Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:54

joyce B schreef:
ik zie zo'n dag zo voor me:

8:00 hooi en krachtvoer
tussen 10 en 11 uit de stal naar stapmolen/trainingsmolen en daarna weer terug naar stal
12 uur portie hooi en evt. krachtvoer
14:00-15 a 16 uur: 1 a 2 uur in de paddock (liefst met een maatje)
17:00 portie hooi en evt, krachtvoer
19:30-21:30 baasje komt en gaat lekker poetsen, een uur trainen en daarna rustig uitstappen en naverzorgen.
22:00 de laatste grote portie ruwvoer voor de nacht.

Toch een redelijk afwisselend dagprogramma lijkt me? langer in de paddock zou natuurlijk wel fijn zijn, maar verdeeld over de dag en afgewisseld met de maaltijden op stal ziet dit paard toch verschillende omgevingen en kan zich zowel vrij bewegen als dat het echt getraind wordt.

Als een paard eet verveeld het zich niet... En tussen de maaltijden door komt zo'n paard er in elk geval wel uit en krijgt beweging.
Langer buiten is natuurlijk altijd fijn, maar als het slecht weer is, dan denk ik dat het paard het zo erg niet vind om droog en schoon op stal wat te knabbelen en te kijken naar en neuzen met andere paarden... En als de stal een buitenluik heeft voor licht en frisse lucht en uitzicht, dan kunnen ze daar ook van genieten.

Een dag op een kale rechthoekige paddock is ook maar saai als er niets meer te eten valt.
Het is niet voor niets dat steeds meer mensen proberen hun paddock interessanter te maken met takken, speeltjes, ruwvoer, andere vorm of indeling, bomen/struiken, schuurpaal etc.

Met deze indeling zou ik goed kunnen leven als eigenaar.

Ik hoor hier regelmatig 'neem geen paard als je hem maar zoveel uur buiten kan zetten'. Wat nou als je eerst die mogelijkheid wel had, maar dat er iets is gebeurd waardoor je hebt moeten verhuizen/het land slecht is geworden/er minder land beschikbaar is? Moeten we allemaal massaal gaan verhuizen naar de regionen waar paddocks kurkdroog blijven en alle pensions 24/7 weidegang aanbieden? Ik vrees dat we daar teveel paarden voor hebben in Nederland. Roeien met de riemen die je hebt is wel degelijk van toepassing op paardeneigenaren.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:04

Millanka schreef:
Heb nog nooit een stal gezien waar ze 24/7 binnen stonden en onbeperkt ruwvoer kregen. Ben benieuwd hoeveel er daarvan zijn :)

Mijn paard staat 24/7 buiten met grote inloopstal.

Hier staan ze zowel op stal als overdag op de paddock met onbeperkt hooi. Kan prima hoor! Wanneer paarden gewend zijn aan onbeperkt hooi, gaan ze zich heus niet overeten. Daarnaast kopen wij het hooi gezamelijk in, zit dus niet bij de stalprijs in. Het zijn dus je eigen kosten en niet die van de verhuurder, dat scheelt natuurlijk wel.

anne_bento

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:07

Wow, ik verbaas me echt over de uitslag, toch nog zoveel die niet of enkele uutjes buiten komen!
Mijn pony is net verhuist van stal. Stond hiervoor 24/7 buiten het hele jaar door. Op de nieuwe stal gaan ze smorgens vroeg de wei op en komen er eind van de middag weer af in de winter. Zomers 24/7 buiten.
Die 4 uur halen we dus gelukkig meer dan ruim, anders had ik hier ook niet gestaan :D

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:09

Onze IJsco's staan gewoon lekker 24/7 buiten :)
Zou er niet aan moeten denken dat ze niet buiten zouden komen (of maar voor een paar uur)..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:10

Pfff...moet er toch niet aan denken, paarden op stal met dit prachtige weer. Ik ging mest opruimen in de wei, ben eerst weer naar binnen gegaan om een t-shirt aan te doen...zweten in de zon :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:10

Wij zijn afgelopen week op trektocht geweest waarbij ze 's nachts bij de manege/het hotel op stal gingen, nou dat viel echt niet mee := Probeer maar eens een paard dat niet gewend is aan een stal, daar 's avonds in het donker in te krijgen :=

claudiaM33Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:11

Bij mij: hele dag in de bak (60x20) met een slowfeeter! Wij hebben kudde van 5.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:19

Slowfeeder is ook weer zo'n hype van de laatste tijd.... Vroeger heette dat gewoon een hooiruif

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:19

ja, of hooinet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:23

De verzorgshet van mij staat binnen , veengrond en ongedraineerde bak.... Dus een wandeling 4x per week is alle beweging die ze krijgt (1,5 uur elke dag met wat geluk)

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:37

Joyce B, in jouw schema mis ik toch echt het samenzijn van de paarden. Ze hoeven niet binnen apart te staan om te eten, dat kunnen ze ook prima samen.

Uiteindelijk zijn ze zonder baasje maar 2/3 uur per dag uit stal....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:45

Magrathea schreef:
joyce B schreef:
ik zie zo'n dag zo voor me:

8:00 hooi en krachtvoer - 9.00 - 10.00 verveling
tussen 10 en 11 uit de stal naar stapmolen/trainingsmolen en daarna weer terug naar stal
12 uur portie hooi en evt. krachtvoer - 11.00 - 12.00 verveling
14:00-15 a 16 uur: 1 a 2 uur in de paddock (liefst met een maatje) 13.00 - 14.00 verveling
17:00 portie hooi en evt, krachtvoer 16.00 - 17.00 verveling
19:30-21:30 baasje komt en gaat lekker poetsen, een uur trainen en daarna rustig uitstappen en naverzorgen. 18.00 - 19.30 verveling
22:00 de laatste grote portie ruwvoer voor de nacht. 23.00 - 8.00 uur verveling

Toch een redelijk afwisselend dagprogramma lijkt me? langer in de paddock zou natuurlijk wel fijn zijn, maar verdeeld over de dag en afgewisseld met de maaltijden op stal ziet dit paard toch verschillende omgevingen en kan zich zowel vrij bewegen als dat het echt getraind wordt.

Als een paard eet verveeld het zich niet... En tussen de maaltijden door komt zo'n paard er in elk geval wel uit en krijgt beweging.
Langer buiten is natuurlijk altijd fijn, maar als het slecht weer is, dan denk ik dat het paard het zo erg niet vind om droog en schoon op stal wat te knabbelen en te kijken naar en neuzen met andere paarden... En als de stal een buitenluik heeft voor licht en frisse lucht en uitzicht, dan kunnen ze daar ook van genieten.

Een dag op een kale rechthoekige paddock is ook maar saai als er niets meer te eten valt.
Het is niet voor niets dat steeds meer mensen proberen hun paddock interessanter te maken met takken, speeltjes, ruwvoer, andere vorm of indeling, bomen/struiken, schuurpaal etc.

Met deze indeling zou ik goed kunnen leven als eigenaar.

Ik hoor hier regelmatig 'neem geen paard als je hem maar zoveel uur buiten kan zetten'. Wat nou als je eerst die mogelijkheid wel had, maar dat er iets is gebeurd waardoor je hebt moeten verhuizen/het land slecht is geworden/er minder land beschikbaar is? Moeten we allemaal massaal gaan verhuizen naar de regionen waar paddocks kurkdroog blijven en alle pensions 24/7 weidegang aanbieden? Ik vrees dat we daar teveel paarden voor hebben in Nederland. Roeien met de riemen die je hebt is wel degelijk van toepassing op paardeneigenaren.

Als zo'n paard gewoon een schep brokken krijgt en een pluk hooi op de grond dan is het maximaal een uur aan het eten denk ik. Dan zie ik eerder de negatieve kanten van bovenstaand verhaal. Zie dik.
Let wel: als buiten staan niet kan, dan is dat zo. Maar om dan te doen alsof dat helemaal niet erg is zie ik dan weer niet zo zitten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:47

Dat hangt toch echt van de hoeveelheid ruwvoer af.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:47

Ja, laten we gezellig samen in een box zetten en gezellig samen eten....
Dat kan niet bij elk paard...
Die van mij zijn 24/7 buiten, staan naar elkaar te roepen als er 1 weg is, staan met elkaar te kroelen, maar k moet met voeren toch écht 2 hoopjes hooi maken :j (en die van mij zijn daar niet de enige in)

Daarnaast blijkt er nergens uit het bericht van Joyce dat haar paard alleen staat volgens mij?

Maar goed, de moraalridders komen weer massaal naar boven, die op een zeer dwingende manier hun mening gaan verkondigen en hun waarheid als dé waarheid zien (wie de schoen past....)

Dus ik ben weg :wave:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:49

Er zijn er inderdaad meer die elkaar "afmaken" als er voer bij komt kijken dan die lekker samen eten. De pony's bij mij kunnen aan 1 hoopje hooi eten maar met krachtvoer haal ik de hengst toch altijd even op stal dat ie op zijn gemak kan eten. De twee "groten" krijgen verschillende hoopjes hooi omdat dat jonge monstertje anders de merrie geen rust of eten gunt.
En die twee zijn thans 8 hoeven op 1 buik. Haal je eentje er uit voor te rijden staat de andere een uur te brullen en heen en weer te lopen. Die twee kunnen elkaar nl ook ruiken en aanraken op stal dus dat zijn echt maatjes... Maar toch..
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-10-12 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:51

Ligt er maar net aan wat voor stallen je hebt. Deze stallen heb je nog mega veel sociaal contact (sorry voor slechte kwaliteit foto)

Afbeelding

Paarden kunnen hier makkelijk over de rand (de kleintjes gaan op het randje staan := ), kunnen kroelen met elkaar, kunnen elkaar zien. Aan de andere kant is nog zo'n rij, daar zijn de schotten wat hoger met een laag stukje aan de voorkant. Aan die kant kunnen ze ook hun hoofd naar buiten steken. De meeste paarden zijn hier zo gestald, enkele staan in een 'normale' stal maar ze wisselen af en toe zodat ze niet altijd hierin staan (buiten de hengst, die staat altijd in een 'normale' stal)(als hij op stal staat dan hè, hij staat ook zo veel mogelijk buiten).

Joyce heeft overigens volgens mij al eerder aangegeven dat ze anti verveling is en voor veel ruwvoer. Niet te snel je conclusies trekken hè. Er wordt nu wel erg makkelijk vanuit gegaan dat in haar schema het paard een mini plukje ruwvoer krijgt...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:53

als je een groep hebt die 24/7 buiten staat en er is onbeperkt ruwvoer dan wil op 1 plaats voeren prima imo, ze staan echt niet de te eten en komen allemaal wel aan bod.

oa Waarom ik ze snachts heb binnenstaan is omdat er verschillen in voerbehoefte is, ruwvoer is onbeperkt, maar 1 merrie die in training staat krijgt 3 x per dag krachtvoer, die heeft dat echt nodig.
Bovendien vind ik een stal nodig om ze na het rijden met een zweetdekentje droog en op temperatuur wil hebben voordat ze naar buiten kan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:53

Ik zie idd ook veel uren dat ze niets te doen hebben... positief vind ik wel dat ze vaak per dag gevoerd worden maar ze echt maar enkele uurtjes per dag uit stal is. Daarnaast is ze amper samen met soortgenoten.

Mijn schema zal ook genoeg op aan te merken zijn, maar ziet er als volgt uit.

06.30/06.45uur hooi
ca. 07.15uur krachtvoer
08.00uur naar buiten
tot ca. 17.00/18.00uur naar binnen en weer krachtvoer met wat hooi
S avonds rijdt ik ze altijd (soms s ochtends voor het werk)
Ca. 22.00uur hooi

Nu worden ze op de weide ook nog 2x bij gevoerd met hooi. Over 2 weken kunnen ze op de hele grote weide (2x 1.25 ha) waar voldoende gras staat, dus is hooi bijvoeren niet nodig.

Ze staat met zijn 3en.

In het weekend wijkt het schema wat af, ivm concoursen en ook omdat je dan overdag rijdt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:54

zijn wel hele smalle stalletjes margareta

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:54

Bij ons staan ze in een grote kudde van 25-30 paarden en pony's door elkaar. Als ze hooi krijgen gaat dat op 6 of 7 bergjes en dat gaat prima. Ze zoeken elkaar wel op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:56

fokfanaat schreef:
zijn wel hele smalle stalletjes margareta

Valt goed mee hoor. De foto vertekent nogal, het pony'tje dat vooraan staat is de allerkleinste van stal met haar B-maatje := . Volgens mij zijn de stallen gewoon 3 bij 4 (als het niet meer is)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:06

Die van mij staat nu nog overdags op het land en s,nachts op stal.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:12

dat vertekend dan idd.

Jacqvaliant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:17

Ja die van ons staan gelukkig ook 4 uur of langer buiten.
Meestal 8 uur naar buiten en met zonsondergang naar binnen, tenzij het echt rot weer is
dan halen we ze eerder binnen.

claudiaM33Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:23

stef schreef:
Slowfeeder is ook weer zo'n hype van de laatste tijd.... Vroeger heette dat gewoon een hooiruif

Wat je wil; fijnmazig extra large hooinet dan.......(ik dacht als wat oudere onder het jonge forumpubliek doe ik even hip met mijn slowfeeder..... *D )