Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 07:53

Wat mooi dat hij haar herkende Selka!!
Wat leuk dat de katten er eindelijk zijn.

Hier ook alleen maar regen regen regen. De wei is onbeschut en staat altijd veel wind. Ondanks de warme temp waren ze onder hun 100 grams gewoon koud dus moesten ze onder hun 200grams :oo
Bizar, normaal liggen die tegen vriespunt op.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:56

MarliesR schreef:
--

Hier verharen ze nog niet!

--

Ik neem mijn eerdere statement terug :')
Afbeelding

Ik heb hier trouwens ook EquiBedding! Nu een paar weken in gebruik en het bevalt me tot dusver echt enorm goed. Makkelijk uit te mesten en mooi verend bed voor de paarden. Ze liggen er ook allebei graag in.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 10:32

Spannend Clau. Hopelijk gaat alles goed!

Heftig Noordje. Midden 40 is ook helemaal niet oud.

Mooi plaatje [***] en zo waar!

Jolynne, ja er zijn gelukkig een boel foto’s gemaakt :)
Jammer dat jouw man negatief tegenover het verhuizen naar FR staat. Zeker aangezien je zelf Frans bent. Houd hoop zou ik zeggen. Mijn Franse zwager is na 8 jaar eindelijk naar Nederland verhuisd en deze maand begonnen met een taalcursus Nederlands.

Karin, ja echt? Mijn sukkels stonden gewoon op het gemakje buiten te eten. Die van jou heeft natuurlijk wel een dun velletje toch?

Marlies, composteer jij? En zo ja gaat dat goed met Equibedding? Tot nu toe gebruiken ze de stal vooral als toilet en mijn mesthoop blijft maar groeien..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:37

Ja die van mij is echt een watje. Zelfs de geschoren shet is minder kouwelijk dan Jewel :+

Nou is de shet ook snugger genoeg om gewoon lekker binnen te gaan staan eten met plensregen en kou.
Jewel blijft buiten tot ze druipt en gaat dan staan rillen >;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:33

Selka wat mooi. Ik zou het zelf ook niet droog houden. Wat vreselijk voor iemand ook.

Noordje, dat is echt jong. Mijn man wordt binnenkort 47, je moet er niet aan denken.

Gelukkig redden ze zich hier nog goed zonder dekens. Mijn quarter ruin is nu 20 en heeft altijd met dekens gestaan. Die heeft echt een super dun vachtje normaal, maar heeft wel wintervacht aangemaakt en gaat dit jaar goed.
Zijn moeder ook nog steeds en die is nu 26. De NF en shet maakten altijd al goed vacht aan.

Nadeel is alleen als ze nat zijn van de regen, onwijs veel rollen en er echt niet meer uitzien. Maar als het ene dagje droog is, zit er gewoon nog glans op.

We hebben het gister er wel over gehad, omdat de merrie wat haar loslaat en het nog koud wordt. Maar 0gram op een dikke vacht is geen optie en dikke deken ook niet. Mijn man zei ook; hooi goed gevuld houden en ze kunnen kiezen, dus zolang ze niet schuilt, moet ze het redden. Vorig jaar ook nog tijdens verharen wat kou gehad en is goed gegaan.

Maar als je kijkt wordt dat wel een dingetje, steeds later veel kou nog, terwijl ze al vol verharen.

De shet liet wel laat los, dus die reageert daar beter op.

Hier nu gelukkig even zonnetje en droog. De paddock is altijd goed snel droog, maar dagen regen houdt ie ook niet. Het moet tussendoor wel weg kunnen zakken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:52

Hier staan ze ook bloot, Elevada staat af en toe met regendeken want die is ook koud aangelegd. Maar ik moet zeggen dat ze het nu wel goed houdt. De vorige keer toen het zo regende stond ze te rillen op stal, maar met een regendeken heeft ze het dan wel warm genoeg. Ik heb voor haar ook nog 200gr dekens liggen, die had ze vorig jaar nog hard nodig, maar hopelijk dit jaar niet. Ik heb zo'n hekel aan dekens :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:04

Jewel is een handige zo te lezen.

Het valt mij echt op hoe graag de paarden buiten staan in allerlei weersomstandigheden. Voel mij schuldig dat ik ze jarenlang 's avonds binnen heb gedaan.

De kleintjes zijn superblij met de houtsnippers. Zij slapen tegenwoordig daar. Alleen de grote blijven in de paddock slapen. Soms doet de Shire een dutje binnen maar hij is de enige.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:08

Hier zien ze er ook uit als varkens, lange natte vacht vol zand, poetsen heeft geen nut, veel te natte vacht daarvoor
En extra werk met de stallen nu, ze staan veel binnen ( deur open maar t zijn watjes) en maken er een rommeltje van

Chasey hoe gaat het met je man?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:11

Mijne staan met regen liever binnen. Idem met harde wind. ZIjn 2 mooi weer paarden :')

Nou staan ze momenteel ook op zand dus dat zal ook mee spelen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:12

Die van mij staan ook veel binnen maar de momenten dat ze buiten staan vinden ze rollen in de grootste modderpoelen wel lekker

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:14

Die van mij vinden het echt fijn om 's nachts naar binnen te gaan.
's Zomers staan ze dag en nachht buiten,maar ik merkte aan mijn senior dat ie gewoon echt weer naar binnen wilde aan het einde van het seizoen.
Hij knapte echt weer op.
Ze hebben een schuilstal,maar daar maken ze nu weinig gebruik van,terwijl 's zomers juist heel veel.
Die moeten we ook nog gaan bouwen strax. Mijn man zei al : je timmert maar een eind weg :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:22

Ik had ook oprecht gedacht dat de KWPNer met zijn dunne velletje en het ontbreken van een teddyberenvacht juist binnen zou staan maar hij is er het minst te vinden. Sowieso kan hij heel slecht tegen opsluiten dan wordt ie helemaal gek. Vorige winter ging hij om 19 uur naar binnen en om 05:30 naar buiten en vaak was hij dan al helemaal nerveus. Ik vind het erg fijn dat ze zelf kunnen kiezen. Dan kunnen de mooi weer paarden :+ :+ lekker binnen staan en de rest buiten blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:29

Selka schreef:
Ik had ook oprecht gedacht dat de KWPNer met zijn dunne velletje en het ontbreken van een teddyberenvacht juist binnen zou staan maar hij is er het minst te vinden. Sowieso kan hij heel slecht tegen opsluiten dan wordt ie helemaal gek. Vorige winter ging hij om 19 uur naar binnen en om 05:30 naar buiten en vaak was hij dan al helemaal nerveus. Ik vind het erg fijn dat ze zelf kunnen kiezen. Dan kunnen de mooi weer paarden :+ :+ lekker binnen staan en de rest buiten blijven.

Vind het ook heel fijn dat ze kunnen kiezen. Mijn merrie was ik ook een beetje bang voor, maar die krijgt echt een mega vacht. Zij is ook altijd nerveus als ik haar opsluit. Merk wel dat ze bij regen én wind, wel in de schuilstal gaat staan.
De kou waarover wordt gesproken, gaat bij mij erg meevallen en op de langere termijn lijkt het alweer zachter te worden.
Eerlijk gezegd ben ik van mening dat het helemáál niet erg is dat ze al verharen. Lijkt mij dat de natuur daar echt wel rekening mee houdt. Als ik zie hoelang het duurt voordat ze echt helemaal in hun zomervel zitten, dan komt het echt wel goed. Ook als het in maart nog flink gaat vriezen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:32

Selka schreef:
Jewel is een handige zo te lezen.

Het valt mij echt op hoe graag de paarden buiten staan in allerlei weersomstandigheden. Voel mij schuldig dat ik ze jarenlang 's avonds binnen heb gedaan.

De kleintjes zijn superblij met de houtsnippers. Zij slapen tegenwoordig daar. Alleen de grote blijven in de paddock slapen. Soms doet de Shire een dutje binnen maar hij is de enige.

Ja, inderdaad. Dat heb ik ook. Kom ook veel problemen tegen en vaak is meer buiten de oplossing. Maar mensen hebben het er moeilijker mee dan de paarden. Ik las gister ook weer dat mensen hun paarden lekker binnen hadden gezet en dan de redenen waarom....

Hier blijven de stallen momenteel ook schoon. Ze gaan er echt weleens in staan, maar niet uren. Dus ik snap dat mensen denken dat een paard op stal wil. Ze willen er alleen ook weer uit kunnen.

Toen mn merrie bij ons terugkwam was ze bijna 20 en erg verwaarloosd. Broodmager en als ze uit stal kwam, dikke benen, stijf etc. Nu is ze 26 en soepel.

Haar zoon had vorig jaar echt teveel moeite. De eerste winter bij ons had hij al een deken op en was erg dik. Had wat problemen, dus moest echt tijd krijgen. In de zomer zag je ook dat hij nog steeds moest wennen na jaren stal en beperkt buiten, veel muesli etc.
Geprobeerd deken af te laten, maar hij viel af en had beginnend rainrot.

Hield dit jaar echt mn hart vast, maar het ging al sinds de winter heel goed. Haalde toen ook steeds overdag deken af en hij begon alles wat te snappen. Is ontzettend klef naar zijn moeder.
Najaar leek hij een dip te krijgen, maar voerde bietenpulp en wiesencobs bij en op tijd alles opgevangen. Nu staat hij gewoon zichzelf te zijn en ziet er goed uit.

Hij is alleen niet zo smerig als de rest. Zijn moeder is zo een mooie merrie, maar echt een varken.......

Mijn New Forest heeft altijd op stal gestaan ook, maar als ik die nu even opsluit, wordt hij echt vervelend. Is ook de enige die dat niet meer trekt en ook amper nog een stal in gaat.
De merrie vindt het ook echt vervelend en roept de anderen dan. Haar zoon komt dan voor de stal staan en hangt zijn hoofd door de opening. Die gaat echt niet weg als zijn moeder zegt dat hij bij haar moet blijven.

Hangen die houtsnippers niet onwijs in de manen en staarten??? Wij hebben een soort stof in de bak. Meeste hebben we eruit gehaald, want was waardeloos en konden ook niet de bak trekken. Maar het blijft heel erg in de staart en manen zitten. Waren echt draadjes.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:55

Maar dat herken ik ook wel. Op de een af andere manier is vermenselijken heel erg makkelijk. Dan doe ik mijn laatste ronde en denk "ga toch lekker droog staan".

Fijn dat meneer het nu wel goed doet!

Nee eigenlijk geen last van hout in staart en manen. Het is ook echt een dikke laag die goed samenklontert omdat ze er zo graag op staan.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:58

Ik heb ze dit jaar voor het eerst onbeperkt buiten, niet omdat ik het graag wil maar uit gemak. Ik moet nog een goede routine vinden tussen paarden, me-time, vriend en huishouden. Vriend helpt gelukkig dagelijks mee met alles in huis en waar nodig is bij de paarden, maar ik ontbreek wel me-time, of beter gezegd voldoende ontspanning. Want het liefst van al heb ik ze toch in de nacht binnen ivm voeren..vroeger gingen ze tegen 22u30 binnen en tegen 5u30 weer buiten.

Vandaag examen psychopedagogiek gehad, ging naar mijn gevoel zeer goed.
Nog 3 te gaan deze week en maandag mijn allerlaatste, dan kan ik eindelijk alle gemiste slaap inhalen. :+

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:04

Heeft er hier iemand ervaring met de verschillende ruwvoer-analyses? Ik zie dat Pavo nu ook de Quickscan plus heeft (de plus betreft dan de mineralen en vitaminen). Die komt volgens mij dan nu best overeen met de Equifeed Excellent (van Eurofins zelf), al heb ik het idee dat bij Pavo de uitleg wat beperkter is. En dan is er nog de versie van http://www.horsehayanalysis.eu/NL/home.html. Die heeft volgens mij weer wat meer verklaring, maar ik heb nog nooit iemand gehoord die hier gebruik van heeft gemaakt.

Of hebben jullie goede ervaring met andere opties?

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:16

Hoi allemaal! Ik lees hier al ruim 3 jaar mee, omdat wij toen ons huis gekocht hebben.
Ik kan nu eindelijk zeggen dat de pony naar huis komt, we gaan half februari verhuizen :+
Ik probeer jullie goed bij te houden, ondanks dat het soms ontzettend hard gaat in het topic, haha.

Wat betreft de hooi analyse, nog geen ervaring, maar ik ben wel benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat kiezen!
Edit: ik heb wel een grondanalyse door Eurofins uit laten voeren en die is erg gespecificeerd + advies over bemesting, erg tevreden over!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:39

Turtelito ik heb de laatste keer de pavo quickscan laten doen. Snelle uitslag en voor mij genoeg info. Maar ik heb dan ook geen bijzondere paarden wat voerbehoeftes betreft.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:02

Welkom Ellen, veel succes met de huizenjacht!

Hier verharen ze nog niet.

LdJ, spannend, ik duim voor een vlotte verhuis! Topic gaat hier inderdaad heel hard, ik ben regelmatig niet bij de les :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:33

Jolynne schreef:
Ik heb ze dit jaar voor het eerst onbeperkt buiten, niet omdat ik het graag wil maar uit gemak. Ik moet nog een goede routine vinden tussen paarden, me-time, vriend en huishouden. Vriend helpt gelukkig dagelijks mee met alles in huis en waar nodig is bij de paarden, maar ik ontbreek wel me-time, of beter gezegd voldoende ontspanning. Want het liefst van al heb ik ze toch in de nacht binnen ivm voeren..vroeger gingen ze tegen 22u30 binnen en tegen 5u30 weer buiten.

Vandaag examen psychopedagogiek gehad, ging naar mijn gevoel zeer goed.
Nog 3 te gaan deze week en maandag mijn allerlaatste, dan kan ik eindelijk alle gemiste slaap inhalen. :+

Wat fijn dat het goed ging voor je gevoel. Neem je rust en anders even naar buiten ipv bokken.

Ik ben ook nog altijd niet relaxed als het onweert. Maar ik heb weleens een vreselijke stalbrand meegemaakt, dus probeer te relativeren. Ongelukken, ziekte en ellende gebeurt overal. Ze hebben het fijn, dus liever fijn en over dan niet fijn.

Voor ons is het zeker ook een stuk makkelijker. We mogen niet onbeperkt hier komen helaas, dus ook daarom zoeken we een huis bijvoorbeeld.
Maar we hebben niet die drang dat we moeten haasten om ze eerst buiten te zetten. Of als we ergens zijn dat we ze nog binnen moeten zetten.
Er is ook altijd nog wel hooi te vinden, water is er altijd, dus ze zouden zich ook zonder ons goed redden.

Geen analyse laten doen, want hooi wisselt momenteel wel af en toe. Als we een huis vinden, willen we een grote partij en doen we het wel.

Vanmorgen met hondjes gelopen en even wat gevoerd bij paardjes. Moet zo eerst naar oogarts en wil niet 10x douchen omdat ik steeds vies ben. Daarna uitmesten. Paddock was deels weer droog, maar weer is ook raar.
Ik stap auto uit en plens bui. Daarna prachtig zonnetje. Nu ook weer prachtig zonnetje.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:42

Ik heb ook die van pavo besteld 2 maanden geleden maar moet het nog steeds opsturen :=

@ldj, eindelijk *\o/*
Mocht ik er weer eens langsrijden zal ik kijken :D

Ik vindt het prima dat ze ervoor kiest om buiten te staan maar om nou compleet verzopen en trillend te raken terwijl ze ook kan binnen staan snap ik niet :Y)
Maar goed ze zoekt het maar uit haha.

Ik heb vandaag al 3x mn dekens in de zon gehangen om te laten drogen en 5min later volgt er dan een plensbui.
Nu niet meer aan gewaagd en uiteraard is het nu al uren droog en zonnig >;)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:58

Ik word echt verdrietig van mijn paddock en de modderzooi.. ik wil toch gaan inventariseren hoe dit aan te pakken..
hoe hebben degenen met een droge paddock dit aangepakt?

We hebben een zand/klei ondergrond en zakken nu een 30cm in de blubber.
Ik zelf dacht dat de enige optie is om een stuk af te graven.. drainage aan te brengen en dan ander zand erin te gooien.. maar wat een geld kost dat!! :wow: :x
Zijn er andere opties of tips waardoor het goedkoper kan?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 18:02

Ik ben bang van niet of althans ik heb ze niet gevonden toen ik deze zomer zocht.

Als je tijdelijk een goedkope oplossing wilt kun je voor houtsnippers gaan. Mijn paddock was erg duur maar die blijft tot nu toe wel mooi droog.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:03

Thanks Ilsey! Haha ja het gaat hier soms mega snel!

Hahaha ja eindelijk Karin!
Mocht je in de gelegenheid zijn om te stoppen ben je ook welkom hoor ;)

Ik ben nu opzoek naar een maatje voor de pony. Zelf iets kopen of een 'pension/pensioen/blessure' pony ben ik nog niet uit. Hebben jullie aan- of afraders?