Paard dat weeft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:28

Wat er wel en niet is gezegd aan de telefoon of op papier of waar dan ook, maakt mij niets uit.

Maar je moet ook begrijpen dat er mensen zijn die een paard hebben bijv voor de sport. En die dan niet een paard gaan houden omdat ze het zielig vinden en het ergens anders volgens hun niet goed zouden kunnen hebben.
Als het betreffende paard niet functioneerd voor de sport verkoop je het en daar kan ik inkomen.
Sommige mensen kopen een paard en daar blijft het paard tot het ooit dood gaat.
Sommige hebben een paard om er de sport mee te beoefenen en functioneerd het niet om welke reden dan ook gaat het weg.
Alle 2 de bovengenoemde punten kan ik me in denken!

Zwaantje1985

Re: Paard dat weeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:01

Dan ben je wel egoistisch als het voor de sport niet functioneert hallo het is een dier geen product!! Blijkbaar denken mensen daar anders over ??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:35

Zwaantje1985 schreef:
Dan ben je wel egoistisch als het voor de sport niet functioneert hallo het is een dier geen product!! Blijkbaar denken mensen daar anders over ??

Zo kan een paard nog wel geschikt zijn voor recreatie en kan iemand anders daar heel blij mee zijn.
Het zou imo egoistisch zijn als je een paard houdt, terwijl je er niet blij mee bent omdat je er niet mee in de sport kunt rijden. Dat paard zal dat echt wel merken.

Voor mij is de sport ook niet zó belangrijk,. maar als dat wel het geval is, kan ik me dat voorstellen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:27

deze discussie gaat echt nergens over en is alleen maar welles nietes tussen de mensen van tinte en ons.
en dan nog een paar mensen die het gelukkig nog zwart wit kunnen zien..

amadeus zn "probleem" is weven, wat hij in elke stress situatie ( en dat zijn er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel bij hem uitoefend.
als hij in stal staat krijgt hij het met een weefrek voor elkaar, als hij in de wei staat en er wordt ( welk paard dan ook maar het ergst met yommie haar andere paard ) een paard uit de wij gehaald en hij trekt hele geulen langs het draad omdat hij gewoon helemaal in paniek is.

daarbij komt nog dat hij in zijn paniek blijft hangen en ook als je er mee oppt borsteld of wat ook hij zo in zijn roes blijft hangen dat er niks mee te beginnen is.

wij kunnen hem gewoon op geen enkele manier rust geven die hij oh zo nodig heeft, en het weven zal bij ons nooit niet weg gaan. mits we ze met zn alle nooit meer uit elkaar halen,, ( dus ook niet gaan rijden want dat is voor reus al aanleiding tot weven ) . dit is geen oplossing voor zowel hem niet, als ons niet
en het gaat helemaal niet om zijn karakter en zijn gedrag. want zn gedrag is aan te werken,, al blijft het natuurlijk niet leuk.
maar dat weven zal nooit overgaan, en wij zitten gewoon niet te wachten op een wevend paard wat bij ons niet op zijn plekje is.
niet even rustig een sprietje hooi naar binnen te kunnen werken zonder weer aan het weven te denken..

het is toch gewoon zielig dat chantal niet als de wiedeweer dit paard komt ophalen zodat hij weer in zijn vertrouwde omgeving alle stress van zich af kan laten vallen en weer tot zijn positieve ( als dit nog kan ) kan komen.

zoals yommie al zecht wie hem dat kan bieden.. is van harte welkom te komen kijken ;)
want het zou voor iemand die alleen met hem bezig is,, die hem rust en regelmaat kan geven, een super paardje kunnen zijn.
alleen het weven blijft daar moet je dus wel doorheen kunnen kijken in welk geval dan ook :)

het weven is en blijft de reden dat hij terug moet,, ( dat was al zo in het begin ). en dat zijn gedrag er bij komt is naar mijn idee toeval, en hoeft in eerste instantie geen rede te zijn tot terug brengen.
maar het feit is er dat het ons ook niet makkelijker wordt gemaakt het weven ( niet dat we dat van plan waren bij welk braaf paard dan ook ) te accepteren.
ik zou zelf ook een wevend paard met het beste karakter van de wereld ever niet willen houden.
en als daarbij zijn gedrag ook nog is drastisch veranderd van een soft super paard tot een duivel van 1.80. dan is er voor mij inderdaad rede tot het haastig terug brengen van het paard :)

en dan zou bij mij nog het paard voor gaan ook, als ik ooit had gehoord dat mijn pony zulke wild wild west verhalen achter zich aan bracht had ik haar gelijk hoe dan ook opgehaald. kosten wat het kost komt het paardje dan weer op een veilige haven voor haar wat zei zo gewend is :) .
en bij een eventuele dooverkoop zou ze ook zeker naar een plekje gaan waar de regels en houden van het zelfde zijn als die van mij al kreeg ik er een paar 100 minder voor :)

ik hoop nu even wat verkeerd opgevatte dingen op een rijtje gezet te hebben,, en trek niet gelijk een conclusie maar praat met elkaar :)

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 23:48

Tat,
mensen van manege tinte blijven toch volhouden dat het de braafste paard van stal was,en weven? nee joh Dat deed hij nooit....tja alleen als hij op ze eten moest wachten:P
Alleen die mensen moeten nu eens bij ons komen kijken ,en niet alleen mij gaan verwijten dat ik niet ben komen kijken op hun manege...
Dan moeten ze naar ons toe komen nu om gezellig bij hun ouwe makker te komen bekijken:P

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:14

jaa en er vooral eens een wandelingetje mee maken met een 9 jarig kindje :n
schaapmak :n

maar daar gaat het niet om.. het is gewoon een wever,, die zich gek maakt :(:)

kirdena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 07:42

Ik denk niet dat er ook maar 1 iemand is geweest van manege Tinte die heeft gezegd dat Amadeus een makkelijk paard is.
Hij is verschrikkelijk lomp en loopt door je heen als je hem daar niet hard voor corrigeert. Alleen heb ik wel gezien dat alle jonge meiden die hem voor haar verzorgenden toch gewoon met hem overweg konden zodra ze hadden laten zien dat zij de baas waren.
Hoe dat allemaal gegaan is heb ik geen idee van omdat het niet een paard is geweest waar ik wat mee had.

Chantal is ook zeker geen vriendin van me en we liggen vaak met elkaar overhoop omdat ze vaak haar eigen idee het beste vind en niet openstaat voor suggesties. Dit moddergooien vind ik alleen niet eerlijk. Ze is altijd goed voor haar paarden en wil gewoon graag in de sport verder. Door haar gebrek aan geld... Dat zadel zal ze hard voor hebben moeten sparen....heeft ze geen mogelijkheid om twee paarden in pension te houden.
Over haar vader word veel gezegd maar sommige mensen vergeten dat niet iedereen een paardenmens is, hij is een zakenman en die denken met hun rationeel verstand en een paardenmens denkt toch vaker met zijn hart.

Het is erg jammer dat alles zo lang moet duren. Ik hoop voor jullie allemaal dat het snel is opgelost.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:24

ts is vermoedeljk alleen op het uiterlijk afgegaan....wat ik op foto's zie is het inderdaad een prachtig paard,waar ikzelf ook op zou vallen...
maar ja.....don't judge a book by the cover...

Als dit hoofdstuk voorbij/opgelost is raad ik ts aan om voor een 'gewone'fjord of haflinger te gaan die ze wel aankan(daar heb je ook moeilijke tussen zitten..)

het is alleen jammer dat er verschillende mensen hier worden zwartgemaakt...terecht of onterecht....dat maakt mj niet zo veel uit....netjes is anders...

en als Kirdena zegt dat er jonge meiden wel met amadee overweg konden heb ik weer mijn zoveelste twijfel bij TS wat betreft ts haar ervaring met paarden....waarbij ik ts NIET veroordeel....want het is geen schande om wat minder ervaring te hebben.....het is alleen erg onhandig als je een moeilijk paard hebt.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:37

Ik vindt het onzin om TS een haflinger of fjord aan te raden.
Als bij de verkoop eerlijk verteld wordt hoe het paard in elkaar steekt en wat zijn gebreken zijn dan zo er al een hele hoop leed bespaard zijn. Voor Ts en zeker voor het paard.

Het is meer dan logisch dat een paard die zich niet happy voelt een ander gedrag aan gaat nemen.
Ik vindt dat je Ts niet kan aanspreken op haar ervaring ja of nee.Zij is uitgegaan van de oprechtheid van de verkoper.
Als er bij de verkoop open kaart was gespeeld was het paard waarschijnlijk nooit verkocht .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:44

je moet er altijd rekening mee houden dat mensen niet voor 100% de waarheid vertellen of iets achterhouden....eerljke mensen moet je met een zaklamp zoeken....

wat dat weven betreft ben ik het eens...dat had vertelt moeten worden....maar het kan toch heel goed mogelijk zijn dat het paard onhandelbaar is doordat hij gebruik maakt van de mogelijkheden die hem geboden worden?
(onderschrift van Kiwiko)

Mijn paard is bij mij een schatje,maar ik durf mijn vriendin er niet eens mee te laten wandelen aan de hand,hij gaat er binnen een mum vandoor...

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:48

Dit is een eindeloze discussie.. :Z

Maar wat is nu de echte gang van zaken? Al iets van RB gehoord verder??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:22

Yommie schreef:
Tat,
mensen van manege tinte blijven toch volhouden dat het de braafste paard van stal was,en weven? nee joh Dat deed hij nooit....tja alleen als hij op ze eten moest wachten:P
Alleen die mensen moeten nu eens bij ons komen kijken ,en niet alleen mij gaan verwijten dat ik niet ben komen kijken op hun manege...
Dan moeten ze naar ons toe komen nu om gezellig bij hun ouwe makker te komen bekijken:P

Ik vind het heel jammer dat je niet de mogelijkheid open laat, dat het paard door de verhuizing én veranderd van eigenaar een grote gedragsverandering heeft gemaakt.

Met beter voorafgaand onderzoek was dít geen wellus nietus.

Op een manege zijn echt niet iedereen "vriendinnetjes" - roddels gaan ook snel - dus al zou het paard daar echt zo onhandelbaar zijn geweest, had je dat DENK Ik ook wel kunnen lezen door mensen van manege tinte.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:30

Maar dat kan toch eigenlijk niet. Want er heeft ook al iemand in dit topic aangegeven dat Amadeaus tijdens het voeren weefde. En iemand anders gaf aan dat hij jaren geleden ook al weefde. Dan klopt het gewoon niet om te zeggen dat het door de verhuizing komt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:06

Dat vind ik dus ook heel jammer , dat het kamp van de TS niet de mogelijkheid lijkt te willen zien dat Chantal / mensen van Tinte gewoon eerlijk vertellen wat ze hebben gezien.

En dat het dier gruwelijk veranderd is sinds de verkoop.

Want dat kan heel goed het geval zijn.

Ik vind het echt enorm flauw om maar te roepen dat het dier op Tinte ook al een monster MOET zijn geweest , terwijl er genoeg mensen reageren die vertellen dat het beestje daar echt niet zo belachelijk deed.

Ik denk ook niet dat je daarmee sympathie kweekt door het zo zwart-wit te zien ;)

Maargoed aangezien ik uit een naburig dorp kom zal ik ook wel bij de Tinte-kliek horen zeker :P

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:10

Het zal altijd lastig blijven in zulke situaties.

Het feit is dat Amadeus nu gewoon niet gelukkig is. Wel of niet op zijn plaats.

@Yommie; kun je mij eens wat foto's PB-en?

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:14

pmarena schreef:
Dat vind ik dus ook heel jammer , dat het kamp van de TS niet de mogelijkheid lijkt te willen zien dat Chantal / mensen van Tinte gewoon eerlijk vertellen wat ze hebben gezien.

Nou nou, 'het kamp van de TS'. Je hoeft niet meteen voor ons allemaal te spreken hoor. Ik geloof dat ik nog steeds ook een eigen mening heb.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:15

En dat is nu waar helemaal het om gaat, Caesar. Zullen we het nu daarop houden? De rest doet er eigenlijk vrij weinig toe.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:20

Heb de TS noch het paard ooit ontmoet. Maar mijn ervaring met paarden zegt met wel dat als een eigenaar van jaren geleden zegt dat het paard weeft, en er van manege tinte wordt aangegeven dat hij daar weefde tijdens het voeren. Dat het dan niet alleen aan de verhuizing of aan een nieuwe eigenaar liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:28

En iedereen die gewoon verteld dat ze het dier nooit bijzonder raar hebben zien doen , liegt dan maar ?
Zo werkt het natuurlijk niet.

Het kan natuurlijk heel goed zijn dat bvb. een Chantal dat dier niet de hele dag in de gaten houdt en het alleen ziet op bepaalde momenten , waarop hij dus "normaal" doet.

Dan liegt ze er niks aan hoor als ze zegt dat zij het een fijn , braaf paard vindt.

Als eigenaar van een stalpaard op pension zie je nu eenmaal lang niet alles.

Daarom is het ook verstandig dat je als koper zelf een paar keer komt kijken / een paard op proef neemt ;)

Het kan echt geen kwaad om het eens vanuit deze hoek te bekijken ipv. : "de verkoper heeft mij willens en wetens bedonderd".

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:31

pmarena schreef:

En dat het dier gruwelijk veranderd is sinds de verkoop.

Want dat kan heel goed het geval zijn.

Ik vind het echt enorm flauw om maar te roepen dat het dier op Tinte ook al een monster MOET zijn geweest , terwijl er genoeg mensen reageren die vertellen dat het beestje daar echt niet zo belachelijk deed.

Ik denk ook niet dat je daarmee sympathie kweekt door het zo zwart-wit te zien ;)

Maargoed aangezien ik uit een naburig dorp kom zal ik ook wel bij de Tinte-kliek horen zeker :P

Ik begrijp dan hier uit dat Ts dan wel op de hoogte was over het paard?

Hoe het ook zit het paard lijdt eronder en daar moet een geschikte oplossing voor gezocht worden.
Het lijkt mij dat als het allemaal echt niet zo erg was met het paard dat het paard dan ook onmiddelijk door de verkoper terug was gehaald/genomen. Maar dat is duidelijk niet het geval.
Ik vindt het knap van Ts dat zij nog steeds de zorg op zich heeft en een oplossing probeerd te zoeken voor het paard en dat zij hem niet allang de deur uit heeft gedaan naar een handelaar of elders.
Dat kan ik uit deze verhalen van de verkoper toch niet zeggen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:33

pmarena schreef:
En iedereen die gewoon verteld dat ze het dier nooit bijzonder raar hebben zien doen , liegt dan maar ?
Zo werkt het natuurlijk niet.

Het kan natuurlijk heel goed zijn dat bvb. een Chantal dat dier niet de hele dag in de gaten houdt en het alleen ziet op bepaalde momenten , waarop hij dus "normaal" doet.

Dan liegt ze er niks aan hoor als ze zegt dat zij het een fijn , braaf paard vindt.

Als eigenaar van een stalpaard op pension zie je nu eenmaal lang niet alles.

Daarom is het ook verstandig dat je als koper zelf een paar keer komt kijken / een paard op proef neemt ;)

Het kan echt geen kwaad om het eens vanuit deze hoek te bekijken ipv. : "de verkoper heeft mij willens en wetens bedonderd".

Ik weet helemaal niet waarom we het nu over liegen hebben. Ik moet ook maar gewoon aannemen wat hier op bokt geplaatst wordt (geen idee, misschien bestaat het hele paard wel niet. Ik ken ze ook niet).

En ik denk helemaal niet dat de verkoper de TS willens en wetens bedonderd. Misschien deed 'ie het daar ook wel veel minder, omdat 'ie daar gewent was. Lijkt mij heel aannemelijk. Maar ik geloof niet dat 'ie het daar NOOIT heeft gedaan, als ik hier ook lees dat 'ie het weleens met voeren deed, en dat 'ie het jaren daarvoor deed.

Al met al, denk ik dat de kern is dat het paard weeft en dat dat er niet bij is verteld. Weven is dan gewoon een verborgen gebrek. En dan kunnen we er wel de hele wereld bijhalen. Maar ik denk dat het daar niet om gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:36

het is niet het weven wat het grootste probleem oplevert...het is zijn gedrag.
waarschijnlijk heeft dit paard gewoon lang nodig om aan een andere omgeving te wennen,en is er over 3 maanden niets meer aan de hand....ervan uit gaande dat TS gewoon ervaring heeft met paarden...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:40

Het duurt allemaal veel te lang. Als de verkoper er geen kwade bedoeling bij had dan had ze het paard meteen terug genomen. Zeker nu het bekend is dat dit paard ook bij de vroegere eigenaar weefde en daar ook niet het lieve paard was zoals de verkoper hem beschreef.
Heb je rechtsbijstandsverzekering? Het wordt nu wel tijd om het hogerop te zoeken want op deze manier neemt de verkoper hem echt niet terug.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:50

geerke schreef:
het is niet het weven wat het grootste probleem oplevert...het is zijn gedrag.
waarschijnlijk heeft dit paard gewoon lang nodig om aan een andere omgeving te wennen,en is er over 3 maanden niets meer aan de hand....ervan uit gaande dat TS gewoon ervaring heeft met paarden...

Dit paard zal altijd blijven weven, maakt niet uit of het een super braaf paard is of een draakje.
Het gaat hier om het weven, dit is een verborgen gebrek en daarop moet hij terug genomen worden.
dat de ts niet blij is met zijn karakter is een bijkomstigheid.

Ik snap niet waarvoor deze discussie nog voortgezet word.. het paard weeft, is niet gemeld en dus een verborgen gebrek.
TS heeft alle recht om het paard terug te brengen, ongeacht het karakter.

Het paard heeft altijd al geweeft (ik ken amadeus) en is nooit een makkelijk paard geweest.
Als amadeus echt zo braaf was en niet weefde op tinte, waarom neemt chantal hem dan niet terug en zorgt ervoor
dat hij een ander goed plekje krijgt waar hij zich ook op zijn gemak voelt? J

Je wil toch het beste voor je paard, een goed plekje vinden. Dit is duidelijk niet de goede plek voor amadeus, ik snap niet dat chantal
hier dan een fijn gevoel over heeft en het paard niet terug neemt om hem een plek te geven die wel bij hem past.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:53

Hoe kan iemand nu onmiddelijk dat dier terugnemen als de stal inmiddels is gevuld door een ander paard :?

Zo simpel werkt dat gewoon niet. Daarbij het dier moest zover ik begreep van TS "met spoed weg" , als je daarmee accoord gaat dan weet je eigenlijk ook al dat er niet bepaald een gespreid bedje voor het paard achterblijft....

De TS heeft gewoon een groot risico genomen en moet daarvoor nu op de blaren zitten , dat is pech maar toch deels eigen schuld omdat ze zelf grote risico's genomen heeft.

Misschien is het maar beter als het dier naar een handelaar gaat , nu is het toch ook niet gelukkig.

Niemand die de TS tegenhoudt hoor om het dier door te verkopen :)

Dan heeft het waarschijnlijk een betere kans dan het per-sé terug willen doen naar iemand die hem sowieso al niet wil ;)