weiland wat eraan grenst die dicht kan in de winter. incl voer en rijbak en uitrijmogelijkheden

Simpel hoeft niet duur te zijn
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 05-08-13 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:25

Eerlijk gezegd bèn ik juist aan mijn paard begonnen om haar een dierwaardig bestaan te geven.
Om kort te gaan: ik was een paar maandjes bijrijder, twee keer per week een uurtje in de binnenbak (meer mocht niet van eigenaar)
Tot die tijd en buiten die tijd stond paard op stal (3x3, minimaal ruwvoer)
Toen de situatie zich voordeed dat de eigenaresse is overleden heb ik de sprong in het diepe gewaagd om het paard te kopen.
Eigenlijk zag ik sombere financiele wolken overdrijven, maar na enige slapeloze nachten toch besloten de gok te wagen.
Haar een beter leven geven was natuurlijk in eerste instantie niet zo moeilijk: in plaats van twee of drie keer per week een uur je stal uit
in ieder geval elke dag de stal uit. En na minimaal een jaar geen gras te hebben gezien eens aan de hand gaan grazen. (van aan de hand liep dit behoorlijk uit de hand qua tijd > anderhalf uur per dag :D )
Deze manege had geen weidegang en daarom ben ik er vertrokken.
Maar toen begon het gedonder pas.
Want alles rondom de aanschaf van mijn paard had ik voorbereid, doorbesproken met andere, ervaren mensen en overdacht. Maar nooit, werkelijk nooit had ik me gerealiseerd dat de vele stallen in de omgeving allemaal zo bedroevend weinig te bieden hebben.

Ik ben ervan overtuigd dat ik nu op de beste stal in de omgeving sta. Maar ook hier mankeert nog wel wat en natuurlijk heb ik ook hier nog vele wensen ter verbetering.
Helaas is het wel zo dat ik neig naar de gedachte om na dit lieve paard dat mijn droom en alles is, niet meer aan een paard te beginnen zolang ik niet de mogelijkheid heb om haar aan huis te stallen.
Dit vanwege het eeuwige probleem van het vinden van de juiste stal. Het afhankelijk zijn van anderen die absoluut niet altijd het beste voor hebben met mij of met mijn paard. En het verschrikkelijke gezeur, geroddel en geruzie van stalgenoten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:43

Poiuytrewq schreef:
joyce B schreef:

(blablabla)

Geen idee hoe je dat bedoelt (kan aan mij liggen). Maar je hebt niet een bedrijf om er geld in te steken en er vervolgens niets uit te halen lijkt mij :')

klopt. Dus als je meer moet investeren en hogere kosten hebt om de buiten faciliteiten te verbeteren en te onderhouden, dan is het logisch dat je stalprijs ook omhoog gaat.

Citaat:
Overigens betaal ik 100 (het was 130,- maar ik ruim elke dag alle stront op) euro per maand in de randstad voor twee loopstallen met paddock, 3 kleine vriendinnen voor mijn paard en een weiland wat eraan grenst die dicht kan in de winter. incl voer en rijbak en uitrijmogelijkheden

Simpel hoeft niet duur te zijn

Jij verdient dus een deel van je weidehuur terug door uit te mesten, waar een ander dus een deel van de inkomsten voor over heeft.
Ik doe het ook zo, maar dan betalen ze extra als ze minder vaak tot niet helpen en daarmee "betaal" ik iemand anders een zakcentje/onkostenvergoeding die dan weer een deel van die beurten over neemt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:56

Nikass, ook paarden aan huis is geen ideale situatie. Er is altijd wel ergens iets dat je eigenlijk anders zou willen, maar de mogelijkheden niet voor hebt. En soms blijkt je paard niet te voldoen aan je eigen ideaalplaatje. :P
Wij kiezen heel bewust voor een pensionstal, mede om onze vrije tijd aan de paarden te kunnen besteden en niet vooral aan hun huisvesting. En ja, er zijn op onze huidige stal ook dingen die we zelf anders zouden doen, maar daar staat zoveel tegenover dat we er toch echt graag blijven staan.

Capri5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:52

Onze paarden staan in een loopstal. Het is onnatuurlijk om een paard in een box te houden

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:03

Het is ook onnatuurlijk om een paard in een loopstal te houden }>

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:05

Het is ook onnatuurlijk om een paard voor een wagen te spannen of er op te gaan zitten....
Denk dat de meeste paarden al happy zijn als ze hele dagen (en dan bedoel ik niet een paar uurtjes...) buiten zijn!
En inderdaad per regio roeien met de riemen die je hebt!
Bij ons in Elspeet hebben ze zeker twintig meter schaduw per weide (waar dan maar 2 paarden in staan per wei) maar ze blijven proberen of ik ze niet kom halen en staan bij het hek te drammen. Zal blij zijn eind augustus want dan zijn de dazen weg! Dus ja ze zijn nu blij met hun koele vliegvrije stal!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:07

Waratje schreef:

Of in een omheind weiland ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:08

Exact :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:10

LadyMadonna schreef:
Waratje schreef:

Of in een omheind weiland ;)

Maar daar kunnen paarden tenminste nog een sprintje trekken, genieten van het grazen, sociaal contact hebben en doen en laten wat ze willen. Laat staan met een schuilstal erbij :) . Lijkt mij een stuk natuurlijker en fijner dan de hele dag op stal opgesloten staan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:20

In de natuur lopen paarden ook vaak dezelfde routes langs graasgebieden en drinkplaatsen. Eerlijk gezegd verschilt het (goed behalve de grote dan, zelden een PP gezien waarin echt elke dag 40 km werd afgelegd) niet zo idioot veel van bijvoorbeeld een PP.
Ze hebben vaste paden, vaste looproutes. Ze lopen niet maar lukraak een eind.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:26

voor mij is het heel simpel, zodra ik mijn paard niet meer de bewegingsvrijheid kan bieden die zij nu heeft (24 uur per dag, 365 dagen per jaar buiten in de groep met schuilmogelijkheid en beperkte weidegang) dan doek ik de boel op.
mijn paarden moeten paard mogen zijn, met de bewegingsvrijheid en het sociale contact wat daar een onmisbaar onderdeel van is.
Kan dat niet, dan ben ik er klaar mee.