Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:12

Hier wordt het deels gecomposteerd en deels over het land uitgespreid. Voor vier (tot twee jaar geleden vijf) paarden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:29

Wij hebben geen weiland. Maar wel een flinke tuin. Van november t/m februari heb ik op de tuin een laag aangebracht. De rest ligt nog op een hoop maar moet uiteindelijk bakken in waar ik groenten op ga kweken terwijl het composteert. Die compost die daar uitkomt kan vervolgens ook de tuin op. Zo wordt de bodem steeds beter van structuur. We zijn op deze manier bezig sinds begin september en hebben tot nu toe nog niks hoeven afvoeren. We hebben twee paarden op een kavel van 2000m2.(inclusief weg en huis).

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:40

Wij maken er ook compost van. En dan gaat het over de moestuin.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:57

Ik breng het naar een pensionstal in de buurt en gooi het rechtstreeks op een aanhanger ik heb geen mesthoop meer. Voorheen wel en door het jaar heen kwamen hobbyboeren een aantal aanhangers ophalen en de rest liet ik door een boer tegen betaling ophalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:25

sans6 schreef:
Hoi, mag ik me hier melden?

Ik vraag me af hoe en waar jullie de mest afvoeren als je paarden aan huis hebt.

Welkom! Je woont (een soort van) bij mij in de buurt zie ik.

Gister is mijn mesthoop toevallig weer opgehaald door de loonwerker. Ik heb gelukkig genoeg ruimte en laat de mest maar 1x per jaar ophalen. Binnen een uurtje is alles weer schoon en leeg en kan ik er weer een jaar tegenaan!

Ik ben te lui om het zelf weg te brengen.

Leuke plaatjes Malenka! Creatief.

Graasmasker heb ik bij mijn pony gelukkig geen problemen gehad. Wel lastig als ze wondjes krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:25

@Flynnieman: je haalt jezelf wel een heleboel werk op de hals met dat systeem.

Het systeem van bakken neerzetten, volgooien en bij vol er een groentetuintje van maken spreekt me wel aan, maar het idee van 20 bakken op/rond het erf spreekt me dan weer minder aan :D Net als het vervolgens alsnog leeg moeten scheppen en over de tuin verdelen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:28

ik heb een mesthoop gemaakt en ben toen aan buren gaan vragen of ze een oplossing wisten. Ik heb één koeienboer die zegt stort maar hier in de mestsilo geen probleem. maar tot nu toe nog niet hoeven doen want er zijn al 3 andere buren een keer een aanhanger mest komen halen voor hun tuin/weiland/kampeerwei. ze staan nu een jaar thuis . heb wel de groei behoorlijk getemperd door geen gewoon stro maar gehakseld stro (strokorrels) te gebruiken. Iedereen is ook super blij met de mest, composteert prachtig.

Hier geen graasmaskers maar ik geen ze ook elke keer een strookje wei, en voer nog een plakje hooi bij. wel héél veel muggen dus allebei met vliegendeken op en buitenrit was eeh pittig haha alleen maar gedraafd en gegaloppeerd. savonds rijden kan deze week effe niet ben ik bang

ik lees graag mee op die manieren om de paddocks een beetje in te delen. Ik kom goed uit met mn klassieke 2 wei systeem met paddock/uitloop voor de stal en vindt het zonde om een hele strook wei op te geven voor een wandelstrook. Maar meer beweging zou in principe wel welkom zijn

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:07

Ik heb ook klassieke paddocks, geen track/pp. Ze kunnen wel zelf kiezen of ze op stal, in de paddock of in de wei lopen. Met een drachtige merrie die de buik snel vol heeft en graag aan takken knaagt in de paddock onder de luifel én een ruin die om de haverklap even in zijn stal wil slapen, lukt die beweging wel. Ik zie ze de hele dag rondstruinen.

Met trainingspaarden had ik diverse groepjes en moest ik ze in de winter wel opsluiten in de paddock. Toen vond ik ook dat er weinig gelopen werd, maar een track had ik in zo'n geval ook moeten afsluiten/opdelen. De paarden stonden hier niet altijd lang genoeg om ze te matchen en er een grotere groep van te maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:11

Ik heb ook gewoon traditionele weides.
Als ik zie hoeveel ze hier lopen stapje voor stapje voor het lekkerste sprietje.
Dan weer een keer een spurt trekken en weer verder, stapje voor stapje.

Heb ik ze klein staan ivm het mesten van het land, zie ik ze alleen maar bij de hooibak hangen :+

Ik vind het mooi om te zien hoe andere het indelen, maar ga het zelf niet doen, voor mij geen meerwaarde :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:32

DF, bij ons worden het geen 20 bakken. Maar wel hele grote bakken. 4 tot 10 meter lang, 1,20 breed en waarschijnlijk 1 hoog. En het leegscheppen is een klus. Maar ik wil toch goede compost op de tuin hebben. Dus scheppen moet ik hoe dan ook, want anders zou ik een lading compost vanaf de oprit de tuin in moeten rijden. En dan zou ik compost moeten kopen en mest laten afvoeren. Dat vind ik zonde. Dus ik hoop dat dit goed gaat bevallen. Nu nog kijken hoe ik die bakken duurza ga bouwen. Ik heb nog wat golfplaten over van het huis in dezelfde kleur dus daar wil ik ze mee bekleden. Dan staat het ook nog netjes denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:41

Als je voldoende palen er voor zet om te ondersteunen moet dat wel lukken. 1 mtr hoofd is best hoog. 70/80 cm lijkt me een prettiger werkhoogte. Je moet ook rekening houden met hoe hoog te groente wordt en hoe ver je nog kunt reiken met 1 mtr hoog.

Vliegenmaskers zijn hier weer om, shet gekrauwelt naast Boon, maar die wil het nog steeds niet snappen. Als ik ze beiden tegelijk krauwel op een lekker plekje gaan allebei die neusjes meedoen, maar niet bij elkaar |o

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:59

Ah dat had ik er even bij moeten zetten. Ik ga mijn moestuin in 'tredes' opbouwen. Dus de bak is dan vanaf de lage kant gezien een meter hoog en vanaf de hoge kant is hij dan zo'n 65 cm. Maar de inhoud is overal een meter hoog.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:21

Wij hebben ook traditionele paddocks (en over een tijdje) weides. Moet zeggen dat de merries met veulens het meeste lopen, maar die hebben ook 2 voerbakken staan en 1 van die merries is een trutje die graag uit de bak eet waar de andere 2 staan :+

Maar ook de andere paarden lopen wel wat. Minder dan bij een PP wellicht, maar ze lopen wel van hooibak naar waterbak en soms naar de draad om daar grasjes weg te kunnen plukken. En met alleen maar merries zit er toch altijd wel wat beweging in, want die zijn elkaar altijd aan het verplaatsen :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:17

Boon had daar ook een handje van toen Missy er nog was. Als Missy een lekker plekje in de zon had wilde Boon daar ook staan en moest Missy aan de kant.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:01

Even aanhaken op de mest; Wij hebben sinds vorig jaar bokashi starter door de mest, dan afdekken met plastic en dan composteert het echt heel snel!
Op gewone bult ook maar duurt langer is mijn ervaring.
Bijkomend voordeel; ik giet het over de laag in de potstal en dan totaal geen stank meer en nauwelijks muggen en vliegen.
Heb de bult in land liggen en dan uitslepen over het weitje. Zomaar weg en gras groeit super

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:53

Symke, weet jij of dat ook werkt op urine en mest plekken in de paddock?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:04

Interessant Symke.

Hoe doen de mensen die het weer over het land rijden met wormen? Besmet je de weide zo niet? Jaarling kwam hier met lichte wormbesmetting.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:40

Malenka schreef:
Symke, weet jij of dat ook werkt op urine en mest plekken in de paddock?

Bedoel je tegen de geur?
Nog niet geprobeerd. Lijkt me wel veel werk al die plekken zoeken.
Of bij jou op één plek?

Denk dat voor jou wel goed uit kan pakken Malenka, voor beste resultaat maak je een lasagne van lagen mest en plant afval of hooi ofzo afgewisseld.

Jerrycan met meende twintig liter kost iets van 30 maar je verdund het ook nog dus doe best lang mee.

Bianca,ik snap je punt van de wormen. Daarom liet ik het altijd jaar liggen op bult. Maar zo veel plek heb ik niet meer nu met 4 paarden.

Heb nog geen eenduidig onderzoek gevonden dat wormen eitjes de bokashi echt echt echt niet overleven. Maar men gaat uit van niet overleven. Omdat het echt zonder zuurstof verpakt is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:45

Heeft iemand sinds de registratieplicht/UBN gedoe al een paard gehad dat verhuisd is? Dus bij jou weg? Hoe kan ik hem afmelden?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:11

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:34

Daar was ik ook aan het kijken. Inmiddels gevonden ook, maar moet het nieuwe UBN hebben :+

Edit: never mind, kan ook zonder

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 20:05

Hier wordt de mest niet op ons eigen land uitgestrooid, maar op het land waar voer voor de koeien groeit. Geen idee of die ook vatbaar zijn voor paardenwormen eigenlijk. Maar wij ontwormen sowieso wel volgens schema en hebben er eigenlijk ook nooit last van.

Zo, nu kan ik mijn twee witte dames tenminste van een afstandje uit elkaar houden :+
Afbeelding

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 20:43

Vandaag druk bezig geweest, en zie al meer beweging, ook lopen ze vaker heen en weer, beetje kijken of er ergens nog wat lekkers ligt. Ook een water buffet gemaakt, hebben nu een bak met zout, een bak met magnesium en een bak met appelazijn staan. Wil later even kijken voor andere dingen die ik eventueel kan toevoegen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb 4 draden gespannen, waardoor ze zigzaggend de paddock doorgaan, 1 pad boomstammen neergelegd.

En als het voor de paarden niet helpt, de cliënten vonden het leuk om te maken en te bedenken :D

Edit; rode slierten zijn voor mijn moeder, die is altijd bang dat ze door de draad heen gaan

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 22:05

Wel een leuke oplossing!

Ik heb de pony weer bij de rest gezet. Duimen jullie mee dat het goed gaat? Ze staan nu in een mini paddock met z’n drietjes (in vergelijking met wat ze hadden dan) maar dan kan Jonique ten minste ook kiezen om binnen te staan. Wel zo fijn met dit weer...
denk dat we dan dit weekeind maar eens de paddock een stuk gaan cultiveren om het gras kapot te krijgen, zodat ze meer ruimte hebben. Al is madam uiterst bedreven in het snoeien van de kantjes :x

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 00:27

Maartje_M schreef:
Heeft iemand sinds de registratieplicht/UBN gedoe al een paard gehad dat verhuisd is? Dus bij jou weg? Hoe kan ik hem afmelden?

Dankzij jou bedenk ik mij dat ik de mijne uberhaupt nog niet ingeschreven heb :oo