Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:54

Happinez schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik denk eigenlijk dat het vooral de vraag is of je je levensstijl wil aanpassen. Niet zozeer of de kosten het waard zijn.

Precies dat !

Mee eens. En als je partner je daar niet in wil/kan steunen dan is het wel echt pittig hoor!

Wij hebben hier alles 5 jaar geleden aangelegd. Was wel een pittig project, zeker omdat de paarden er ook al stonden dus het was in het begin wel behelpen, maar het was het waard en nu zou ik echt niet anders meer willen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 22:01

OneLiner schreef:
Ik meld me ook voorzichtig en zal de komende tijd meelezen.

Ik ben recent verhuisd naar een vrijstaand huis met een flink stuk grond. Nu was het niet de intentie om mijn paarden aan huis te zetten maar er zijn bar weinig pensionplekken in de buurt en wat er is zit vol of is niet wat ik zoek (paarden komen winterdag niet buiten en zomers maar 3 uur, en heel weinig stro en slechte kwaliteit hooi) dus sta nu noodgedwongen ver van huis en merk dat de reistijd me steeds meer opbreekt.
Dus steeds vaker spookt het door mijn hoofd om de tuin op de schop te laten nemen want de ruimte is er toch, maar van een volpension naar alles in eigen beheer is best een hele stap.
Daarnaast zit ik met zoveel praktische vragen dat ik met een aantal buren heb afgesproken om bij hun te komen kijken en mijn vragen te stellen, en om tijdens hun vakantie op de paarden te passen om te zien hoe alles in zijn werk gaat, hoeveel tijd het kost en of dat zou passen.
Mijn man vindt niet kunnen vinden van een geschikte pensionplek geen goede reden om dan maar alles thuis aan te laten leggen, maar ik hoop hem uiteindelijk te kunnen overtuigen als ik zelf zeker weet dat ik het ook echt wat vind. Het is nogal een investering natuurlijk.

Ik ben ook wel benieuwd aan de mensen die zelf alles hebben laten aanleggen; was dit het waard? Of zouden jullie dit geen tweede keer doen?

Hm, ik heb voorheen op doe-het-zelf stallen gestaan, dus ik wist al redelijk hoeveel "werk" er in paarden zat. Een kwartaal op een volpension stalling gestaan maar dat gebrek aan controle is niets voor mij. De paarden aan huis was al een droom van mij sinds kind af aan, dus nee, ik zou nooit zeggen dat ik het niet een 2e keer zou doen. Mijn man staat er ook volledig achter, dat lijkt me wel een must. We doen eigenlijk alle klussen samen. Ik zou het echt iedereen aanraden, maar als je tevreden op een volpension stalling bent dan kan het allicht wel een shock geven met hoeveel werk en geld het inhoudt.

MaritB

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 22:08

Het is wel echt een andere manier van leven ja.
Wij zijn vandaag met z’n allen de hele dag buiten bezig geweest, en deze dagen hebben we vaak.
Mijn man houd van klussen dus dat scheelt echt heeel erg veel. Hij doet vaak ook een rondje mesten, nu helpen met waterbakken vullen, we hebben weer eens nieuwe palen gezet en oude er uit gehaald etc et.. en dan bedenk ik weer af nieuws, haha. Blijven bezig.

Vandaag weer lekker gemend, 2e kerstdag een indoor gereden, can t weekend ook nog gemend, de kids hebben lekker gereden, we zijn veel in de weer met de pony’s.

Fleur had vorige week nog een bixie gereden met zeer veel 7s en een paar keer een 8!
Knap meiske.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 22:15

De kijker bij mijn pony vindt haar denk ik te klein. Afwachten..

Wat een schattige welsh! Ik heb er sindskort ook 1 maar dan een grote, een NWR jaarling. Lief dat je haar (tijdelijk) terug hebt genomen, zal de pony blij mee zijn. Ik heb 1 pony die uit de handel komt en 6x verkocht en weer terug naar de handelaar is geweest. Die wordt nooit meer helemaal normaal denk ik.. Zielig.

Ik zou aan huis altijd aanraden maar eerlijk is eerlijk, het moet wel bij je passen. Een levensstijl idd. Wat zou je allemaal moeten aanleggen? Hoeveel grond heb je? Wij hebben zelf stallen gebouwd, omheining gezet en de bak/paddock en een pad gekeerd. Lamp van Ali opgehangen. Kosten vielen mee (wel zandgrond).

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 22:17

Leuk om ervaringen te lezen en wat een topplek hebben jullie Lorette.

Het aanpassen van een leefstijl is misschien een beter woord. Even een dagje weg of op vakantie is er dan natuurlijk niet meer bij, dat is een heel geregel en daar moet de rest van mijn gezin ook achter staan (en af en toe meehelpen).
Ik heb nu wel een uur reistijd per dag naar stal in totaal, dus in een uurtje kun je natuurlijk best wat klusjes doen waar je normaal in de auto zit.
Ik ben ondanks volpension wel gewend om de handen uit de mouwen te steken , maar alles zelf doen is natuurlijk wel iets anders.

De wens zou zijn een stal (2 of 3) stallen met uitloop, een poetsplaats en schuur. Een kleine rijbak/grote paddock van 16x32 en een weiland.
Geen chique omheining maar paaltjes met lint, mijn paarden blijven gelukkig goed achter draadjes staan. En dan nog een weiland.
De bak zal voornamelijk worden gebruikt voor grondwerk, longeren en losgooien en af en toe rijden. De bodem hoeft niet de allerbeste/duurste te zijn omdat ik in de straat een goede bak kan huren met agterberg bodem dus als ik echt wil trainen en het heeft bijvoorbeeld veel geregend en mijn bak is te nat of zou te droog en te zwaar zijn kan ik uitwijken naar die bak.
Maar ik wil het liefst wel alles meteen laten doen.

We hebben 5100m2 waarvan het grootste gedeelte naar de paarden (2) zal gaan.

Wat schattig Marit. Hoe oud is jouw dochter?
Laatst bijgewerkt door OneLiner op 28-12-25 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 22:19

Wij hebben eigenlijk alles zelf gedaan met uitzondering van de bodem. Wij zitten op kleigrond dus dat was een flinke investering. Het was wel elk dubbeltje waard want we hebben jaarrond een perfect droge bodem. Mijn tip zou dus echt zijn om niet te bezuinigen op de bodem.

Op die 5000m2 staat dan ook je huis en oprit etc ? Dan lijkt een weiland me niet echt realistisch. Is het geen optie om een hele grote paddock te creëeren?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 22:21

MaritB schreef:
Het is wel echt een andere manier van leven ja.
Wij zijn vandaag met z’n allen de hele dag buiten bezig geweest, en deze dagen hebben we vaak.
Mijn man houd van klussen dus dat scheelt echt heeel erg veel. Hij doet vaak ook een rondje mesten, nu helpen met waterbakken vullen, we hebben weer eens nieuwe palen gezet en oude er uit gehaald etc et.. en dan bedenk ik weer af nieuws, haha. Blijven bezig.

Vandaag weer lekker gemend, 2e kerstdag een indoor gereden, can t weekend ook nog gemend, de kids hebben lekker gereden, we zijn veel in de weer met de pony’s.

Fleur had vorige week nog een bixie gereden met zeer veel 7s en een paar keer een 8!
Knap meiske.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

ooo ik wil ook zo'n dochter , te aandoenlijk ! <3

Zapje schreef:
De kijker bij mijn pony vindt haar denk ik te klein. Afwachten..

Wat een schattige welsh! Ik heb er sindskort ook 1 maar dan een grote, een NWR jaarling. Lief dat je haar (tijdelijk) terug hebt genomen, zal de pony blij mee zijn. Ik heb 1 pony die uit de handel komt en 6x verkocht en weer terug naar de handelaar is geweest. Die wordt nooit meer helemaal normaal denk ik.. Zielig.

Ze is een minipaardje , maar wel met welsh in de bloedlijn. :D
Ja ze werd gelijk weer opgenomen in de kudde , dus is voor haar wel zo fijn.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 22:37

OneLiner schreef:
Leuk om ervaringen te lezen en wat een topplek hebben jullie Lorette.

Het aanpassen van een leefstijl is misschien een beter woord. Even een dagje weg of op vakantie is er dan natuurlijk niet meer bij, dat is een heel geregel en daar moet de rest van mijn gezin ook achter staan (en af en toe meehelpen).
Ik heb nu wel een uur reistijd per dag naar stal in totaal, dus in een uurtje kun je natuurlijk best wat klusjes doen waar je normaal in de auto zit.
Ik ben ondanks volpension wel gewend om de handen uit de mouwen te steken , maar alles zelf doen is natuurlijk wel iets anders.

De wens zou zijn een stal (2 of 3) stallen met uitloop, een poetsplaats en schuur. Een kleine rijbak/grote paddock van 16x32 en een weiland.
Geen chique omheining maar paaltjes met lint, mijn paarden blijven gelukkig goed achter draadjes staan. En dan nog een weiland.
De bak zal voornamelijk worden gebruikt voor grondwerk, longeren en losgooien en af en toe rijden. De bodem hoeft niet de allerbeste/duurste te zijn omdat ik in de straat een goede bak kan huren met agterberg bodem dus als ik echt wil trainen en het heeft bijvoorbeeld veel geregend en mijn bak is te nat of zou te droog en te zwaar zijn kan ik uitwijken naar die bak.
Maar ik wil het liefst wel alles meteen laten doen.

We hebben 5100m2 waarvan het grootste gedeelte naar de paarden (2) zal gaan.

Wat schattig Marit. Hoe oud is jouw dochter?

Fleur is 6 jaar!

Op wat voor grond zitten jullie?

Wij hebben alleen geïnvesteerd in palen, draad etc en nú beplanting, een trekker en daar materiaal voor. Wij zitten op zandgrond (met leem dus soms wel lastig) met enkel pony’s gaat het heel goed.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 22:50

Cute Marit! Knappe dochter.

Ik had de paarden in volpension voor ik ze aan huis had. Ze kwamen hier eerder aan huis dan de bedoeling was doordat de pensionstal er onverwachts mee stopte.

Ze hadden een schuilplaats in de schuur en een weiland, verder niks.
We zijn snel begonnen om het voor de paarden op orde te krijgen. Stal gemaakt in de bestaande schuur, mestcontainer geplaatst, paddock aangelegd, rijbak aan laten leggen.

Tuurlijk zijn er nog wel wensen, maar de paarden hebben t goed en wat we tot nu toe gedaan hebben is naar tevredenheid van ons.

Ik vond het in het begin echt wel een puzzel. Zoeken van een hooileverancier, materiaal keuzes, mestafvoer, etc.
Ook erg veel pech gehad met de paarden. Ik merkte dat ik doordat ze zo dichtbij me stonden, ik wel heel erg in de zorgen bleef hangen. Op een pensionstal kon ik letterlijk en figuurlijk afstand nemen.

Ik vind het nu heel leuk om ze aan huis te hebben, maar fysiek zwaar. Weer last van een tennisarm en last van mijn nek en schouders. Het uitmesten is echt pijnlijk en kost daardoor veel energie. Verder vind ik het gebrek aan vrijheid soms lastig. Als we weggaan, dan ben ik compleet uitgeput van eerst alles goed regelen en klaarzetten voor de dieren.

Maar andere dingen zijn weer goud. Bepalen wat ze eten, ze heel veel zien, lekker alles in eigen tempo en rust kunnen doen. Of gekke dingen doen zoals zonder zadel en met neckrope rijden. Dat deed ik op een pensionstal niet.

De ruitersportzaak in het dorp verderop stopt. Ik heb een western hoofdstel voor maar liefst eur 9,00 gekocht. En het paste nog ook :D
Heb een bit gekocht via Vinted. Zadel wil ik nog even laten controleren, maar lijkt niet slecht te liggen.
Ze ziet er stoer uit <3

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 23:02

Als je alles goed op orde hebt is het hebben van paarden aan huis niet heel tijdrovend. Voor twee paarden was ik aan uitmesten en voeren denk ik een half uur per dag kwijt. En het is ontzettend fijn om telkens iets nieuws te kunnen toevoegen zoals eetbare beplanting. Als ik het opnieuw zou doen zou mijn allergrootste focus liggen op direct alles gegarandeerd modder vrij maken. Dat maakt alles makkelijker en veiliger.

Echt super leuk om weer het een en ander van jullie te zien. (Ik had het topic ontvolgt omdat het mij best zeer doet dat mijn tweetal niet meer in de tuin staat). Knappe ponies die hard hun best doen en Boemel op western tour... Krijg je met die vlekken. :D

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 23:08

Matheno schreef:
Wij hebben eigenlijk alles zelf gedaan met uitzondering van de bodem. Wij zitten op kleigrond dus dat was een flinke investering. Het was wel elk dubbeltje waard want we hebben jaarrond een perfect droge bodem. Mijn tip zou dus echt zijn om niet te bezuinigen op de bodem.

Op die 5000m2 staat dan ook je huis en oprit etc ? Dan lijkt een weiland me niet echt realistisch. Is het geen optie om een hele grote paddock te creëeren?

Klopt dat is totaal. Nu is de oprit niet zo groot en zit vrijwel alles aan de achterzijde. De wei kan niet heel groot worden maar vindt het wel belangrijk dat zomers ook even de wei op kunnen en heb bij een van mijn buren gezien dat het met passen en meten wel lukt (die hebben 2 stallen met uitloop, een schuurtje, paddock, rijbak en een weiland).
Andere buren hebben weer een pp met schuilstal. Wel leuk om zo te zien wat er mogelijk is, maar de wei zal inderdaad niet groot worden.

We zitten helaas op kleigrond Marit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 07:47

Ik heb altijd eigen beheer gehad, qua werk wist ik niet beter. Het is met aan huis alleen maar makkelijker geworden nu ik stroom en een kraan heb.
maar wat iedereen al zegt, het is een levenswijze en je bent meer met verzorgen dan rijden bezig

kleingrond is lastig, denk dat daar je meeste investering naartoe ( zal moeten) gaan. dat is het grote geluk hier, zandgrond.

@ Lorette, ik wil dus geen pension, geen eigenaar die telkens o het erf is, daarom prijs lager en de tegehanger is dan dat eigenaar max 1 keer per week maar liever nog minder komt. Ik verzorg wel alles mee alsof het mijn eigen is en heb ook redelijk vaak tijdelijke paarden met wonden/ blessures maar juist omdat ik nu niet meer kan werken met paarden ( schouder blessure) vind ik dat heerlijk. Ik mis het namelijk wel ontzettend.
Zou ik een reële prijs moeten noemen is het minimaal 350- pm maar privacy vind ik nu belangrijker. krachtvoer zit er niet bij inbegrepen ( zoveel paarden zoveel wensen) maar ik heb nieuwe kunststof stallen, elke dag schone stro stal, droge grond, veel ruwvoer, dekens wisselen, toedienen medicatie/ supplementen, schuilstallen, likstenen etc etc Overdag op de track waar 200 mtr sprintje trekken mogelijk is en in avond op stal met uitloop eraan vast.
@Maleknka, eigen stal heeft ook voordelen, hier liggen ze allemaal languit lekker in het stro, zolang ze overdag voldoende buitenkomen is dat rustmomentje ook wel lekker voor ze

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 08:25

@Marit, altijd genieten om naar jullie foto's te kijken <3

@boemel, knappe western ice <3

@Sjolvir, mijn vriendin woont op de 4e en de meeste schade lijkt op de 2e en 3e te zijn. Ze hoopt vandaag meer te horen.
Hopelijk valt het nog mee.
Ze was net bezig met renoveren, overal nieuwe verf, nieuwe vloer, nieuwe meubels etc := (nieuwe badkamer en keuken had de verhuurder net gedaan)

Gisteren weer 1x kunnen genieten van de waterbakken vullen met tuinslang maar nu weer terug naar gieters sjouwen :')

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 08:34

Met het juist opzetten kan bij huis inderdaad best tijdsefficiënt. Wij hebben ze in een vrij uitloop naar de wei en ik zet ongeveer eens per week een ronde baal in de ruif. Mijn rijpaard heeft wat meer krachtvoer nodig, dus de meeste tijd doordeweeks ben ik kwijt aan 2x per dag krachtvoer geven, maar dat is maar een paar minuten werk (als ze meewerken dan). Wegens het gebrek aan daglicht, mest ik nu 1x per week (in het weekend) uitgebreid uit, dat kost me dan wel 1 a 1,5 uur (wel vaker de mest in de stal, maar gelukkig mesten ze meestal buiten). Ik probeer in het weekend alle grote klussen te doen en dan hoef ik doordeweeks bijna alleen te voeren.

Als we een dagje weg zijn, hebben we gelukkig ook lieve buren die wel even wat brokjes in de bak willen gooien. Maar vakanties moeten we natuurlijk wel wat uitgebreider regelen.

@OneLiner, het is een lastige afweging. Als je een stuk reserveert voor wei, is dat ook stuk dat je waarschijnlijk 75% van het jaar niet kunt gebruiken en daarin beperk je dus ook dagelijkse bewegingsruimte. Die paddock van nog niet eens een rijbak groot, wordt dan al snel best klein. Een fatsoenlijk sprintje trekken gaat voor een paard al niet lukken. In een rijbak lukt een sprintje eigenlijk ook niet, maar kunnen ze in ieder geval wel even de benen goed strekken, daar twijfel ik bij jouw paddock ook al wel een beetje aan, 16m is namelijk ook vrij smal.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 09:29

Het goed neerzetten en zo praktisch mogelijk is echt belangrijk. Idd als je vanuit een noodsituatie alles opbouwt stapje voor stapje dan wordt het lastig om weer alles om te gooien.

Wat ik nu fijner zou willen hebben maar even ook niet weet hoe om te gooien bij ons.
- plek waar hooi en stro ligt dichter in de buurt van de stallen. Goed aanrijdbaar en het liefst dat ik de grote pakken gelijk op de juiste plek zou kunnen kiepen. Dat lukt nu niet altijd even makkelijk. Genoeg ruimte voor voorraad is ook fijn.
- de waterput/pomp het liefst binnen waar die niet kan bevriezen zodat je ook in de winter met tuinslang de bakken kan vullen. Ik heb geen automatische drinkbakken omdat ik daar in het verleden iets te vaak de stal onder water had staan. Dus altijd tonnen die bijgevuld moeten worden. Eentje drinkt een halve ton per nacht leeg dus elke dag vullen. Dat is nu per dag minimaal 6 gieters en vaak dus meer.
- onze mesthoop is een beetje illegaal, maar verharde ondergrond zou prettig zijn. Nu zakt de aanhanger wat diep weg..
- overdekte poetsplaats. Sommige tandartsen/dierenartsen/hoefsmeden willen toch graag droog kunnen staan. Voor jezelf ook prettiger. Alles kan ook wel in de stal, maar merkte toch wel een keer dat een tandarts zoiets had van ja als het had geregend had ik hier niet kunnen werken.... uh jawel dan had ik de overkapping van de tuin leeg geruimd.

Laat je de paarden 24-7 buiten zal dat schelen in het werk om de stallen schoon te houden en in snel vullen van mesthoop. Je hebt dan minder stro als afval (of ze moeten de stal als toilet gaan gebruiken als je er stro in hebt).

Als de paarden niet vanuit hooinetten eten scheelt ook weer tijd. Nu gaat er best wel wat tijd zitten in het vullen van de netten. Vooral als het hooi best wel wat stengels zuring bevat. Mooie pakken hooi valt het best wel mee.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:35

Als je terrein handig ingedeeld is dan lijkt mij 5000m2 grond echt prima.
Wij hebben 6500m2 en een irritant perceel met een mega schuur op een vreemde plek en 3 opritten, die we geen van 3 kunnen skippen
(1x toegang schuur voor hooi en trekker, 1x toegang tot wei en mestbak, 1x toegang tot rijbak om te slepen).
Dus het gevolg, overal onpraktische stukjes tuin, waar je vooral druk mee bent en niets aan hebt.
Voor de paarden is ruim 5000m2 beschikbaar en dat voelt voor 2 paarden niet klein. Rijbak 800m2, paddock 225m2, wei 4000m2. Stal in de schuur, hooiopslag in de schuur, zadels in de schuur.

Als je toch gaat aanleggen en zorgt voor een droge bodem, dan zou ik een track aanleggen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 10:10

Direct zo efficiënt mogelijk inrichten is denk ik een van de belangrijkste dingen. En een droge ondergrond/mogelijkheid tot benen strekken. Wij hebben ook niet een heel groot perceel, 6030m2, waarvan bijna 2000m2 in beslag genomen wordt door tuin, oprit, woning en verschillende schuren. Gelukkig is het geheel wel in een rechthoek gelegen en konden we stallen maken in een bestaande garage. Stalwanden zijn 2e hands, omheining is palen met lint, zelf gezet. Alleen aanleg bak en paddock uitbesteed.

De rijbak is ongeveer 740m2 (kon niet groter en andere plaatsing dan de huidige was minder efficiënt dan nu) en de paddock ligt hiernaast (ca. 400m2), met toegang tot het weiland (restant perceel van ongeveer 3000m2). De stallen sluiten sinds dit voorjaar aan op een bestraat gedeelte van 100m2, wat weer aansluit op de paddock. Was een prijzige investering, wist niet dat laten straten zo duur was %).

Voordeel van deze indeling is dat de paarden de hele dag in en uit kunnen lopen, altijd een plek met droge voeten hebben en in geval van vorst, de bak goed vlak gesleept kan worden en de paarden hier kunnen lopen ipv in de hobbelige paddock.

Voor de mest huur ik een container en hooi en vlas kan gelukkig onder dak in de schuur die naast de stallen zit. Alhoewel mijn partner soms moppert over hoeveel ruimte ik in beslag neem (gekscherend, er is nog meer dan genoeg ruimte over :D ).

Een dag weg (bijvoorbeeld voor werk of een uitje) houdt hier in dat ik de netten volprop met hooi en als een stalker de camera’s in de gaten houdt. Maar verder maak ik me daar niet meer druk om. Ze redden zich prima en hoeven niet op stal te staan.

Vakantie is lastiger, ook omdat we nog flink aan het verbouwen en klussen zijn. Heb wel oppas en voor calamiteiten kan ik de buren inschakelen (die hebben ook paarden). Maar ik zou niet meer anders willen. Altijd volpension gestaan en nu dan aan huis. De vrijheid om je eigen management te kunnen doen is heerlijk. Enige nadeel, het is soms wel eenzaam om alles alleen te doen met de paarden. Daarom nu een bijrijder gevonden voor het oudste paard. Is nog maar sinds kort, maar hopelijk een blijver.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 10:15

Nou ik denk als je de buren met paarden te vriend houd en bij elkaar kan bijspringen in vakantieperiodes en dagjes uit dan is het ideaal. Ik heb mijn vader ervoor en vriendin als standby mocht er iets zijn. Ik heb ook wat paardenmensen wel in de buurt die in geval van nood gebeld kunnen worden. Maar ik merk toch dat ik niet snel een ander durf te vragen om de paarden te doen. Wil mensen ook niet tot last zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 10:19

Ons perceel is ook zo onlogisch als de pest.
Achteraf weet ik niet of ik daar nog een keer aan zou beginnen.

Hooinetten vullen vindt ik ook een crime.
Ik zou nog wel eens graag een Easy Slowfeeder willen proberen, lijkt mij handig.
https://www.easyslowfeeder.nl/a-6682430 ... of-4-5-cm/

Smid is net weer geweest voor de shet, het is nog verder opengesneden want ze bleef bagger lopen.
Hoop dat het nu goed gaat.

Kat doet het goed. Heeft gegeten en gedronken en is op de bak geweest.
Net lekker kacheltje voor hem aangezet (hij is al wat ouder en stijver) en even gekroeld: de knor doet het nog :D

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 10:56

Wij hebben sinds een klein jaar 2 ponys aan huis. Heel klein perceel met helaas maaar zo'n 400m2 paddock en 2 stallen. Wel een huur weiland dat groot genoeg is gelukkig. Ik vind het heerlijk dat ze thuis staan en financieel hebben we er nu 2 voor de prijs van 1 in volpension. Ik had graag veel meer ruimte gewild, maar ik zou niet meer terug in pension willen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 11:21

Ik zou ze best in pension willen hebben.
Hier in de buurt zit een fantastisch pension.
Heel veel ruimte, alles top aangelegd, bij t bos, en eb en vloed bak van 20x60m

Maar dat kost me dus voor 2 paarden eur 1200 per maand.
Dat is zonder brok.
Dat wordt me echt te gortig hoor.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 11:24

Happinez haha ja.. ik had mij warm aangekleed anders is het geen doen. Skibroek over mijn broek heen. Thermosokken over gewone sokken en een menschort aan. Als het nog kouder is dan gaat mijn lange jas aan tot mijn enkels.. en de verwarmde bodywarmer. Nu alleen nog op zoek naar fijne verwarmde handschoenen waar je ook mee kan mennen /rijden.

Ik heb 15 jaar in pension gestaan en ging altijd voor en na mijn werk om uit te mesten en mijn merrie stond in een aparte wei vanwege een (oude) peesblessure dus dat deed ik dan zelf dus toen ze naar huis kwam met een ander paard hield ik tijd over omdat ik de reistijd niet meer had terwijl ik meer werk had want moest nu ook voeren. Ik zou nu niet weten waar ik zou willen staan want die nu zoals ik het zou willen. Hier krijgen ze 4-5 keer per dag hooi en 3x krachtvoer en staan lekker buiten. Voor het donker wel naar binnen en voor de nacht gaan de luiken (tralies) dicht ivm de wolf. In de zomer staan ze in de ochtend op de paddock en rond 12 uur gaan ze de wei op. Anders ontploffen mijn dames als ze de hele dag op het gras staan.

Ik had het geluk dat de vorige bewoners paarden hadden dus alles was al omheind en de stallen en bak waren er ook. Ik gebruik de bak als paddock. Het liefst zou ik een aparte paddock willen maar ik kom al gras te kort dus daar wil ik niet op inleveren dus dan maar zo. De bak is wel in 2 verdeeld want heb 2 bijna 2-jarige hengsten staan en 2 merries dus die wil ik niet samen. Afgelopen jaar hebben wij wel een nieuwe pomp en baksproeiers aangelegd (bestaande moest vervangen worden) . Dat was wel even een investering. En de bak was voor de helft omheind met prik paaltjes dus daar ook een houten omheining geplaatst.
Gelukkig hebben wij een paar jaar geleden een rondpompsysteem aan laten leggen in de stallen want het verwarmde lint was niet voldoende als het extreem koud was. Met mijn lijf was het geen doen elke dag de bakken vullen.
Wij hebben bij de stallen een afdak dus je staat gelukkig droog als de smid of tandarts er is. Naast de stallen is nog een ruimte over dus daar ligt het hooi en buiten staan verpakte balen. Aan de stallen zit nog een soort overkapping en daar staat de trailer en de men wagens.
Ons hele terrein is omringd met eikenbomen dus in de herfst ben je heel druk met bladblazen maar gelukkig hebben wij eentje die op de trekker kan dus dat scheelt heel veel tijd en zwaar werk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wij zitten bij het bos en beetje op een berg dus water gaat hier vrij snel weg gelukkig.

Wij hebben het souterrain omgebouwd tot appartement zodat als wij op vakantie zijn de persoon die op de paarden past daar kan verblijven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 12:30

Prachtige plekjes hebben sommigen zeg

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 12:56

Wow Kiko, hele gave plek

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 13:01

Ja ik ben er echt blij mee.. woon er al 5 jaar maar knijp mijzelf nog steeds heel vaak.. ik zit met 10 minuten stappen in het bos en 2,5km van de hei vandaan.
Ik vind het heerlijk de paarden aan huis.. geniet vooral als mijn merrie lekker ligt te slapen en de jaarlingen lekker met elkaar spelen. Het mooist vond ik nog de geboorte van het veulen en de maanden daarna.. omdat je bij huis hebt kun je veel erbij zijn wat resulteert in een brave hengst..