Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:34

Smalle doorgangetjes / hoekjes / doodlopende stukjes valt toch wel mee ?? :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:41

Lovely schreef:
Pmarena, in dit bericht geef je juist aan hoeveel van de mens of van jezelf je aan je paard toeschrijft. Wie zegt dat paarden op ontdekkingstocht willen? Wie zegt dat ze voortdurend mentaal uitgedaagd moeten worden? Volgens mij krijg je daar juist gefrustreerde paarden van omdat ze nooit eens rust hebben.

hmmm,
hier merk ik dat de paarden zich vervelen als ze in de winter alleen in een kale paddock van 400m2 staan.
Ze staan maar wat te staan of gaan klieren met elkaar en dekens mollen enzo.
Komen er ruwvoerbakken bij dan wordt het al beter, is de ruimte groter en zijn er verschillende `ruimtes` dan lopen ze al meer heen en weer en wisselen af waar ze staan en wat ze doen. Als ze dan ook nog een stuk pad of wei er bij krijgen met gras merk je dat ze erg enthousiast worden als ze het idee krijgen dat ze daar ook even naar toe mogen en dan gaan ze tevreden sprietjes zoeken en houden dat wel een aantal uren vol tot ze er weer uit moeten.

Afwisseling maakt het leven interessanter.
Ik denk dat voor sportpaarden het ook minder saai is om een ritme te hebben met veel afwisseling, dan 24-7 in een box of kale paddock te staan.
Een dagritme in de winter met voor de nacht op stal bijvoorbeeld, en dan overdag afwisselend stapmolen-trainingsmolen/wandelen/paddock en ruwvoermomenten of met wat geluk een paar uur weidegang, naast training als rijden-longeren-buitenritten etc.

@Mirgino: zoveel mogelijk buiten is voor veel paarden goed, maar onbeperkt eten weer niet. Je kunt je paard dan beperkt op het gras laten lopen, en dan moet je iets met de andere uren. Sommige mensen zetten ze dan op stal, mensen die bewegen, uitzicht en de frisse lucht belangrijk vinden zullen eerder voor nog een aantal uren in de paddock kiezen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:42

Hier kun je ook een beetje zien hoe onze wei eruit ziet, zijn 2 weilanden. Waar je de schapen bij de omheining ziet staan, aan de andere kant is het 2e gedeelte, waar ze in principe altijd in kunnen. Dan als je die stenen muur ziet, dat is de stal/inloopstal (gedeelte is inloopstal andere gedeelte is hooiopslag etc.) Inloopstal zal om en nabij zo'n 20 vierkante meter zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:45

joyce B schreef:
Lovely schreef:
Pmarena, in dit bericht geef je juist aan hoeveel van de mens of van jezelf je aan je paard toeschrijft. Wie zegt dat paarden op ontdekkingstocht willen? Wie zegt dat ze voortdurend mentaal uitgedaagd moeten worden? Volgens mij krijg je daar juist gefrustreerde paarden van omdat ze nooit eens rust hebben.

hmmm,
hier merk ik dat de paarden zich vervelen als ze in de winter alleen in een kale paddock van 400m2 staan.
Ze staan maar wat te staan of gaan klieren met elkaar en dekens mollen enzo.
Komen er ruwvoerbakken bij dan wordt het al beter, is de ruimte groter en zijn er verschillende `ruimtes` dan lopen ze al meer heen en weer en wisselen af waar ze staan en wat ze doen. Als ze dan ook nog een stuk pad of wei er bij krijgen met gras merk je dat ze erg enthousiast worden als ze het idee krijgen dat ze daar ook even naar toe mogen en dan gaan ze tevreden sprietjes zoeken en houden dat wel een aantal uren vol tot ze er weer uit moeten.

Afwisseling maakt het leven interessanter.
Ik denk dat voor sportpaarden het ook minder saai is om een ritme te hebben met veel afwisseling, dan 24-7 in een box of kale paddock te staan.
Een dagritme in de winter met voor de nacht op stal bijvoorbeeld, en dan overdag afwisselend stapmolen-trainingsmolen/wandelen/paddock en ruwvoermomenten of met wat geluk een paar uur weidegang, naast training als rijden-longeren-buitenritten etc.

@Mirgino: zoveel mogelijk buiten is voor veel paarden goed, maar onbeperkt eten weer niet. Je kunt je paard dan beperkt op het gras laten lopen, en dan moet je iets met de andere uren. Sommige mensen zetten ze dan op stal, mensen die bewegen, uitzicht en de frisse lucht belangrijk vinden zullen eerder voor nog een aantal uren in de paddock kiezen.

onbeperkt eten niet? weet je dat een paard 80% van z'n dag etend doorbrengt? en zou moeten doorbrengen? ja wij schotelen paarden fastfood voor, betekend 't niet dat 't goed is natuurlijk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:02

pmarena schreef:
Smalle doorgangetjes / hoekjes / doodlopende stukjes valt toch wel mee ?? :)

Dacht dat ik bij die 'sprongetjes' foto een doodlopend stukje zag achter haar, maar dat loopt ook door zie ik nu, of niet? Toch die doorgangetjes vind ik al krap, mijn merrie heeft een persoonlijke bubbel van ongeveer 3 meter om zich heen, en andere paarden zouden in zo'n doorgang van dat sprongetje er absoluut niet langs mogen := Tja, apart geval helaas.

Wij hebben helaas weinig uitdagends voor ze, zou willen dat ik zo'n mooie ruimte had en dat ook zo zou mogen inrichten! Wij hebben gewoon twee weides, en in d ewinter enkel een 20/60 bak. Ik hang op 3 plekken hooi neer (staan met ze 3en) en wilgentakken als we die hebben. Ze bewegen wel wat, want mijn merrie gunt de andere het hooi in de hooi netten niet, dus die loopt van hot naar her om de paarden weg te jagen, zo lopen ze toch nog kilometers van hooinet naar hooi net :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:25

Ja als je er "rotzakken" bij hebt zitten dan zijn "smalle" paadjes niet handig , maar daar moet je dan ook rekening mee houden natuurlijk , hier is in principe alles van meerdere kanten bereikbaar dus stel dat er een klojo tussen zit die de boel wil versperren , dan zal een ander die die klojo niet omver kan / wil kegelen :P even een stukje om moeten lopen en ach , dan hebben ze ook weer wat te doen , anders staan ze zich toch maar te vervelen. Ik heb ook de indruk dat ze met een dergelijke inrichting niet zo snel elkaar gaan staan te zieken en vervelen omdat ze genoeg andere zaken hebben waar ze zich mee bezig kunnen houden :)

Hier even grofweg een plattegrondje van hoe we het hier hebben , maar het is dus nog volop in ontwikkeling en de schaal klopt ook niet helemaal :P

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... i-2011.jpg

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:42

pmarena schreef:
Lovely : Ik snap het idee dat je hebt , maar zie dat het in de praktijk zo niet werkt :)
Ze hebben zat rust...maar ook de mogelijkheid om rond te scharrelen (en dan zelf te bepalen waar ze gaan staan hangen :P ) , het is gewoon extra , die looppaden want ze kunnen ook "thuis" bij de stallen en zandpaddocks blijven....maarja dat heb je als paard ook wel gezien na een tijdje :)

Ze vinden het geweldig om wat rond te banjeren en wat te kunnen afwisselen van plekjes.

.

Je dicht hier echt menselijke eigenschappen aan je paarden toe.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:47

joyce B schreef:
[

hmmm,
.

Maar waarom moet dat paard perse de hele dag in de winter in een kale paddock staan? Waarom niet drie kwartier in de stapmolen, smiddags 2 uurtjes in de paddock en verder gewoon weer op stal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:48

Active schreef:
pmarena schreef:
Lovely : Ik snap het idee dat je hebt , maar zie dat het in de praktijk zo niet werkt :)
Ze hebben zat rust...maar ook de mogelijkheid om rond te scharrelen (en dan zelf te bepalen waar ze gaan staan hangen :P ) , het is gewoon extra , die looppaden want ze kunnen ook "thuis" bij de stallen en zandpaddocks blijven....maarja dat heb je als paard ook wel gezien na een tijdje :)

Ze vinden het geweldig om wat rond te banjeren en wat te kunnen afwisselen van plekjes.

.

Welnee joh , dit zijn toch echt gewoon hele normale eigenschappen van paarden :)

Wat denk jij dan , dat het zombies zijn die zelf niet in de gaten hebben dat ze de hele dag op dezelfde plek staan te hangen :P

Ze zijn misschien niet zo slim , maar ZO stom zijn ze nou ook weer niet.

Joyce omschrijft het ook mooi zie ik een stukje hierboven. Ze kunnen gewoon meer hun ei kwijt als ze wat meer afwisseling / mogelijkheden hebben , zo een ontzettend raar verschijnsel is het toch niet om dat te kunnen begrijpen :?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:51

Active schreef:

Als ze dat al doet dan is zij is echt niet de enige. Al die mensen die zeggen dat hun paard lekker warm op stal staat, lekker kan slapen in zijn stal of het koud zou hebben in de regen etc. Die hebben ook echt niet gekeken naar het natuurlijk gedrag van een paard. Een paard hoeft namelijk niet warm op stal en heeft het niet koud van 1 buitje regen. Hij slaapt ook geen 10 uur achter elkaar. Zo kan je een hele lijst maken van alle antropomorfische dingen die mensen zeggen in dit topic.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:58

Je beweerd dat je paarden het geweldig vinden om rond te scharrelen. Heb je ze ooit de keuze gegeven om dat niet te doen?
Al je berichten staan vol met verhalen over hoe jij denkt dat je paarden het vinden.

Wat ik overigens wel vind, is dat beide paarden echt te vet zijn. Ze hebben nog een flinke pluk gras in de wei staan en krijgen dan ook nog hooi daarnaast in de wei. De kans op hoefbevangen raken is absoluut aanwezig bij deze paarden.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:00

Depende schreef:
Active schreef:

Als ze dat al doet dan is zij is echt niet de enige. Al die mensen die zeggen dat hun paard lekker warm op stal staat, lekker kan slapen in zijn stal of het koud zou hebben in de regen etc. Die hebben ook echt niet gekeken naar het natuurlijk gedrag van een paard. Een paard hoeft namelijk niet warm op stal en heeft het niet koud van 1 buitje regen. Hij slaapt ook geen 10 uur achter elkaar. Zo kan je een hele lijst maken van alle antropomorfische dingen die mensen zeggen in dit topic.

Dat klopt, dat hoeft ook niet. Dat zeg ik volgens mij ook nergens.

Wel is een paard een gewoontedier, die het prettig vind om structuur te hebben. In de natuur zoeken ze uitdaging in voldoende voeding vinden voor de dag, voortplanten, een veulen opvoeden en de kudde beschermen.
Meer uitdaging heeft een paard uit zichzelf nog nooit gezocht!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:01

[***] schreef:
Maar in de weide hebben ze toch ook lekker eten? Grasjes! Jammie!
Dus dat argument snap ik niet zo goed .. Verder kom ik er misschien nog op terug, mijn hersenen willen niet zo vlot mee op dit moment :')

Edit; deze al .. Een stal geeft rust, vooral voor de paarden lager in rang, maar zelfs voor degene die altijd moet zorgen dat de kudde niet opgegeten wordt, lijkt het me wel kunnen dat ze het fijn vinden om rust te hebben .. Om te weten dat ze veilig staan en dat er niks gebeurd ...

Ik snap het wel, als de stal openstaat en suus loopt los achter mij aan naar de wei, dan loopt ze zo dr stal in hoor!
Ze hebben daar brokken, een ruif vol hooi een liksteen en het is lekker warm en droog! *D
En dan slapen ze, en worden ze wakker mogen ze weer de wei in.. dus ik weet niet wat ik erger zou vinden..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:06

Net als mensen zijn ook paarden verschillend. Sommige paarden kunnen prima tegen een bui regen, maar een ander staat toch echt wel te shaken bij een bui regen op zijn bast.
In de vijfendertig jaar dat ik nu paarden aan huis heb en ze 'gestald' heb in verschillende omstandigheden heb ik toch bemerkt dat er voor ieder paard of pony weer andere omstandigheden prettig zijn. Ik bedoel hiermee dat de een het prima vindt om een hele dag buiten te staan en weer een ander staat heel erg graag op stal. De een vindt het prima om door de sneeuw, regen of hagel te banjeren en de ander staat bij een klein spettertje regen al te vragen om op stal te mogen.
Je kunt niet alle paarden over een kam scheren en ook niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn paard te geven wat hij het liefste zou willen.
Zo zijn er paarden die de hele dag uitdaging willen, maar er zijn ook paarden die zich daar totaal voor afsluiten en met rust gelaten willen worden.
Kijk naar wat je paard graag wilt, kijk naar wat de mogelijkheden voor jezelf zijn en doe wat het beste is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:08

Active :

Ja natuurlijk hebben ze die keuze :)

Je hebt gewoon een thuisbasis...en van daar uit als extra heb je die looppaden. Die krijgen ze er dus BIJ.
Niet in plaats van :)

Ze hebben bij de stal immers ook alles dat ze nodig hebben , maar zelfs als je in de winter de paden open zet en het is echt een gladde bende , dan lopen ze nog liever met hun poten vol in de bagger wat rondjes dan dat ze alleen maar een beetje saai in de paddock blijven hangen.

De ponies zijn inderdaad te vet , dat zei ik zelf ook al :P

Maar ze kunnen het hebben , ze lopen genoeg rond en zijn het gewend en krijgen genoeg vitamientjes e.d. binnen om 1 en ander goed te kunnen verwerken. Daarbij houden we ze natuurlijk goed in de gaten :)

Ze eten bovendien hoog "oud" gras en dat is toch ook al weer een heel ander verhaal dan van die gestresste veels te kort afgegrazen grassprieten.

Een pony mag van mij in de zomer best een beetje rond zijn , in de winter vallen ze toch al snel genoeg in als ze er voor kiezen om veel buiten te lopen :)

Wat betreft het hooi : Waar hooi zit kan niet ook nog eens gras zitten , dus het graszaadhooi is juist goed om HB te voorkomen , dus die snap ik niet helemaal :)

Ze krijgen nu overigens al tijden geen hooi meer vanwege het gras dat er veels te hoog bij staat. Ze moeten dat eerst maar eens wegwerken , het zou een beetje van de zotten zijn om ze duur hooi te voeren terwijl het gras staat weg te rotten in de wei van de winter :P

Vanwege het rotweer staan ze regelmatig even in de paddock en dan staan ze op alleen onbeperkt (graszaad) hooi :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:15

Nu ben ik trouwens wel benieuwd of er reacties komen over mijn duur hooi opmerking , of dat eens lekker uit zijn verband getrokken gaat worden :P

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:17

Active schreef:
Dat klopt, dat hoeft ook niet. Dat zeg ik volgens mij ook nergens.

Wel is een paard een gewoontedier, die het prettig vind om structuur te hebben. In de natuur zoeken ze uitdaging in voldoende voeding vinden voor de dag, voortplanten, een veulen opvoeden en de kudde beschermen.
Meer uitdaging heeft een paard uit zichzelf nog nooit gezocht!

Dat is waar, dat zei jij niet. Maar veel mensen wel en ik vind het dan niet eerlijk om 1 iemand erop aan te spreken en het bij andere geheel te negeren.

Inderdaad een paard is een gewoontedier, maar die gewoonte hoeft niet voort te komen uit op stal staan. Die kan op vele andere manieren ingevuld worden. Het natuurlijke fourageer gedrag van een paard wordt door een Paddock Paradise wel gestimuleerd. Daarnaast kunnen ze ook voldoende rust vinden etc.

Natuurlijk zitten aan die manier van paarden houden ook wel weer nadelen, maar voor mij is het wel een van de meest ideale manieren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:21

@active, lees anders even het stukje over het sportpaard wat ik ook schreef. Met de afwisseling er bij van verschillende activiteiten en plaatsen verspreid over de dag... Daar zeg ik wat jij ook zegt...
Op een grote stal met al die voorziening kan dat ook, hier heb ik wei en paddock en stal en wil ze zo min mogelijk opsluiten in een kleine box, dus geef ik ze zoveel mogelijk keuze afhankelijk van hoe de bodem is met of zonder weidegang er bij...

Chaos schreef:
Leuke foto's Pmarena.
Zoiets vind ik leuk, al zou ik het nog weer anders doen maar tis ook persoonlijk en je moet kijken naar de beschikbare ruimte off-course. Maar ik zou een paar dingen anders doen (liksteen, voeren ed.). Heb jij een plattegrondje? Het is niet met rechte lijnen uitgezet of wel?

Erg mooi. :)

Maar niet haalbaar met meerdere paarden (zou dat ook niet willen, en ondanks zo'n track zou ik ze 's nachts als nog binnendoen. Als is het van 23.00-06.00. Hihi.

Dan is dit een leuk voorbeeld van hoe het kan met een grote groep!:
Dit is een speciale manege met pensionstalling en zij hebben op hun 4ha grote terrein een paddock paradijs aangelegd met 2 km aan paden waar alle manege- en pensionpaarden overdag lopen. 's Nachts komen ze nog gewoon op stal.
Hieronder de link naar hun website en links naar hun uitnodiging voor de opening met foto van deel van het terrein en albums met foto's van de aanleg.

http://www.depaardenmaat.nl
http://www.freewebs.com/gydjulind/Inter ... 281%29.pdf

https://picasaweb.google.com/GandalfGen ... eat=email#

https://picasaweb.google.com/1124553949 ... eat=email#

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:33

Wat onbeperkt eten betreft...
Het is belangrijk dat de darmen (bijna) de hele dag bezig zijn. dat is niet hetzelfde als onbeperkt (over) eten.

Een heleboel natuurlijke dingen laten zich niet zomaar omzetten in weilandleven. In weianden groeit gras dat voor koeien is gezaaid om zoveel mogelijk melk te geven, niet voor paarden om daar sober van te leven.
Weide gras lijkt in de verste verte niet op natuurgras en ze worden er dan ook snel veel te dik van. Je kunt ze dus feitelijk niet onbeperkt laten eten. Ook niet van het hooi wat van zo'n land komt.
Als men dingen natuurlijk wil doen, moet men naar de natuur kijken en niet een namaak versie er van voorschotelen en denken dat dat zo ideaal is of beter dan dit of dat.
De darmen gezond gevuld houden kan op diverse manieren.

Het is al genoemd, paarden zijn individuen en wat de een lekker vindt, kan de ander vreselijk vinden. Het is niet goed om ze alleen als groep zoogdieren/vluchtdieren/kuddedieren te zien en zelf in te vullen wat dat dan in zou houden en waar ze zivch prettig bij zouden voelen.
Als men merkt dat een paard niet tevreden is in zijn situatie, moet men wat aan die situatie doen, maar als een paard tevreden is in zijn situatie, is er geen enkele reden om aan te nemen dat iemand een dierenbeul is omdat het paard anders gehouden wordt dan "normaal" of wat een groep correct vindt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:50

Heb al een tijd niet meer gereageerd maar wel meegelezen :P

De laatste post van Lusitana spreekt mij erg aan, daar kan ik helemaal in mee.
Het ene paard is het andere niet, dat zie ik iedere dag weer bij mijn paarden, ondanks dat ze allemaal de keuze hebben om op stal te gaan staan (boxen met deurtjes open) maakt ieder paard er op zijn eigen wijze gebruik van.

Mijn oudste paard (27jr.) is de laatste jaren steeds slechter gaan zien, hij is tevreden omdat hij kan kiezen of hij op stal gaat staan of niet, de ene dag staat hij relatief veel op stal, soms alleen, soms met een ander paard en de andere dag komt hij er amper in.
Ik zou er zeker voor hem (eigenlijk voor allemaal) niet aan moeten denken om hem te verplichten 24 u per dag op een weide te zetten zonder goede schuil mogelijkheid en andersom vind ik het ook niks voor hem om veel op stal te laten staan met verplichte momenten om de weide op te gaan.

Ik begrijp dat niet iedereen de luxe heeft om zijn paard altijd de keuze aan te bieden, maar met goed zoeken naar een fijn adres en evt. concessies doen w.b.t je eigen luxe kom je een heel eind.
Ik ben enkele uurtjes per dag bij mijn paarden, de rest van de 24 uur moeten ze toch zichzelf vermaken, voor mij is de huisvesting om die reden het aller belangrijkste.
En wat die huisvesting inhoudt verschild per paard........................

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:07

pmarena schreef:
De ponies zijn inderdaad te vet , dat zei ik zelf ook al :P

Maar ze kunnen het hebben , ze lopen genoeg rond en zijn het gewend en krijgen genoeg vitamientjes e.d. binnen om 1 en ander goed te kunnen verwerken. Daarbij houden we ze natuurlijk goed in de gaten :)

Voor geen enkel paard is overgewicht gezond, ook die van jou niet. Dus het stukje, ze kunnen het hebben is natuurlijk onzin. Daarbij, als je nou op sommige plekken waar hooi ligt, gewoon niets neerlegd. Je overvoerd ze op dit moment. Want ze zijn niet een klein beetje vet, maar ze zijn heel erg vet.

Je kunt ze wel in de gaten houden, maar dan mag je wel een rontgenologisch oog hebben om te voorkomen dat het hoefbeen kantelt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:20

Maartje1990 schreef:
onbeperkt eten niet? weet je dat een paard 80% van z'n dag etend doorbrengt? en zou moeten doorbrengen? ja wij schotelen paarden fastfood voor, betekend 't niet dat 't goed is natuurlijk.

Volgens mij heb ik onthouden dat paarden zo'n 14 uur per dag naar eten zoekend doorbrengen.
Voor dat eten moeten ze moeite doen. Veel lopen voor nog een groen plukje, dus niet zo'n grazig groene koeienweide zoals wij in Nederland veel hebben. Laatst gelezen in een onderzoek dat pony's in 2 uur grazen zonder beperking als op hun volledige dagrantsoen aan energie en droge stof zaten...

Ook het hooi en voordroog van onze Nederlandse weiden is lang niet altijd geschikt om elk paard onbeperkt van te kunnen laten eten.
Ik beweer dus niet dat onbeperkte toegang tot ruwvoer in tijd en voor de spijsvertering niet goed zou zijn, maar wel dat het hier vaak niet goed mogelijk is om paarden onbeperkt te laten weiden of onbeperkt toegang te geven tot niet-moeilijker toegankelijk gemaakt ruwvoer omdat de paarden en pony's daar vaak gruwelijk te dik van worden.

Het is echt worstelen met het ideaal om je paard de hele dag toegang te bieden tot ruwvoer, en het probleem van overgewicht.
Hier gaat het ruwvoer dus al in fijnmazige netten (die nog niet fijn genoeg zijn), gaat het gras met strookbegrazing en een beperkt aantal uren en voer ik nu stro bij in netten om de uren zonder voordroog of hooi te overbruggen zodat ze niet te lang met lege maag staan. Want de hoeveelheid van 1,5% van hun lichaamsgewicht kauwen de paarden hier, verdeeld over de dag en uit de netten, in zo'n 3 tot maximaal 4! uur op... Een kale wei gaat minder snel, maar daar krijg je gestressed gras van en hogere fructaangehaltes, waar mijn merrie niet tegen kan. Die loopt dus al met grasmasker en slechts 1,5 uur per dag op het gras.

Een pensionstal waarbij de paarden gewoon van 's ochtends tot 's avonds op de wei komen kan voor haar dus al niet. Ze komt er als een overspannen luchtballon van af met harde gerimpelde manenkam...
Helaas voor het paard, en voor ons...

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:30

Joyce het is wel 1,5 tot 2 procent van het lichaamsgewicht, maar het gaat wel om de droge stof. En in gras zit niet heel veel droge stof. Echter vaak wel veel te veel eiwitten waardoor ze te snel vervetten.

Misschien moeten we ze komkommers gaan voeren, zit niets in en vult wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:44

Lovely schreef:
Er stonden grassprietjes op en nog wat andere paarden. Het was geen hamsterkooi in elk geval, maar de paarden konden wel echt de benen strekken zodat hart en longen ook een keer aan de beurt kwamen.

pmarena, ik vind veel nieuwe inzichten helemaal niet zo op de paarden gericht en vaak slaan ze de plank volledig mis. Neem nou wat van die nieuwerwetse dingen als voerballen en allerlei zaken aan touwtjes om mee te spelen. Dat is helemaal niks voor een paard en ze leren er alleen maar vervelende gewoontes mee aan. Geef een paard gewoon zijn voer op de grond en eventueel wat wilgentakken om mee te klooien, maar verder niks. Ik zie teveel kunstrgrepen waar een paard doorgaans niks aan heeft. En ja ik ben erg voor paardenwelzijn, maar niet op een mensenmanier zoals een hamsterkooi.

Waar gebruiken ze dat soort dingen meestal? Op stal, om verveling tegen te gaan.
Mijn ene paard heeft een hekel aan de stal, is ie daarmee onopgevoed? Hij breekt het niet af, maar hij wordt een hoop ellende van verveling.
Ik vind je post zeer kortzichtig en je scheert alles over 1 kam. Misschien kun je ook vertellen waarom paarden weven en andere stalondeugden ontwikkelen, allemaal onopgevoed zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:50

Active schreef:
Je beweerd dat je paarden het geweldig vinden om rond te scharrelen. Heb je ze ooit de keuze gegeven om dat niet te doen?
Al je berichten staan vol met verhalen over hoe jij denkt dat je paarden het vinden.

Wat ik overigens wel vind, is dat beide paarden echt te vet zijn. Ze hebben nog een flinke pluk gras in de wei staan en krijgen dan ook nog hooi daarnaast in de wei. De kans op hoefbevangen raken is absoluut aanwezig bij deze paarden.

Als ze dat niet zouden willen, bleven ze wel in hun stal staan toch, eigen keus.