Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:34

Bij ons gratis. De boer waar de mest vandaan komt heeft zich ingeschreven op onze kavel zodat hij subsidies ontvangt om er mest op te kunnen uitrijden. Hij de subsidie en wij de gratis mest.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:02

Hier krijg je geld toe..

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:21

Bij ons is het ook gratis, zijn blij dat ze de mest kwijt kunnen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:38

anthman: ok ik merk dat de prijzen wel redelijk gelijk zijn voor 5000m2 of 1 ha, dus dat is fijn

abby: jammer dat het opnieuw moet. had je het niet opgemerkt in eerste instantie?

fabster: dat zadeltje ziet er aangenaam uit. wat is dat?

prachtig die uilen. Wij hebben blijkbaar ook een uilennest op het terrein die jaarlijks door een vereniging wordt bijgehouden.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:40

Jenny, wij zijn wat tegenslagen tegengekomen met het slopen van de oude schuur. Nu ligt dus een hoopje zand (lees 300m3) die eigenlijk in de kelder had moeten verdwijnen op ons nieuw ingezaaide gras.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:47

Koeienmest geen ervaring mee ik gebruik de kunstmest van pavo.

Uilen zijn schattig! Ik zie ze hier regelmatig jagen maar ze wonen niet op het terrein. Hoeft ook niet, ik geef de voorkeur aan zwaluwen die eten tenminste dazen en daar heb ik meer last van dan van de muizen.

Gekke kliek had gisteravond ineens koliek. Heeft hij in de 10 jaar dat ik hem heb nog nooit gehad. Hij stond gewoon op de wei te grazen en binnen een kwartier ging hij van eerste keer flemen naar gestrekt op de grond. Da was er met 10 minuten. Hij had veel te veel darmgeluiden en de da was er zeker van dat de normale combi darmontspanner/ pijnstiller niet zou werken omdat hij niet met 2 uur door zijn problemen heen zou zijn. Hij heeft dus 2 veel zwaardere spuiten gehad die wel goed werken maar waarmee hij absoluut geen enkel ziekteverschijnsel meer mocht laten zien. Heb dus de hele nacht gewaakt. Wordt vandaag een dagje bankhangen en paard in de gaten houden.
Maar meneer was net zwaar beledigd dat hij maar een halve schep eten kreeg. Komt wel goed met hem ...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:56

abby: oja klopt balen zeggen. Hoopje? haha

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:19

OK, nou ga ik gewoon even iets van me afschrijven. Ik weet niet of ik het echt meen en of het juist is, maar het moet er even uit.

Zoals ik al zei, zaterdag weer helemaal zelfstandig op Rachel kunnen stappen en kunnen gaan rijden, duurde wel weer even voor ze me erop liet, maar het is gelukt. Rit zelf ging van een leien dakje, ze was poepielief en lekker voorwaarts.
Gisteren weer gaan rijden, en weer ging het allemaal goed, ik zat er zelfs binnen een half uur op. De rit zelf was iets pittiger, maar het waaide ook hard en madam zag weer overal kabouters. Ze was verder wel braaf en heeft geen rare dingen gedaan. Weer een vertrouwensboost!

Ik hou van dat beest. Ik vind haar echt helemaal geweldig. Ze is complex, vrij en toch heel gereserveerd, onzeker maar toch ook vreselijk koppig, reteslim en een vreselijke binnenvetter. Ze is gewoon mij in paardenuitvoering. Als er iets niet goed gaat wordt ik onzeker, en als ik onzeker wordt, wordt zij onzeker. Zij is de ideale spiegel voor mij. Die uitdaging wil ik graag aan en ik ben er van overtuigd dat als ik haar vertrouwen en respect heb gewonnen wij een geweldige combinatie gaan zijn en wij er allebei sterker uitkomen. Ik ben van het idee dat uitdagingen niet voor niets op je pad komen.

Maar toch...
Ik zou af en toe ook gewoon eens even nergens aan hoeven te denken, opstappen en wegrijden, mijn haar in de wind en genieten. Dat is waar ik in principe een paard voor gekocht heb, om na het werk lekker uit te waaien en leuke dingen te gaan doen. Ik dacht een pittige maar toch goed doorgereden brave allround bos-cros-knol te hebben gekocht, maar ik heb een projectje. Ook leuk, maar soms mis ik toch ook wel dat oorspronkelijke idee van je zorgen vergeten, opstappen en weg.
Soms denk ik eraan of het misschien niet toch beter zou zijn om een ander paard te kopen. Voor erbij misschien? Of helemaal omruilen? Ik weet het niet.

Het gaat inmiddels stukken beter dan dat het enkele weken geleden ging en ik zie vooruitgang maar toch blijft het knagen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:26

abby: ik snap je gevoel helemaal. Alleen elk paard heeft zo zijn andere problemen. Een bospaard klinkt heerlijk, maar als je er iets anders mee wilt doen zijn ze misschien weer niet vooruit te pruimen. Ik weet niet hoe lang je deze hebt en of het nog gaat veranderen. Het blijven ook dieren en wij mensen. De ene dag is de andere niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:29

Abby ik snap je helemaal, zit zelf ook bijna precies met hetzelfde probleem..
Maar je komt er wel doorheen, het heeft tijd nodig :(:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:31

Abby: heel eerlijk? Ik heb haar natuurlijk nog nooit in het echt gezien, maar van wat ik van je verhalen lees, héb je dat leuke bospaard eigenlijk al :j

Jullie moeten elkaar gewoon nog wat leren kennen en misschien ook wat handigheid krijgen met duidelijk en consequent zijn. Maar als ik zo lees dat je eigenlijk gewoon heerlijk met haar de weg op kan... veel mensen raken de piste niet eens uit die eerste maanden :P

Jij moet het met haar doen natuurlijk. Maar uit je verhalen klinkt ze eigenlijk al erg betrouwbaar en braaf :) (of mis 'k iets en zijn er nog andere problemen buiten het opstappen?)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:37

Abby, wat voor advies geeft je lesgeefmens? En hoe oud is je paard? En, khn je uberhaupt nog afstand doen van je huidige projectje? Als je geen afstand kunt doen zou ik er geen "bij" nemen, ik merk aan mezelf dat ik er één goed kan rijden of twee half dus mijn projectje is verplicht met vervroegd pensioen gegaan maar ik voel me regelmatig schuldig hierover. Verkopen is vsnwege zijn leeftijd (22) inmiddels geen optie meer.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:39

Wel nog meegelezen maar weinig gereageerd leuke uiltjes❤️
Ik heb eindelijk mijn hoefschoenen, maar ze draaien aan de voeten als ik galoppeer het leek de ideale oplossing, hopelijk wordt er nog iets op gevonden

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:41

Abny het is een hobby dus het moet natuurlijk wel leuk blijven maar probeer wat meer les te nemen if zo, is dat geen optie? En als je alles geprobeerd hebt maar het lukt tich niet.....dan zou ik verkopen

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:41

Ps zegt degene die nog nooit een dier heeft kunnen verkopen

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:47

Abby, mijn project/chronische kapotte knol doet nu pas na 7,5 jaar wat ik eigenlijk al 7,5 jaar wil. Wat ben ik blij dat ik altijd heb doorgebeten. Bloed, zweet en tranen maar ik zou het beest voor geen geld ter wereld kunnen missen. Daar verkoop ik mijn jumpingpaard voor als het moet.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:52

Ze is 7 en ik heb haar sinds maart. Ze is mijn eerste paard. Vroeger veel gereden maar de laatste 10 jaar geen knol meer van dichtbij gezien. Dus ja, ik val met m'n neus in de boter.

Verkopen kan ik haar denk ik ook niet. Toen we vrijdag klaar waren met de les en mijn lesgeefmens(Anke hier op bokt) vertrok ben ik haar uit de paddock gaan halen om terug naar de wei te zetten. Toen kreeg ik gewoon zo'n herkennings-nicker van dr. Zo van, kom even terug we waren net zo lekker bezig. En gister kom ik in de wei om te gaan rijden en komen ze in volle galop aanzetten vanuit het achterste puntje van de wei. Dus ja, tis gewoon een stomme trut.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:57

Lastig ab.
Heb hier wel zo'n stap op en ga rijden paard. Maar komen we in het bos een groepje reeën tegen bijvoorbeeld, dan is er weinig meer mee te beginnen. Een half uur in piaffe en passage door het bos |o maar rustig stappen is er niet meer bij.
De laatste keren had hij dat ook als hij maar dacht dat hij wat hoorde, en wil dan het liefst gewoon omdraaien en hard wegrennen.
Er langs is dan echt geen optie dus draai dan toch maar om. Afstappen en er langs begeleidt zou ook kunnen maar dan is het de vraag op ik er nog op kom zonder dat hij er vandoor gaat als ik halverwegen ben :P
Maar ondanks dat we dus maar een paar keer per jaar rijden, doet hij het elke keer wel heel braaf.

Het klinkt dan misschien vanaf hier heel makkelijk, maar zou toch aanraden om het nog gewoon wat tijd te geven. Misschien heeft ze het ineens wel door dat het veel leuker is als ze gewoon normaal doet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:40

Nathalie dat is schrikken, hop dat het weer goed gaat met je paardje.

Abbyblues. Ik denk ook dat je nog wat tijd moet nemen. Ze is inderdaad wat eigenwijs met het opstappen, maar dat overwin je wel. Het is soms moeilijk te laten zien dat je de baas bent helemaal over zo'n groot lief beest. En jullie moeten elkaar qua rijstijl ook leren kennen. Ik heb Marinka nu 18 jaar. En ik ben nu weer serieuzer aan het rijden, maar ik weet als je het me vraagt soms niet eens welke hulp ik heb gegeven zo zijn we op elkaar afgestemd. En dat was eerst ook echt niet zo. Nu naar alle omstandig heden hier pik ik het allemaal weer op. Ik heb jaren niet op haar gereden omdat bij mij de frustraties te hoog zaten en ik dat niet wilde botvieren op haar. Ik rij nu ik denk sinds 4 jaar weer. Ook op buitenrit wat ik echt niet meer durfde. Nu is mijn vertrouwen weer terug met al dat lekker buiten rijden met mijn rij maatje. Nu zij geen verzorgpaard meer heeft en verder weg studeert laat ik haar ook op Marinka rijden. De eerste die daar toestemming voor heeft haha. En samen gaan we meer technisch rijden. En dan kom je ook weer van alles tegen wat niet zomaar lukt. Ik denk dat veel doen de oplossing is. En als ik het zo zie op de foto's heb je echt wel een braaf paard. Die gewoon nog even aan het uittesten is. Dat doet Marinka ook bij mijn vriendin. Ze loopt snel naar de verste hoek als ze gepakt moet worden. hihi ook een trutje dus. Ge woon blijven genieten en je frustraties als het niet gaat onder controle houden. Ze zijn dan inderdaad net een spiegel.

Ik heb net even een netje over een van de banden gespannen. Ik vind het niet zo'n mooi gezicht, maar eerst maar even kijken of het ook werkt. Voor nu maar eerst een anders ben ik bang dat ze meteen de boel slopen.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:45

Voor mijn gevoel hoort dat waar jij het over hebt er gewoon allemaal bij. Niet banketstaaf bedoelt hoor, maar als je nergens aan wilt denken en alleen uitwaaien wilt, had je beter een crossmotor kunnen nemen. ;)

Ik begrijp je wel, want dat zijn nu mijn gedachten als ik aan een volgend paard denk: ga ik er weer net zo veel van houden, dat ik dat hele traject van leiderschap en erna erbij pas vriendschap er wel voor over ga hebben. Voor nu zegt mijn gevoel daar nog een hardgrondig nee in, terwijl ik toch al heb gemerkt dat ik andersmans paarden op dezelfde manier behandel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:48

Abby ik val in herhaling want de rest heeft het ook al gezegd, maar ik ben van mening dat je het paard veel te kort tijd geeft. In mijn ervaring duurt het wel een jaar voordat je een paard echt goed kent. Zo merk ik zelf ook met mijn jonkie. Ik begrijp wat je wil, maar dat duurt gewoon nog even. Daarbij ontbreekt het jezelf misschien ook nog aan de nodige ervaring? Je zegt dat je immers heel lang niet hebt gereden. Misschien eerst je zelfvertrouwen goed op orde krijgen, dan gaat de omgang met Rachel ook makkelijker.
Dat is bij mij in ieder geval wel zo. Met mijn andere paard kon ik lezen en schrijven, wist ik exact wat ze ging doen, als ze linksachter optilde wist ik dat ze rechts jeuk had bijvoorbeeld. Bij het jonkie wil ik ook veel te graag met hetzelfde gemak omgaan, maar dat lukt niet omdat dit een ander paard is en anders reageert. Soms behoorlijk confronterend en ook frustrerend, maar ook ik moet het tijd geven.

kvulden, ik vind het net over de banden ook niet echt een mooi gezicht als ik eerlijk ben.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:51

[***] heb je een foto van hoe jij het hebt?

Dit ging nu even het snelst vandaar dat ik het zo heb gedaan. Dan kon ik in ieder geval beginnen met testen. Ik zag zo snel even niet hoe ik het moest doen om hem in de band vast te maken.
Misschien vanavond nog even tijd daarvoor.

Ik heb net nog even in de oude berichten gezocht. Jij hebt gaatjes in de zijkant gemaakt zeg je. Maar Bedoel je dan echt zeg maar in het rij gedeelte van de band of in het gedeelte waar de band normaal op de velg zit zeg maar.

Even off topic: Morgen willen we met de kinderen naar het nieuwe dieren park in Emmen. Weet iemand nog leuke kortingsbonnen? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:03

Ik heb nu even geen foto's paraat.... Mijn banden zijn buiten gebruik. Maar ik heb gaatjes gemaakt in het deel waar de velg zit. Dus zoals jij ze nu hebt liggen dan is het bovenop. Gewoon met een boormachine 4 gaatjes geboord, touwtje er doorheen gepeuterd, dan duw ik mijn slowfeeder in de band en knoop hem op 4 plekken vast.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:04

volgens mij kan je korting krijgen als je lid bent van de anwb ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:14

@abby: ik ga met de meeste anderen mee... het heeft tijd nodig. Als ik het zo lees, dan heb je vooral een paard wat haar grenzen aan het verkennen is nu. Dat is heel normaal, dat hebben ze ook gewoon nodig.
Als jij in staat bent om die grenzen aan te geven, dan is de kans heel groot dat het heel snel goed komt. Want heel eerlijk gezegd leest het toch vooral alsof je inderdaad dat brave buitenrijpaard al hebt. Je kunt gewoon alleen op buitenrit, daar werk ik met mijn geflipte projectje nog steeds aan (het lukt wel, maar het is maar net hoe zijn pet staat :+).
Eigenlijk alle brave paarden die ik ken, verkennen op een gegeven moment hun grenzen. Op het moment dat je die dan aangeeft, is het vaak al goed. Als je leert om dat duidelijk en snel te doen, is de kans dat dit gedrag verdwijnt, best wel groot denk ik.