Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:15

Missy loopt er soms zelfs toe om het erin te mikken :D Als ik aan het mestrapen ben moet ik uitkijken dat ze mij niet raakt :)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:30

haha DD jou paarden zijn bijna zindelijk?!!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:33

nou bij mij poepen ze de hele boel onder.. wordt er stront sacherijnig van.. elke dag 1 hele kruiwagen met poep overal en nergens..
Geef mij een zindelijk paard :P ..

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:34

hier hebben ze vaste plekken verdeeld over het land, ik vind het niet erg ook goed voor mijn beweging! ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:38

Ze hebben wel vaste plekken maar die liggen aardig uit elkaar. Dus ik krijg ook mijn beweging wel :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:38

Dat hadden ze eerst hier ook en nu leggen ze het overal neer waar ze net staan (is vermoeiend lopen door een paddock paradise om naar je poepplaats te gaan ;) ) .. dan maar neergooien waar je net staat, altijd makkelijk :) :) ..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:29

Mijn ene paard produceert op het moment koeievlaaien. Het idee dat je die met je handen uit het gras zou moeten trekken :n . We hebben net gezellig met ze tweeen paardemest en paardenvlaai met de mestboy en 4 kruiwagens opgeruimd. Score van 2 dagen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:44

hihi, die vlaaien hebben we ook af en toe, niet fijn...

Hier ook 2 flinke kruiwagens per dag voor 4 paarden. Als je dat te lang laat liggen moet je heel wat kruiwagens ruimen. Wij doen het over het algemeen 2x per dag. Iemand 's ochtends en iemand einde van de middag of avond.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:26

ja wij doen het ook elke dag. Maar soms komt er iets tussen en dan zit je de volgende dag met een behoorlijke bult. :D

he joyce heb je net zoveel paarden als ik. Wil je echt een computergestuurd voerdinges aanschaffen??. Wij willen eerder geld uitgeven nu voor zo'n drollenzuiger. Maar of die ook met paardenvlaaien goed werkt? :+

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:41

haha dat is wel een goeie oplossing dinopino!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 23:27

DubbelDun schreef:
Bukken is ook niet echt het probleem, eerder het overeind komen :)

Haha ja inderdaad :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:42

Dinopino schreef:
ja wij doen het ook elke dag. Maar soms komt er iets tussen en dan zit je de volgende dag met een behoorlijke bult. :D

he joyce heb je net zoveel paarden als ik. Wil je echt een computergestuurd voerdinges aanschaffen??. Wij willen eerder geld uitgeven nu voor zo'n drollenzuiger. Maar of die ook met paardenvlaaien goed werkt? :+

Ja, ik overweeg de ruwvoermachine (rol ruif, portieruiven) omdat ik dan in de winter niet zo vaak hoef te voeren.
De paarden hier lijken dik te worden van lucht en eten in enorm tempo.
Voor deze winter maken we zelf extra ruiven met rekken, maar dan nog eten ze door tot het op is (al scheelt het wel in tempo) en dan kom ik boven de 10 kg per paard per dag aan hooi en moet ik alsnog meerdere keren voeren omdat ze anders de helft van de dag zonder staan. Het is niet het eerste wat we gaan aanschaffen, maar staat wel vrij hoog op het verlanglijstje. Gewoon de vrijheid een hele dag niet te hoeven voeren en dat ze toch op regelmatige tijden en goed verspreid beperkt gevoerd worden.
Zomers is het makkelijker omdat ze dan veel op het land lopen, maar ook nu staan ze op stripbegrazing en een paar uurtjes vasten in de paddock met wat takken om te knabbelen.

Maar vind het echt wel heel veel geld hoor... Alleen "vergeet" je het ook vrij snel weer dat je het hebt uitgegeven, en heb je er als het goed is jarenlang plezier van...
Van de 4 zijn er 2 pension. Als we het voeren niet meer hoeven te verdelen qua rooster wordt het voor pensiongasten ook minder zwaar om te helpen. Minder voerbeurten, en mesten kan wanneer het uitkomt. Zit je vooral nog met van en naar de wei brengen wat je op bepaalde tijden doet en dan kan de rest ook op die momenten of wanneer het hen uitkomt.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:18

Als ik het hier zo lees, mag ik van geluk spreken met mijn halve kruiwagen mest per dag :-) (2 ponies) Bij mij mesten ze op een paar plekken (ruim genomen). De welsh eet het gras hierrond niet meer, maar de shetlander is minder kieskeurig. Zij eet nog wel rond het mest.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:29

Geloof dat ik mijn paarden maar ga inruilen voor shetlanders :D
Ja wanneer 2 paarden pension zijn dan moet je ook aan andere eisen voldoen. Dan denk je ook anders. Heb je al eens bij schauberger gekeken. Er zijn tegenwoordig veel meer firma's die voermachines maken. In het blad freizeit im sattel heb ik toen iets gezien en ik dacht dat is betaalbaar. Je legt smorgens verdeelt op plekken hooi. Die zijn afgesloten met een hek en die gaan dan volgens een tijdmechanisme van het slot. Hier was dat opgelost met een autoaccu. Dat is iets wat noch betaalbaar is en de paarden worden ook nog tot bewegen aangezet. Dus je laat ze op een bepaalde tijd na het ochtend hooi op de deelbegrazing en op een later tijdstip in de paddock bij het hooi. Bij shauberger hebben ze ook de mogelijkheid van een hek dat maar een kant opengaat zodat het paard niet terug kan naar de machine.
Wanneer je het voorelkaar hebt laat je ons dan foto's zien. ik ben reuze nieuwsgierig. Wij wilden het dus ook en hebben er dus uiteindelijk van afgezien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:15

@Dino: heb je een link van die voermachines ??

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:10

Dinopino, heeft geen zin :D :D mijn shetlander is net zo kieskeurig als mijn welsh, en dat is nog niet het ergste mijn shetlander sloopt werkelijk ALLES. Dus wees blij met de paarden die je hebt en neem geen shetlander :P :D ..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:25

:D
Wij hebben 4 shetties, 2 C's en een D-pony staan, die produceren ook nogal wat. Meestal toch op bepaalde plaatsen bij elkaar, maar loop toch een heel eind. (Is dat met een pp niet nog veel erger?)
Ik mest gemiddeld 2x per week alles uit, komt op zo'n 4-5 kruiwagens per keer schat ik. (Wel maak ik de kruiwagens altijd overvol, moet altijd ver lopen naar een mesthoop)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:29

Ik doe het nu om de 2-3 dagen en heb dan ook een kruiwagen vol. Mijn paarden staan 4-7 uur per dag op de wei, dus qua uren niet zoveel.
Gelukkig kan ik het tussen het mais kwijt :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:38

Ik moet altijd (om) lopen, net waar de eigenaar het wil hebben. We gebruiken de mest vaak bij de planten of als het ergens wat opgehoogd moet worden. (Kuilen in de berm, rond bomen etc)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:42

Ik gooi het altijd op de mesthoop maar met de PP is het best lastig.. je moet dan eerst op het pad komen. Daarom heb ik overal handvaten gemaakt zodat ik het allemaal voor mezelf open kan maken :) :) ..

Ik moet eigenlijk wel elke dag scheppen anders wordt het echt een drama!!! Dan ligt er gewoon overal mest dat ik door de mest de grassprietjes niet meer zie :+ .. de uitloopstal doe ik wanneer er genoeg poep in ligt. Ze staan hier de hele dag op de wei ook in de winter dus er ligt altijd wel poep :+ ..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:50

In de winter mest ik de wei niet uit, maar dan ligt het meeste ook in de stal. Nu staan ze ook redelijk vaak in de stal (inloop) omdat daar de minste vliegen zijn.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:24

Ik merk niet echt verschil met PP ivm het scheppen van poep. Ik volg met mijn kruiwagen het pad. Zo is het eigenlijk zelfs een beetje overzichtelijker. Ik mis niet echt een plaats. Dit is waarschijnlijk wel omdat ik met 1 kruiwagen toe kom.

Als ik een paar dagen niet gemest heb, moet ik we meer lopen, moet dan het hele pad weer volgen om de kruiwagen weg te doen, en om terug te gaan naar waar waar ik gebleven was. (man pad is geen lus, maar loopt dood)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:03

Kun je dan geen doorgang maken voor jezelf? Lijkt me een stuk practischer... Die zouden er bij ons zowiezo moeten komen, anders kunnen de grasmaaier, tractor en aanhangers met hooi er niet meer door :+

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:05

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:07

Oh dat zijn hele 'boxen' ik dacht eerder een soort voorraadsysteem wat elke uur een plak hooi de paddock in kieperde :D
Die ken ik nl wel vanuit Amerika, kost iets van 3000 $ ofzo 8-)