Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:03

Vrijdag spuitpoep, zaterdag om 3 uur nog even laten grazen, om 5 uur zag ik haar rollen, da gelijk laten komen. en 25 muniten later was ze al dood. Voor de dierenarts uberhaupt hier was.

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:05

Dat is een ongewoon beeld, had de DA nog een idee wat het zou kunnen zijn??
Als het van iets verkeerd gegeten is (op het land oid) zou je met andere paarden toch uit moeten kijken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:08

Dat is schrikken pol! Wat sneu zeg, die kleine uk. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:32

Oh bah pol! Dat is schrikken. Sterkte met het verlies.

Wat DD zegt is nog wel een dingetje. Kan het bijv zijn dat er iets giftigs op het land is gegooid door iemand?

Spatter wat een leuke foto's van Tika! En jij sterkte met je been.....

Hier verder geen nieuws. Gras ligt lekker te drogen en wordt dagelijks geschud. Het lijkt erop dat we de komende dagen nog goed weer houden dus hoogstwaarschijnlijk kunnen we mooie kleine baaltjes maken.

De distels waar ik het over heb gehad blijken toch paarse te zijn.... Er staan een paar gele, maar de rest is paars. Ik heb er een aantal uitgetrokken en bij de paarden gegooid en ze vinden ze inderdaad heerlijk. Wel een gek gezicht, want ze staan heel bijzonder te kauwen op die prikdingen, maar ze gaan er echt helemaal in.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:37

ze heeft de hele week achter het huis gestaan. Dus voor een vergiftiging ben ik niet zo bang. Dierenarts zag alleen een dode pony dus die kon ook niet zo veel zeggen. Ga zo even bellen met de da die haar vorige week gezien heeft.
Er is wel een kleine theorie maar die wil ik eerst met de da bespreken. Zou dan een héél extreme reactie op de medicijnen moeten zijn.......

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:42

Pol013 wat een naar bericht! Ik ben ook heel benieuwd wat de oorzaak geweest zal zijn. Heel apart wel. Lijkt me erg onwerkelijk. Sterkte...

Spatter ook voor jou sterkte, met je enkel en met deze moeilijke tijd. Heb je het besluit al definitief genomen om hem te laten gaan? Ik ben benieuwd naar foto's, wel fijn om nog wat mooie plaatjes te hebben.

Lorette mooie foto, blij paard :)

Ik heb een gezellig druk weekend gehad. Weinig paardentijd, druk met het huis. Vrijdag wel lekker paardjes gewassen en afgekoeld met water, wat was het warm zeg! 3 dagen buiten de deur gegeten dus vanavond maar weer eens een gezonde maaltijd naar binnen schuiven :P

Op gebied van zand vrijdag wéér wat bizars. De leverancier beweerd nu dat wij met het zand dat we naar het kiwa verzonden hebben gesjoemeld hebben om daarmee de uitslag te beinvloeden %) |o 8)7
Mijn vriend is er nu ook he-le-maal klaar mee. Gelukkig pakt de rechtsbijstand het nu op maar ja, dat zal allemaal wel een langdradig verhaal gaan worden (is het al...) Tussentijds kan ik nog steeds niet rijden dus ik baal gigantisch. Wat heb ik een vreselijke spijt dat we het zand daar gekocht hebben zeg. Kies je voor de duurste aanbieder omdat die écht goed zand zegt te hebben, krijg je zoiets.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:46

@daan: nou je kunt 3e partij uitnodigen voor een kontra-expertise want je hebt nog een bak vol liggen... wat belachelijk zeg omdat te durven beweren !!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:54

Ja echt absurd! Ze wilde zelf een monster komen nemen maar dat hebben we geweigerd. Dat zij denken dat wij zoiets doen zegt denk meer over hunzelf. Het zand dat we hebben opgestuurd heb ik zelf uit de bak gehaald, daar is absoluut niet mee gesjoemeld.
Het rapport is ook alleen maar een officiële bevestiging van hetgeen al lang in de praktijk is gebleken, namelijk dat het zand niet geschikt is voor een bak.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:03

Ach Pol013 wat sneu, ben ook erg benieuwd wat daar als oorzaak achter kan zitten. Spuitpoep heeft merrie gehad bij een enorme uitbraak van rode bloedworm maar die was ook echt ziek. wel eng als je niet echt een oorzaak kan bedenken.
Daan_O dat is echt een drama, je kan nu ook niet aan bodemverbetering gaan doen tot het is opgelost.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:26

Och wat sneu van 't shetje, arme dier. Ze kunnen soms het bloed onder je nagels vandaan halen maar ik begrijp heel goed dat dit niet de bedoeling was. Sterkte....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:30

Sterkte pol, niet meteen de 'oplossing' die je bedacht had :(:) lijkt me heel onwerkelijk je dier zo abrupt verliezen..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:36

polo heel veel sterkte, zo'n een pony verliezen is niet leuk :(:)

De planning was om Spatter deze week te laten inslapen maar nu moet ik even afwachten hoe het met mijn enkel gaat, kan nu niks dus ook geen autorijden /paard naar de kliniek brengen dus kijken wat ik kan regelen met mijn man.

Daan ik hoop dat je een goede rechtsbijstands hebt die er goed aan trekt en hopelijk begint de zandleverancier dan in te zien dat ze beter mee kunnen werken aan een oplossing.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:55

Oh wat moeilijk zeg... Ik hoop dat de foto's toch nog wat goedmaken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:02

Jeetje, Pol, wat ontzettend schrikken! Arme shet... Dat is wel heel onverwacht. Sterkte!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:14

Wat verdrietig Polo en zo plotseling ;( heel veel sterkte
Spatter ook heel veel sterkte hopelijk zijn de foto's van de shoot een mooie herinnering :(:)

Daan wat een toestand met het zand zeg en het blijft maar duren... Hopelijk komen jullie er wel uit op de een of andere manier wat een waardeloze toestand

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:19

Bedankt allemaal weer :)

Spatter alvast heel erg veel sterkte dan, zal een zware week voor je zijn... Heb je de foto's al gekregen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:08

Nee, zo snel zijn ze nog niet, gisteren zijn ze gemaakt.
Wel een paar via de app en een paar op hun camera gezien en daar zaten hele mooie tussen :j

Er waren zo'n 8 fotograven aanwezig die per groepje van 2 steeds foto's gemaakt hebben.
Moeten toch genoeg mooie tussen zitten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:46

Afgelopen week was het even heel spannend met mijn kwpn-er van 21 jaar. Ik had haar net gevoerd en zag haar iets later ongemakkelijk in de bak staan. Toch even kijken en ze spuugde steeds. Een jaar ofc2 geleden had ze zich verslikt in water en deed ze dit ook. Duurde even, maar dan is het weer klaar. Maar ik dacht gelijk dit is erger. Heel even in de gaten gehouden en toen de DA gebeld met het vermoeden slokdarm verstopping. Ik had bij het voer gekeken en dat lag er vrijwel allemaal nog. Moest het 2 uurtjes aankijken. Ben niet van haar zij geweken. Vond het heel eng. Na ruim een uur ging ze liggen en begon ze te schokken. Ik ben er heen gerend. Ik dacht die is dood. Ze lag net open mond in het zand enbtoenbik haar bij het halster pakje hing haar hoofd er helemaal in. Pfff hart in mijn keel en prikken de ogen. Ik heb haar een klap of een paar gegeven en haar geroepen en in een schrok ze en kwam weer bij. Direct de DA gebeld of die direct kon komen omdat ze KO ging. Ze kreeg een spier ontspanner en normaal moet ze dan nog staan tot de volgende dag maar naar verder onderzoek zat haar slokdarm wel voor 30cm vol en zijn we gelijk begonben met spoelen. Pffff. Daarna voor de zekerheid een antibiotica. En gelukkig huppeld ze nu weer lekker buiten. Maar wat een schrik. Het was wel haar eigen voor. 1x een zak bij deze welkoop gehaald omdat ik niet genoeg had. Maar dat moet niet uitmaken. Ik vond hey wel erg eng haar weer te voeren, maar ja zonder voer gaat ook niet natuurlijk.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:52

Ik kom hier even binnenvallen met een vraag.
Volgende maand krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en zijn het er toch wel over eens dat we iets van een quad, mini-tractor, gator oid nodig hebben.
Waar we deze voornamelijk voor willen gebruiken is:
- mest wegbrengen, dus moet voorzien zijn van trekhaak ivm aanhanger
- slepen van de wei
- bemesten/ kalk strooien ed

Onze weides zijn erg snel nat dus een zware traktor lijkt ons geen optie.
Iemand tips en/of ervaringen?
Laatst bijgewerkt door iris17 op 08-06-15 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:52

Pol...veel sterkte :(:) Wat naar om zoiets mee te maken...

Daan...jij hebt vast half Nederland afgereisd om ergens het meest lüllige schepje zand vandaan te kunnen peuteren...vast want aan hun zand ligt het niet.En zij hebben altijd gelijk :o
Ze zijn wel creatief,dat moet je ze nageven :P

Spetter...beterschap,moeilijk hoor en nu moet je zelf weer eerst wat opknappen.

Hier staat mijn zadelkast eindelijk op z'n plek,alvast een lading dekens ingedrukt om ruimte te maken.Nog steeds een puinhoop in de zadelkamer :P
Getver...heb een luxe probleem.Gras groeit nu zo hard dat ik er niet tegenaan kan maaien,jongens maar minder lang op het korte gras zodat ze tussen de middag een lekker bult vers gemaaid weg kunnen werken.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:54

Moet ook eens iemand vinden voor een paar mooie foto's nu ze zo mooi in hun zomervacht zitten. Ze zijn bij mij maar een paar maanden mooi per jaar. In de winter geen dek op dus september beginnen ze al met hun winterjas. Ik lees van die nare dingen van Spatter en Pol. Ik denk maar dat ze het eeuwig leven hebben maar je kan zo pech krijgen en is het einde verhaal.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:56

Iris...wij hebben een mini-trekker maar als het land erg snel stuk gereden wordt zou je ook voor een (landbouw) quad kunnen kiezen.Deze heeft een wat meer trekker-achtige uitstraling.
Qua prijs zal er niet veel verschil inzitten,je zult alleen naar het vermogen moeten kijken.

Volgens mij kun je met een quad geen materiaal draaiend krijgen,dus een maaimachine ed kun je er niet achter hangen.Daar moet je even over nadenken.Weet niet hoeveel land jullie hebben...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:12

@kvulden: dat is schrikken !! Voerde je brok op dat moment ?? Ik gooi er altijd iets water over zodat het minder 'kleeft' met kauwen.
En wat ook helpt is de slokdarm kneden in neerwaartse richting (onderop beginnen). Áls er een prop zit schiet ie daarmee vaak al los.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:13

kvulden schreef:
Afgelopen week was het even heel spannend met mijn kwpn-er van 21 jaar. Ik had haar net gevoerd en zag haar iets later ongemakkelijk in de bak staan. Toch even kijken en ze spuugde steeds. Een jaar ofc2 geleden had ze zich verslikt in water en deed ze dit ook. Duurde even, maar dan is het weer klaar. Maar ik dacht gelijk dit is erger. Heel even in de gaten gehouden en toen de DA gebeld met het vermoeden slokdarm verstopping. Ik had bij het voer gekeken en dat lag er vrijwel allemaal nog. Moest het 2 uurtjes aankijken. Ben niet van haar zij geweken. Vond het heel eng. Na ruim een uur ging ze liggen en begon ze te schokken. Ik ben er heen gerend. Ik dacht die is dood. Ze lag net open mond in het zand enbtoenbik haar bij het halster pakje hing haar hoofd er helemaal in. Pfff hart in mijn keel en prikken de ogen. Ik heb haar een klap of een paar gegeven en haar geroepen en in een schrok ze en kwam weer bij. Direct de DA gebeld of die direct kon komen omdat ze KO ging. Ze kreeg een spier ontspanner en normaal moet ze dan nog staan tot de volgende dag maar naar verder onderzoek zat haar slokdarm wel voor 30cm vol en zijn we gelijk begonben met spoelen. Pffff. Daarna voor de zekerheid een antibiotica. En gelukkig huppeld ze nu weer lekker buiten. Maar wat een schrik. Het was wel haar eigen voor. 1x een zak bij deze welkoop gehaald omdat ik niet genoeg had. Maar dat moet niet uitmaken. Ik vond hey wel erg eng haar weer te voeren, maar ja zonder voer gaat ook niet natuurlijk.

Oef da's schrikken... Kan me helemaal voorstellen dat je hier naar van was. :(:)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:16

@iris: wij hebben een oldtimer trekker, stel dat je zoiets uitrust met gazonbanden, zou het dan nog zo snel kapot gaan? Slepen doen we met de trekker, mestkorrels strooi ik met een speciaal karretje voor achter de zitmaaier :) Aanhanger kan zowel achter de zitmaaier (daar hebben we een trekhaak op gemaakt, jaja), als achter de trekker, als achter de auto :j

@tinky: te snel groeiend gras? Doe maar hierheen, hier weten ze er wel raad mee :D En als het goed is in ieder geval iets minder rommel nu toch?

@daan: stelletje banketstaaf's zijn het. Dus jij zou verkeerd zand opgestuurd hebben, maar als zij zelf het monster nemen is het wel goed? Mafketels.

@kvulden: dat is schrikken zeg, kan me goed voorstellen dat dat je niet in de koude kleren gaat zitten.

Zaterdag en zondag hadden wij ook wat... Benno zou de wei slepen met de trekker (doen we iedere week als ze naar een nieuw stuk gaan, dan sleept hij het en daarna bemest ik het met de strooier achter de zitmaaier) en ik zou vast beginnen met grasmaaien in de tuin.
Ik probeer netjes langs de heg op te maaien, maar raak daarbij per ongeluk de waterleiding (zo'n tyleenslang die om een of andere duistere reden boven de grond uit steekt, in de heg). Dus hoofdkraan dicht gedraaid en verder met maaien. Anderhalf rondje verder was de maaier niet meer te besturen, beide achterwielen stonden een andere kant op. Stangetje doorgebroken.
Dus benno naar de smid voor een nieuw stangetje, ik heb het slepen afgemaakt.
Toen Benno het nieuwe stangetje gemonteerd had, maakte hij het maaien af, waarbij hij pardoes met de maaier de sloot in reed. Dus met de trekker de maaier weer uit de sloot getrokken :')

Na de lunch moest alleen de waterleiding nog wel gemaakt worden, dus Benno ging daar de benodigdheden voor halen terwijl ik de wei bemest heb (met de net gerepareerde zitmaaier die vers uit de sloot kwam :P).
Bij de reparatie van de waterleiding, kwam hij ook nog iets anders tegen: de electriciteitsleiding naar de schuur, die vlak voor de verhuizing kapot getrokken was door de vorige eigenaar (en waarnaar we dus al maanden op zoek waren).
Heeft het dus toch nog zin gehad dat ik de waterleiding gemaaid heb :') Eindelijk weer stroom in de schuur!
Natuurlijk alles nu wel veilig aangelegd weer, dus hopelijk de komende tijd even geen problemen meer aan die kant.

Andere vraag: hoeveel capaciteit heeft een beregeningspomp minimaal nodig als je er bijvoorbeeld 4 weidesproeiers achter wilt kunnen hangen?