Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:14

Jeetje wat een vervelende situatie Malenka, veel zorgen ook.
Klinkt wel als een onveilige situatie helaas.
Ik denk dat je met je eerste zoektocht al gekeken hebt en uiteindelijk bij deze stal als beste optie uitkwam?
Is je zoekcirkel uitbreiden nog een mogelijkheid?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:27

Dais_ schreef:
Ik ben wellicht niet de juiste persoon om advies van aan te nemen. Ik heb zo'n 10 pensionstallen gehad met mijn paarden en uiteindelijk was het ook mijn motivatie om ze aan huis te zetten, want ik werd echt radeloos. Het was echt overal wel wat!

Slechte omheiningen, mestwater en gevaarlijke ondergronden zou voor mij absoluut een reden zijn geweest om te verhuizen.

LN, ik vind jouw plekje dan wel weer goedkoop voor wat je allemaal doet.

Wij hebben trouwens wel modder. Wij zitten op zware klei.

ik vraag 280, all in verzorging, hierboven reageerde Marit.
Voor 200 euro kan ik het niet doen, ik heb nieuwe stallen, goede omheining,m dagelijks uitmesten en veel ruwvoer, dit is al meer hobby dan dat ik er echt iets aan overhoud dus 200 is echt heel weinig. hier zandgrond dus amper modder
Malenka, ingegraven pallets ( zag het laatst op fb ) zou ik doodeng vinden. Wanneer gaan ze de rest aanpakken? Niet alles kan in 1 keer, dat is aan huis ook niet maar het moet wel veilig zijn voor de tijd dat het zo is

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:31

Oeps, niet goed gelezen.
280 vind ik nog aan de lage kant, maar komt meer in de buurt van wat ik verwacht gezien de kosten die ik hier zelf ook heb.

Het is gewoon een dure hobby en het kost veel tijd en energie wil je het goed doen.

As we speak met kruiwagens zand aan het kruien om de modder minder glad te maken. De jonkies proberen te helpen. Niet handig, wel schattig. Het is heerlijk weer om buiten te spelen :j

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:54

Ik vind 280 ook aan de lage kant. Als ik zie wat hier al aan ruwvoer doorheen gaat. Dan de mestafvoer nog en in de winter moet ik soms iedere dag de bak slepen zodat ze veilig buiten kunnen spelen en in de herfst elke dag de wei schoon blazen van eikenblad. Dan heb je nog niet de kosten van materiaal en water en stroom en de tijd die je erin stopt met binnen en buiten zetten, voeren en in de zomer met warm weer spuit ik de paarden af om lekker te koelen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:59

Als ik alle kosten, oa de nieuwe stallen materiaal etc ga doorberekenen denkt 280 ook niet hoor. Uren meetellend al helemaal niet. Ik blijf mijn perceel aanpassen ,veranderen , verbeteren etc. Ik wil het zo optimaal mogelijke hebben en daar ben je volgens mij nooit klaar mee

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 12:37

Die €350,- is ook echt de grens van wat ik kan betalen. Ik zit helaas in een dure regio. Aan huis was aanzienlijk goedkoper. Daar hield ik er twee voor. Maar dat had dus ook zijn minpunten.

Ik heb wel een stal in de buurt gevonden waar ik goedkoper kan staan, vol pension en zelfs een binnenbak. Maar ze gaan daar 's nachts op stal. Dat had in eerste instantie niet mijn voorkeur dus ik ben er niet gaan kijken. Maar nu veiligheid in het gedrang komt wil ik er wel gaan kijken. Andere plekken reageerden nogal laconiek op mijn vraag wat ze doen aan maatregelen rondom de wolf (midden in wolven gebied waar 'Bram' ook liep).

En ik kan ook nog rondom Ermelo/Putten kijken. Maar daar naartoe gaan kost 40minuten. Ik hoop het binnen een half uur te houden. Want aangezien ik ziek ben kost reizen me ook veel en moet mijn partner meestal mijn chauffeur zijn. (En ja, ik wil haar echt houden := )

Straks eerst maar naar stal om te voeren en mijn prinses te knuffelen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 13:01

Als de rest op orde is dan denk ik dat in de nacht op stal nog te overzien is.
Sommige paarden gedijen daar juist wel bij, even lekker eten en rusten.
Hopelijk is het wat!

Vandaag een minder rustige opstart dan gepland.
Mn beste vriendin belde dat er in de nacht brand in haar portiekflat is geweest dus ze stond op straat.
Kat gelukkig gered door de brandweer.
Het is een huurflat dus de verhuurder had wel een hotel voor vannacht geregeld maar daar mocht de kat niet.
Die zit nu bij mij in een apart kamertje.
Arm beestje heeft zichzelf helemaal ondergeplast van angst :(:)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 13:12

Ik zou de nacht op stal geen probleem vinden Malenka.
Hier gaat Diekke nu ‘s nachts ook op stal, want er moet meer voer in dan in Ice. Ze oogt erg tevreden en ze slaapt ‘s nachts veel.

Wat naar voor je vriendin en kat Karin. Gelukkig beiden veilig.
Katten worden rustiger van Valeriaan druppels. Gewoon goedkope van de kruidvat. Ik smeer ze gewoon overal op en geef ze niet. De angstige katten voelden zich sneller rustiger en werden overduidelijk aangetrokken door de geur

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 13:27

Bij ons staan ze ook s nachts op stal, zolang het licht is lopen ze eigenlijk altijd buiten, maar als het donker word naar binnen, ze lijken dat niet vervelend te vinden en het jonge spul slaapt ook echt allemaal liggend.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 14:15

Ach Karin, wat zielig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 17:19

aaaa arm katje, en wat erg voor je vriendin.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 17:35

Die nog geen 200 is ook te weinig, ik ben net aan uit de kosten, maar t kost ook nog tijd.

280 all in vind ik ook laag idd :)

Aaagh wat heftig voor poes en vriendin!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:42

Wat heftig zeg van die brand maar wel fijn dat de kat gered is maar wel balen dat de kat zoveel stress nog heeft. Hopelijk zakt dat snel weg.

Hier ook voor het donker naar binnen en als je dan later op de camera’s kijkt ligt alles te slapen. Dus blijkbaar vinden ze het toch wel fijn hun eigen stalletje.

Vanmiddag heerlijk rondje hei gedaan met de shet en de hond mee.. die vond het ook geweldig maar in de schaduw had ze het toch wel koud dus even de deken waar ze op zat om haar heen gedaan..
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 19:09

Heerlijk plaatje zeg <3

Karin, wat sneu van de kat, godzijdank wel gered, maar die zal nog wel even moeten bijkomen := Echt traumatisch voor zo'n beestje.

Malenka, veel wijsheid gewenst met de pensionperikelen!

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 19:21

Een brand meemaken lijkt me heel erg naar, gelukkig kan de kat bij jou terecht.

Ik vind veiligheid erg belangrijk en zou ook aan verhuizen denken. Lastig hoor om een goede plek te vinden, maar ze bestaan dus ik zou het zeker proberen. Echt balen dat je gezondheid het moeilijk maakt om ze thuis te kunnen houden + weinig ruimte. Je hebt ook geen plek voor 15x15 longeercirkel? Daar zou je iets van werk kunnen doen met een paard met het formaat van Roos. Goed dat je het aankaart, dan heb je alles geprobeerd. Meningen over wat veilig is kunnen erg verschillen dus zoals je het beschrijft vrees ik er een beetje voor.

Mistig hier vandaag, drenthe. Iemand komen kijken bij de 2,5 jarige. Na oud en nieuw maar een adv maken, ik heb weer meer paarden dan ik kwa werk aan kan (5). Het lukt wel, maar vind het wel zwaar/kost veel tijd elk dag. "Minder paarden" is een moeilijk voornemen, ze zijn allemaal zo leuk... Ik verkoop wel eens wat maar fok en/of koop er steeds weer nieuwe bij. In het voorjaar hoop ik ook weer een merrie te dekken. Ik begrijp hoe tegenstrijdig dit klinkt :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 19:41

Met een mindere gezondheid lijkt het me ook wel heel fijn om je paard ergens in volpension te hebben. Heb je wel energie, dan kan je ook echt wat doen met paard ipv al je energie besteden aan de dagelijkse verzorging. Ik zou een nacht op stal juist fijn vinden, maar dat ben ik. Met de 2 nieuwe merries was het ook afwachten hoe dat zou gaan, want die komen van 24/7 buiten. De eerste dagen hebben ze echt als een malle liggen slapen op stal. Wij hebben maar enkele paarden gehad die echt gelukkiger waren buiten de stal (en ook een paar die niet eens de stal uit wilden komen bij regen). Het is het waard om te proberen als er wel fijne en betaalbare stallen zijn waar ze 's nachts wel in een box staan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 20:17

Karin, wat erg voor je vriendin, gelukkig haar kat veilig, maar al haar spulletjes......

Beterschap met Picasso, balen dat het ging ontsteken, hopeljik slaan medicijnen aan.

Malenka, lastige hoor..
Ingegraven pallets zou ik gevaarljik vinden, te groot risico op stukken die erafgetrapt worden en scherpe randen, lastige is dat met pensionstalling er bjina altijd wel wat is.
Aan huis heeft ook zjin nadelen en voordelen.
Nacht op stal zou ik als het pension was en geen hoesters oid geen ramp vinden, mits het nacht is en niet als op veel plaatsen vooral op stal en overdag in de winter heel even buiten.
En reistijd naar stal is ook wel ding.

Ik ben blji aanhanger leeg. Hoopte al dat het zou lukken, maar dacht oh oh.. als het nou wel vast zit. Ik heb overigens ehct pure mest zeg maar, geen stro of zo. Scheelt ook.

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:04

Ik meld me ook voorzichtig en zal de komende tijd meelezen.

Ik ben recent verhuisd naar een vrijstaand huis met een flink stuk grond. Nu was het niet de intentie om mijn paarden aan huis te zetten maar er zijn bar weinig pensionplekken in de buurt en wat er is zit vol of is niet wat ik zoek (paarden komen winterdag niet buiten en zomers maar 3 uur, en heel weinig stro en slechte kwaliteit hooi) dus sta nu noodgedwongen ver van huis en merk dat de reistijd me steeds meer opbreekt.
Dus steeds vaker spookt het door mijn hoofd om de tuin op de schop te laten nemen want de ruimte is er toch, maar van een volpension naar alles in eigen beheer is best een hele stap.
Daarnaast zit ik met zoveel praktische vragen dat ik met een aantal buren heb afgesproken om bij hun te komen kijken en mijn vragen te stellen, en om tijdens hun vakantie op de paarden te passen om te zien hoe alles in zijn werk gaat, hoeveel tijd het kost en of dat zou passen.
Mijn man vindt niet kunnen vinden van een geschikte pensionplek geen goede reden om dan maar alles thuis aan te laten leggen, maar ik hoop hem uiteindelijk te kunnen overtuigen als ik zelf zeker weet dat ik het ook echt wat vind. Het is nogal een investering natuurlijk.

Ik ben ook wel benieuwd aan de mensen die zelf alles hebben laten aanleggen; was dit het waard? Of zouden jullie dit geen tweede keer doen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:21

Ik ben newbe met alles aan huis, altjid pensionstalling gestaan, maar wel van die waar niet alles gedaan werd :+ , ja 2x per dag gooiden ze door mji klaargelegde netten hooi erin.

Ik vind het heerljik, kan alles verdelen over de dag en als het vandaag niet lukt, dan morgen.. uiteraard wel voeren :+ .

Hier is het wel lowbudget, geen chique houten omheining, gewoon palen met lint en draad.
Het is voor de ideaale te klein ( zou er geen 2 3 jarige warmbloedig v 1.80 inzetten) maar alles onderhouden zou ik als het meer was ook niet kunnen.
Ben nog gaandeweg aan het vertimmeren, er is nog geen stal, de hooiopslag is in een partytent :')
Er liggen nu 25m² rubberen matten die uiteindelijkvoor in de inloopstal zjjn en 20 m² hitactief paddockmatten en deel is bestraat ( was al)

Grootste uitdaging kwalitatief goed hooi vinden met laag suiker en laag eiwit.

Voor mestafvoer heb ik grote kipper en een adres waar het heen moet. ( opslag/ afvoer mest kost geld)
Heb geen rijbak, past ook niet, heb geen weiland, land is op :') maar laatste is met 2 fjorden die op gras grasmaaiers op moeten geen straf, kost uiteraard wel extra geld, want moet hele jaar hooi kopen. 1 paard eet ca 150 euro hooi per maand. De 2 jarige wordt omdat het arm hooi is vrji veel duur voer ingeschat en de oudere krjigt vitaminebrok/ balancer met beetje muesli.

Heb wel bos op 600 m *\o/* <3 .

Ze staan sinds eind april aan huis, ik vind het heerlijk, maar hou er ook rekening mee dat je niet zomaar wegkan want je moet je paarden doen. Ik ga toch nooit weg :') dus dat probleem viel af.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:22

Karin_deB schreef:
Geniet van je dagen weg boemel!

Vandaag is dag 2, mn hele lijf doet pijn. Mn geheugen is een gatenkaas. Ik vindt het zo naar dat ik mij niks kan herinneren.
Zo vreselijk ook voor mn dochter dat ze er alleen voor stond.
Ik heb blijkbaar wel nog mn schoonmoeder gebeld om mn dochter op te halen en mn buurman om mn paard te zoeken (die was weggerend) maar ik heb hier zelf 0 herinneringen aan.
Gelukkig heb ik de meeste schade. Paard is helemaal oke (is dat vet toch nog ergens goed voor :o ).
Dochter paar blauwe plekken en wat stram. Ze durft mij inmiddels weer aan te kijken en ze praat er veel over (goedzo, dat stimuleren we alleen maar). Ze vindt het moeilijk dat er zoveel aandacht naar mij ging, heel knap dat ze dit benoemt. Zij is natuurlijk enorm geschrokken maar was niet ernstig gewond, maar heeft alles wel veel bewuster meegemaakt dan ik.

Vandaag hoef ik gelukkig niets behalve even de beesten voeren zo.
Kinderen en hond zijn bij opa en oma en een vriendin komt heel lief uitmesten enzo (uur rijden voor haar :oo )

Ondanks de rotsituatie wel fijn om te zien/weten hoeveel mensen te hulp schieten en hoe snel de tamtam van nieuws gaat maar op een goede manier
.
Dat voelt veilig <3

Heftig Karin , heel veel beterschap ! en rustig aan.. een hersenschudding kan nog lang duren anders.

_Lorette_ schreef:
Dat klinkt pittig! :(:)

Wij hebben echt zoveel mazzel met de meiden op stal. Die wil iedereen wel hebben. Hartstikke lief, netjes, brave paarden, top in de communicatie en heel serieus bezig met welzijn. Helemaal top. En dan vond ik vandaag ook nog superlieve cadeaupakketten onder het kerstboompje in de zadelkamer. <3 Zelfs met een oppas-voucher erbij voor als ik een momentje voor mezelf wilde of even lekker met paard bezig wilde zijn. Hou op met me, ik ga nog huilen. :P

Fijn he om zulke meiden om je heen te hebben.
Heb er hier ook twee die altijd klaar staan mocht het nodig zijn.

Boemel, leuk huisje waren jullie
Heb even gemist , waar waren jullie heen als uitje ?

boemel schreef:
Ja heerlijk hè die weersvoorspelling

Iets minder heerlijk deze morgen [ Afbeelding ]

Ik denk dat Ice een wc wil :D
Mikken kan ze wel.

Er daarna lekker op gaan slapen ook :=

:') Ideaal toch , zo bakkie ommikken in de kruiwagen haha
Ik heb er ook zo eentje bij die dat iedere keer flikt.

kiko schreef:
Het was echt heel erg koud.. en was dus goed bevroren na een rit van bijna 2 uur.. maar het was wel erg leuk!

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Balen dat de voorbumper te laag was.. hopelijk vinden jullie snel iets anders.
Wij krijgen 8 januari onze nieuwe auto. Kan ik mooi in de weekenden de auto van mijn vriend meenemen als ik met de trailer op pad moet want hij heeft dan ook een trekhaak.

Hallo hoezo een Die Hard ?! 2 uur op de wagen zitten jij liever dan ik.
Maar het ziet er wel gezellig uit ! :D

Lys_PPA schreef:
Ik heb zelden de aanhanger niet kunnen legen, er is of genoeg warmte in de mest. Of de mestballen zijn net knikkers en dan gaat het ook vrij makkelijk.

Picasso zn wond is gaan ontsteken, vandaag dik been en de dierenarts weer op visite voor antibiotica, pijnstillers en ontstekingsremmers :(

Hoe gaat het innmiddels met hem ? Sterkte !

Malenka schreef:
Ik weet niet zo goed waar ik terecht moet... Jullie kennen mijn situatie denk ik het beste.

1 oktober heb ik Nilay in laten slapen en Roos naar een pension plekje verhuisd. De eigenaresse is een super lieve jonge meid, ze denkt heel erg mee. En Roos heeft het in de kudde volgens mij ook goed naar haar zin. Zo goed dat ik denk dat ze beter in een kleine kudde in pension kan staan en ik haar niet meer naar huis haal.

Maar ik zit wel echt heel erg met een paar dingen en dan merk je toch weer hoe in pension staan ook echt niet ideaal is. Want ik heb niks meer te zeggen over de accomodatie en het ruwvoer.

Toen we hier heen gingen gaven ze aan weinig problemen met modder te hebben tot nu toe en ook het een en ander te gaan verbeteren aan bodem en omheiningen. Dus ik was heel positief. Maar inmiddels is er ontzettend veel modder. Met de laatste dagen vorst is dat dus ook een enorm rots landschap. Roos wil er eigenlijk niet lopen en zit daardoor slechter in haar vel. Ik heb ze mijn mud control platen tegen een hele lage prijs aangeboden met de mogelijkheid het te ruilen tegen stalling waardoor ze geen grote uitgave in 1 keer hebben. Maar ze gaven aan al andere paddockrasters te kopen... En een paar dagen terug zag ik wat dat was. Een enorme wagen vol met kunstof pallets. Al flink doorgezakt, afgebroken stukken etc. ze gaan ze ingraven en afvullen met zand... Maar het zit me niet lekker. Het voelt als gokken met de gezondheid van mijn paard. En daarnaast repareren ze de omheining niet als die stuk gaat. Vooral omdat ze hem helemaal gaan vervangen. Maar dat duurt nog wel even... En in de tussentijd hangen er stukken hout en zijn er her en der strotouwtjes en een longeerlijn gespannen om de paarden achter te houden.

Bovendien heeft Roos al de hele tijd last van mest water (ik dacht eerst door stress van het verhuizen) maar zij zeggen gezonde mest te zien en zien het dus niet. (Staart en benen zijn er nat en zwart van). Dan vraag ik me af wat ze nog meer over het hoofd zullen zien.

Ik weet gewoon even niet meer zo goed wat ik moet. Ik geloof echt in de goede intenties en dat ze uiteindelijk op hun manier de boel opknappen. Maar in de tussentijd is het niet veilig en ik heb geen uitzicht op wanneer het dat wel is. Ik wil Roos alleen liever niet weer verhuizen want ik weet wat een enorme impact dat op een paard heeft.

(Ik betaal €350,- voor een paddock, schuilstalletje, zo goed als onbeperkt ruwvoer, veel rust, maar 1 voerbeurt per week te doen door mij, veel begrip voor als ik niet kan door mijn gezondheid, een grondwerk piste, geen enkele luxe voor mezelf ook geen wc oid, eigenlijk alleen met daglicht toegankelijk, dicht bij ruiterpaden).

Sorry voor dit hele lange verhaal dat hier eigenlijk niet hoort... Maar ik weet het dus even niet meer en ben aan het malen.

:(:) Dat is de moeilijkheid als je ze niet meer aan huis hebt en dat wel gewend ben geweest.
Je zal altijd dingen houden waar je misschien verschillend over denkt , maar als de basis maar goed is.. en aan elkaar geknoopte omheining met een longeerlijn ... dat klinkt niet echt als je zaakjes voor elkaar hebben.

En ja snachts op stal .. ik zou er niet zo zwaar aan tillen als de rest goed is en ze overdag lekker naar buiten kunnen. Juist extra veilig met de wolf in je achterhoofd :o
Hier moet zelfs alles snachts om stal om ze nog veilig te kunnen houden ( pas 4 shets van een kennis gepakt ;( ) en moet bekennen .. alles staat inmiddels savonds klaar om naar binnen te gaan zonder morren.

Ach Karin , wat sneu voor je vriendin en voor haar kat !

Zapje schreef:
Mistig hier vandaag, drenthe. Iemand komen kijken bij de 2,5 jarige. Na oud en nieuw maar een adv maken, ik heb weer meer paarden dan ik kwa werk aan kan (5). Het lukt wel, maar vind het wel zwaar/kost veel tijd elk dag. "Minder paarden" is een moeilijk voornemen, ze zijn allemaal zo leuk... Ik verkoop wel eens wat maar fok en/of koop er steeds weer nieuwe bij. In het voorjaar hoop ik ook weer een merrie te dekken. Ik begrijp hoe tegenstrijdig dit klinkt :D

En was het wat ? of laten ze het nog horen ?

Die tegenstrijdigheid herken ik wel hoor haha

Keuzes maken is een heel bekend lastig probleem :o
En dan heb je een keuze gemaakt en dan komen ze gewoon weer terug :+

Hier is de pony die ik 3 weken terug verkocht heb weer terug.
Niet vanwege de pony maar wel onvoorziene plotselinge privé redenen van de nieuwe eigenaren.
Nouja ... dan haal ik haar wel weer op want wil niet dat ze bijv. in de handel verdwijnt.
Soms ben ik ook gewoon een sentimentele muts volgens mij.

Dit vond ze er zelf van :')
Afbeelding

Nu maar weer even goed nadenken over hoe nu verder, want eerlijk is eerlijk .. minder pony's op stal vond ik wel fijn kwa werk.

OneLiner schreef:
Ik meld me ook voorzichtig en zal de komende tijd meelezen.

Ik ben recent verhuisd naar een vrijstaand huis met een flink stuk grond. Nu was het niet de intentie om mijn paarden aan huis te zetten maar er zijn bar weinig pensionplekken in de buurt en wat er is zit vol of is niet wat ik zoek (paarden komen winterdag niet buiten en zomers maar 3 uur, en heel weinig stro en slechte kwaliteit hooi) dus sta nu noodgedwongen ver van huis en merk dat de reistijd me steeds meer opbreekt.
Dus steeds vaker spookt het door mijn hoofd om de tuin op de schop te laten nemen want de ruimte is er toch, maar van een volpension naar alles in eigen beheer is best een hele stap.
Daarnaast zit ik met zoveel praktische vragen dat ik met een aantal buren heb afgesproken om bij hun te komen kijken en mijn vragen te stellen, en om tijdens hun vakantie op de paarden te passen om te zien hoe alles in zijn werk gaat, hoeveel tijd het kost en of dat zou passen.
Mijn man vindt niet kunnen vinden van een geschikte pensionplek geen goede reden om dan maar alles thuis aan te laten leggen, maar ik hoop hem uiteindelijk te kunnen overtuigen als ik zelf zeker weet dat ik het ook echt wat vind. Het is nogal een investering natuurlijk.

Ik ben ook wel benieuwd aan de mensen die zelf alles hebben laten aanleggen; was dit het waard? Of zouden jullie dit geen tweede keer doen?

Tsja dat hangt natuurlijk af van wat je allemaal zelf moet realiseren en wat je wil hebben.
Moet je vanaf 0 opbouwen tot een luxe stal met top rijbak en stallen dan is het een serieuze investering.
Ik vind het fijn ze aan huis te hebben omdat ik alles kan doen zoals ik denk dat het beste is voor mijn dieren maar je moet wel rekening houden dat je ook offers moet brengen kwa tijd en energie die er in gaat zitten om alles zelf te doen en te onderhouden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:26

Ons huis had geen paardenvoorzieningen, dus in die zin hebben we alles zelf aangelegd. Maarrr wij hadden altijd al meerdere pony's/paarden aan huis gehad (nooit in pension gestaan), dus het was redelijk vanzelfsprekend dat we dat zouden behouden. En ik heb alles in delen gedaan... Noodstal nog net in woonblok, maar dus aan de rand van woonperceel en wei voordat de overdracht had plaatsgevonden. Paddock aangelegd van spaargeld. En toen stukje bij beetje aangepast. Sparen, staldeel 1 geplaatst, paard verkocht, staldeel 2 geplaatst, sparen, paddock en longeercirkel samengevoegd tot rijbaan en nieuwe paddock ernaast, etc. Het nadeel is dat je met weinig geld niet alles om kunt gooien en dat de eerste noodsituatie altijd je uitgangspunt blijft, ook als dat niet ideaal is. Als jullie genoeg budget hebben om het meteen goed te doen, dan zou dat heel fijn zijn.

Ik denk eigenlijk dat het vooral de vraag is of je je levensstijl wil aanpassen. Niet zozeer of de kosten het waard zijn.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:30

_Lorette_ schreef:
Ik denk eigenlijk dat het vooral de vraag is of je je levensstijl wil aanpassen. Niet zozeer of de kosten het waard zijn.

Precies dat !

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:33

Wij hadden hier al wel wat faciliteiten, wel hebben we er al veel werk inzitten om het meer naar wens te maken. Ik vind het heerlijk, dit is wat ik altijd al wilde en het is hard werken (zowel het geld verdienen om dit circus te bekostigen als het werk aan de dieren en hun leefomgeving :') ) maar ik heb het er 100% voor over.

Echter, je moet van de levenstijl houden, dus het paarden houden, niet zozeer het rijden etc, moet je echt leuk vinden. Anders gaat het je de kop kosten. Daarnaast, moet dat eigenlijk gelden voor iedereen waarmee je woont, anders gaat het gedoe geven vrees ik. Mijn partner is niet zo verzot op de pony's als ik (hij vindt ze wel leuk), maar is zeer betrokken, voert elke dag een voerbeurt en springt bij als het echt nodig is. Vindt het ook niet erg om bijvoorbeeld standaard te koken, zodat ik in die tijd kan mesten en basis verzorging kan doen.
Als je een partner hebt die het in het begin al niet ziet zitten denk ik dat er wrijving komt, omdat het gewoon wel veel geld en tijd gaat kosten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:44

Ik weet niet precies wat jullie aanbieden voor die lage prijzen van 200-280 euro, maar ik zit echt hoger!
Hier is het maandbedrag voor pension 350 euro. Wij voeren minstens 4x per dag hooi, ze staan overdag buiten in de wei (1.7 hectare gras) of in de gedraineerde paddock (900 m2, rechte lijn van 60 meter, dus ze kunnen de benen strekken) met altijd toegang tot schuilstal (2 opgestrooide boxen met aanbouw van 4x10 meter), gedraineerde bak met vlokken van 20x45 meter met verlichting en wat springmateriaal, buitenbox van 3.5x3.5 en dan ruim opgestrooid met gehakseld stro + altijd eetstro + liksteen, poetsplaats, nette zadelkamer met koffiecorner, eenvoudig toilet, 2x krachtvoer (eigen keuze uit assortiment leverancier), wortels in de winter, dekens+(graas)maskers op en af, supplementen voeren, 2x per dag stal mesten, je kunt rijdend naar rijvereniging en bos en je hoeft niks te doen aan klussen op stal. De bak laat ik betaald slepen en onderhouden, want ik kon hem zelf helaas niet goed genoeg houden met mijn eigen sleepje. Voor minder wil ik het gewoon niet doen. := Voor 200 euro zou ik er alleen op hooi/strooisel/krachtvoer al bij in schieten...

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 28-12-25 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:51

Het is idd een andere levensstijl. Hier was al een paddock met lage schuilstal. We hebben alles met koord omheind, de oude stal weggehaald en een schuilstal geplaatst. De grond houdt zich hier goed, we zitten op zandgrond. Vorig jaar de paddock laten opknappen, alles losgemaakt, nieuw zand erbij en weer geegaliseerd. Dit jaar willen we de schuilstal verplaatsen en vergroten.
Ik heb geen bak maar binnen 200 meter een zandpad naar het bos.

Wij genieten van de paarden aan huis. Ondanks al het werk en alle verantwoordelijkheid, zeker nu met oud en nieuw. Maar elk moment van de dag de paarden zien geeft rust.