Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:31

Nee hoor, ik heb precies hetzelfde... Verward

Edit: Nog ff een kleine update voor de mensen die benieuwd waren naar het spul waar de paarden ongeveer de hele dag binnen staan:
Gister had ik mijn eerste wat rooiige plek. Nog niet rood, ook niet alleen nat meer. Heb het weer naar boven gehaald, verstrooid met de rest. Denk dat dit weekend wel de eerste plek eruit moet.
Ik merkte ook wel dat hij een stuk natter was gister, maar kan zijn door het weer óf dat een stalgenootje zijn stal even snel heeft gedaan... Ze hoefde er van mij niks aan te doen, maar is toch zo lief geweest de drollen eruit te halen. Ze heeft toen niet geharkt oid, dus misschien was het daarom wel natter.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 02-01-09 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:35

Licht niet aan jou hoor, ook ik begrijp ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:36

Wil zo graag die 3 maanden potstal van trekruiter op foto's zien..

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:40

Hoi Vraagje
wat is het verschil tussen de tarwestrokorrels en de koolzaadstrokorrels?
en na hoeveel dagen haal je je hele stal leeg ?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:45

Het schijnt dat het wel een aantal weken/maanden duurt voordat je je stal helemaal leeghaalt. Ik heb zelf nog geen idee, ben pas net 2 weken bezig...
Bij mij denk ik dat van het weekend de eerste verzadigde natte plek eruit moet, bij de stal van het fototopic duurde het wat langer, maar ik denk dat juist dát het verschil maakt of de paarden buiten komen of de hele dag binnen staan.

Wát het verschil tussen die 2 is, weet ik niet precies, ik weet wel dat de kleur verschilt Haha!.

Russel, ik ben ook onwijs benieuwd! Dat kan gewoon toch niet meer netjes zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:47

Ik heb nu 2 weken op mijn vlas stal alleen de drollen er uit gehaald, nu is het wat warmer geworden, stonk vanmorgen, dus ik ga maar plaggen scheppen. Idd zeer benieuwd hoe een strokorrel stal na 3 maanden nog prettig is voor de paarden. Maar ik voer veel hooi en veel hooi is veel drollen en wellicht ook meer plas, weet niet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:57

En toch.. Ik heb op ee nstal stage gelopen waar ze ook vlas hadden en daar lag het er al maanden in. Elke dag de natte plekken eruit en de drollen.. Zag er gewoon nog steeds uit alsof het er net 3 dagen inlag... Dat werkte daar echt super?! Ik was er toen ook zo tevreden mee dat ik die van mij er ook op wilde hebben, alleen vreet die van mij het op en ziet het er na 1 dag uit alsof het er 3 jaar in ligt Haha!...

Edit: En we moesten ook wel elke dag ongeveer een kwart zak erbij gooien...

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:55

die van mij staat op rapsodie elke di een pak en za een half pak en dan ziet ie er na 2 dagen niet uit vandaar ik erover zit te denken om op strokorrels over te stappen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:59

Er komt weer een nieuwe update aan.

Ik ben inmiddels al wel tot één conclusie gekomen: je kan beter gewoon 6 of 7 zakken in een stal van 3x3 gooien, als te weinig (3 of 4). Bij mijn 3jarige heb ik het nu geprobeerd met 4 zakken en idd wordt het dan heeeel snel een zootje.
Maar in de stal waar ik 6 zakken ingegooid heb, blíjft het netjes. Dus: gewoon strooien, dat is tóch goedkoper als weinig erin doen en proberen zo goedkoop mogelijk uit te zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:17

Ik vermoed dat voldoende strooien voor het startbed inderdaad de clou is.

Een vraagje: als je bijstrooit, bevochtig je die nieuwe laag dan ook ( net zoals bij het 'eerste' strobed, of strooi je gewoon de korrels op het oude bed en hark je die er misschien doorheen?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:19

yvvv schreef:
Het schijnt dat het wel een aantal weken/maanden duurt voordat je je stal helemaal leeghaalt. Ik heb zelf nog geen idee, ben pas net 2 weken bezig...
Bij mij denk ik dat van het weekend de eerste verzadigde natte plek eruit moet, bij de stal van het fototopic duurde het wat langer, maar ik denk dat juist dát het verschil maakt of de paarden buiten komen of de hele dag binnen staan.

Wát het verschil tussen die 2 is, weet ik niet precies, ik weet wel dat de kleur verschilt Haha!.

Russel, ik ben ook onwijs benieuwd! Dat kan gewoon toch niet meer netjes zijn??

Dus je haalt komend weekend pas de eerste natte plek eruit? (na 2 weken dus) dat is netjes.

Imker wederom niet verkeerd zoals jouw stallen erbij liggen.

Het maakt idd een hoop verschil met Imker maar dat is logisch.

Het verschil is tarwestro en koolzaadstro, in de regel neemt koolzaadstro meer vocht op dan tarwestro.

Net als jullie ben ik ook zeer benieuwd naar de foto van Trekruiter en snap ik ook niet altijd wat hij wil vertellen.

Ik heb gister (na 5 weken) ongeveer een kwart van mijn smeerkeesin haar vlasbox (met daaronder een zak korrels) leeggehaald, niet gek dus...... Ik heb er 1 nieuwe zak vlas bijgestrooid. (ik had totaal 1 zak korrels en 4 zakken vlas gebruikt, waarvan er nu dus nog een hoop in ligt wat droog was en dit dus weer gemengd met de nieuwe zak waardoor er minder van wordt gegeten)
Laatst bijgewerkt door diana1 op 02-01-09 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:24

JP, de nieuwe laag gooi ik gewoon over de oude heen. Werd niet van gegeten en viel mooi uiteen.

De foto's van Trekruiter vind ik ook erg interessant. Laat je ze eens zien?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:27

@Diana1: Ja, hoe het er nu naar uitziet wel.

Toevallig kreeg ik net een berichtje van stal. Wij zijn nu met 3 meiden, 3 boxen en 3 ontzettende smeerkezen aan het uitproberen. Nu het er bijna 2 weken inligt, kwamen die meiden tot de conclusie dat mijn stal er beter bijlag én dat mijn stal een stuk droger is dan die van hun.
Ik denk zelf dat dit komt omdat ik alles door elkaar heen gooi, omdat ik die boel wat luchtig probeer te houden en zijn eigenlijk alleen de drollen eruit halen en af en toe wat glad harken.
Vind 2 weken inderdaad erg netjes, vergeleken met normaal op stro.

Ik vind het wel superspul qua droogte, qua warmte, qua volume en qua vering, maar vind het helemaal niet snel gaan. Ben echt wel een heel stuk langer bezig met mijn box dat toen hij op stro stond. Komt misschien omdat ik een zeikerd ben en misschien ook wel omdat hij niet netjes op 1 stukje poept, maar zijn hele stal onderschijt Haha!...

Edit: Imker, hoe doe jij dat nou precies met die drollen? Laat je de kleine drolletjes die er weleens doorheen glippen liggen, of ga je die, net als ik wat heeeeeeel veel tijd kost, allemaal er nog uit vissen? Als je ze laat liggen, vertrappen ze die dan, of...?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:37

@yvonne,

nou dat jij die extra tijd er in steekt haal je er dus nu al uit.
laten wij dan zeikerds zijn we winnen er toch maar mooi mee dat de stallen netter blijven en dus is het dat wel waard!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:43

Yvvv, ik ga écht geen halve drolletjes eruit vissen. De hele mestballen gaan eruit en de ministukjes e.d. blijven liggen. Hooi laat ik ook gewoon liggen, mits het geen kluwen is die de paarden niet willen hebben.
De stukjes mest die blijven liggen meng ik gezellig door de rest heen als ik het bed rechttrek. Na meer als 3 weken ziet het er nog steeds fris uit.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:51

Imker, heb je al enig idee waar je voorkeur naar uit gaat? De merkloze of dat van Strovan?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:55

Vooralsnog merkloos, maar ik durf echt nog geen vaste uitspraken te maken. Wie weet is het volgende week wel bagger met Merkloos en gaat Strovan voorop. De verschillen zijn minimaal, het gaat mij vnl. over het gemak met uitmesten.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:33

Ik heb nu bijna 4 weken geleden 8 zakken strokorrels van Ecobodem in een box van 3x3m gedaan. Na 2 weken er nog 2 zakjes bijgegooid. Een maal per dag haal ik de drollen eruit en hark het allemaal een beetje aan. De bovenlaag is nog prima en lekker droog. Natte plekken hark ik een beetje door, niet tot op de bodem. Tot nu toe ben ik zeer tevreden! De stal is een stuk droger en warmer dan met stro Knipoog Je hebt veel minder afval dus de mestput is minder snel vol. En ik vind het een stuk gemakkelijker uitmesten dan met vlas Knipoog
De paarden staan wel de hele dag buiten.

groetjes, Simone

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:06

Ik vind het nog steeeds erg interessant om te volgen. Waar ik erg tegen op zou zien met deze stallen is het moment waarop je de hele box leeg moet halen, dat moet een behoorlijk zware klus zijn...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:07

En dan is ineens je mestput een stuk voller Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:29

DubbelDun schreef:
En dan is ineens je mestput een stuk voller Haha!

Maar nog lang niet zo vol als hij geweest zou zijn als met gewoon stro.... en dáár zit 'em de clou. Pling

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:34

Ah maar ik vergelijk het niet met stro maar met houtkrul of vlas Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:35

KarinvdM schreef:
Ik vind het nog steeeds erg interessant om te volgen. Waar ik erg tegen op zou zien met deze stallen is het moment waarop je de hele box leeg moet halen, dat moet een behoorlijk zware klus zijn...

Daar zie ik dus ook enorm tegenop, hebben het met vlas ook een tijd gedaan op die manier, maar jee als je dan na een aantal weken alles eruit moet halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:39

Daarom begin ik ook niet aan potstallen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:41

Wat mij nog als vraag in het hoofd zit. Alleen als het nat wordt, vallen de korrels uit elkaar. Je moet niet roeren want dat wordt het vies, principe van oppotten.

Maar mijn paard plast alleen in het midden en hij heeft daar ook nog een oog voor om voornamelijk op het zelfde plekje te blijven plassen. Dan zijn dus alleen daar de korrels uit elkaar, de rest van de box dus niet. Of vallen ze ook uit elkaar als ze al een dag of zo op de grond liggen.?