joyce B schreef:ik zie zo'n dag zo voor me:
8:00 hooi en krachtvoer
tussen 10 en 11 uit de stal naar stapmolen/trainingsmolen en daarna weer terug naar stal
12 uur portie hooi en evt. krachtvoer
14:00-15 a 16 uur: 1 a 2 uur in de paddock (liefst met een maatje)
17:00 portie hooi en evt, krachtvoer
19:30-21:30 baasje komt en gaat lekker poetsen, een uur trainen en daarna rustig uitstappen en naverzorgen.
22:00 de laatste grote portie ruwvoer voor de nacht.
Toch een redelijk afwisselend dagprogramma lijkt me? langer in de paddock zou natuurlijk wel fijn zijn, maar verdeeld over de dag en afgewisseld met de maaltijden op stal ziet dit paard toch verschillende omgevingen en kan zich zowel vrij bewegen als dat het echt getraind wordt.
Als een paard eet verveeld het zich niet... En tussen de maaltijden door komt zo'n paard er in elk geval wel uit en krijgt beweging.
Langer buiten is natuurlijk altijd fijn, maar als het slecht weer is, dan denk ik dat het paard het zo erg niet vind om droog en schoon op stal wat te knabbelen en te kijken naar en neuzen met andere paarden... En als de stal een buitenluik heeft voor licht en frisse lucht en uitzicht, dan kunnen ze daar ook van genieten.
Een dag op een kale rechthoekige paddock is ook maar saai als er niets meer te eten valt.
Het is niet voor niets dat steeds meer mensen proberen hun paddock interessanter te maken met takken, speeltjes, ruwvoer, andere vorm of indeling, bomen/struiken, schuurpaal etc.
Met deze indeling zou ik goed kunnen leven als eigenaar.
Ik hoor hier regelmatig 'neem geen paard als je hem maar zoveel uur buiten kan zetten'. Wat nou als je eerst die mogelijkheid wel had, maar dat er iets is gebeurd waardoor je hebt moeten verhuizen/het land slecht is geworden/er minder land beschikbaar is? Moeten we allemaal massaal gaan verhuizen naar de regionen waar paddocks kurkdroog blijven en alle pensions 24/7 weidegang aanbieden? Ik vrees dat we daar teveel paarden voor hebben in Nederland. Roeien met de riemen die je hebt is wel degelijk van toepassing op paardeneigenaren.