Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:05

Het is wel een beetje nu of nooit.
Volgend jaar zou ook nog wel kunnen. Maar ouder hoeft wel niet meer voor het eerste veulen.
Heb dan natuurlijk dees jaar die korting.
Ik zou wel voor deze hengst kiezen, is de perfecte tegenhanger om alles wat te compenseren.
Uiteraard zijn er in andere prijsklassen hengsten die ik liever zou willen, maar dan moet de merrie toch ook wel een ander papier hebben.

Zou een veulen van Washaki heel erg leuk vinden, maar ook heel erg spannend, je weet nooit wat er mis kan gaan.

Ik kan me ook niet veel voorstellen bij een zonnebril Ohjajoh.

Ze hoeven toch geen uitzondering te maken, jij mag je paard toch hooi bijvoeren zou ik denken.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:12

Hoe moet ik mijn eigen hooi aan stal krijgen? In mijn Fiatje 500 waar je maar amper een poetsbak in het koffer kwijt kan? :D
Ik ben overigens ook niet elke dag op stal en ben ook niet van plan om elke dag te gaan. Daarvoor heb ik hem niet op een all-in stal gezet.

Kirrr

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:14

Ik heb vroeger vaak genoeg een hooinet in een groenafvalzak in de koffer van mijn klein autotje geduwd.
Als je natuurlijk niet elke dag gaat lost het nog niets op.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:15

Hopelijk geen verdere gevolgen ojajoh.

Yontheke, niet helemaal onbeperkt is niet erg, ze zeggen maximaal een uur of 4 ertussen. Voordroog hebben ze ook minder van nodig dan van hooi om op gewicht te blijven.

Ik zou voor een eerste veulen echt niet langer wachten, ik vind 14 al vrij oud :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:26

Hoop het ook niet Caily. Maar we wachten het maar even af.
Was ook echt precies de verkeerde deur die net een tikje te ver openstond, maar ik voelde de woei in haar stal met uitmesten daarstraks, dus ga er toch wel nog vanuit dat dat het is....
Kan je nagaan dat tocht erger is, dan gewoon met je knar vol in de wind in buitenstallen.

En ik kan je alleen maar zeggen wat mijn ervaringen zijn met te lang zonder wat te knabbelen staan Yontheke. Nu is die grote van mij natuurlijk ook een sensibele en stres gevoelige donder, maar die maagzweren zijn echt niet grappig. En eenmaal 1x gehad, blijven ze daar erg gevoelig voor. Ik voer 6x per dag hooi, omdat ik weet dat ze met onbeperkt serieus dichtgroeien. En dan krijgen ze het laatste net op 12 uur snachts met een berg stro erbij en nog steeds staan ze mij beide toe te gapen in de ochtend om 8 uur...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:26

Ik zeg het, ik moet harder wennen dan het paard. :)
Zo gewend van onbeperkt te geven en dan vind ik deze hoeveelheid natuurlijk minder dan wat ik anders graag zie.
Ik kijk het in ieder geval een tijdje aan omdat de kwaliteit van hetgene dat hij krijgt wel erg goed is.
De grasmix ga ik wel bijgeven in de plaats van de bietenpulp die hij nu krijgt denk ik.

Ik ken de theoretische gevolgen van weinig te knabbelen hebben Ohjajoh. Al heb ik dat in de praktijk nog nooit meegemaakt. Ami is een super relaxed paard. Die kent geen stress. Hij is overigens altijd zo gehouden als hij nu op stal staat en heeft daar ook vroeger geen last van ondervonden.
Vorig jaar in "sportconditie" stond hij nog een stuk magerder dan nu en ik zie hem zelfs liever nog wat ronder dan hoe hij nu staat. Wennen voor mij zo een lange smalle :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:46

Die van mij krijgen ook niet onbeperkt en die staan 's nacht ook langere tijd zonder en geen stro op stal om te knabbelen. Ik probeer wel er niet meer dan 10 tijd tussen te laten zitten, want ik heb gelezen dat dát echt te veel gaat worden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:17

Yontheke als hij het zo gewend is en het er goed op doet begrijp ik je keuze.

Kirr dan is het nu met de korting natuurlijk wel een mooie kans! Ik vond het ook super spannend om Ordeal te laten dekken, was zo bang dat er iets mis zou gaan. Heeft me dus ook heel wat onrustige nachten gekost toen ze richting de uitgerekende datum ging (en daar 2 weken overheen ging). Maar als er dan zo’n heerlijk klein ding naast staat is het echt geweldig mooi. Overigens wel de nodige problemen met Orendas’s gezondheid de eerste jaren dus wat dat betreft zeker niet alleen maar rozengeur en manenschijn.

Ik had ze onbeperkt op voordroog maar dat heb ik sinds een maand of 2 iets verminderd. Al gebeurd het nu nog steeds regelmatig dat het nog niet op is als ik de netten opnieuw vul. Maar soms zie ik ook dat het al op is terwijl ik eigenlijk pas 3 uur later ga voeren. Dus het verschilt een beetje maar ik vind 3 a 4 uur zonder ruwvoer echt max.

Kan iemand die wind uit zetten?!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:26

Ik ben idd de weken voor de bevalling de eerste keer ook enorm bang geweest dat er iets mis zou gaan. Ondanks dat het voor mijn merrie het vijfde veulen werd en de eerdere vier geen enkel probleem hadden gegeven. Ik ben toen bij de bevalling geweest en dat was echt piece of cake voor haar en zodoende maakte ik me met nummer zes stuk minder zorgen. En juist toen kreeg ze wat moeilijkheden tijdens de dracht. Gelukkig bevalling wel vlekkeloos (behalve dat ik m heb gemist :') ). Gelukkig hebben beide veulens nooit wat gemankeerd :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:27

Ik heb ruinen en dus geen dilemma's :+

Daan_O schreef:
Kan iemand die wind uit zetten?!

Sorry..ben mijn land aan het droog föhnen,is nog niet helemaal klaar :o :P

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:31

Kan je de fohn dan wat warmer zetten zodat het in ieder geval nog warme wind is :P

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:33

Van 't weekend bij een trekpaardenfokker geweest, en daar vertelden ze dat ze door reden tot enkele dagen voor de bevalling. Er is zelfs een merrie die ze de dag voor de bevalling nog bereden hadden. Er was nog geen enkele aanwijzing dat ze zou gaan bevallen, geen volgelopen uier, niks. Ze komen terug op stal, madam staat lekker uit te zweten en ze zien zo de uier vol lopen. Binnen een paar uur was het veulen geboren.
Wat ze wel deden was de eerste drie weken nadat de merrie gedekt is geen wilde ritten maken, alleen stappen.
Ik geloof niet dat ik zelf zo lang door zou rijden, maar het kan dus!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:40

Zo met terug van mijn eerste ritje met de trailer. Wel nog zonder paard haha. Ik heb een mooi rubber vloer voor de gekocht. Nieuw en op maat gesneden. Super, erg blij mee. Straks nog even goed afkitten en dan zijn we er helemaal klaar voor.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:42

Caily, dat ziet er wel heel tof uit, zo n veulentje mee op pad! Ik was van plan om Caj in feb te laten dekken door een hengst in Duitsland, maar haar gezondheid en wat onverwachte wendingen in de kudde gooide roet in het eten. Eigenlijk vond ik voor mijn eigen leeftijd dit jaar het laatste jaar. Mar goed, wie weet wat er nog van komt. Caj wordt in mei 10.

Heb net wel heerlijk met haar buiten gereden! Kop in de wind en daa ging ze, hoor! Was heel tof! Alleen langs de bewoonde wegen was het even spannend met alle wapperende dingen en flink verkeer om onsheen (en ook nog 2 honden mee op pad :D ). Maar ze heeft het goed gedaan.

Hier dus wel droog en veel wind. Maar koud is het niet. Ik vind de wind wel prettig. Waait de boel tenminste even droog.

Kan hier trouwens nooit een bericht plaatsen, zonder dat iemand me net voor is geweest. Krijg ik dan een waarschuwing van. Dit is vast het meest actieve topic van Bokt :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:00

Hier ook fikse wind, mijn hooi waaide uit mijn kruiwagen. De meiden deden er nog een schepje boven op door een te grote hap te nemen die ook de paddock door ging. toen ik daar iets van zij kwam me dat op een paard kopschudjes, rare sprongetjes en een galopje te staan. Die hadden duidelijk ook de wind onder de staart :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:10

Daan_O schreef:
Kan je de fohn dan wat warmer zetten zodat het in ieder geval nog warme wind is :P

:j :j graag wat warmer is het wat aangenamer!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:26

Hier is het ook helemaal niet koud maar spookt behoorlijk,moest mezelf toch wel overeind houden op het grasland.Ligt een stuk hoger en de wind staat er vol op.Gelukkig kunnen de jongens zich aan de grassprietjes vasthouden.

Hier geen last van wegwaaihooi gelukkig.Had vanmorgen al nat gemaakt en opgerold :)

Op vorige stal de dravermerrie doorgereden totdat ze aangaf dat ze er geen zin meer in had... een keer was dat met een hond.

Reed met rijmaat in het park en iemand had z'n hond weer eens niet onder appél staan.Hond vliegt met noodgang op de merrie af,merrie was op z'n zachts gezegt "not amused".
Ik voel haar omhoog komen en uitslaan van achter..

Hond schrok zo dat hij zowat in de lucht omdraaide en met-staart-tussen-de-poten jankend snel naar z'n baas rende.
Zo,zei ik tegen de eigenaar...dat doet hij nooit meer. Mens stond met open mond te kijken en rijmaat ook,was blij dat ze flinke afstand had.

Dat was dus mijn allereerste capriol _O-

Veulen zal wel misselijk zijn geweest :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:28

Als zo'n tik raak is dan kun je de hond ook gedag zeggen.. van mij mogen ze hoor.. honden horen onder controle te staan zéker als ze los lopen.
Moet er niet aan denken wat er gebeurd als er eentje in een been/pees hangt. ;(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:35

Gelukkig voor die hond sloeg ze veels te hoog en was het ook nog eens een klein hondje.

Deze merrie maakte altijd korte metten met lastige honden.

Heb wel eens discussie gehad met een eigenaar...hond bleef maar dralen om haar heen,ik waarschuw de eigenaar dat hij z'n hond bij zich moet roepen omdat ze slaat.
Krijg ik als antwoord..."Och daar leert hij van" |o Merrie haalde toen ook uit en voor de hond gelukkig mis.

Heb hem toen wel verteld dat ik daar niet reed om zijn hond op te voeden,was echt link op die vent _-:( :x

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:47

Die types heb je er altijd bij, ja....

Krijg trouwens ook mijn ruiterbewijs weer! Na 30 jaar ben ik weer legaal straks! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:07

Humor hè fabster? Hebben ze bij de SRR iig wel een correcte administratie. Ben benieuwd, heb vanochtend betaald.

Maar moet later toch nog eens goed lezen wat je er nu eigenlijk aan hebt, want volgens mij heb je er toch alleen maar iets aan als je op bepaalde plekken wilt rijden toch?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:15

Leuk zo'n veulen mee op buitenrit!

Grasmix
Luzerne
Bietenpulp
Lijnmeelschilvers
magnesium
Onderhoudsbrok (handje)
Gerstenmix muesli (handje)

Is wat ze hier thuis krijgen naast hooi.

Bij de wei krijgen ze hooi en:
Gerstenmix muesli
Brok
Wortels

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:15

Leuk hoor, zo'n veulen mee op buitenrit!

Handig, dat jullie je ruiterbewijs allemaal weer krijgen!

Wat een woei hè!

Nou, wij hebben een nieuwe hooiruif hoor! Mijn schoonouders hadden gelukkig gezien dat de paarden erin waren gaan staan en dat het hele probleem was dat 1 van de dames bij het eruitstappen haar benen niet goed optilde. Voor ons dus geen nieuwe bak meer, ik zag ze dat ook zo doen met een plastic bak.
In eerste instantie wilden we nog zelf gaan klussen, maar toen we alle kosten bij elkaar optelden konden we toch beter voor een kant-en-klaar ruif gaan. Nu hebben we een mooie metalen hooiruif :D
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:59

Oh honden die in de staart hangen zijn ze hier gewend.

Onderweg draai ik altijd de voorkant naar de hond toe.
En zweep heb ik ook altijd mee. Een tik geven is vaak een oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:11

Ik wil idd ook niet dat ze bij de achterbenen komen en draai ook altijd mee. Alleen al daarvan krijgt mijn bonte een pesthumeur :D