Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:50

Mijn idee hierover is dat je
a. Een bijrijder neemt die gratis mag komen rijden en in ruil daarvoor enkele taken overneemt; Stal mesten/paard binnenbuiten zetten o.i.d.
b. Een ruiter op je paard rijdt, hier een klein bedrag voor betaald en verder geen klusjes doet.
c. Een ruiter huur je in om je paard doelgericht te trainen en daarvoor betaal je haar/hem.

100 euro pm is veel te veel! Helemaal als je maar 2 dagen per week mag rijden. En al helemaal voor een (simpel) recreatiepaard. Voor dat geld verwacht je toch bijna een Z-paard, waarbij je begeleiding krijgt tijdens het rijden om zelf veel te leren.

mariekie

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:57

Ik zelf heb nooit voor verzorgpaarden betaald.
Zelf doe ik drie dagen een paard van iemand, maar heb duidelijk vermeld dat ik niet ga betalen.
Heb zelf nog een pony van 33 en ga omdat ik haar uit de brand help niet betalen. Never ;-)

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:47

een leasepaard is iets anders als een bijrijdpaard
mijn zusje leased een paard die bij ons staat en die betaald gewoon alle kosten, verder mag dus ook alles en is het min of meer haar paard
Dus ik vind je prijs meevallen voor een leasepaard

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:28

Wat iemand vraagt voor het bijrijden/verzorgen is gelukkig helemaal 'up to them'. Daar heeft gelukkig niemand iets over te zeggen ;). Of iemand die een bijrijdpaard zoekt bereid is iets te betalen, is uiteraard ook weer eigen keuze, daar staat iedereen vrij in.

Iemand die bij voorbaat al niet zou willen betalen voor het bijrijden van mijn paarden, mag meteen weer rechtsomkeert maken ;).

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:39

idem Sees. Ik ben niet van de plaatselijke sponsoring hier. Het is een stukje geven en nemen. Je kan over het algemeen "goedkoop" paardrijden en je kan er vaker heen waardoor je een band opbouwd met het dier. Alle mensen die roepen dat ze de eigenaar helpen vergeten ook dat zíj geholpen worden aan het rijden van een leuk paard. Daar mag dus best iets tegenover staan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:24

Precies Holandia (gezien jouw onderschrift ben ik blij dat ik het met je eens ben :D). Bij mij mogen ze doen wat ze willen, springen, dressuren, buiten rijden etc etc en hoeven ze niets (geen klusjes). En natuurlijk kan ik dan op die dag dan wat anders gaan doen maar dat kan ik ook als ik mijn paarden op die dag vrij had gegeven ;).

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 00:30

ik ga 3x in de week naar mijn verzorg fjordje toe :D
ik mag echt alles doen!
als mijn vader zijn BE had , mocht ik de fjord zelfs mee nemen voor wedstrijden en lessen enz.
buitenritten,springen allemaal geen probleem!
ik doe lekker alles met haar!
hoef geen stallen te mesten, maar ik doe het wel eens omdat ik het niet erg vind om te doen en ik rij op haar paard dus kan ik wel eens wat terug doen toch?
ik hoef niks te betalen! echt geweldig!!!!!
100 euro zou ik echt niet betalen!
en anders zou ik wat verder zoeken.
iets verder uit de buurt dus ;)
mijn VP pony is 8 km van mij vandaan ;)

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 01:05

Lolacabana schreef:
Geen, aangezien jij de stal uitmest en zorg draagt voor de verzorging. Ik ben van mening dat je hier niks voor hoeft te betalen.

absoluut mee eens!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 02:22

Het ligt er maar net aan hoe duur de stalling bij jullie is denk ik..
hier is t normaal tussen de 50 en 75 euro mee te betalen (daar zit soms ook nog t mesten bij)

Ikzelf heb er 4 waarvan ik 2 stallen niet hoef te doen (ook de wei niet) de ander als gevraagd word wel en weer een ander eigenlijk alleen als ik zin en tijd heb of als ze eens in de nood is. Ik mag ze alle 4 rijden, ook buiten, een heeft z gereden en is een fijn leerpaardje (lessen kan/mag dus ook maar van eigen rekening) en ik betaal er niks voor. en mag 2 van de 4 zien als mn eigen paard en kijken wat ik er mee wil gaan doen

Het verschilt ook erg van eigenaar tot eigenaar :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 02:36

Heel vaak zie je dat een bijrijdster heel veel werk uit je handen neemt, paard krijgt voldoende beweging, hoeft je zelf niets voor te doen. Als je op vakantie wilt of in de wei zetten kan je vaak aan je hulp over laten. En vaak zie je dat een eigenaresse in de winter al helemaal niet zo veel zin heeft. Zeker niet als ze het paard al enige jaren heeft en ergens op een 'eigen' stalletje staat. Ook dan is een bijrijdster een prettige uitkomst.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:56

ik zou het de volgende keer ook anders doen.

ik heb nu een verzorgmeisje maar die rijd alleen.
mesten en de rest doe ik zelf.
ze hoeft niets te betalen.

eerder had ik de mening: je mag blij zijn dat je paard bereden word.

maar nu denk ik ook, als ze betalen dat ze ook vaker komen.
of als ze niet betalen ook gewoon de dagen dat ze er zijn de klusjes doen.
of ik zou me paard verleasen.( schrijf je dat zo?) en dan hoeven ze geen klusjes te doen.
en ze mogen alles doen wat ze willen dan.
je hebt dan meer vastigheid.

ik werk ook 24 uur ( maar meestal draai ik er meer), en thuis een bedrijf.
en er word ook nog van huisvrouwen verwacht dat ze thuis poetsen :D
dus al met al vind ik het best wel een hoop werk.
en toch zou ik me paardjes voor geen goud kunnen missen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:02

Belachelijk. Heb heel wat verzorgpaarden en bij rijdpaarden gehad en nooit een cent betaald. Kreeg eerder geld voor het werk wat ik deed.
De mensen die een verzorger zoeken zouden misschien zonder diegene nooit een paard kunnen houden.
Ik hoor het de laatste tijd wel vaker en vind het echt niet normaal.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:10

Ik vind het niet belachelijk dat mensen een vergoeding vragen voor het bijrijden van hun paard
Een paard kost geld, een heleboel geld
als bijrijdster mag je rijden wat anders op een manege ook geld kost
je bouwt een band op met een paard kan prive lessen nemen die meestal toch wat meer geven dan manege lessen

maar 100 euro vind ik wel te veel zeker aangezien je ook moet mesten
ik zou max 50 euro in de maand betalen

mijn bijrijdsters betalen niets maar dat is een eigen keuze
ze helpen wel met het mesten van de bak maar dat moet ook voor er gereden gaat worden
verder helpen ze ook met voeren en buiten zetten als ik er niet ben

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:36

En die mensen met dat paard kunnen die zonder bijrijdster helemaal niet houden. Want dan hadden ze de tijd niet. Ik zou het minder gek vinden de bijrijdster te betalen.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:56

dat ben ik niet met je eens Wilawander,
ik zou echt nooit mn bijrijdster betalen voor het rijden.
9 van 10 meiden willen graag een bijrijdpony om mee te knuffelen en te rijden
ook omdat ze op de manege vaan maar een uurtje per week kunnen rijden

ik kan mn paarden prima houden zonder bijrijdster
ze zouden een dagje extra rust krijgen in de week maar ze lopen gewoon buiten dus dat vinden ze prima

toen ik nog op de manege reed en geen eigen paard zou had vond ik het geweldig om een bijrijdpony te hebben die ik 2 dagen in de week mocht doen ook met het mesten erbij en betaalde ik ook wat bij

iemand die alleen mest en voert en buiten zet en verder niet rijdt vind ik prima om te betalen maar dat is dan ook echt meer werk voor die persoon

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:07

Loop nu 20 jaar mee in de paarden en ontelbare paarden gereden en verzorgt voor mensen ook in jonge jaren maar daar nooit voor betaald en eerder wat voor gekregen daar die mensen echt blij en geholpen mee waren. Die hadden dan niet altijd tijd en zin om elke dag te gaan. En hadden anders een probleem gehad. En daar vind ik het voor wat hoort wat.

Davikita36

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:30

Ik denk dat er een groot verschil is tussen een verzorgster en een leaser.
Iemand die mij helpt met de verzorging van onze pony omdat ik zelf minder tijd heb zou ik niet om geld vragen. Rijden in ruil voor hulp in de verzorging. Iedereen blij.
As iemand echt wil leasen en dus wat meer "eigenaar" is dan is een klein bedrag per maand niet raar denk ik. Maar ook als "mede eigenaar" zal je het beestje moeten verzorgen. Dus ook mestten. Ondanks dat je betaald voor het "gebruik" Anders moet je zelf maar een pony kopen.
Ik heb zelf nog nooit betaald voor een verzorg pony. Heb wel een tijdje een haflinger geleast omdat de eigenaar tijdelijk de maandelijkse kosten niet kon betalen. Maar daarvoor kon ik er dan ook elke dag heen. Poetsen , longeren ed (paardje was nog niet zadelmak dus niet rijden) maar dat was weer een aparte situatie.

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:35

Ik vind dat dit een zaak is dat ieder voor zich moet afwegen maar ik kan beide kanten verstaan. Een bijrijder is soms handig omdat je paard meer beweging krijgt maar die van mij staan ook 24/7 op de wei dus dat rijden hoeft ook niet iedere dag. Langs de andere kant is een bijrijder vaak ontzettend blij dat hij/zij mag komen want dan heeft die een paardje waar hij/zij veel meer mee kan doen dan enkel in de manege achter elkaar aan rijden. De bijrijder kan er dus ontzettend veel van leren.
Zoals ik al zei dus een afweging die van persoon tot persoon verschilt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:43

Leasen is ook inderdaad heel wat anders.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:49

leasen is inderdaad anders maar dan nog de bijrijdster is vaak ook blij dat ze een paard mogen verzorgen en rijden daar hoort ook verzorging en af en toe mesten bij
het wordt anders als je een paard door moet rijden voor iemand
maar iemand die paardrijdt als hobby en graag wat meer wil dan alleen op de manege
is blij met een verzorgpaard en daar betaal ik niet voor
maar ik zou ook niet snel geld vragen van een bijrijdster maar wel verwachten dat ze ook helpt met andere dingen dan alleen rijden

SuperMick18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:24

Ik zie inderdaad ook heel vaak dat je moet betalen om andermans hun paarden te verzorgen.

Ander half jaar geleden heb ik zelf een advertentie op marktplaats gezet dat ik een paardje zocht om te verzorgen enzo. Al snel werd ik gebeld door een vriendelijke man. En sindsdien heb ik een super lief paardje om te verzorgen. Ik mag er alles mee doen. Wil ik met hem op wedstrijd prima joh, eigenaren gaan met me mee. Heb 1x in de week menles. gaan ze ook met me mee. Stallen uitmesten hoef ik niet eens te doen (ik vind het echt geen probleem om te doen) maar de eigenaar zegt, Je bent hier voor het paardje niet voor de klusjes. Ik heb een hele goede band met die mensen. Kom ook gewoon bij die mensen over vloer. Als het zo uit komt dat ik er s'avonds ben. Kan ik ook gewoon bij die mensen blijven eten. Wil ik er om een of andere reden slapen. Kan dat ook. Ben echt heel erg blij met die mensen. En het enige wat ik moet betalen zijn de menlessen. En als ik bijv een nieuw dekje wil of andere prutjes betaal ik dat. Ook hebben we vaak menritten van 30 km kost meestal ong 10 euro per persoon word ook vaak gewoon voor mij betaald. ik heb het enorm getroffen met de mensen en met het paard. want het is echt mijn maatje.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:01

Ik vind het eigenlijk redelijk oneerlijk als een bijrijdster moet betalen. Ik bedoel, de eigenaar koopt een paard (met verantwoording) en heeft er dan blijkbaar te weinig tijd voor het paard. Als iemand dan die taak uit je handen wil nemen moet je toch juist dankbaar zijn?

Dan moet ik toegeven dat ik als bijrijder wel heel veel voor het paard over had en ook heel veel klusjes deed.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:41

Ik hoef geen bijrijders voor het geld, ik hoef ook geen bijrijders voor de tijd die het me schelen zou. Ik kan mijn paarden inmiddels zonder hulp betalen en kan ze ook wat vaker vrij geven ipv een bijrijder te laten komen. Ik heb echter twee topbijrijders die voor een 'schijntje' 10 dagen per maand een toppaard tot hun beschikking hebben waarmee ze mogen lessen, wedstrijden mogen rijden, deel kunnen nemen aan evenementen en clinics etc. Ze hoeven geen enkel klusje te doen, niets. We zijn allemaal tevreden met de situatie zoals deze is en ik heb van te voren heel duidelijk gemaakt wat mijn idee was. Het is dus niet zo dat ze achteraf ineens met kosten werden geconfronteerd.

De niet betalende bijrijders, heb ik ervaren, zijn vaak veel minder verantwoordelijk en minder betrouwbaar :o. TENZIJ het om jonge meiden gaat (± 12 - 14 jaar)

Als mensen bij voorbaat al niet willen betalen, zijn ze bij mij aan het verkeerde adres. Als dit met wederzijdse goedkeuring wordt besloten, prima uiteraard.

Betalen voor een bijrijder vind ik écht belachelijk. Dan moeten ze wel in alle takken van sport beter zijn dan ik :D anders zie ik niet in wat de meerwaarde voor mij is...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:42

chantalboes schreef:
Ik vind het eigenlijk redelijk oneerlijk als een bijrijdster moet betalen. Ik bedoel, de eigenaar koopt een paard (met verantwoording) en heeft er dan blijkbaar te weinig tijd voor het paard. Als iemand dan die taak uit je handen wil nemen moet je toch juist dankbaar zijn?

Dan moet ik toegeven dat ik als bijrijder wel heel veel voor het paard over had en ook heel veel klusjes deed.

Beetje makkelijk gedacht door er maar vanuit te gaan dat de eigenaar geen geld of tijd heeft...

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:48

Ik heb een half jaar lang een haflinger gereden. ik had geen faciliteiten tot mijn beschikking behalve een pistje dat na veel regenval niet te rijden was en de weien om in te rijden. Wel was het vlak bij een groot bos en de dijk waar je gezellig kunt wandelen. Ik betaalde 70 euro per maand en ik mocht rijden hoeveel en wanneer ik maar wilde (zolang ik maar rekening hielt met het paard) en ik moest niets doen, behalve kijken of er nog genoeg water was. Aangezien dat ik de Haf een beetje als mijn eigen paard kon beschouwen, vond dik het wel oké. Zeker omdat ik gene klusjes moest doen en mocht doen en laten wat ik wilde met het paardje