Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:17

hoeveel paarden heb je vuurneon? ik ben geneigd om voor de pakken te gaan... als je ze pas in de winter opent kun je er wel 2-3 weken mee voeren. ik heb 6 paarden staan en voer zo een pak van 400 kilo met 7-8 dagen weg nu

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:19

2 maar, die over een normaal hooi pak 2 dagen doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:29

ja dan wordt het wel veel kuil wat weggevoerd moet worden..alhoewel ik ze er nu ook nog hooi bij geef,als het alleen kuil zou zijn ging het sneller..ik weet niet wat de hoeveelheid aan pakken is die er af gaat komen? een normaal hooibaaltje wwegt rond de 20 kilo, per paard dus 10 kilo per dag.. kuil heeft minder droge stof dus voer je er meer van dan ga je al snel naar 15 kilo per paard is 30 kilo per dag x 14 dagen is 420 kilo, dus voer je het wel op denk ik?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:48

Hoeveel eraf gaat komen weet ik eerlijk gezegd niet... ik denk in hooipaktermen dat er rond de 50 af zouden komen. maar van kuil ga je dus wel meer voeren? Misschien toch maar overwegen. Nadeel is dan wel weer dat de paarden niet meer op dat land kunnen staan en al ruim 1,5 maand eerder bij de stal moeten staan.
Hoe zit het met voordroog dan? Want daar kan ik nog wel aankomen. Hoelang is dat houdbaar in de winter? Want ik zat ook nog met een optie om 1 pak 400 kg. voordroog los te gooien in de stal in de winter (en dus uit het plastic te halen).
Pfff wat een ellende zo deze zomer! Krijg er hoofdpijn van :+
(loonbedrijf gaat nu even hun contacten aanspreken om voor ons op zoek te gaan naar hooi, dus dat is wel top!)

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:53

We hebben toch maar gisteren gemaaid op advies van de loonwerker in plaats van afgelopen vrjidag. Het ziet er allemaal goed uit, ook het weerbericht dat aangeeft dat het tot vrijdag droog blijft. Door de wind droogt het supersnel, dus ik heb goede hoop dat het vrijdag superdroog in het pak gaat.

Vuurneon, wij hebben ook grote pakken van ruim 450 kg en ik voer er 6 paaarden mee, die overigens wel de hele dag buiten staan. Ze krijgen 'ss avonds een flinke berg als ze binnen komen en 's ochtend voordat ze de wei opgaan een bergje. Wij doen er ongeveer 12 dagen mee, met 1 pak. Als het mooi droog het pak ingaat, gaat het niet rotten of schimmelen als je het openmaakt en kun je er makkelijk dus 2 weken mee doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:58

eigenlijk is al het kuil dat ik aan mn paarden voer ,voordroog, het is net iets droger dan het ouderwetse kuil, de echte natte kuil is te zuur voor de paardenmaag. voordroog is dus goed te doen vooral met pakken van 400,als je het omrekent naar kleine baaltjes staat het ongeveer gelijk aan 20 hooibaaltjes dus dat voer je echt wel weg zonder bederf probleem

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:02

Hmm toch maar even loonbedrijf bellen of 'ie voordroog bedoelde of echte kuil. Voordroog wil ik wel hebben namelijk :j Als dat in hartje winter minstens 2 week goed blijft, ben ik blij. Blijft het ook langer goed als je het in de vrieskoud gelijk uit het pak haalt en los in de stal legt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:06

ja, ik merk het hier dat het met warm weer gaat broeien, t wordt kleffig, hoe droger je voordroog hoe langer je het kan laten liggen. ik leg het uit het plastic los op twee pallets dan kan er ook lucht onderdoor.
in de wandelgangen wordt alles dat in plastic zit alles kuil genoemd,er zit wel verschil in want er zijn ook boeren die echt droog hooi inlaten pakken omdat ze het dan buiten kunnen opslaan

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:11

Met deze wind kan het wel aardig drogen lijkt mij :j Zag inderdaad ook dat het weerbericht best aardig is, dus in theorie moet het aardig droog in het pak kunnen.
Zal onze hooileverancier ook nog even bellen, hij had namelijk echt droog hooi in een groot pak zitten en wou die ook wel gratis bezorgen (hoe duur het pak zelf is weet ik nog niet). Dat kan altijd natuurlijk, dat blijft wel goed in de vrieskoud lijkt mij. Scheelt dat ik in de winter 1 box alleen voor hooiopslag heb, waarin ik het ook gewoon los kan gooien op de grond.
Ik wil absoluut niet weer van een fourage bedrijf bestellen... vorig jaar bijna 7 euro voor een pakje hooi! :+

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:35

De voordroog die wij hebben is ook heel droog, wij hebben de 1e snee echt gehooid, dus kleine baaltjes en de 2e en hopelijk 3e snee gaan zo droog mogelijk het pak in. Dat laten we minimaal 6 weken staan. Als we het open maken is het echt superdroog en valt het pak dan ook uitelkaar als de touwtjes eraf gaan. Ik ben nu aan het laatste beetje van het pak bezig en het is nog steeds heel mooi en dit is de 13e dag. Het stinkt ook niet zo, natte kuil is echt goor om te ruiken, echt zo'n zure lucht, maar dit heeft echt een heel bescheiden luchtje :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:53

Geeft voordroog ook af aan het water? Of is dat alleen bij kuil zo dat het zo'n maf rood kleurtje krijgt als in het in water ligt?

Vanavond bellen wij even met t loonbedrijf; voordroog is dan wel leuk maar ik ben ook bang dat het land nu kapot wordt gemaakt door de tractor. T is nu een keurig land... En ben bang dat de paarden er niet meer opkunnen als het loonbedrijf is geweest...

Grrrr... vorig jaar was het een stuk minder rekenwerk haah :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:58

mijn water wordt niet rood hoor als er voordroog in ligt, nog nooit gezien dat ik weet...
tja ,het wordt een leuke dure hobby zo..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:02

Maar gelukkig is het nog altijd goedkoper dan op een manege oid staan als ik hier in de omgeving kijk. Al is de charme van zelf hooien er wel wat af voor mij dit jaar haha :P

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:06

vuurneon schreef:
Geeft voordroog ook af aan het water? Of is dat alleen bij kuil zo dat het zo'n maf rood kleurtje krijgt als in het in water ligt?

Mijn HB-paard moest geweekt ruwvoer hebben. Dat weekwater was ook erg rood. Die partij voer (gemaaid mei 2011) heb ik laten bemonsteren en het bleek een extreem hoog suikergehalte te hebben. Geen idee of dat rode weekwater het gevolg was van die suikers. Partij voer omgeruild voor iets anders en dat weekwater wordt niet rood.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:10

We kunnen er wel van uit gaan dat het hooi dit jaar behoorlijk hoog aan de suikers is

Maar weken zal ook helpen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:33

Mijn eerste snee is al genoeg geweekt door de regen haha :P Dat is letterlijk alleen buikvulling := Maar goed, wel suikerarm!

Zo, even goed overleg gevoerd met het loonbedrijf en toch maar besloten om het te laten maaien in de hoop dat het goede voordroog gaat worden met oog op de schaarste. Schade aan het land door bandesporen zouden wel meevallen dacht bij aan ons land te zien. Dus vooruit dan maar ;)
1 pak trekken wij open op de vloer om het daar nog te laten drogen tot hooi. De overige wat eraf komt moet wachten tot de vrieskoud is ingetreden. (wij hebben sowieso nog voor 100 dagen hooi)
Paarden kunnen daarna alsnog het land op om het gras op te knagen met eventueel wat bijvoeren later.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:42

helpt het als je hooi laat weken in water? zit er dan minder suikers en eiwitten in? dit met oog op mijn lichte exceem fjord

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:10

Dat scheelt zeker, uurtje weken zorgt voor ongeveer 30% minder suiker, moet je eens zien hoe bruin het water dan is. Ik ga mijn voordroog ook zeker weken. en mengen met mijn graszaadhooi van 2010.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:23

Ik week mijn hooi ook om suikers eruit te halen en idd wordt dat water heel bruin! Dat zijn dus blijkbaar de suikers?!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:36

Nooit geweten trouwens dat die kleur dus blijkbaar samenhangt met de suikers! Weer wat geleerd :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:36

:') bruine suiker dus..maar idd weer iets wijzer

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:43

Nu weet ik dat je van (voordroog) kuil, qua vochtigheid tegen over droge stof meer voert, maar het oog zegt ook wat, toch? Want ik zie dus mijn paarden behoorlijk groeien, en 2 laten het voordroog zelfs liggen, zijn er schijnbaar echt zat van. Op deze manier doe ik dus langer met 400 kg op 6 paarden, en/of kan straks weggooien als het gaat schimmelen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:59

vuurneon schreef:
Nooit geweten trouwens dat die kleur dus blijkbaar samenhangt met de suikers! Weer wat geleerd :)

Dat weet ik dus niet zeker!!

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:08

Wij hebben gisteren ook nog laten maaien; nu ziet er het eruit of het gaat regenen. Hopen dat de wolk voorbij drijft. :j

We hopen op een goede oogst. Wanneer laten jullie wikkelen, vrijdag nog/al?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:09

Hier heeft het al geregend.... :(
Ik heb geen idee wanneer het loonbedrijf het gaat inpakken... hoop dat ie nog even wacht, anders is het pure kuil.