Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:24

Hilary schreef:
rover_ schreef:
Balen Karin, hopelijk slaat medicatie goed aan. Zou wel voorzichtig aan beginnen. Vaak geven ze advies hoog in te zetten qua dosering. Die ik ken doen het goed op de helft van de geadviseerde dosering (gebleken uit opnieuw bloed prikken) en voor de paarden/pony’s ook niet fijn om teveel te krijgen…

Daar ga ik in mee :j Dierenarts schreef 1/2 pilletje voor, ik startte met 1/4. Na gedragsverandering (onvoorspelbare heks naar de andere paarden) en weigeren voer te eten wat ze altijd heel lekker vond, paar dagen gestopt. Pony weer vrolijk, voer ging er weer met grote happen in. Toen nog 1/8e geprobeerd (ja, dat is echt heeeeel klein), en ook dat werkte niet. Daarna overgegaan op Parlodel, andere werkzame stof, bromocriptine, eigenlijk Parkinson-medicatie voor mensen :+ Meeste dierenartsen kennen dat niet, ik kreeg het via Utrecht.

Thanks beiden!
Ik had idd al wat ingelezen vooraf en begrepen van het opbouwen.
Advies DA was 1 pil per dag maar zij kon zich ook vinden in starten met 0.5 pil.
Volgende maand wordt er weer bloed geprikt.
Heb de medicatie zojuist nog opgehaald (was werken en uit eten), dus ga morgen starten :)

@Lynn, ahgos wat schattig <3
Heerlijk knus zo.

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:42

Het kan even puzzelen zijn hoe je de medicatie naar binnen krijgt. Stukje appel, stukje brood, hapje lekkere slobber.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:39

Wat een gezellige beestenboel met de varkens erbij. Mooi dat het goed gaat samen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:46

Medicatie goed opbouwen en na tijdje opnieuw testen. Mijne krijgt 1/2 tablet per dag door haar voer. Op werk krijgen 6 merries het en 2 krijgen krijgt het met handje brok maar 4 anderen in een spuitje met water opgelost en spuit ik in de mond. Heeft echt bij allemaal goed resultaat gegeven.

Stal is 3.5 x 3 5 niet heel groot

Neetoch, een moeilijke maar begrijpelijke keuze. Ik hoop dat je een fijne plek vind

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 00:07

Balen Karin, al is de waarde niet torenhoog dus dat biedt perspectief. Mijn poown is jaren geleden op 1 pil, tussentijds 2x met een halve omhoog op basis van bloed en klinisch beeld. Inmiddels al jaren super op 2 pillen per dag. Dat in combi met veel supplementen. Ik heb een mega dure stofzuiger :=
Maar het is met goed management gelukkig wel te doen dus.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 06:53

Slim om minstens te halveren Karin, hier stond er 1 die waarde boven de 400 had en het op een halve pil goed deed. Ander op 0,25. Goed gedrag in de gaten houden.Wel belangrijk om dagelijks op zelfde tijd te geven (beste is ‘s ochtends tussen 7 en 9).
Oei Manzano wat een hoge dosering.

Schattig LN! Leuk om zo op beeld te hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:06

En goed kijken welke bij jouw arts voordeliger is, de pergoquin of de pracent.

Vannacht hebben ze weer bij elkaar geslapen, varkens hebben een eigen hok heb er nog nieuw dik stro ingedaan maar toch kruipen ze bij elkaar. De merrie staat apart in een grotere stal met vlas maar daar liggen ze niet graag in. De pony en ruin hebben een stal ( die altijd open staat) en een schuilstal en ze gaan bij elkaar liggen. Meestal mag de pony er niet in van de ruin, maar de varkens vindt hij prima.
Dan te bedenken dat toen ik de varkentjes net gekocht hadd, hij eerst een hartverzakking van ze kreeg en snuivend langs hun eigen paddock liep en toen e los mochten lopen hij ze aan wilden vallen.

Hier regent het weer, snel voer erin gegooid en terug naar binnen. Zo nog een pak hooi afladen ( rond ok, rol ik vanuit de trailer het hooihok in en zet het weer recht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:02

@lyn: wat een leuk beeld die sleep-in :)

Hier weer de nodige regen gehad. Jasmijn had een natte rug en Boon haar deken was zelfs nog droog :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:20

@rover, ooh de vaste tijd voeren had ik nog niet begrepen! Dat wordt even puzzelen hier.
'S ochtends wordt zoiezo lastig ivm wisselende starttijden werk en in het weekend wel wat later opstarten.
In de avond kan ik wat makkelijker een vast tijdstip pakken.

@manzano, dure hobby zo he :=
Hier heeft ze (achteraf gezien) toch al wat langer klachten en herken ik mn merrie van vroeger amper meer.
Altijd al een knagend onderbuik gevoel gehad maar nooit gedacht aan cushing.
Ik ga dus ook wel varen op waarde maar vooral ook op klachten en beeld wat ik zie bij haar.

Bah bah bah wat een regen!!
Mn hooi zou 10.00 geleverd worden maar dat hebben we maar even uitgesteld naar iets later vanwege de regen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:36

Ik ben juist blij met de regen. Het is hier nog steeds knoerthard en geel. Ik probeer mijn hooiboer ook te bereiken maar die neemt zijn telefoon niet op. Straks nog maar eens proberen.
Laatst bijgewerkt door MarloesHJ op 10-09-22 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:54

Het regent inderdaad ongelooflijk veel.
We hebben 1 partij hooi net binnen en op de plaats. De bus kon gelukkig strak voor de stal geparkeerd worden.

Over 45 minuten komt de volgende lichting en als het goed is, is het dan even droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:34

Hier ook veel regen. Poel is niet meer leeg haha.

Ook de eerste maand met nieuwe hooi prijzen na 3.5 jaar stabiliteit. Zat er dus wel aan te komen.

Ik ga vanmiddag morita halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:29

Spannend :)

Hier nu weer zon en het is meteen benauwd na al dat vocht.
De paarden hun vliegenkappen maar weer opgedaan, dat was geen overbodige luxe.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:00

Ik heb vandaag gewoon beide paarden gereden. Heerlijk. Voor ik het wist de middag voorbij.
Daarna nog wat zand in de roosters gewerkt.

Afbeelding
Afbeelding
50m2 roosters en droge voetjes straks. Kan er helemaal naar uitkijken straks.

En net nog gauw de laatste radiatoren voorzien van folie.
Er komen nog rolluiken en we zijn vanmorgen wezen kijken voor een cv houtkachel.

Iemand toevallig ervaring met een cv houtkachel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:04

De zandroosters zien er goed uit.
CV op hout kan ik je niet mee helpen :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:43

belle_boef schreef:
Er komen nog rolluiken en we zijn vanmorgen wezen kijken voor een cv houtkachel.

Meelezer komt even onder een steen vandaan. Ja wij! Ideaal! Maar.. laat je goed informeren en laat het door een gerenommeerd bedrijf installeren.
Wij hadden destijds een bedrijf die zeiden dat ze het allemaal konden en we hebben uiteindelijk een andere partij erbij moeten halen die de levensgevaarlijke situatie die bedrijf 1 gecreëerd had weer hebben moeten fixen.

Zit je in het zuiden? Dan heb ik een goede tip voor je?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:14

Wie wil er eens mee denken.

Mijn kudde bestaat nu uit 6.
De laatste die ingevoegd is, is Maeve een 10 jarige tinker. En nu kan zij zelf ook onvriendelijk zijn. Mevr heeft nogal losse achter benen. Niet fijn.
Maar grote probleem zit hem in dat mijn andere pony Nicky niet kan wennen aan Maeve. Maeve is beetje bang voor Nicky en ondanks dat Maeve er zelf al voor kiest om ergens anders te gaan staan wil Nicky er dan alsnog nog even een schepje bovenop doen.
Ik heb nog een fjord (ruin) hij is de baas. Hij heeft aan wel plek voor beide te hebben. Maar Nicky wil hem alleen voor zichzelf.
Verder lopen er nog 2 mini Shetlanders en een oudere welsh pony van 32 (zij houdt zich afzijdig)

Kan ik hier nog iets zelf aan vormen. Of heeft dit gewoon meer tijd nodig?
De tinker Maeve staat er nu bij sinds 1 juni. De rest van de kudde was net een jaar zo samen in de samenstelling.
De bende in kwestie.
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:27

-Namiro- schreef:
belle_boef schreef:

Meelezer komt even onder een steen vandaan. Ja wij! Ideaal! Maar.. laat je goed informeren en laat het door een gerenommeerd bedrijf installeren.
Wij hadden destijds een bedrijf die zeiden dat ze het allemaal konden en we hebben uiteindelijk een andere partij erbij moeten halen die de levensgevaarlijke situatie die bedrijf 1 gecreëerd had weer hebben moeten fixen.

Zit je in het zuiden? Dan heb ik een goede tip voor je?

Bedankt voor je reactie. Wij zitten in het noorden. De winkel waar we vandaag zijn geweest verkoopt het met nordicfire. Iig mooie kachels om te zien. Warmt het een beetje snel op? En merk je ook daadwerkelijk minder gasverbruik?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 22:04

Wij hebben hout CV. De nordic bij ons was een maandagmorgen kachel, wat een drama. Lekkages, slecht te stoken. We hebben nu een engels merk staan. Denk goed na wat je wilt. Wel/niet je warm water uit het buffervat, eventueel aangevuld met zonneboiler op je buffervat.
Wij hebben het laten plaatsen door Heidesmid, een gerenomeerd bedrijf.
Kijk eens naar de Hark 88WW. Technisch gezien is die beter dan de Nordic.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 22:10

belle_boef schreef:

Qua gasverbruik zitten wij echt op een minimum. Alleen warm water en het oude huis gebruikt nog gas. Verwarmen van onze vertrekken werkt allemaal op de hout CV.
Bedenk ook heel goed hoe je de installatie wilt aansturen. Hier gaat het volledig automatisch maar doordat de houtkachel goed verwarmt gaat de vloerverwarming alleen aan bij echte vrieskou. Dus s nachts, dus precies als het buffervat alweer afkoelt.
Ik ga dit jaar als we beginnen met stoken gelijk de pomp van het buffervat handmatig aanzetten waardoor de vloer verwarmd wordt tijdens het stoken. Kijken of dat fijner werkt en we dan minder hout verbruiken.
Laatst bijgewerkt door Belker op 10-09-22 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 22:27

@belle boef, lekker bezig geweest!

@marjo89, ik heb niet heel veel ervaring met nieuwe paarden introduceren in de kudde, en zeker niet in een wat grotere kudde.
Maar als ik kijk naar mijn eigen ervaring: het heeft ruim een jaar geduurd voordat er weer rust was toen ik de ruin erbij kreeg. Mijn merrie accepteerde hem eerst totaal niet.
Het had hier echt tijd nodig.
En nu nog kan ze soms onzettend op hem vitten maar hij kan dat wel aardig handelen en gaat haar dan uit de weg.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 23:15

belle_boef schreef:

Zit je in het zuiden? Dan heb ik een goede tip voor je?[/quote]

Bedankt voor je reactie. Wij zitten in het noorden. De winkel waar we vandaag zijn geweest verkoopt het met nordicfire. Iig mooie kachels om te zien. Warmt het een beetje snel op? En merk je ook daadwerkelijk minder gasverbruik?[/quote]

Wij hebben een 900 liter buffervat en in het hele huis vloerverwarming.
Systeem werkt prima. Waar wij alleen tegenaan lopen zijn de zonloze dagen. Wij hebben namelijk ook nog een zonneboiler die het water in het vat opwarmt. Op de dagen dat er geen zon is en wij niet thuis zijn koelt het vat te snel af. Het hele systeem Opwarmen duurt dan relatief lang en kost veel hout. Daar zoeken wij nog een tussenoplossing voor.. mogelijk nog een warmtepomp. Dat gaan we nu overleggen met het bedrijf dat ons systeem heeft gefixt. Eco2all; hebben ook veel info op hun website!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 00:33

Hier is een hout/pelletkachel aangesloten op een heeeel groot buffervat (pastte eigenlijk niet door de deuropening) aangesloten op de vloerverwarming. Ik heb niet het idee dat het buffervat snel koud wordt. De kachel zelf verwarmt uiteraard ook de ruimte maar de vloerverwarming staat wel continue aan, alleen per sectie verschillend, anders zou het in de badkamer bijv heel koud zijn.

Deze kant van het huis moet nog verbouwd worden om aangesloten te worden op dat systeem maar de leidingen zijn er wel voor.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 08:56

Marjo89 schreef:
Wie wil er eens mee denken.

Mijn kudde bestaat nu uit 6.
De laatste die ingevoegd is, is Maeve een 10 jarige tinker. En nu kan zij zelf ook onvriendelijk zijn. Mevr heeft nogal losse achter benen. Niet fijn.
Maar grote probleem zit hem in dat mijn andere pony Nicky niet kan wennen aan Maeve. Maeve is beetje bang voor Nicky en ondanks dat Maeve er zelf al voor kiest om ergens anders te gaan staan wil Nicky er dan alsnog nog even een schepje bovenop doen.
Ik heb nog een fjord (ruin) hij is de baas. Hij heeft aan wel plek voor beide te hebben. Maar Nicky wil hem alleen voor zichzelf.
Verder lopen er nog 2 mini Shetlanders en een oudere welsh pony van 32 (zij houdt zich afzijdig)

Kan ik hier nog iets zelf aan vormen. Of heeft dit gewoon meer tijd nodig?
De tinker Maeve staat er nu bij sinds 1 juni. De rest van de kudde was net een jaar zo samen in de samenstelling.
De bende in kwestie.
[ [url=m/xF9wZt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sinds 1 juni is nog maar erg kort, ik zou het wat meer tijd geven. Wat doet de pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:39