Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lovely schreef:Pmarena, in dit bericht geef je juist aan hoeveel van de mens of van jezelf je aan je paard toeschrijft. Wie zegt dat paarden op ontdekkingstocht willen? Wie zegt dat ze voortdurend mentaal uitgedaagd moeten worden? Volgens mij krijg je daar juist gefrustreerde paarden van omdat ze nooit eens rust hebben.
joyce B schreef:Lovely schreef:Pmarena, in dit bericht geef je juist aan hoeveel van de mens of van jezelf je aan je paard toeschrijft. Wie zegt dat paarden op ontdekkingstocht willen? Wie zegt dat ze voortdurend mentaal uitgedaagd moeten worden? Volgens mij krijg je daar juist gefrustreerde paarden van omdat ze nooit eens rust hebben.
hmmm,
hier merk ik dat de paarden zich vervelen als ze in de winter alleen in een kale paddock van 400m2 staan.
Ze staan maar wat te staan of gaan klieren met elkaar en dekens mollen enzo.
Komen er ruwvoerbakken bij dan wordt het al beter, is de ruimte groter en zijn er verschillende `ruimtes` dan lopen ze al meer heen en weer en wisselen af waar ze staan en wat ze doen. Als ze dan ook nog een stuk pad of wei er bij krijgen met gras merk je dat ze erg enthousiast worden als ze het idee krijgen dat ze daar ook even naar toe mogen en dan gaan ze tevreden sprietjes zoeken en houden dat wel een aantal uren vol tot ze er weer uit moeten.
Afwisseling maakt het leven interessanter.
Ik denk dat voor sportpaarden het ook minder saai is om een ritme te hebben met veel afwisseling, dan 24-7 in een box of kale paddock te staan.
Een dagritme in de winter met voor de nacht op stal bijvoorbeeld, en dan overdag afwisselend stapmolen-trainingsmolen/wandelen/paddock en ruwvoermomenten of met wat geluk een paar uur weidegang, naast training als rijden-longeren-buitenritten etc.
@Mirgino: zoveel mogelijk buiten is voor veel paarden goed, maar onbeperkt eten weer niet. Je kunt je paard dan beperkt op het gras laten lopen, en dan moet je iets met de andere uren. Sommige mensen zetten ze dan op stal, mensen die bewegen, uitzicht en de frisse lucht belangrijk vinden zullen eerder voor nog een aantal uren in de paddock kiezen.
pmarena schreef:Smalle doorgangetjes / hoekjes / doodlopende stukjes valt toch wel mee ??
pmarena schreef:Lovely : Ik snap het idee dat je hebt , maar zie dat het in de praktijk zo niet werkt![]()
Ze hebben zat rust...maar ook de mogelijkheid om rond te scharrelen (en dan zelf te bepalen waar ze gaan staan hangen) , het is gewoon extra , die looppaden want ze kunnen ook "thuis" bij de stallen en zandpaddocks blijven....maarja dat heb je als paard ook wel gezien na een tijdje
Ze vinden het geweldig om wat rond te banjeren en wat te kunnen afwisselen van plekjes.
.
joyce B schreef:[
hmmm,
hier merk ik dat de paarden zich vervelen als ze in de winter alleen in een kale paddock van 400m2 staan.
.
Active schreef:pmarena schreef:Lovely : Ik snap het idee dat je hebt , maar zie dat het in de praktijk zo niet werkt![]()
Ze hebben zat rust...maar ook de mogelijkheid om rond te scharrelen (en dan zelf te bepalen waar ze gaan staan hangen) , het is gewoon extra , die looppaden want ze kunnen ook "thuis" bij de stallen en zandpaddocks blijven....maarja dat heb je als paard ook wel gezien na een tijdje
Ze vinden het geweldig om wat rond te banjeren en wat te kunnen afwisselen van plekjes.
.
Je dicht hier echt menselijke eigenschappen aan je paarden toe.
Active schreef:Je dicht hier echt menselijke eigenschappen aan je paarden toe.
Depende schreef:Active schreef:Je dicht hier echt menselijke eigenschappen aan je paarden toe.
Als ze dat al doet dan is zij is echt niet de enige. Al die mensen die zeggen dat hun paard lekker warm op stal staat, lekker kan slapen in zijn stal of het koud zou hebben in de regen etc. Die hebben ook echt niet gekeken naar het natuurlijk gedrag van een paard. Een paard hoeft namelijk niet warm op stal en heeft het niet koud van 1 buitje regen. Hij slaapt ook geen 10 uur achter elkaar. Zo kan je een hele lijst maken van alle antropomorfische dingen die mensen zeggen in dit topic.
[***] schreef:Maar in de weide hebben ze toch ook lekker eten? Grasjes! Jammie!
Dus dat argument snap ik niet zo goed .. Verder kom ik er misschien nog op terug, mijn hersenen willen niet zo vlot mee op dit moment
Edit; deze al .. Een stal geeft rust, vooral voor de paarden lager in rang, maar zelfs voor degene die altijd moet zorgen dat de kudde niet opgegeten wordt, lijkt het me wel kunnen dat ze het fijn vinden om rust te hebben .. Om te weten dat ze veilig staan en dat er niks gebeurd ...
Active schreef:Dat klopt, dat hoeft ook niet. Dat zeg ik volgens mij ook nergens.
Wel is een paard een gewoontedier, die het prettig vind om structuur te hebben. In de natuur zoeken ze uitdaging in voldoende voeding vinden voor de dag, voortplanten, een veulen opvoeden en de kudde beschermen.
Meer uitdaging heeft een paard uit zichzelf nog nooit gezocht!
Chaos schreef:Leuke foto's Pmarena.
Zoiets vind ik leuk, al zou ik het nog weer anders doen maar tis ook persoonlijk en je moet kijken naar de beschikbare ruimte off-course. Maar ik zou een paar dingen anders doen (liksteen, voeren ed.). Heb jij een plattegrondje? Het is niet met rechte lijnen uitgezet of wel?
Erg mooi.
Maar niet haalbaar met meerdere paarden (zou dat ook niet willen, en ondanks zo'n track zou ik ze 's nachts als nog binnendoen. Als is het van 23.00-06.00. Hihi.
pmarena schreef:De ponies zijn inderdaad te vet , dat zei ik zelf ook al
Maar ze kunnen het hebben , ze lopen genoeg rond en zijn het gewend en krijgen genoeg vitamientjes e.d. binnen om 1 en ander goed te kunnen verwerken. Daarbij houden we ze natuurlijk goed in de gaten
Maartje1990 schreef:onbeperkt eten niet? weet je dat een paard 80% van z'n dag etend doorbrengt? en zou moeten doorbrengen? ja wij schotelen paarden fastfood voor, betekend 't niet dat 't goed is natuurlijk.
Lovely schreef:Er stonden grassprietjes op en nog wat andere paarden. Het was geen hamsterkooi in elk geval, maar de paarden konden wel echt de benen strekken zodat hart en longen ook een keer aan de beurt kwamen.
pmarena, ik vind veel nieuwe inzichten helemaal niet zo op de paarden gericht en vaak slaan ze de plank volledig mis. Neem nou wat van die nieuwerwetse dingen als voerballen en allerlei zaken aan touwtjes om mee te spelen. Dat is helemaal niks voor een paard en ze leren er alleen maar vervelende gewoontes mee aan. Geef een paard gewoon zijn voer op de grond en eventueel wat wilgentakken om mee te klooien, maar verder niks. Ik zie teveel kunstrgrepen waar een paard doorgaans niks aan heeft. En ja ik ben erg voor paardenwelzijn, maar niet op een mensenmanier zoals een hamsterkooi.
Active schreef:Je beweerd dat je paarden het geweldig vinden om rond te scharrelen. Heb je ze ooit de keuze gegeven om dat niet te doen?
Al je berichten staan vol met verhalen over hoe jij denkt dat je paarden het vinden.
Wat ik overigens wel vind, is dat beide paarden echt te vet zijn. Ze hebben nog een flinke pluk gras in de wei staan en krijgen dan ook nog hooi daarnaast in de wei. De kans op hoefbevangen raken is absoluut aanwezig bij deze paarden.